Hi Forum-leden,
Recentelijk ben ik mij eens gaan verdiepen in VPN.
Gewoon omdat het tijd wordt iets dergelijks in mijn netwerk te zetten.
Mijn vraag:
Hoe komt het dat ik telkens lees over een VPN server áchter mijn router, binnen mijn eigen netwerk?
Als ik bv een Raspberry Pi aan mijn router hang, dan krijg ik toch een gigantische feedback loop van traffic?
Misschien ben ik old-fashioned, want ik denk in termen van netwerkkabels. En om een router te creëren, heb je minimaal 2 netwerkpoorten nodig, toch?
Situatie:
Ik heb een Telenet router aan de muur hangen.
Direct daaraan gekoppeld heb ik mijn eigen router.
Die verzorgt mijn interne netwerk.
De Telenet router hangt er enkel maar om het signaal door te geven.
Mijn idee was, dat ik een PC'tje tussen mijn router en de Telenet router zou moeten hangen. Zodat mijn router via dat PC'tje naar de Telenet router gaat en zo het internet op. Maar blijkbaar is dat helemaal niet nodig?
Dat laatste heb ik al eens geprobeerd, met een dual-network card en NordVPN, maar ik kreeg het spel niet fatsoenlijk aan de praat. Geen idee waarom, maar somehow wilde NordVPN niet goed samenwerken met Windows Internet Sharing Protocol, of iets dergelijks. Nu is mijn netwerkkennis minimaal, maar dit deed mij besluiten om eens naar andere oplossingen te zoeken.
Dus is mijn werkelijke vraag:
Kan iemand mij uitleggen waarom ik met 1 netwerkpoort op een Raspberry Pi mijn gehele netwerkverkeer via OpenVPN kan laten stromen?
Dan moet mijn router toch via mijn Raspberry Pi het internet op?
Welke via mijn router het internet op moet?
Of zit ik hier helemaal in de knoop met virtueel versus fysiek netwerk?
Bij voorbaat dank om dit eens uit te klaren...
Timo
Recentelijk ben ik mij eens gaan verdiepen in VPN.
Gewoon omdat het tijd wordt iets dergelijks in mijn netwerk te zetten.
Mijn vraag:
Hoe komt het dat ik telkens lees over een VPN server áchter mijn router, binnen mijn eigen netwerk?
Als ik bv een Raspberry Pi aan mijn router hang, dan krijg ik toch een gigantische feedback loop van traffic?
Misschien ben ik old-fashioned, want ik denk in termen van netwerkkabels. En om een router te creëren, heb je minimaal 2 netwerkpoorten nodig, toch?
Situatie:
Ik heb een Telenet router aan de muur hangen.
Direct daaraan gekoppeld heb ik mijn eigen router.
Die verzorgt mijn interne netwerk.
De Telenet router hangt er enkel maar om het signaal door te geven.
Mijn idee was, dat ik een PC'tje tussen mijn router en de Telenet router zou moeten hangen. Zodat mijn router via dat PC'tje naar de Telenet router gaat en zo het internet op. Maar blijkbaar is dat helemaal niet nodig?
Dat laatste heb ik al eens geprobeerd, met een dual-network card en NordVPN, maar ik kreeg het spel niet fatsoenlijk aan de praat. Geen idee waarom, maar somehow wilde NordVPN niet goed samenwerken met Windows Internet Sharing Protocol, of iets dergelijks. Nu is mijn netwerkkennis minimaal, maar dit deed mij besluiten om eens naar andere oplossingen te zoeken.
Dus is mijn werkelijke vraag:
Kan iemand mij uitleggen waarom ik met 1 netwerkpoort op een Raspberry Pi mijn gehele netwerkverkeer via OpenVPN kan laten stromen?
Dan moet mijn router toch via mijn Raspberry Pi het internet op?
Welke via mijn router het internet op moet?
Of zit ik hier helemaal in de knoop met virtueel versus fysiek netwerk?
Bij voorbaat dank om dit eens uit te klaren...
Timo