• bramb77
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-01-2022
Hi tweakers,

Ik heb sinds een maand ongeveer last van verschillende BSOD errors in windows 10. Toen het begon freezede mijn PC langzaam en daarna kreeg ik de WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR. Mijn PC startte opnieuw op en hierna ging hij de BIOS in.

Ik heb verschillende dingen gedaan zoals een geheugen test, RAM opnieuw geplaatst, CHDSK, SFC scannow, alle drivers bij de fabrikanten gehaald en geupdate. BIOS bijgewerkt.

Na dit alles heb ik ruim 2 weken geen last gehad van de error, maar sinds gisteren krijg ik weer dezelfde freeze en daarna de error. Dit keer is het niet de WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR, maar is het CRITICAL_PROCESS_DIED. Deze komt na het opstarten van mijn PC ook weer vrij snel terug. Daarnaast kreeg ik net ook voor de eerste keer de error: KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR. Deze had ik in de maand ervoor nog niet eerder gehad.

Ik heb niet het idee dat mijn CPU te heet wordt en zover ik in mijn BIOS kan zien, zie ik geen aparte dingen. Ik sta op het punt een windows reset te doen, maar wie weet kan iemand van jullie mij verder helpen.

+ GEFORECE GTX 1660 Super

Ben niet de meest technische persoon. Alle hulp is welkom!

[Voor 9% gewijzigd door bramb77 op 27-01-2021 21:21]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:20
Welke biosversie staat op het bord?

Wat zijn de temperaturen idle en load volgens HWinfo64 en/of MSI Afterburner?

• bramb77
@Uszka Biosversie is f31q. De WHEA error kreeg ik hiervoor ook al bij de oude versie. Weet niet meer precies welke dat was. Zoals ik zei na drivers updaten en wat tests heb ik 2 weken geen last van BSOD errors gehad.

Ik gebruik zelf APP Center van Aorus en AMD Master voor temperatuur checken. Zie afbeelding.
Ben niet zo super technisch, wat zijn de voordelen van HWinfo64/ SMI afterburner?

• bramb77
Bij het runnen van CHKDSK krijg ik nu de BSOD BAD_SYSTEM_CONFIG_INFO

• bramb77
Ben ondertussen overgegaan tot een clean-install en tijdens het configureren van windows ondervond ik opnieuw een WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR. Hij lijkt dus meer iets hardwarematigs dan softwarematigs te zijn.

Iemand ideeën?

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:29
Ik kan het niet onderbouwen maar mijn eerste gevoel zegt data corruptie.
Maar de SSD zou in orde zijn.Welke check heb je gebruikt om het ram te controleren? En vooral ook, hoe lang.

• bramb77
@Hennie-M
Wat zou dat inhouden en hoe check ik dit?
Ik heb de check van windows zelf gedaa tot 2x toe daar was hij wel even mee bezig.
Ook gelezen over Memtest, maar nog niks mee gedaan. Wat zou je aanraden?

• bramb77
Waar ik afgelopen week nog alleen maar CRITICAL_PROCESS_DIED kreeg heb ik nu na de clean windows install weer constant last van WHEA_UNOCORRECTABLE_ERROR. Ben drivers aan het updaten, maar tussendoor freezed de PC en daarna krijg ik deze error.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:18

DataGhost

iPL dev

WHEA zit aan de hardwarematige kant en gaat waarschijnlijk niet zomaar opgelost worden door een reinstall of drivers. F31q is een betaversie, te zien aan de letter erachter. Je zou waarschijnlijk beter af zijn met F31 (dat is niet beta) of een omliggende versie die wel nog te downloaden is, zoals F30 of F32. Maar aangezien je een Zen2-CPU hebt biedt de nieuwe AGESA voor Zen3 niet superveel meerwaarde voor je en kan zelfs wat minder goed werken. Ik raad je daarom aan om F21 te proberen. Achtergrond: in de beta-threads wordt er veel gemeld over dat sommige versies opeens voor WHEA-errors zorgden waar dat op een oudere niet gebeurde, en dat verschillende versies ook verschillen gaven in de hoeveelheid, dus dat kan een bron zijn. Je wilt dit soort errors helemaal niet hebben.

Je zegt trouwens dat je sinds ongeveer een maand last hebt, F31q is sinds ongeveer een maand beschikbaar (6 weken). Dat sterkt mijn vermoeden. Had je voor het bijwerken, wat je in de TS zegt, ook al eens een BIOS-upgrade gedaan? Ga dan terug naar de laatste versie die goed voor je werkte. Het kan ook gewoon zijn dat er hardwarematig iets kapot is, en dan lijkt geheugen me een goede eerste verdachte.

[Voor 43% gewijzigd door DataGhost op 30-01-2021 17:30]

• Hennie-M
Met deze site kan je een programma downloaden, naar een usb stick schrijven en dan moet je van die stick opstarten.
edit: nu met link ;) https://www.memtest86.com/

En dan een uurtje of 12 laten pruttelen (als dat gaat met deze versie)

[Voor 11% gewijzigd door Hennie-M op 30-01-2021 17:40]

• bramb77
@Hennie-M welke site?

• bramb77
@DataGhost ik had voor het upgraden naar f31q last van de WHEA error. Na het updaten van all mijn drivers, geheugen checks, geheugen opnieuw geplaatst, en dus het updaten van de bios naar f31q heb ik 2 weken geen last ergens van gehad.

Vorige week begonnen de BSOD errors weer, maar toen was het de CRITICAL_PROCESS_DIED. Deze heb ik afgelopen week een flink aantal keer gehad. Na vandaag het opnieuw instellen van windows was de WHEA error weer terug en heb ik weer zo'n 3x gehad. Geen CRITICAL erros meer

• bramb77
@Hennie-M
Ik heb de test met Memtest 86 laten runnen, maar er komt niks uit. Hij heeft 6u gelopen (volgens mij is dit het meest met de gratis versie). Kan het aantal passes niet hoger instellen dan 4.

Zie bijgevoegde screens.

Als je nog suggesties hebt, hoor ik het graag, maar het lijkt niet aan het geheugen te liggen.

• Hennie-M
bramb77 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:35:
@Hennie-M
Ik heb de test met Memtest 86 laten runnen, maar er komt niks uit. Hij heeft 6u gelopen (volgens mij is dit het meest met de gratis versie). Kan het aantal passes niet hoger instellen dan 4.

Zie bijgevoegde screens.

Als je nog suggesties hebt, hoor ik het graag, maar het lijkt niet aan het geheugen te liggen.
Poeh... dan wordt het voor mij ook lastig. Maar je hebt nu een goede basis waarop je met enige zekerheid kan zeggen dat het toch niet aan het geheugen ligt.
De speurtocht gaat vanaf dit punt verder. :/

• bramb77
@Hennie-M
Nog ideeën wat ik nog meer kan proberen?
Bedankt in ieder geval voor de hulp :)

[Voor 27% gewijzigd door bramb77 op 01-02-2021 17:56]

• bramb77
Uit het runnen van Memtest is niets naar voren gekomen. Heb de BIOS teruggezet van f31q naar f32 en windows geupdate. Het leek een tijdje goed te gaan, maar kreeg na 3u toch weer een WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR.

Iemand suggesties wat ik nog zou kunnen testen om het probleem boven tafel te halen?

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:00
Lijkt me een SSD dan.. Je hebt het RAM uitgesloten en als de temperaturen in orde zijn dan zal het ook niet de CPU zijn. (volgens mij krijg je dan ook een andere melding bij te hoge temps)

Persoonlijk zou ik proberen een andere SSD/HDD te plaatsen (desnoods tijdelijk) en de huidige er even uit te laten.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:18

DataGhost

iPL dev

bramb77 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:26:
Uit het runnen van Memtest is niets naar voren gekomen. Heb de BIOS teruggezet van f31q naar f32 en windows geupdate. Het leek een tijdje goed te gaan, maar kreeg na 3u toch weer een WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR.

Iemand suggesties wat ik nog zou kunnen testen om het probleem boven tafel te halen?
Het enige aan de "softwarematige" kant is terug naar BIOS F21, dus niet die voor de nieuwe serie CPU's (die jij niet hebt) is uitgebracht. Anders moet je gewoon stukken hardware gaan uitsluiten helaas. Er zit voor jou voor zover ik weet geen nieuwe functionaliteit waar jij gebruik van kan maken in de nieuwere versies, terwijl er wel weer door een aantal nieuwe AGESA-versies is gegaan met allerlei nieuwe bugs als gevolg. Deze serie is nog niet uitontwikkeld, zoiets verwacht ik pas bij F35 op z'n vroegst.

[Voor 11% gewijzigd door DataGhost op 02-02-2021 13:08]

• bramb77
@DataGhost
Alright thanks voor de reactie. Lijkt me niks softwarematigs aangezien ik voor de erros ook niets aan de BIOS heb veranderd. Ga beginnen met SSD eruit en (tijdelijk) vervangen door een externe HDD. Kijken of die dan nog steeds errors blijft geven dan weten we hopelijk meer.

• frenskef
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-02 15:49
Ik heb een hele tijd getobt met de Critical process died error. Geen log files, en na de reboot miste ik o.a. mijn boot disk. Nadat de pc helemaal uit geweest was werkte hij weer normaal. Uiteindelijk bleek het bij mij de voeding te zijn! Blijkbaar is 1 rail niet helemaal jofel meer.

Mijn bootdisk zit nu op een andere rail en ik heb geen BSOD meer, maar soms vallen nu 2 andere SSD's uit, deze zitten dus op de slechte rail. Inmiddels een nieuwe voeding in bestelling staan. :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee