Vraag

• Spiritus
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-03 23:06
Hallo allemaal!

Ik heb sinds kort een nieuwe zelfbouw NAS die ik onder andere wil inzetten voor het maken van backups van mijn Windows computer, Windows laptop en Android mobiel. Het belangrijkste is dat ik foto's, video's en contacten van mijn google account af wil halen en dit zelf wil opslaan. Nu wil dit backup systeem binnen Truenas creëren waarbij het terugzetten van bestanden(na bijvoorbeeld het resetten of overgaan naar een nieuwe computer, laptop of mobiel) vlekkeloos verloopt. Daarnaast wil ik van deze NAS een off-site backup maken naar een zelfbouw NAS die bij een familielid komt te staan.

Mijn vraag is; Wat gebruiken jullie als platform om bestanden te backuppen of synchroniseren? Wat raden jullie aan in mijn situatie?

Ik heb al gekeken naar NextCloud alleen loop ik tegen het probleem aan dat de bestandlocatie in de jail zelf zit dus dat ik mijn bestanden binnen Nextcloud niet naar mijn off-site NAS kan backuppen(voor zover ik weet). Ook kan ik niet via een Samba Share bij de bestanden in NextCloud. Ik heb al begrepen dat dit niet gaat, daarom wil ik advies van anderen :)

Eventueel vind je hieronder de specificaties van mijn NAS:

Behuizing: Silverstone CS381
Moederbord: Asrock Rack X470D4U
Processor: AMD Ryzen 7 2700X
Geheugen: Kingston 2x 16GB ECC KSM26ED8/16ME
Voeding: Silverstone SX700-G
Opslag: 4x 4TB Western Digital Blue, CMR versie + 2x 500GB WD Blue 2,5" SSD
HBA: LSI/Inspur SAS 9211-8i

Daarnaast draai ik ESXi 6.7 als hypervisor.

Ik hoor graag van jullie!

Alle reacties

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:16
Je bij de jail instellen dat je een filesystem/dataset van je nas b.v. /mnt/zfspool/nextcloud kan mounten naar /mnt/opslag in je jail.

Dan kan Nextcloud daar de gegevens opslaan en kan je van buiten uit je jail doen wat je wilt met de data.
Wel binnen de truenas gebruikers interface ook de user toevoegen die nextcloud binnen de jail ook gebruikt, zelfde uid gebruilen etc group ook aanmaken eventueel.
Of andersom, in de jail de users van buiten de jail toevoegen en die gebruiken als rechthebbende zodat je wel rechten hebt om de bestanden te lezen/ manipuleren.

[Voor 20% gewijzigd door tweedebas op 27-01-2021 21:33]

• Spiritus
Thanks voor je snelle reactie!

Dus als ik het goed begrijp pas ik op deze manier de directory/file location van NextCloud aan? Dan zou ik in principe geen bestanden kwijt raken wanneer NextCloud corrupt raakt of verwijderd wordt toch?

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

-edit-

• Spiritus
Thanks nike, ik ga ermee aan de slag!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee