Tablet continu aan netstroom laten: wat zijn de nadelen ? Verlengt dit de levensduur van de batterij omdat hij bijna niet moet bijgeladen worden ?
Verschilt per tablet natuurlijk. Over welk hebt je het nu? Wij hebben hier op het bedrijf tal van de 'standaard' iPads 24/7 aan de stroom hangen. Nooit problemen mee.
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Als hij continu aan de oplader hangt is volgens mij de levensduur van de batterij niet zo heel erg belangrijk
Het gaat om Apple iPad Pro.
Ik ondervond bij mijn vorige iPad dat, als je die telkens enkel gebruikt op batterij, na een tijd die batterij natuurlijk versleten geraakt en je toestel dus minder lang inzetbaar blijft . Beter dus thuis aan de stroom laten hangen om te werken en batterij alleen als je er mee op de baan moet.
Ik ondervond bij mijn vorige iPad dat, als je die telkens enkel gebruikt op batterij, na een tijd die batterij natuurlijk versleten geraakt en je toestel dus minder lang inzetbaar blijft . Beter dus thuis aan de stroom laten hangen om te werken en batterij alleen als je er mee op de baan moet.
Een batterij slijt van elke cycle (1 cycle is helemaal vol dan leeg en dan weer vol) maar wordt lui als je dat nooit doet. Beste is eigenlijk altijd vol (dus aan de lader) maar 1x per maand even tot 5% op gebruiken. Dit geldt overigens voor alle accu’s.
Lithium-Ion batterijen hebben inderdaad een maximaal aantal laadcycli;
Echter is het zo dat li-ion batterijen niet 'lui' worden zoals dat bij Nikkel Metaalhydride batterijen het geval is door het sulferen van de anodes, maar door de chemisch instabiliteit van Li-Ion zal een batterij sneller verouderen. Dat proces versnelt wanneer de batterij te ver ontladen wordt, of te ver opgeladen.
de ideale cyclus is wat verschillend tussen de li-ion cellen maar vaak wordt aangenomen om deze tussen de 15% en 80% te behouden om de degradatie van de cel zo traag mogelijk te laten verlopen (waardoor je defacto meer laadcycli overhoudt)
de ideale opslagcapaciteit van een li-ion batterij zit tussen 75% en 80%. Op deze capaciteit zal ze het minst snel verouderen.
Of dat in te stellen valt op de iPad, daar heb ik geen idee van. Op veel industriële toestellen kan het normaliter wel.
Echter is het zo dat li-ion batterijen niet 'lui' worden zoals dat bij Nikkel Metaalhydride batterijen het geval is door het sulferen van de anodes, maar door de chemisch instabiliteit van Li-Ion zal een batterij sneller verouderen. Dat proces versnelt wanneer de batterij te ver ontladen wordt, of te ver opgeladen.
de ideale cyclus is wat verschillend tussen de li-ion cellen maar vaak wordt aangenomen om deze tussen de 15% en 80% te behouden om de degradatie van de cel zo traag mogelijk te laten verlopen (waardoor je defacto meer laadcycli overhoudt)
de ideale opslagcapaciteit van een li-ion batterij zit tussen 75% en 80%. Op deze capaciteit zal ze het minst snel verouderen.
Of dat in te stellen valt op de iPad, daar heb ik geen idee van. Op veel industriële toestellen kan het normaliter wel.
Zie ook deze conversatie: https://www.reddit.com/r/...rging_to_80_with_charger/
De eerste reactie dekt wel meteen de lading wat mij betreft. Al die moeite om een keer een batterij swap te voorkomen is het simpelweg niet waard.Ravefiend schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:09:
Zie ook deze conversatie: https://www.reddit.com/r/...rging_to_80_with_charger/
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ik heb hier voor mijn huisautomatisering de goedkoopste Windows 10 tablet aan de muur hangen die ik kon vinden, hangt er al een jaar of 2 a 3. Continu aan de stroom. Hoe het met de staat van de accu is, geen enkel idee. De tablet werkt nog altijd prima.
Alles kan stuk.
Bij een tablet die altijd aan de stroom hangt, en zal blijven hangen, boeit de accu natuurlijk ook niet. Maar patrick wil 'm af en toe wel op de accu gebruiken, als ik z'n 2e post mag geloven.remco_k schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:48:
Ik heb hier voor mijn huisautomatisering de goedkoopste Windows 10 tablet aan de muur hangen die ik kon vinden, hangt er al een jaar of 2 a 3. Continu aan de stroom. Hoe het met de staat van de accu is, geen enkel idee. De tablet werkt nog altijd prima.
Maar of je 'm nou volcontinu aan de lader hangt, of af en toe, uiteindelijk zal je vrijwel hetzelfde hebben opgeladen. Alleen is dat heel veel keren van 99% naar 100% in plaats van minder aantal keren van 10/20/30/etc% naar 100%.
Als je je echt zorgen maakt om de accu, kan je 'm beter helemaal uitzetten als je 'm een tijdje niet gaat gebruiken. Maar ik zou eigenlijk gewoon aanraden om je er niet al te druk over te maken, het is een gebruiksvoorwerp, dus gebruik 'm gewoon
The devil is in the details.
Ik heb voor de domotica een tablet aan de muur hangen die ook continu aan de lader hangt. Afgelopen weekend zie ik min of meer toevallig dat de hele achterkant is opengescheurd door een bolle accu. Ben hier toch wel van geschrokken, die had ook in de fik kunnen vliegen..
Waar ik nu een beetje mee zit: is dit een gevolg van het continu aan de lader hangen of gewoon pech met een slechte accu
Waar ik nu een beetje mee zit: is dit een gevolg van het continu aan de lader hangen of gewoon pech met een slechte accu
:strip_exif()/f/image/aGzI53q7dfOTovwl4fOUmpCP.jpg?f=fotoalbum_large)
Lithium accu's degraderen het snelst wanneer ze lange tijd op 100% geladen zijn of ontladen zijn <20%.
Een lithium cel gaat het langste mee als je hem rond de 50% SoC houdt en hoge /lage SoC voor langere tijd vermijdt.
https://batteryuniversity...g-lithium-based-batteries
Een lithium cel gaat het langste mee als je hem rond de 50% SoC houdt en hoge /lage SoC voor langere tijd vermijdt.
https://batteryuniversity...g-lithium-based-batteries
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dat is een gevalletje pech geloof ik. Een vriend van mij had dit met z'n iPhone 5s die dagelijks gebruikt werd. Als ik jou was zou ik 'm gewoon vervangen en verder gebruiken. Het lastigste deel, het scherm verwijderen, is al gedaanJef61 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:44:
Ik heb voor de domotica een tablet aan de muur hangen die ook continu aan de lader hangt. Afgelopen weekend zie ik min of meer toevallig dat de hele achterkant is opengescheurd door een bolle accu. Ben hier toch wel van geschrokken, die had ook in de fik kunnen vliegen..
Waar ik nu een beetje mee zit: is dit een gevolg van het continu aan de lader hangen of gewoon pech met een slechte accu![]()
[Afbeelding]

Canon EOS R | Olympus OM-1
Het liefst wil ik hem terug hangen zonder de accu dus die had ik er al uit gesloopt, maar helaas wil hij niet opstarten zonder accu.FeareX schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:31:
[...]
Dat is een gevalletje pech geloof ik. Een vriend van mij had dit met z'n iPhone 5s die dagelijks gebruikt werd. Als ik jou was zou ik 'm gewoon vervangen en verder gebruiken. Het lastigste deel, het scherm verwijderen, is al gedaan
ik heb een stuk of 60 ipads overal in Europa type 3 in winkels staan.
die staan "constant" aan de stroom als de winkel open is.
dat "constant" is als de winkel open is, na openingstijd gaat de hoofdschakelaar om en gaat de stroom overal af, als er geen koopzondag is of smaandags gesloten is moeten ze het dus ook doen op batterij.
die dingen hangen dus al sinds 2013 dan wel 2014 in de winkels en ze doen het nog steeds, staan in kiosk mode, alleen in het begin 1 die raar deed en gewisseld is geweest.
die staan "constant" aan de stroom als de winkel open is.
dat "constant" is als de winkel open is, na openingstijd gaat de hoofdschakelaar om en gaat de stroom overal af, als er geen koopzondag is of smaandags gesloten is moeten ze het dus ook doen op batterij.
die dingen hangen dus al sinds 2013 dan wel 2014 in de winkels en ze doen het nog steeds, staan in kiosk mode, alleen in het begin 1 die raar deed en gewisseld is geweest.
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Pagina: 1