MinisFORUM UM300 storing op het scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:04

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
*-* Het probleem is 'opgelost'. Helaas blijkt het een probleem met de tv te zijn (handshake issue). Iets wat vaak voor lijkt te komen. *-*
https://www.avsforum.com/...-drop-outs.2916310/page-2
https://www.reddit.com/r/...h_hdmi1nvidia_gtx_1080ti/

Mijn vraag
Sinds kort heb ik mijn oudere Intel Nuc vervangen voor een minisFORUM UM300 mini pc die via hdmi aangesloten is op de tv. Op de tweede dag viel het me op dat er af en toe kortdurend wat storing in het beeld was (beeld bestond plots kortdurend uit gekleurde sneeuw). Helaas was het dusdanig random dat ik het niet op beeld kon vastleggen en daarmee een claim kon indienen bij Banggood. Vandaag (dag 5) een nieuwe hdd en extra werkgeheugen er in gezet en een schone Windows installatie gedaan (dit was ik sowiesovan plan dus niet gedaan vanwege dit probleem). En daar was het probleem weer. Een andere hdmi kabel gepakt maar hiermee werd het probleem nog erger, oude kabel er weer in en toen was het beeld weer stabiel.

Ik vraag me af wat nu het probleem kan zijn. Is het een brakke videochip? Maar waarom is het dan zo random en kan ik het niet bewust opwekken (zie toelichting bij wat ik al geprobeerd heb)? Als het de hdmi kabel is waarom had ik hier dan met de Intel nuc nul problemen mee? Kan het met instellingen te maken hebben? Maar wat voor instelling kan voor dit soort storingen zorgen maar dan ook compleet random en daarna weer een tijd lang goed werken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
AMD Ryzen 3 3300U met AMD Radeon RX Vega 6 gpu.
16gb ddr4 ram
Hier de volledige specs

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Gezocht naar storingen met deze chipset - > niets gevonden.
- Video drivers geüpdate
- Geprobeerd het probleem uit te lokken met het draaien van 3D Mark maar dit lokte het probleem niet uit.
- Andere hdmi kabel
- Wat met settings gespeeld (pixel indeling gezet op RGB 4.4.4 pc standard, geen idee of dit überhaupt iets uit kan maken).

[ Voor 9% gewijzigd door 13art op 12-02-2021 07:11 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Vandaag na 45 minuten probleemloos een video afspelen treedt de storing weer op.

Daarna verliest het het signaal compleet waarna na een paar minuten er weer signaal is en het beeld weer terug komt. Weliswaar wel vaker met een hapering. Ik krijg steeds meer het idee dat het met een brakke gpu te maken heeft. Of heeft iemand anders nog andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:44
Als je niets doet gaat het wel goed? Kan het zijn dat hij te warm wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Je bedoeld als ik hem alleen aan zet en niks doe? Nog niet geprobeert, maar dat is natuurlijk geen manier om met zo'n mini pc te werken.

Hij voelt in ieder geval niet overdreven warm aan. Zou ook niet moeten kunnen met een 1080p video op YouTube lijkt me. Als het dat wel is zou het naar mijn idee ook betekenen dat er iets goed mis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:44
13art schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:19:
Je bedoeld als ik hem alleen aan zet en niks doe? Nog niet geprobeert, maar dat is natuurlijk geen manier om met zo'n mini pc te werken.
Nee, maar dat helpt mogelijk bij het uitsluiten :)
Hij voelt in ieder geval niet overdreven warm aan. Zou ook niet moeten kunnen met een 1080p video op YouTube lijkt me. Als het dat wel is zou het naar mijn idee ook betekenen dat er iets goed mis is.
Dat is al goed, maar ik zou het wel even testen, als ik jou was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ga ik doen. Dank.

Ik heb ondertussen ook contact met de lui van minisFORUM dus die denken ook mee.

Overigens raadde ze bij minisFORUM aan om de beeldinstellingen te zetten op RGB 4:4:4 pixel format studio (Limited RGB). Geen idee waarom dit het probleem zou oplossen, maar goed we gaan het zien.

Zou zo'n setting niet voor constante problemen moeten zorgen ipv na X zoveel tijd wanneer deze verkeerd ingesteld staat?

Edit:
So far so good met de instellingen op RGB 4:4:4 pixel format studio (Limited RGB). Nu 2 uur lang geen storing gehad.

[ Voor 73% gewijzigd door 13art op 29-01-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Helaas het probleem is nog niet helemaal weg. Het lijkt wel een stuk minder, maar toen ik net even een game aan het spelen was kwam er toch weer voor een seconde zo'n storing in beeld (gekleurde sneeuw). Heb maar weer een email verstuurd naar minisFORUM.

Edit:
En na een reboot meteen weer een gigantische 'video crash' waarbij na flink flippen van het scherm het videosignaal weer compleet verloren gaat. Het is een paar uur goed gegaan vandaag maar het gaat nu weer compleet mis :(

[ Voor 31% gewijzigd door 13art op 29-01-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
MinisFORUM komt met het voorstel dat ik de pc aan een ander scherm moet hangen want ze denken dat het aan mijn tv ligt.

Buiten dat ik geen andere tv in huis heb waar ik het aan kan hangen lijkt het mij zeer sterk. Met geen enkel apparaat ooit problemen gehad (Intel nuc, laptop, chromecast, Xbox) en dan zou het nu aan mijn tv (LG C7) liggen. Daar geloof ik niet in.

Banggood heeft sinds vrijdag niet meer gereageerd. Een claim doen via PayPal komt snel dichtbij zo.

[ Voor 12% gewijzigd door 13art op 01-02-2021 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ik ben denk ik eindelijk achter het probleem.
Ik had ondertussen een Intel NUC gekocht en wat bleek, daar ging het beeld regelmatig voor een seconde op zwart en kwam dan weer terug. Niet helemaal hetzelfde probleem maar kwam er toch aardig in de buurt. Toch vreemd voor twee verschillende apparaten.

Edit:
Vandaag was het probleem er ook op de nuc, precies hetzelfde. Nog wat verder gaan googlen en er zijn veel meer mensen met een LG Oled TV (verschillende jaren en modellen) die soort gelijke issues ervaren als knipperen van het beeld, beeld dat op zwart gaat en melding krijgen van signaal verlies. Een oplossing is er helaas niet. Bij sommigen lijkt quickstart uitschakelen maar dat staat bij mij uit al.

Ik kan er helaas niks aan kan doen, het heeft niks met de nuc en de UM300 te maken maar met de tv waardoor dit soms optreed en soms wat vaker optreedt.

[ Voor 61% gewijzigd door 13art op 12-02-2021 06:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:12

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Het staat er notabene bij in de link van de specs:
Brings a shocking visual effect
:)