Ik heb een paar weken geleden twee Dell U2520D schermen gekocht en die doen het op zich prima. Maar ik heb ze naast elkaar staan en het valt mij op dat de witbalans bij beide schermen compleet anders is. Vreemd genoeg komen deze schermen met een calibratierapport, dus ik ga er vanuit dat ze ook gecalibreerd zijn. Het linker scherm lijkt groener en het rechter scherm is paarser. Het is altijd lastig vast te leggen op een foto, maar op onderstaande foto is duidelijk het kleurverschil zichtbaar:
:strip_exif()/f/image/hTj0Pjn0fFx3WyEnBbnvxu6P.jpg?f=fotoalbum_large)
Calibratierapport (links):
:strip_exif()/f/image/zYS4CoebWHtSCRpUZWO5jSJj.jpg?f=fotoalbum_large)
Calibratierapport (rechts):
:strip_exif()/f/image/5X3BYXrzz31Ecoqe1cTOwttw.jpg?f=fotoalbum_large)
De gemiddelde delta E zit ruim onder 2% en ik heb altijd begrepen dat je dat niet ziet. Maar dit verschil is echt flink. Gelukkig heb ik nog een oude Spyder3 liggen en ik heb de schermen zelf gecalibreerd en daarmee is het probleem grotendeels verholpen. Het rechterscherm lijkt nog heel iets warmer te zijn (geligere tint) dan het linker, maar het is zeker een stuk minder.
Is het normaal dat schermen in deze prijscategorie zo'n kleurverschil vertonen. Van een €100 knakenscherm verwacht je zoiets, maar van een €350 had ik iets beter gehoopt. Ik ben me terdege van bewust dat dit geen high-end mediaschermen zijn en in de praktijk is het ook geen probleem, maar ik ben gewoon benieuwd wat je mag verwachten.
:strip_exif()/f/image/hTj0Pjn0fFx3WyEnBbnvxu6P.jpg?f=fotoalbum_large)
Calibratierapport (links):
:strip_exif()/f/image/zYS4CoebWHtSCRpUZWO5jSJj.jpg?f=fotoalbum_large)
Calibratierapport (rechts):
:strip_exif()/f/image/5X3BYXrzz31Ecoqe1cTOwttw.jpg?f=fotoalbum_large)
De gemiddelde delta E zit ruim onder 2% en ik heb altijd begrepen dat je dat niet ziet. Maar dit verschil is echt flink. Gelukkig heb ik nog een oude Spyder3 liggen en ik heb de schermen zelf gecalibreerd en daarmee is het probleem grotendeels verholpen. Het rechterscherm lijkt nog heel iets warmer te zijn (geligere tint) dan het linker, maar het is zeker een stuk minder.
Is het normaal dat schermen in deze prijscategorie zo'n kleurverschil vertonen. Van een €100 knakenscherm verwacht je zoiets, maar van een €350 had ik iets beter gehoopt. Ik ben me terdege van bewust dat dit geen high-end mediaschermen zijn en in de praktijk is het ook geen probleem, maar ik ben gewoon benieuwd wat je mag verwachten.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.