Toon posts:

Nieuw KPN Wifi6 netwerk aanleggen thuis (wat vragen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yzord
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 04:58
Ik wil mijn hele draadloze netwerk thuis opnieuw inrichten, want momenteel is het een 'zooitje' om het maar even zo te zeggen. Ik heb een 1Gbit glas verbinding van KPN, dus een Experiabox v10 met daaraan een zooitje PoE routers om mijn KPN tv's, camera's, alarm etc. van hun nodige bytes te voorzien.

Aangezien Wifi6 helemaal hot begint te worden zit ik eraan te denken om de hele boel netjes te maken voor de toekomst. Maar ik zie door alle bomen het bos niet meer in het hele router segment. Dus ik wilde graag jullie advies.

Ik zoek een wifi6 router die ik kan upgraden (Merlin?) en die mijn experiabox kan vervangen. Misschien eentje die meteen mesh aankan?

Alle reacties

• Lelletje
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 27-09 16:50
Heel belangrijk: wat is je budget?

• Yzord
Budget is onbeperkt zeg maar. Ik wil een goed stabiel netwerk

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Waarom wil je wifi6 is nog heel erg duur staat in de kinderschoenen en heb je het nodig. Als je investeert en budget hebt zou ik er eerder voor kiezen om vooral meerdere AP's in te gaan zetten als in 1 per kamer en dan bij voorkeur in wall's met ook nog ethernet aansluitingen. Dat geeft de meeste en de beste oplossing op de langere termijn, simpel omdat de afstand tot een AP altijd kort is en dat geeft de meeste snelheid.
Je kan nu hele dure wifi6 ap's ophangen maar je apparaten kunnen het voorlopig nog niet gebruiken dus waarom?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Yzord
Frogmen schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:11:
Je kan nu hele dure wifi6 ap's ophangen maar je apparaten kunnen het voorlopig nog niet gebruiken dus waarom?
Bedankt voor je antwoord. De reden is omdat ik dan meteen voorbereid ben voor de toekomst. Ik kan nu wel wifi5 ap's ophangen, maar dan kan ik weer gaan upgraden over 2 jaar ofzo. Dan zijn dan dubbele kosten en ik wil gewoon meteen goed en meteen klaar zijn nu ik toch bezig ben.

Ik snap je redenatie wel hoor, maar wil gewoon nu ik er werk van ga maken dan ook meteen voor een jaar of tien klaar zijn.

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:02
Wifi 6 is de komende jaren nog vrij nutteloos, want er zijn geen wifi 6 clients en voor de toekomst waarschijnlijk ook nutteloos.

Wifi 6 voegt mu-mimo voor uploads toe terwijl wifi 5 dat enkel voor downloads gebruikt, hier heb je vrij weinig aan in normaal gebruik.

Wifi 6 kan 2,4Ghz en 5Ghz combineren maar in de praktijk ook vrij nutteloos, omdat ze elkaar eigenlijk uitsluiten de ene heeft meer bereik maar veel last van storing de ander sneller maar minder bereik.

Wifi heeft OFDA (Orthogonal Frequency Division Multiple Access), is alleen zinnig als er clients zijn die het ondersteunen en praktijktesten wijzen uit dat het erg weinig doet.

Wil je het toch doen, dan in ieder geval geen router nemen, maar gewoon acesspoints en blijf die experiabox gewoon als router gebruiken.
Zo'n router staat namelijk altijd op de verkeerde plek in huis.

En goede wifi is locatie... locatie... locatie... en helemaal niets anders.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19:52

lier

MikroTik nerd

Scheiden van rollen: neem een router (met SFP poort, zodat je afscheid kan nemen van je Experiabox) en losse accesspoints (op een goede plek opgesteld). Dan ben je ook veel meer voorbereid op de toekomst, als je tzt behoefte hebt aan Wifi6 dan hoef je alleen de/het accesspoint te vervangen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 20:42
wil je je meterkast netter maken , of wil je binnenhuis je situatie verbeteren ? of het een helpt het ander ? :)

de stap van wifi 5 naar wifi 6 is zo klein dat dat nu nog weinig zin heeft .. je bandbreedte word verhoogd, maar je bereik blijft exact hetzelfde ..
dus als je zegt "ik wil het aanpakken" , zou ik zeggen , heb je dubbele cat6 naar elk verdiep minima ?
dat icm met een flink POE switch , en op elk verdiep een Wifi 5 POE accespoint ?
dan ben je al flink goed bezig en kan je later gemakkelijk je wifi 5 ap wisselen naar een wifi 6..

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 27-09 13:39
Ubiquiti Unifi USG router met een bekabelde Unifi AP op iedere verdieping.

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Masimo
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20:08
Ben(V) schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:20:
...
want er zijn geen wifi 6 clients en voor de toekomst waarschijnlijk ook nutteloos.
...
Dat wil ik tegen spreken. De pricewatch geeft inmiddels de keuze uit 18 wifi-6 adapters.

Ik heb inmiddels mijn laptop al geüpgraded naar Wifi-6e in het kader van de vooruitgang. Met een Intel AX210.
Frappante is dat de AX210 client op mijn huidige wifi-5 netwerk (o.b.v. een Netgear R7800) de dubbele snelheid (5 GHz downstream) weet te halen t.o.v. de Intel AC9560 in dezelfde laptop.

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:02
Tja dat heeft dus niet met wifi 6 e maken dan.
Maar wifi adapters is wat anders dan devices met wifi 6 erin geen laptop, tablets of telefoon heeft dat.

En zoals ik al zei is wifi 6 nauwelijks voortuitgang ten opzichte van wifi 5.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18-07 17:00
Yzord schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:58:
Ik wil mijn hele draadloze netwerk thuis opnieuw inrichten, want momenteel is het een 'zooitje' om het maar even zo te zeggen. Ik heb een 1Gbit glas verbinding van KPN, dus een Experiabox v10 met daaraan een zooitje PoE routers om mijn KPN tv's, camera's, alarm etc. van hun nodige bytes te voorzien.

Aangezien Wifi6 helemaal hot begint te worden zit ik eraan te denken om de hele boel netjes te maken voor de toekomst. Maar ik zie door alle bomen het bos niet meer in het hele router segment. Dus ik wilde graag jullie advies.

Ik zoek een wifi6 router die ik kan upgraden (Merlin?) en die mijn experiabox kan vervangen. Misschien eentje die meteen mesh aankan?
Over WiFi6 kan ik niet veel zeggen, maar ik neem aan dat je switches met PoE mogelijkheden bedoeld. Om door het huis heen access points aan te brengen?

...

• Masimo
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20:08
Ben(V) schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:56:
Tja dat heeft dus niet met wifi 6 e maken dan.
Maar wifi adapters is wat anders dan devices met wifi 6 erin geen laptop, tablets of telefoon heeft dat.

En zoals ik al zei is wifi 6 nauwelijks voortuitgang ten opzichte van wifi 5.
Ook dat spreek ik tegen. Wifi-6 in:

iPhones vanaf 11, iPad gen 8, Samsung Galaxy vanaf S10, veel nieuwe laptops met Intel AX200 of AX201 (o.a. Asus Chromebooks, Dell XPS 13, HP Spectre x360, Lenovo Yoga c940, LG Gram 17, Microsoft Surface Laptop Go).

Gezien de resultaten hier, zijn AX clients blijkbaar in staat ook meer snelheid uit AC netwerken te persen.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Yzord schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:58:
…dus een Experiabox v10 met daaraan een zooitje PoE routers
Hoezo een zootje routers? Bedoel jij met "router" wat ook echt een router is of heeft het apparaat een andere functie dan routeren?

Wat bedoel je met mesh? Zoals @Arthion-nl eerder aanduidde wordt die term geregeld misbruikt door onkunde of onwetendheid.

Daarom: laten we eerst eens een duidelijk overzicht krijgen van het netwerk zoals het nu in elkaar zit. Maak eens een schemaatje of tekening hoe de boel nu in elkaar zit.

• Yzord
Mijn excuses, ik bedoel idd PoE switches. En ik doel echt op een Wifi6 netwerk ook al beweren velen dat het voorlopig nutteloos zou zijn. Wifi6 zal spoedig gewoon standaard zijn in devices en dan wil ik niet het 'gevoel' hebben om weer te moeten upgraden. Zoals gezegd, ik wil even niet op de centen letten, maar een degelijk netwerk hebben liggen.

De afdelingen zijn utp bekabeld in ieder geval.

• ijske
als je echt maximaal wifi6 wil gaan beleven , ga je naar multi gigabit apparatuur...
noem ik bv maar is een cisco wap581, welke 2.5gbps utp poorten heeft
die switches zijn nog redelijk zeldzaam en aldus lawaaierig en duur

of zeg je : 1gbps limiet per accespoint is meer dan zat ? (want de gemiddelde 4K stream is toch maar 30mbps...)

• Yzord
ijske schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:57:
als je echt maximaal wifi6 wil gaan beleven , ga je naar multi gigabit apparatuur...
noem ik bv maar is een cisco wap581, welke 2.5gbps utp poorten heeft
die switches zijn nog redelijk zeldzaam en aldus lawaaierig en duur

of zeg je : 1gbps limiet per accespoint is meer dan zat ? (want de gemiddelde 4K stream is toch maar 30mbps...)
Eerlijk gezegd is 1Gbit per accesspoint imo al niet meer futureproof aangezien ik nu al een 1Gbit verbinding heb en ik wel verwacht dat binnen tien jaar dit verhoogd gaat worden in de race tussen de providers.

Maar op lawaaierige switches zit ik nou ook niet echt direct te wachten al zou die precies naast mijn DS920+ gezet kunnen worden want de hdd's daarvan lijken soms ook net brommers 8)7

• Yzord
GarBaGe schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:45:
Ubiquiti Unifi USG router met een bekabelde Unifi AP op iedere verdieping.
Nou zit ik voor de grap eens hier naar te kijken, maar zie ik nu dat poort 0 maar 1Gbit heeft en de rest 10Gbit? Wat heeft poort 0 voor nut dan?

Stel er komen 2Gbit (of meer) aansluitingen in de toekomst wat heeft het voor nut dan?

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07:03
Ruckus R550 is wel een leuke instapper voor thuis, neem wel de unleashed variant zodat je niet ook nog de controller moet draaien.

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07:03
Yzord schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:08:
[...]

Nou zit ik voor de grap eens hier naar te kijken, maar zie ik nu dat poort 0 maar 1Gbit heeft en de rest 10Gbit? Wat heeft poort 0 voor nut dan?

Stel er komen 2Gbit (of meer) aansluitingen in de toekomst wat heeft het voor nut dan?
Console poort om de (web)interface te bereiken. Backup-up poortje voor een 5G-modem...

• ijske
de netgear GSM4210P valt precies wel mee , 6x 2.5gbps poorten , eurotje of 800€... onder de 30db lawaai...
of een SG350X-8PMD, die zou ook de job moeten doen schijnbaar, wel herriebaasje schijnbaar

ik zou het momenteel nog even bij een 1gbps switch houden :-)

[Voor 20% gewijzigd door ijske op 27-01-2021 21:28]

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Yzord schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:08:
Ik zou eerst eens bij Ubiquiti op de website kijken voor hun assortiment. Daar zie je deze in ieder geval niet meer tussen staan. Die zal dus niet meer leverbaar zijn tenzij die ergens al 2 jaar op de plank gelegen heeft.

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 27-09 13:39
Als je een 10G bedraad netwerk wilt neerleggen, kan je bij Unifi kijken naar de producten met "XG" aanduiding.
Dit zijn doorgaans met SFP+ poorten en dan kan je met je transceivers zelf kiezen voor FC, DAC of RJ45 bekabeling.
De Unifi UDM PRO is iets goedkoper dan de Unifi USG XG, maar heeft dan voor 10G dan ook maar 1 WAN poort en 1 LAN poort.

Kwa APs gaat het iets lastiger.
Er zijn al wel Unifi 6 APs, maar deze hebben slechts 1Gbit aansluiting.
En de Unifi AP XG heeft wel 10Gbit aansluiting, maar is Wifi 5 (geen 6).
Ik denk dat de Wifi 6 met XG nog moet komen.
Ik hoop dan wel gelijk in wifi 6e versie (met 6Ghz band erbij)

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 01:11

Nox

Noxiuz

jadjong schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:11:
Ruckus R550 is wel een leuke instapper voor thuis, neem wel de unleashed variant zodat je niet ook nog de controller moet draaien.
Die units zijn 600-700 euro ofzo, wacht dan op wifi 6a of 6e, de triple band op 6Ghz. Dat biedt echt een voordeel.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee