Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 11:29
Ik heb een paar weken geleden twee Dell U2520D schermen gekocht en die doen het op zich prima. Maar ik heb ze naast elkaar staan en het valt mij op dat de witbalans bij beide schermen compleet anders is. Vreemd genoeg komen deze schermen met een calibratierapport, dus ik ga er vanuit dat ze ook gecalibreerd zijn. Het linker scherm lijkt groener en het rechter scherm is paarser. Het is altijd lastig vast te leggen op een foto, maar op onderstaande foto is duidelijk het kleurverschil zichtbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTBxZSRy1SMXCsJyZUrHqDF0xz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTj0Pjn0fFx3WyEnBbnvxu6P.jpg?f=fotoalbum_large

Calibratierapport (links):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57_4HXnUM2gm9c6CsYHOxbnqwlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYS4CoebWHtSCRpUZWO5jSJj.jpg?f=fotoalbum_large

Calibratierapport (rechts):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrXaM35o1yLhsIFZsBxMgH5rK8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5X3BYXrzz31Ecoqe1cTOwttw.jpg?f=fotoalbum_large

De gemiddelde delta E zit ruim onder 2% en ik heb altijd begrepen dat je dat niet ziet. Maar dit verschil is echt flink. Gelukkig heb ik nog een oude Spyder3 liggen en ik heb de schermen zelf gecalibreerd en daarmee is het probleem grotendeels verholpen. Het rechterscherm lijkt nog heel iets warmer te zijn (geligere tint) dan het linker, maar het is zeker een stuk minder.

Is het normaal dat schermen in deze prijscategorie zo'n kleurverschil vertonen. Van een €100 knakenscherm verwacht je zoiets, maar van een €350 had ik iets beter gehoopt. Ik ben me terdege van bewust dat dit geen high-end mediaschermen zijn en in de praktijk is het ook geen probleem, maar ik ben gewoon benieuwd wat je mag verwachten.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Wat zei Dell/verkooppunt toen je dit probleem bij hun aankaartte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 20:02
Ik heb een 24" Dell-scherm en een 27" Dell-scherm, waarbij die laatste me destijds denk ik iets van €600 heeft gekost, en daartussen zie ik ook vergelijkbaar kleurverschil. Even in het menu met de RGB-instellingen spelen, en het verschil is in een paar seconden tijd teniet gedaan.

Vervelend? Sure, zou leuk zijn als ze out-of-the-box al perfect zouden zijn, maar mijn ervaring leert me dat dat,
'zelfs' in deze prijsklasse, nooit het geval is. Misschien dat echt professionele schermen van een paar duizend euro dat wel zijn :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:53
Je kunt helemaal links op de Gray-scale tracking grafieken zien dat ze van elkaar afwijken. Volgens mij hoort alles zo dicht mogelijk op 6500K te liggen (voor fotobewerking dan). Echter bij het ene scherm is het 7000K en de ander 7500K.

Hoe hoger hoe witter en uiteindelijk blauwer het wordt, hoe lager, hoe geler: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25091.0

Volgens mij kun je gewoon op je monitor/pc de kleurtemperatuur aanpassen, zodat ze gelijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Helemaal links is hij zwart, TS vergelijkt witte oppervlakken, dus dat is rechts, en dan moeten ze zo goed als identiek zijn.

Anyway, inkoppertje, maar beide schermen staan ook op hun sRGB mode ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 11:29
donnie1992 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:23:
Wat zei Dell/verkooppunt toen je dit probleem bij hun aankaartte?
Dit probleem ga ik helemaal niet aankaarten bij de verkoper, want dit zal geheid binnen de toleranties liggen of een "producteigenschap" zijn. Het probleem is met calibratie gewoon op te lossen, dus geen reden voor retour, reparatie, ... Als het een professionele monitor was die specifiek was gericht op foto-/videobewerking dan was het een ander verhaal geweest. Ik ben gewoon benieuwd of het normaal is dat er zo'n verschil in de schermen zit.
Hahn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:27:
Ik heb een 24" Dell-scherm en een 27" Dell-scherm, waarbij die laatste me destijds denk ik iets van €600 heeft gekost, en daartussen zie ik ook vergelijkbaar kleurverschil. Even in het menu met de RGB-instellingen spelen, en het verschil is in een paar seconden tijd teniet gedaan.
Dat was ook een optie geweest, maar het voordeel van de calibratie is dat de schermen nu ook weer wat beter geschikt zijn om af en toe wat fotobewerking te doen.
Sissors schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:34:
Anyway, inkoppertje, maar beide schermen staan ook op hun sRGB mode ingesteld?
Ja, beide schermen waren teruggezet naar fabrieksinstellingen en daarna op 6500K ingesteld.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Pagina: 1