Toon posts:

AMD 4750G APU - ondersteunde resuluties?

Pagina: 1
Acties:

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-03 21:32
Beste allen,

Ik ga zeer binnenkort een nieuwe PC samenstellen en ben van plan hiervoor een AMD 4750G APU (Renoir) te kopen. Cézanne was nog leuker geweest, maar het ziet er naar uit dat ik daar nog wel even op kan wachten en daar heb ik geen zin meer in. Ook de 4750G ga ik moeten importeren gezien deze enkel wordt verkocht aan OEMs. (flauw hoor AMD!)

Ik ben geen gamer, dus heb voldoende aan de ingebouwde GPU van een CPU. Ik werk zo al 7 jaar met een Intel en diens ingebouwde IGP. Ik wil nu eens AMD. Het enige uitzonderlijke aan mijn systeem is dat ik werk met een LG 49" monitor. Onlangs gekocht, en toen gemerkt dat mijn Intel de resolutie van 5120 x 1440 niet aan kon. Ik stuur het scherm nu aan als 2 aparte schermen van 2560 x 1440 (één via DP, één via HDMI) en dat werkt op zich wel prima. Maar natuurlijk zou ik wel liever gewoon het scherm op 5120x1440 gebruiken.

Daarom wil ik er zeker van zijn dat mijn nieuwe PC dat wel aan kan. Ik ben er van overtuigd dat de traagste insteekkaart dat prima kan, maar zoals gezegd heb ik zelfs dat niet nodig voor mijn gebruik. Ik wil er echter wel zeker van zijn dat de nieuwe CPU, in casu hier dus de AMD 4750G, hier ook geen problemen mee zal hebben.

Ik vind hier verbazend weinig info over. Wel tot welke resolutie het wordt aangeraden om deze te gebruiken om te gamen, maar dat is dus niet mijn gebruik en nutteloze info voor mij.

Concreet : zal de 4750G de resolutie 5120x1440 aan kunnen voor gewone office applicaties? (op 60 Hz?)

Thx!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
BartDG schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:19:
Concreet : zal de 4750G de resolutie 5120x1440 aan kunnen voor gewone office applicaties? (op 60 Hz?)
Ja, een apu met vega 8 graphics kan dit met gemak aan. 5120 X 1440 verbruikt zelfs minder bandbreedte dan 4K op 60Hz, het zijn immers minder pixels.

Het is belangrijk dat je een moederbord erbij zoekt die minimaal HDMI 2.0 heeft of Displayport 1.2.

Welke monitor gaat hem om? Dan kan je checken welke aansluiting je nodig hebt.

• BartDG
Dat is goed om te horen!
Ik koop een volledig nieuw systeem, dus ook een nieuw moederbord. Dat zal met een B550 chipset zijn omdat ik een micro-ATX bord wil, en X570 is enkel te krijgen in full-ATX. Daarnaast hou ik niet van kleine chipset fans en zijn de extra features die de X570 biedt niet nodig volgens mijn gebruik denk ik.

Het moederbord wordt normaal gezien de Asus TUF Gaming B550M

Mijn monitor is een LG 49WL95C-W Super tevreden van BTW.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De 4750G gaat je €360 - €440 kosten afhankelijk of de douane kosten en BTW gaat rekenen. Dat is veel te duur voor die chip want het is een manke 3700X zonder gen4 ondersteuning. Ik zou serieus wachten op de 11 gen van Intel. Waarschijnlijk goedkoper, sneller en wel ondersteuning voor PCI-e4.0. De igpu zou 50% sneller moeten worden dan de huidige HD630 zodat snel scrollen op 4K zonder haperingen zal gaan want dat is wat er op dit moment nog aan mankeert. Daarbij geen gezeik met ram en altijd stabiel.

• BartDG
Uszka schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:11:
De 4750G gaat je €360 - €440 kosten afhankelijk of de douane kosten en BTW gaat rekenen. Dat is veel te duur voor die chip want het is een manke 3700X zonder gen4 ondersteuning. Ik zou serieus wachten op de 11 gen van Intel. Waarschijnlijk goedkoper, sneller en wel ondersteuning voor PCI-e4.0. De igpu zou 50% sneller moeten worden dan de huidige HD630 zodat snel scrollen op 4K zonder haperingen zal gaan want dat is wat er op dit moment nog aan mankeert. Daarbij geen gezeik met ram en altijd stabiel.
Je hebt een zeer goed punt. Ik doe het in feite alleen omdat ik eigenlijk echt wel eens AMD wil na 20 jaar Intel, maar inderdaad, je haalt punten aan waar niet over te discussiëren valt. Misschien moet ik dit alles toch nog eens serieus gaan heroverwegen.

Heb je enig idee wanneer die Gen11 uitkomt? Dat zijn dan die Rocket Lake en Comet Lake CPU's zeker ? (ik ben niet zo meer mee met die CPU generaties)...

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Momenteel staat de 4750G wel verkrijgbaar in de pricewatch: pricewatch: AMD Ryzen 7 PRO 4750G Tray
Hiermee kan je dus gedoe met importkosten en dergelijke voorkomen.

Rocket Lake duurt overigens nog wel een paar maanden, en dan is het nog de vraag of het de verwachtingen waar kan maken.

• BartDG
Mede door de insteek van dit draadje toch besloten om uiteindelijk een 5800x te kopen met een el-cheapo videokaartje erbij. Kostte wel wat meer, maar ik ga ervan uit dat dit ook wat meer future proof is.

Bestelling geplaast, hopelijk morgen geleverd. :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee