Toon posts:

Gastartikel over Gamestop & /r/wallstreetbets?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.308 views

Vraag

• kidde
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-04 22:14
Zou het niet leuk zijn, als iemand zou schrijven over het fenomeen waarbij aandelen van een noodlijdende stenen-muren spelletjes-winkel verzevenvoudigen? Door een stel tieners die zich via een internet-forum ( /r/wallstreetbets/ ) verenigen, met als een van de belangrijkste doelen, om een Boomer-hedgefund failliet te helpen; waardoor dat hedgefund al meer dan een miljard verlies heeft gelede?

Het internet staat er vol mee. @Moonsugar / @Olaf Ik zou hier graag een "ingezonden community-artikel" over schrijven; lijkt me super leuk (doe ik gratis).

Ref:
https://finance.yahoo.com/quote/GME?p=GME&.tsrc=fin-srch
https://stockcharts.com/c.../sc?s=GME&p=D&b=5&g=0&i=0
https://www.reddit.com/r/...rt_2_for_january_27_2021/
https://www.fool.com/inve...gargantuan-gamma-squeeze/

[Voor 0% gewijzigd door kidde op 28-01-2021 21:02. Reden: Stockcharts link gefixt / Community-manager getagged]

HK

Alle reacties

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-06 13:21

3raser

⚜️ Premium member

Hoewel het niet direct over tech gaat is het wel interessant vanwege de relaties die het heeft met games en de internet community. Het zou pas echt interessant zijn als je ook een insider aan het praten kunt krijgen. Hoe kon het dat men hier massaal op inhaakte? De kans dat jij investeert maar de rest niet is zeer groot. Blijkbaar was er onderling vertrouwen. Hoeveel geld is er nu echt verdiend door bepaalde Redditters?

• thibaultvdb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-09-2022
Ik vind dit gebeuren ook zeer interessant. Raar dat er nog niets over op de frontpage staat, het interieur van een nieuwe mercedes SUV is wel frontpage nieuws.

Dit is toch een movement die met tech te maken heeft. Het gaat ook om aandelen als blackberry en nokia.
Het kriebelt hier wel om er in mee te gaan om eerlijk te zijn.

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:34
Een stel tieners lijkt me heel kort door de bocht. Het gaat over een aanzienlijk aantal kapitaalkrachtige particuliere beleggers, die er hun hand niet voor om draaien om te gokken met sommen waar jij en ik jaren voor moeten werken.
3raser schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:48:
Hoeveel geld is er nu echt verdiend door bepaalde Redditters?
https://www.reddit.com/r/...27_2021_guess_i_need_102/

Bemerk echter ook dat het over een 'investering' (lees:gok) gaat van bijna $750.000, dus heel dat Robin Hood verhaaltje van de kleintjes tegenover Goliath, moet je ook met de nodige korrels zout nemen.
thibaultvdb schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:35:
Het kriebelt hier wel om er in mee te gaan om eerlijk te zijn.
Volgens mij ben je gewoon al veel te laat. Je gaat hier gewoon een hoop rijke Reditters hebben die er een ton geld mee gaan verdiend hebben, en een veelvoud daarvan mensen die er serieus hun broek aan gaan scheuren. In tegenstelling tot bvb investeren in crypto-currency, weet je van een aandeel als GME gewoon met zekerheid dat de huidige waarde compleet van de pot gerukt is, en het maar een kwestie van dagen is voor het helemaal terug crasht. De huidige beurskoers is gewoon artificieel opgepompt en totaal geen reflectie meer van de intrinsieke waarde van het aandeel.

Nu, los daarvan lijkt het me ook wel FP waardig. Niet enkel gaat het over aandelen van bedrijven waar de gemiddelde Tweaker wel enige interesse voor heeft. Maar het succes van de hele WSB actie komt ook door de huidige staat van sociale media en trading platforms, die beiden dus ook wel tech gerelateerd zijn.

[Voor 8% gewijzigd door Twixie op 28-01-2021 14:53]

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:41
Ik heb 0 kaas gegeten van aandelen, hedge funds, short gaan etc. dus als iemand een artikel voor leken weet over wat er nu gebeurt, hoor ik dat graag. Het klinkt wel heel interessant namelijk.

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Hoe Russische desinformatie werkt:
1. Onzin verspreiden (verschillende onzin over 1 onderwerp/gebeurtenis)
2. Kijken welke onzin er opgepakt wordt door (social)media
3. Die (social)media versterken met likes en tweets en links

• kidde
3raser schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:48:
Het zou pas echt interessant zijn als je ook een insider aan het praten kunt krijgen. Hoe kon het dat men hier massaal op inhaakte? De kans dat jij investeert maar de rest niet is zeer groot.
Alle piramide-spellen zijn gebaseerd op onderling vertrouwen. Maar hier was meer aan de hand, dit was ook een generatie-conflict. Het "miljardair-boomertje" pesten sprak de millenials buitengewoon aan, en daarvoor waren ze bereid hun geld te verliezen. Hier zat een behoorlijke bewuste kamikaze-component aan!

Tevens gaat dit ook over hoe de macht om een miljardair een miljarden-verlies te bezorgen nu voortaan in je broekzak zit; via de "meme-ificatie van speculeren".

Zelf ben ik ook een halve insider, want gister BB / SKT gekocht & verkocht, en vandaag vier stuks GME gekocht, maar gedupmt toen ik zag dat Robinhood GME geblokkeerd had.

Verder zie je ook nog de moeite die Discord heeft gehad om een groep kwade millennials te modereren, en ook (met name interessant voor Tweakers!) waarom de infrastructuur van bijv. Reddit het niet meer trok.

Maar ook mijn broker, DeGiro, trok het vandaag niet meer; of het was de uitvoerende partij. Orders (GME / BB, Frankfurt) werden vaak niet uitgevoerd, en het duurde soms een minuut voor je een foutmelding kreeg. Dit was eigenlijk ook een onbedoelde FLOOD- / DDOS aanval op de infrastructuur van brokers en Reddit.

HK

• kidde
Twixie schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:45:
[...]

Een stel tieners lijkt me heel kort door de bocht. Het gaat over een aanzienlijk aantal kapitaalkrachtige particuliere beleggers, die er hun hand niet voor om draaien om te gokken met sommen waar jij en ik jaren voor moeten werken.

[...]
Ik denk dat het allebei het geval was. Als je keek naar de lijst van "afgehandelde koop / verkoop orders', zie je bij een normaal aandeel een lijst van "2000, 3000, 1500, 30000, 2000, 5000, 9800".

Bij GME zag je gisteren een lijst van "7,8,3,9,13,8,5,3".

Dat zijn _absoluut_ geen kapitaalkrachtinge particuliere beleggers, want _ieder_ van die kleine dealtjes bepaalt de prijs! En het risico op papier dat de banken liepen middels de gamma-squeeze.

Probleem voor de hegde-funds / banken, was dat WSB gisteren 2 miljoen leden had, en vandaag 4,5 miljoen. En geloof me, het aandeel tieners / twintigers die werkloos thuis zitten overtreft het aantal kapitaal-krachtigen.

Immers, ga maar na: Als het kapitaal-krachtigen waren, dan was het aantal posities dat de beurs moest afhandelen beperkt; en dan had hun infrastructuur er geen last mee. Maar vandaag en gisteren zelf bij DeGiro gemerkt, dat er een onbedoelde DDOS aan de gang was. Dat was het kamikaze-leger van een deel van de 4,5 miljoen WSB-leden; en aan het taalgebruik daar zie je al snel dat er weinig kapitaal-krachtigen tussen zitten.

Probleem was natuurlijk, dat een lullig optie-contractje via Robinhood afgesloten door een tiener, als gevolg heeft, dat de bank 100 aandelen koopt om haar risico te verkleinen, de zgn. gamma-squeeze. En die bank is inderdaad vermogend, die koopt misschien wel aandelen in blokken van 10.000. Maar dat wil niet zeggen dat het de kapitaal-krachtigen waren die dit veroorzaakten!

HK

• kidde

HK

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 11:49

Falastine

Think about my signature...

HODL! ik ga uit van 10 miljoen per aandeel. De MOASS zal rampzalig worden voor de fondsen niet voor de mensen die erin geloven ;)

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:31

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Falastine schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:41:
HODL! ik ga uit van 10 miljoen per aandeel. De MOASS zal rampzalig worden voor de fondsen niet voor de mensen die erin geloven ;)
Gezien dit een topic is voor de redactie, voegt dit niet zo heel veel meer toe denk ik.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee