Vraag

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Ik heb een Android autoradio. Daar heb ik erg veel plezier van en ik gebruik daarop apps zoals Google Maps, TomTom Go, Waze, Spotify.

Ik kan voor internet toegang een 4G dongle aansluiten en als ik een data-only abonnement met 1GB bundel afsluit bij de KPN, kan ik mb's van mijn mobiele abonnement delen met de data-only kaart. Op die manier heb ik altijd ruim voldoende mb's ook voor in de auto. Maar dat kost me dan €5 per maand en hoewel dat misschien niet heel veel is, zou ik dat liever voorkomen.

Op dit moment heb ik internet verbinding op mijn autoradio via een wifi hotspot op mijn Android telefoon. Dat werkt op zich goed.
Ik heb met een app mijn telefoon zo ingesteld, dat wanneer de telefoon bluetooth verbinding met de auto maakt, ook de wifi hotspot wordt ingeschakeld, waarna de autoradio automatisch verbinding met de wifi hotspot maakt.

Er is alleen een probleem. Ook op de mobiele telefoon van mijn vriendin heb ik de automatisch inschakelende wifi hotspot ingesteld.
Maar de autoradio verbindt bluetooth alleen automatisch met de telefoon die het laatst via bluetooth verbonden is geweest.
Dus wanneer dat het laatst mijn telefoon is geweest en mijn vriendin daarna met de auto weg gaat, zal de autoradio niet automatisch via bluetooth met haar telefoon verbinden. Die verbinding moet dan handmatig gemaakt worden waarna dan wel de wifi hotspot wordt ingeschakeld.

Ga ik daarna met de auto weg, moet ik weer handmatig mijn telefoon verbinden omdat haar telefoon de laatst verbonden telefoon is geweest....

Ik kan op de autoradio in dit geval niets met bijvoorbeeld Tasker doen, omdat de bluetooth op de autoradio afgeschermd is en niet via de Tasker app te vinden of benaderen is. Dat verloopt via de speciale bluetooth app op de autoradio en wordt alleen gebruikt om de telefoon te verbinden voor handsfree bellen en muziek van de telefoon spelen.

Nu is voor ons die bluetooth verbinding op zich niet zo belangrijk omdat we eigenlijk nooit in de auto bellen, maar ik zag in de bluetooth verbinding de enige mogelijkheid om de wifi hotspot op de telefoon automatisch in te schakelen, want die wil ik buiten de auto niet de hele tijd ingeschakeld hebben.

Nu heb ik het volgende idee. Ik wil in de auto een esp8266 wifi printje of een HC-05 bluetooth printje plaatsen welke ingeschakeld wordt wanneer het contact van de auto ingeschakeld wordt.
Via bijvoorbeeld Tasker of een profile manager app, kan ik de bluetooth print detecteren en als die gevonden wordt, (hoeft niet verbonden te worden) dan wordt de wifi hotspot ingeschakeld en wanneer de bluetooth print niet meer gevonden wordt, wordt de hotspot uitgeschakeld.

Nu mijn vragen:

1)
Om met bijvoorbeeld Tasker de bluetooth print te detecteren, moet bluetooth scanning ingeschakeld worden. Daarbij wordt gewaarschuwd voor een hoger batterij verbruik wanneer de scan interval op een te korte tijd wordt ingesteld. Maar je wilt de scan interval ook weer niet te lang instellen, want dan kan het te lang duren voordat de hotspot ingeschakeld wordt.

Wat is een redelijke scan interval tijd en hoeveel impact heeft dat op het batterij verbruik? Android scant zelf toch ook voortdurend op bluetooth signalen, als je bluetooth ingeschakeld hebt? Zelf schakel ik bluetooth nooit uit....

2)
Heeft iemand anders een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat de hotspot op mijn telefoon en die van mijn vriendin automatisch ingeschakeld wordt wanneer we met de auto weg gaan?

Beste antwoord (via rens-br op 29-01-2021 08:12)

• bnwgraaf
  • Nu online
Ik heb het bluetooth printje in de auto over het contact geplaatst. Wanneer ik het contact aan zet, wordt het printje ingeschakeld.

Beide mobiele telefoons scannen om de minuut naar het printje en als ze die gevonden hebben, wordt de hotspot ingeschakeld.

Wanneer het contact uitgeschakeld wordt en het bluetooth dus ook, schakelt de telefoon de hotspot weer uit.

Vooralsnog werkt het. Het duurt enkele minuten voordat alles ingeschakeld is en je dus internet verbinding hebt op de autoradio. Dat is prima, dan rij ik net de straat uit.

Nu even aankijken hoeveel impact het bluetooth scannen op het batterij verbruik van de telefoons heeft ...

Alle reacties

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:48
Je geeft niet aan welke telefoons jij en je vriendin hebben, maar ga er wel vanuit dat die beide NFC hebben.
Kan je niet gewoon ergens een NFC tag in je auto plakken bv waar je je telefoon standaard neerlegt zodra je ingestapt bent, zodat die NFC tag gelezen wordt en je daar een taak aan hangt de wifi hotspot te openen?

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• bnwgraaf
  • Nu online
Wekko306 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:44:Kan je niet gewoon ergens een NFC tag in je auto plakken bv waar je je telefoon standaard neerlegt zodra je ingestapt bent, zodat die NFC tag gelezen wordt en je daar een taak aan hangt de wifi hotspot te openen?
Dank je voor je reactie.
We hebben inderdaad beiden NFC en ik had een NFC card en sticker gekocht met dat doel.
Nadeel is dat ik dit alleen werkend kreeg door de telefoon wel eerst uit de slaapstand te halen omdat NFC anders niet werkt.
Op zich zou dit ook een mooi idee zijn. We hebben een bakje tussen de stoelen waar ik de NFC card onder tegenaan zou kunnen plakken.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je kan ook een dubbele actie doen. Dus bijv. NFC met een inductie lader. Als de telefoon gaat laden, uit slaapstand halen en NFC triggeren en vervolgens daar een actie aan hangen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• bnwgraaf
  • Nu online
DukeBox schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:59:
Je kan ook een dubbele actie doen. Dus bijv. NFC met een inductie lader. Als de telefoon gaat laden, uit slaapstand halen en NFC triggeren en vervolgens daar een actie aan hangen.
We hebben helaas geen draadloos laden mogelijkheid en eigenlijk zou ik willen dat de hotspot ook aan gaat als ik de telefoon gewoon in mijn jaszak houd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
Ik heb het bluetooth printje in de auto over het contact geplaatst. Wanneer ik het contact aan zet, wordt het printje ingeschakeld.

Beide mobiele telefoons scannen om de minuut naar het printje en als ze die gevonden hebben, wordt de hotspot ingeschakeld.

Wanneer het contact uitgeschakeld wordt en het bluetooth dus ook, schakelt de telefoon de hotspot weer uit.

Vooralsnog werkt het. Het duurt enkele minuten voordat alles ingeschakeld is en je dus internet verbinding hebt op de autoradio. Dat is prima, dan rij ik net de straat uit.

Nu even aankijken hoeveel impact het bluetooth scannen op het batterij verbruik van de telefoons heeft ...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee