Vraag

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-03 15:52
Na het kiezen van een iets te aggresief ingestelde overclock moest ik het BIOS van mijn Gigabyte Z390 Aorus Pro bord resetten naar de default waardes.
Reset gedaan door BIOS batterij er even uit te halen en de spanning van het bord te halen.
Tot zover prima, de PC startte weer goed op en ik kon in het BIOS weer eea gaan instellen.

Echter, ik krijg het niet meer voor elkaar om de PC te laten starten van de aanwezig NVMe drive waar Windows 10 op geinstalleerd staat (loopt al maanden probleemloos).

Er zitten twee NVMe drives in het systeem en Windows 10 staat op een van deze drives.

Ik zie de NVMe drives ook niet als in in Easy Mode onder M.2 kijk, maar ik meen me te herinneren dat dat ook al zo was toen ik Windows 10 op de NVMe drive installeerde...

Waar kan ik in het BIOS instellen dat de PC van die NVMe drive moet booten?

Moederbord:
pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Pro

Bootdrive:
pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB

Andere NVMe drive:
pricewatch: Seagate Nytro 5000 M.2 960GB

[Voor 18% gewijzigd door Leader98 op 27-01-2021 21:44]

Alle reacties

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Check even als je wel UEFI boot gebruikt, bijv onder BIOS instelling "Storage Boot Option Control". Ik vermoed dat het hem daar inzit (gokje) :)

I browse with Vivaldi

• Leader98
Dank, daar heb ik mee zitten experimenteren maar kon de goede setting nog niet vinden.

Het leek erop dat bij een Windows 10 installatie op een NVMe drive dat er dan ook een stukje data op het moederbord wordt bewaard dat een soort koppeling tussen moederbord en drive maakt waardoor Windows ervan kan (blijven) booten.

Ik was bang dat de BIOS reset dat had gewist dus al laatste optie probeerde ik nog mijn opgeslagen BIOS profielen (die waren ook teruggezet naar oudere profielen na de BIOS reset, zou het een dual BIOS iets kunnen zijn?).
In elk geval, Windows 10 bleek weer te booten!

Ik hoopte in het BIOS te kunnen achterhalen welke settings de juiste zijn om dit te kunnen bewaren maar het lijkt erop dat Windows 10 nu in fastboot mode start oid want de optie om via de delete knop in het BIOS te komen is niet meer beschikbaar -> de PC komt altijd in Windows ondanks dat ik tijdens de boot op delete zit te drukken...

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Leader98 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:24:
Ik hoopte in het BIOS te kunnen achterhalen welke settings de juiste zijn om dit te kunnen bewaren maar het lijkt erop dat Windows 10 nu in fastboot mode start oid want de optie om via de delete knop in het BIOS te komen is niet meer beschikbaar -> de PC komt altijd in Windows ondanks dat ik tijdens de boot op delete zit te drukken...
Daar is ook een oplossing voor :)

"Or, if Windows is already installed, from either the Sign on screen or the Start menu, select Power (Power button icon) > hold Shift while selecting Restart. Select Troubleshoot > Advanced options > UEFI Firmware settings."
(https://docs.microsoft.co...-mode-or-legacy-bios-mode)

I browse with Vivaldi

• Leader98
Wederom dank!

Alleen heb ik de optie UEFI Firmware settings niet onder Troubleshoot > Advanced options...

Maar we puzzelen door!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee