Toon posts:

CPU dood? Nieuw moederbord (B550M)en Ryzen 5 3600 doet niets

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Victor1234
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-03 12:33
Beste tweakers,

Graag jullie advies/hulp want ik kom niet verder. Van alles geprobeerd maar niets helpt.

Heb Gigabyte B550M Aorus Pro-P gekocht en tweedehands Ryzen 5 3600 die het bij de vorige eigenaar deed.
Deze in bestaande Sharkoon pure steel case geplaatst, 2x 8Gb Corsair 3000Mhz CL15 en Gigabyte GTX 1070 ingeplugd en draaien maar...niet dus.
Via de powerswitch gaan de fans en hdd’s aan maar geen piepje en geen beeld. Ik ben bang dat ik de cpu gemold heb maar zou niet weten hoe.

Heb CR2032 batterijtje op moederbord al vervangen en ook zonder videokaart en met maar 1 geheugenreep proberen te draaien. Helpt niet.

Ben overgestapt van Intel naar AMD dus heb geen ander moederbord om te kijken of het aan de cpu of moederbord ligt.

Heeft iemand advies hoe ik toch verder kan of dat ik iets over het hoofd zie?

Alvast bedankt!

Sharkoon pure steel kast
Coolermaster 550M voeding
B550M moederbord
Corsair 3000mhz CL15 2x 8Gb geheugen
Gigabyte GTX 1070 videokaart
Ryzen 5 3600 processor met standaardkoeler

Alle reacties

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
afstandhouders geplaatst? Powerswitch zeker weten op de juiste pinnen gezet?

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Je hebt weinig andere keus dan checken of je alles goed hebt aangesloten en als dat het geval is en het met minimale configuratie ook niet start, een andere CPU of moederbord proberen.

Als je wat foto's plaatst kunnen we wellicht zien of er iets fout is gegaan

[Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 27-01-2021 13:36]

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:23
- Scherm aangesloten op de videokaart (itt het moederbord- ryzen heeft geen geintegreerde gfx)?
- Staat het geheugen op de QVL (corsair geheugen doet vaak moeilijk met ryzen)?

• Victor1234
Allereerst bedankt voor jullie meedenken, waardeer ik.

Heb videokaart weer teruggeplaatst en met monitor verbonden. Ik krijg wel een ‘no signal’ melding maar daarna geen beeld.

Het geheugen staat op de QVL lijst.

Een andere mobo of cpu is inderdaad goede controle maar ben van Intel overgestapt dus die heb ik helaas niet. En ik ken niemand in de buurt met een Ryzen PC.

• Victor1234

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:23
Het geheugen moet iig in slot 2 & 4 zitten, tov de cpu. Allebei dus 1tje naar rechts.

• Victor1234
Gedaan maar helaas zonder resultaat

• Victor1234
Holy crap, hij doet het! Nav opmerking Marwatt heb ik geheugen eruit gehaald en alleen 1 reepje in slot 1 gedaan. Opgestart en ik heb beeld.

Ik ga er vanuit dat het dus aan het geheugen ligt en ga Gigabyte een mailtje sturen.

Erg blij dat-ie draait. Bedankt voor jullie hulp!

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-03 21:52
Ik heb bij het bouwen van een andere PC hetzelfde probleem gehad, ook met Corsair Vengeance geheugen. Wel een andere moederbord (geloof dat het daar ook niet op de QVL stond).

Heb het toen wel met twee sticks werkend gekregen door de clocksnelheid naar beneden te draaien in de BIOS. Helemaal met Ryzen niet ideaal, maar wellicht een tijdelijke oplossing als je wel 16GB wilt.

Mocht het geheugen nog nieuw zijn zou ik dat terug sturen en een andere halen i.p.v. het moederbord te veranderen.

[Voor 13% gewijzigd door thescorpi0n op 27-01-2021 15:55]

• Victor1234
Bedankt scorpion, dat ga ik ook maar proberen. Vreemde is dat de pro dit geheugen wel aan kan en de pro-p niet. Heb Gigabyte om advies gevraagd.

• busten
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-02 14:25
* foutje*

[Voor 97% gewijzigd door busten op 28-01-2021 12:48]

• Victor1234
Laatste update:
PC draait gelukkig weer.
2x 8Gb erin gaat niet, dus dat zal met dual channel mode icm met “verkeerde” mhz te maken te hebben (corsair is 3000mhz maar bord ondersteunt alleen 2933mhz of 3200mhz in die range). Ik draai dus op 8Gb geheugen.
Heb ondertussen gelezen dat Ryzen alleen “even” cas latencies ondersteunt, maar dat zou niet kloppen met mijn situatie want huidige Corsair is CL15. Kan ook dat het alleen geldt voor dubbele reepjes, dus ik ga eens uitzoeken of ik mijn geheugen kan aanpassen naar 3200mhz cl16. Tips zijn welkom!

• aminam
  • Laatst online: 16:33
Victor1234 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:43:
Laatste update:
PC draait gelukkig weer.
2x 8Gb erin gaat niet, dus dat zal met dual channel mode icm met “verkeerde” mhz te maken te hebben (corsair is 3000mhz maar bord ondersteunt alleen 2933mhz of 3200mhz in die range). Ik draai dus op 8Gb geheugen.
Heb ondertussen gelezen dat Ryzen alleen “even” cas latencies ondersteunt, maar dat zou niet kloppen met mijn situatie want huidige Corsair is CL15. Kan ook dat het alleen geldt voor dubbele reepjes, dus ik ga eens uitzoeken of ik mijn geheugen kan aanpassen naar 3200mhz cl16. Tips zijn welkom!
Dat corsair geheugen liep eerder altijd bagger op amd systemen, maar dat was zo met de eerste generatie. Meende dat het ondertussen wel een keer beter moest werken. Op mijn b450 bord met r5 1600 draait het iig niet hoger dan 2933 mhz. Dus misschien kun je een proberen 1 module te installeren, op 2666 te zetten en vervolgens de 2e erbij te zetten.

EDIT: zoek trouwens even in de handleiding van het bord op wat je juiste geheugen layout is voor dual channel. Die layout verschilt tussen leveranciers nog wel eens.

[Voor 7% gewijzigd door aminam op 28-01-2021 13:58]

B550 | R5 3600 | RX6800XT | Formd T1

• Victor1234
Nog even ter afsluiting: het bleek dat de tweede DIMM-geheugenslot op het moederbord niet werkte.
Nieuw moederbord van Megekko gekregen en nu draaien beide G.skill 8Gb prima op xmp-profiel.
Tip: heel veel 8Gb ramstrips werken niet in dual channel memory stand op dit moederbord. Je moet dan 2x 16 Gb (of hoger) gebruiken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee