Vraag

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-03 14:02
Ik zoek een?
Receiver, minimaal 5.1(heb momenteel 5 luidsprekers + subwoofer hangen maar denk niet dat ik ooit zal uitbreiden.
Vul hier in welk apparaat je zoekt.
Voorkeur gaat uit naar Yamaha en Denon. Eerder dan nog Yamaha vanweg de gemakkelijke bediening.(app)
Wat is je budget?
Max €500
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zal vooral internet radio zijn, afspelen via netwerk(NAS), Spotify. Daar DAB+ blijkbaar binnen niet goed werkt is dit niet echt een optie lijkt me.
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen?
Er zal een digicorder, Mediaspeler en Chromecast aan komen te hangen.
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Zonder DAB+
DENON AVR-S650H €399
Yamaha HTR-4072 (RX-V485) Zwart €391 (maar al niet meer te krijgen denk ik)
DAB+
Yamaha RX-V4A €499
Denon AVR-X1600H €439

Is het trouwens mogelijk om ook mijn soundbar op de receiver aan te sluiten en dat deze werkt wanneer de receiver uitstaat ?

Alle reacties

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:51
Is het trouwens mogelijk om ook mijn soundbar op de receiver aan te sluiten en dat deze werkt wanneer de receiver uitstaat ?
Ik denk het niet, maar je kan het altijd eens uitproberen. Mij lijkt het dat je beide apart moet aansluiten op je tv. Nadeel is dan mogelijk dat slechts 1 van de 2 via ARC ook op de remote van je tv reageert om het volume aan te passen.

Voor de rest heb je al een mooie shortlist bijeen gezocht. Kan je niet veel verkeerd mee doen en zijn allen voldoende voor je vereisten. Misschien eens youtube en google afstruinen om wat "neutrale" recenties te bekijken.

• karine1
Hebben jullie ervaring met Dolby Atmos hoogte-virtualisatie ?

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
karine1 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:57:
Of je kiest voor een receiver met speakers, of je kiest voor een soundbar. De keuze voor de ene sluit de keuze voor de andere uit.

Ik heb een Atmos receiver met een 5.1 speakerset, en ik mis de hoogtespeakers niet, 5.1 geeft al een enorm vet geluid.

• karine1
Ik geraak moeilijk uit de keuze tussen de Denon en de Yamaha.
Yamaha zou makkelijker in te stellen en te bedienen zijn via de app.
Maar betreft mogelijkheden lijkt de Denon er beter uit te komen. Dolby Atmoz, DTS:X.
Yamaha RX-V4A €499
Denon AVR-X1600H €439

Zijn er nog alternatieven van Yamaha rond die prijs of iets gelijksaardigs van kwaliteit ? (Sony, Pioneer)

[Voor 7% gewijzigd door karine1 op 27-01-2021 23:57]

• Gadget Freak
Lastige keuze. De Denon heeft Dolby Atmos en veel aansluitingen, waaronder analoge video, en de Yamaha is nieuwer, heeft DAB+ en HDMI 2.1 ondersteuning.

Pioneer (en Onkyo) hebben al enige tijd niks nieuws meer uitgebracht.

Wil je alles (DAB+ en HDMI 2.1), dan ben je meer geld kwijt.

• karine1
Het zal de Denon worden daar er ook een versie is met DAB+(€495) Weet niet of deze HDMI 2.1 heeft maar in ieder geval wel Dolby Atmos.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

karine1 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 02:35:
Het zal de Denon worden daar er ook een versie is met DAB+(€495) Weet niet of deze HDMI 2.1 heeft maar in ieder geval wel Dolby Atmos.
Denon heeft vanaf de Xx700 serie HDMI 2.1, de genoemde AVR-X1600H heeft nog HDMI 2.0. Persoonlijk zou ik DAB+ laten vallen als eis en internetradio gebruiken. Dat werkt sowieso, ben je niet afhankelijk van ontvangst. Moet ook gezegd worden dat ik ook niet per se een HDMI 2.1 receiver zou nemen nu, die zijn niet geheel storingsvrij. Nu zijn het redelijk specifieke scenario's waarin het niet goed werkt maar ik zou geen geld uitgeven aan een product wat niet volledig werkt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• karine1
FeaR schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:57:
[...]Nu zijn het redelijk specifieke scenario's waarin het niet goed werkt maar ik zou geen geld uitgeven aan een product wat niet volledig werkt.
Geef jij dan eens een koopadvies als kenner ? (Dolby Atmos lijkt me wel een mooie optie uit ervaringen te lezen)

[Voor 41% gewijzigd door karine1 op 28-01-2021 14:12]

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:56
karine1 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:49:
Maar betreft mogelijkheden lijkt de Denon er beter uit te komen. Dolby Atmoz, DTS:X.
Waarom wil je Dolby Atmos en DTS:X als je je 5.1 set niet gaat upgraden met hoogtekanalen? De Sony STR-DN 1080 of Marantz NR1510 doen ook alles wat je wil en liggen rond je budget.

Een soundbar kun je niet zomaar aansluiten op een receiver. Dat is een actieve speaker die vaak geen pre-in heeft om op de pre-out van een receiver aan te sluiten. Daarnaast worden pre-outs tegenwoordig steeds vaker weggelaten op receivers.

[Voor 45% gewijzigd door Hulleman op 28-01-2021 14:14]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• karine1
Hulleman schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:10:
[...]
Waarom wil je Dolby Atmos en DTS:X als je je 5.1 set niet gaat upgraden met hoogtekanalen?
Betreft die HDMI 2.1. Wanneer je nu kijkt naar de Denon AVR-X1600H bv.
Alle HDMI-poorten zijn volledig 4K-compatibel. Wat voor zin heeft HDMI 2.1 dan nog ?

Betreft Dolby Atmos bedoel ik Dolby Atmos Height Virtualization Technology.

• Hulleman
karine1 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:14:
[...]

Betreft die HDMI 2.1. Wanneer je nu kijkt naar de Denon AVR-X1600H bv.
Alle HDMI-poorten zijn volledig 4K-compatibel. Wat voor zin heeft HDMI 2.1 dan nog ?

Betreft Dolby Atmos bedoel ik Dolby Atmos Height Virtualization Technology.
HDMI 2.1 is wel wat meer dan alleen 4K compatibiliteit. Maar ik denk niet dat jij de doelgroep bent voor HDMI 2.1 gebruik.

Van Dolby Atmos Height Virtualization Technology moet je echt niks verwachten. Mijn Marantz kan ook DTS Neural X weergeven. Het geluid komt niet ineens van boven als je daar geen speakers hebt hangen. Dat soort simulatie technieken zijn echt pure marketing. Dat is wel het laatste waar jij je aankoop van af moet laten hangen.

[Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 28-01-2021 14:18]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• karine1
Hulleman schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:16:
[...]
HDMI 2.1 is wel wat meer dan alleen 4K compatibiliteit. Maar ik denk niet dat jij de doelgroep bent voor HDMI 2.1 gebruik.
Ik heb 18 jaar stilgestaan met mijn oude Sony STR-495 dus daar heb je zeker gelijkt en ik zoek me er zeker ook niet in te gaan verdiepen want dat is een wereld op zich.
Die Sony was een goed voorstel maar heeft geen internetradio.

Ik denk samengevat dat de Yamaha RX-V4A en de Denon AVR-X1600H nog het meest in aanmerking komen.
Naar welke van de twee zou jouw voorkeur gaan ?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

karine1 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:38:
[...]
Geef jij dan eens een koopadvies als kenner ? (Dolby Atmos lijkt me wel een mooie optie uit ervaringen te lezen)
Op dit moment zou ik geen receiver van deze generatie kopen. Al gebruik je niet de functies van HDMI 2.1 dan heb je nog steeds een apparaat staan wat je niet volledig kan benutten en mogelijk terug moet voor een hardwarematige vervanging. Hoef je natuurlijk niet te doen maar eventuele verkoop wordt dan wel lastig. De tijd dat je tientallen jaren met één en dezelfde receiver kan doen is redelijk voorbij. Dan zou ik eerder voor een model van hiervoor gaan met HDMI 2.0.
karine1 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:14:
[...]
Zoiets is toch eenvoudig zelf te vinden? HDMI 2.0 doet maximaal 4K op 60 Hz en HDMI 2.1 kan daar 120 Hz van maken. Of HDMI 2.0 afdoende is is zo niet te zeggen. Het hangt namelijk van de huidige TV (en mogelijke wens voor een nieuwe) af en de bronnen die daar eventueel op aansluiten. Als je stelt dat je nooit zal gaan gamen dan is HDMI 2.1 inderdaad niet nodig.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Hulleman
karine1 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:37:
[...]
Die Sony was een goed voorstel maar heeft geen internetradio.

Ik denk samengevat dat de Yamaha RX-V4A en de Denon AVR-X1600H nog het meest in aanmerking komen.
Naar welke van de twee zou jouw voorkeur gaan ?
Is geïntegreerde internetradio zo'n grote must? Tegenwoordig kun je via de TuneIn app ook radio streamen. Ik zou eerder kijken of je middels die app radio naar de receiver kan streamen of de app kunt installeren op je mediaspeler.

Qua looks zou ik gaan voor de Yamaha-RX-V4A, echt een mooi ding. Maar wat @FeaR zegt. Er zijn hardwarematige problemen met deze generatie receivers met HDMI 2.1. Dat geldt voor álle HDMI 2.1 receivers. Schijnt nog wel een hardnekkig ding te zijn, waarvoor je receiver mogelijk weer terug moet. De Denon X1600 is dan een veiligere keuze

• Gadget Freak
Persoonlijk staat Spotify Connect voor mij hoger op de lijst dan internetradio. Gelukkig wordt doorgaans beide ondersteund.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee