Toon posts:

Sonos Soundbar - TP-Link switch issue - STP settings?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Neelis_
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 18:25
Met geen mogelijkheid bereik ik m'n Sonos playbar via m'n netwerkswitch TP-Link SG108PE. De Sonos Soundbar is bedraad verbonden met de switch, maar via de Sonos android app kan ik hem niet vinden.

Om de Sonos Soundbar toe te voegen aan het netwerk, moest ik de netwerkkabel direct in m'n Wifi-Router steken, toen kon ik hem wel weer toevoegen aan de Sonos app na een factory reset.

Ik lees iets over de STP-instelling van de switch, maar nu kan ik die setting weer niet vinden in de switch.

M'n uitdaging is dat binnenkort m'n Wifi-router gaat vervallen en ik over ga naar AP's (EAP245).

De network setup ziet er straks als volgt uit:

Ziggo modem in bridge mode -> TP-Link Omada TL-R605 -> TP-Link SG108PE (meterkast) -> TP-Link SG108PE (woonkamer) -> Sonos Soundbar

Er wordt 1 AP geknoopt aan de switch in de meterkast en 1 AP wordt geknoopt aan de switch in de woonkamer.

Heeft iemand suggesties om de Sonos Soundbar goed te laten functioneren met bovenstaande setup met switches? Moet ik dit inderdaad zoeken in die STP instellingen van de switch, of zit ik verkeerd?

Beste antwoord (via Neelis_ op 27-01-2021 18:00)

• mathias82
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 20-09 21:32
Neelis_ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:54:
[...]

Man, je bent een held!

M'n Netgear router is dom, net als z'n baasje en dat gaat goed met de domme Sonos. Heerlijk.

Vraag is nu eigenlijk of ik wil downgraden of upgraden van switch.

De loop prevention uitschakelen heeft niks gebracht. Ik zal straks nog de soundbar een keer resetten, maar voor nu blijft hij verbonden via wifi.
Mijn advies: downgraden, tenzij er een managed functie is die je echt nodig hebt.

Als je voor upgraden kiest, kies dan een switch waar je STP volledig naar je hand kan stellen. Dat wil zeggen: STP versie, edge ports, bridge priority, path costs, BPDU filtering/flooding.

Alle reacties

• mathias82
Eerst en vooral klinkt je verhaal inderdaad als een STP probleem.

Ik ken deze switch niet, maar in de specs (https://www.tp-link.com/n...l-sg108pe/#specifications) staan 802.1D of 802.1w er niet tussen, dus zou je denken dat hij geen STP ondersteunt. Nochtans staat er iets verder wél dat hij "Loop Prevention" ondersteunt.

In deze handleiding is ook geen spoor van van STP instellingen: https://static.tp-link.co...guration%20Utility_UG.pdf Er is wel een instelling voor "Loop Prevention", maar die kan je enkel op "Enable" of "Disable" zetten. Ik zou proberen deze instelling op "Disable" te zetten. Als het dan nog niet gaat is je enige optie andere switchen gebruiken of de Sonos op de WiFi draaien.

• Neelis_
Sow, dit is een harde leerweg he. Echt letterlijk elke stap die ik maak, zorgt voor een hick-up.

Geval 1: geluid haperende van de TV, bleek de Soundbar te zijn die nog geen internetverbinding had -> stress, want geluid hapert na het trekken van nieuwe kabels.

Geval 2: RJ45 stekker verbinding niet goed gemaakt, waardoor m'n gehele netwerksnelheid een drama was -> stress, want nieuw getrokken kabel geeft issues.

Geval 3: Sonos krijg ik niet meer aan de praat via de reguliere route -> ook stress

Ik vind het leuk om hiermee te puzzelen en het systeem draaiend te krijgen wat ik in gedachte heb, maar kom duidelijk kennis te kort op verschillende vlakken.

In de TP-Link sferen te blijven zou ik de overstap kunnen maken naar om wel STP instellingen te kunnen beheren:
https://www.tp-link.com/n...da-sdn-switch/tl-sg2008p/

Ik vond de SG108PE switches al zo goedkoop tov de concurrenten. Goedkoop blijkt weer duurkoop te zijn.

Die setting voor loop prevention ga ik proberen. Wil dat niet, dan ga ik de switches omruilen (ook met de gedachte dat ik verderop in het process tegen nieuwe problemen aan ga lopen).

• mathias82
@Neelis_ Ik plaats eigenlijk (bijna) nooit managed switchen bij particulieren. Dit heeft in de praktijk geen enkel voordeel (voor iemand hier commentaar op geeft: ok, er zijn usecases, maar die zijn zeldzaam). Managed switchen kunnen echter wel problemen geven, zoals je nu ondervindt.

Ik zou je adviseren, als je de switchen vervangt, om eerder simpelere dan complexere modellen te nemen. Om bij TP-Link te blijven: dit is een prima switch, met IGMP snooping en QOS: https://www.tp-link.com/n...nmanaged-switch/tl-sg108/

• Neelis_
@mathias82 Zou dat het potentiele STP probleem oplossen?

Voor de AP's zou ik graag een switch hebben met PoE, dan kom ik hier op uit voor een simpele PoE switch met 8 poorten: https://www.tp-link.com/n...ged-switch/tl-sg1008p/v1/

Is dat wat?

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19:06
STP is een protocol dat er voor zorgt dat als een switch een connectie via twee wegen kan maken een van die twee wegen wordt geblokkeerd.
In een professionele omgeving maakt je overal redundant netwerk paden om bij storingen toch je netwerk in de lucht te houden, maar redundant paden veroorzaken loops, waardoor je netwerk plat gaat en STP voorkomt dat door bij meerder paden er maar een actief te maken.

Voor zover ik het uit de karige Sonos documentatie kan volgen gebruikt Sonos het STP protocol, waarschijnlijk om loops te voorkomen als je meerdere Sonos apparaten hebt.
Dus kan ik me voorstellen dat je daar last van hebt als je zowel kabel als wifi hebt aangesloten.
De simpelste oplossing is enkel wifi te gebruiken en geen kabel aansluiten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• mathias82
@Ben(V) Het probleem is dat Sonos de oude versie van STP (802.1D) gebruikt, maar alle huidge netwerkapparatuur het nieuwere RSTP (802.1w) gebruikt. Dat kan problemen geven zoals @Neelis_ nu ondervindt. Sonos op de WiFi zetten is de eenvoudigste, maar zeker niet de beste "oplossing" hiervoor.

@Neelis_ https://www.tp-link.com/n...ged-switch/tl-sg1008p/v1/ is zeker een goede keuze, da's de versie met POE van de switch die ik voorstelde. Dat lost het STP probleem zeker op, vermits deze switchen geen STP ondersteunen en de BPDU frames dus gewoon flooden.

• Neelis_
Wat ik dan interessant vond, is dat als ik de Soundbar aansluit met een kabel op m'n Netgear R7000P router, dat ik wel meteen de Soundbar kon toevoegen aan de app. Als ik de manual van de R7000P bekijk zie ik niet over STP.

@Ben(V) Het vervelende is dat om de Soundbar aan het wifi-netwerk te knopen, die via de kabel verbonden moet zijn met de router. Althans, dat is nu mijn ervaring.

• mathias82
Neelis_ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:47:
Wat ik dan interessant vond, is dat als ik de Soundbar aansluit met een kabel op m'n Netgear R7000P router, dat ik wel meteen de Soundbar kon toevoegen aan de app. Als ik de manual van de R7000P bekijk zie ik niet over STP.
De R7000P is een consumer-toestel, dat doet niet mee met de STP tree. Het geeft de BPDU frames gewoon door, zoals ik hierboven al zei. Er kunnen dus geen STP problemen optreden.

• Neelis_
mathias82 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:49:
[...]

De R7000P is een consumer-toestel, dat doet niet mee met de STP tree. Het geeft de BPDU frames gewoon door, zoals ik hierboven al zei. Er kunnen dus geen STP problemen optreden.
Man, je bent een held!

M'n Netgear router is dom, net als z'n baasje en dat gaat goed met de domme Sonos. Heerlijk.

De loop prevention uitschakelen heeft niks gebracht. Ik zal straks nog de soundbar een keer resetten, maar voor nu blijft hij verbonden via wifi.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• mathias82
Neelis_ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:54:
[...]

Man, je bent een held!

Mijn advies: downgraden, tenzij er een managed functie is die je echt nodig hebt.

Als je voor upgraden kiest, kies dan een switch waar je STP volledig naar je hand kan stellen. Dat wil zeggen: STP versie, edge ports, bridge priority, path costs, BPDU filtering/flooding.

• Neelis_
mathias82 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:06:
[...]

M'n hoofd zegt downgraden, m'n hart zegt upgraden.

Ik denk er nog even over na, maar ik neig naar upgraden.
Heb er toch wel plezier in, om door m'n eigen inzet het voor elkaar te krijgen en in de toekomst meer te halen uit de switches en het netwerk.
Het leerproces gaat wel gepaard met stress :D

• Ben(V)
Alleen wifi gebruiken is gewoon de beste oplossing.

Lijkt me wel heel vreemd dat je hem alleen via de kabel zou kunnen configureren, maar als dat echt nodig is doe je dat eenmalig en dan kabel eruit.

[Voor 44% gewijzigd door Ben(V) op 27-01-2021 13:45]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Neelis_
Ben(V) schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:44:

Lijkt me wel heel vreemd dat je hem alleen via de kabel zou kunnen configureren, maar als dat echt nodig is doe je dat eenmalig en dan kabel eruit.
Goed punt, misschien kon ik hem niet configureren via wifi, omdat er een kabel in de soundbar zit, die verbonden is met de switch (wat niet goed werkt).

Dikke kans dat hij zonder kabel prima verbindt via wifi. Kan ik ook nog eens proberen.

• mathias82
Ben(V) schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:44:

Dat is de makkelijkste oplossing, maar zeker niet de beste.

• Neelis_
[...]

Unmaganed switches besteld. Als die niet werken, kijk ik weer verder.

• Ben(V)
mathias82 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:01:
[...]

Dat is de makkelijkste oplossing, maar zeker niet de beste.
Nee de beste oplossing geen Sonos te gebruiken, netwerk technisch erg slecht systeem.

• Neelis_
Nog een vraag. Het 3e cijfer van mijn ziggo modem is 178. Die van mn switches is 0 en van mn wifi router is 1.

Maakt dat nog uit? Voor het mooie zouden de 3e serie cijfers gelijk moeten zijn binnen het lan?

• Arthion-nl
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 18-09 20:24
ziggo modem staat toch in bridge ? Zowieso zal ik bij de switch de derde octet ook een 1 geven zoals je wifirouter. Ik ga vanuit dat je switch dus achter je wifirouter zit waarbij deze de DHCP afhandeling doet.

• Neelis_
Arthion-nl schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 06:19:
ziggo modem staat toch in bridge ? Zowieso zal ik bij de switch de derde octet ook een 1 geven zoals je wifirouter. Ik ga vanuit dat je switch dus achter je wifirouter zit waarbij deze de DHCP afhandeling doet.
De huidige setup is wat anders:
Ziggo modem router (meterkast, niet in bridge mode) -> switch 1 (meterkast) -> switch 2 (woonkamer)-> Wifi Router (woonkamer).

M'n setup gaat naar (laatste spullen komen vandaag binnen):
Ziggo modem in bridge mode (meterkast) -> TP-Link Omada TL-R605 VPN router (meterkast) -> unmanaged switch 1 (meterkast, hier prik ik de EAP245 AP in voor de zolder) -> unmanaged switch 2 (woonkamer, hier prik ik de EAP245AP in voor de woonkamer).

De wifi router vervalt bij deze setup.

Dan zou straks de TL-R605 de ip adressen voor z'n rekening moeten nemen en zou het vanzelf goed moeten gaan. Ik moet eerst m'n systeem neerzetten zoals ik het in gedachte heb en van daaruit verder.

• Neelis_
[...]

Unmanaged switches zijn binnen, aangesloten en het werkt :D

Wifi router vervangen voor een AP en dat knalt ook al :)

Nu is 1 apparaat in beheer van de IP-adressen. Komen er wel.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee