Toon posts:

Amazon vervuilt de prijslijst

Pagina: 1
Acties:

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 15:54
(jarig!)
Bijna heel veel producten in de Pricewatch staat Amazon boven aan de lijst met de goedkoopste prijs. En meestal niet zo'n klein beetje ook. Echter hebben ze heel vaak het product niet op voorraad. Als je bijv een computer systeem probeert samen te stellen zie je dat dit kan voor 1000euro bij Amazon maar 9 van de 10 producten zijn niet op voorraad en de eerst volgende shop kost 1200 euro. Het scheelt elke keer best veel. Nu kan je uiteraard wel bepaalde filters neerzetten maar dit is zeker niet de oplossing voor alles. Kan hier niets aan gedaan worden. Begrijp dat Amazon een grote aanbieder is maar op deze manier vervuild het alleen maar het zoeken.

Een andere optie zou zijn om overal de keuze te geven om alleen te tonen welke op voorraad is of binnen periode X verwacht wordt voordat je naar het betreffende product gaat (waar dit wel een optie is maar dan is het al te laat)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:39

Mooijekind

Manager Product Content
Op dit moment is het niet mogelijk om te filteren op een specifieke shop of op levertijden.
Voor filteren op shop is een plan uitgewerkt door ons product team. Helaas is nog niet bekend wanneer dit gebouwd kan worden.

Filter op levertijd schijnt een zeer complexe te zijn welke niet makkelijk te realiseren is.

• saaaimen1
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-01 03:36
Een persoonlijke blocklist zou idd erg handig zijn. Met name voor winkels zoals Max ICT en Dustinhome, die beide (opzettelijk) misleidende voorraad en/of levertijden aangeven. Gebeurt op Amazon ook, maar heeft meestal met sketchy derde verkopers te maken.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:46
Misschien een open deur, maar . . . .
voor het specifieke geval van een complete PC samenstellen uit onderdelen kan je de onderdelen in een wensenlijst zetten. Daarna kan je wel filteren op levertijd en winkels.

Soms ben ik bijna gelukkig

• saaaimen1
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-01 03:36
JukeboxBill schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:51:
voor het specifieke geval van een complete PC samenstellen uit onderdelen kan je de onderdelen in een wensenlijst zetten. Daarna kan je wel filteren op levertijd en winkels.
Ha, dat wist ik niet. Thanks voor de tip :)

• Anoniem: 1441478
  • Registratie: Augustus 2020
  • Niet online
saaaimen1 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:38:
Een persoonlijke blocklist zou idd erg handig zijn.
Reken daar maar niet op, vaak genoeg gelezen dat ze dat niet willen. Maar die filter die ze gaan bouwen klinkt goed toch?

• thewizard2006
(jarig!)
JukeboxBill schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:51:
Ja, zoals ik al zei in de OP kan je bepaalde filters aanzitten. Gaat mij inderdaad meer om losse items

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:46
thewizard2006 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:21:
[...]

Ja, zoals ik al zei in de OP kan je bepaalde filters aanzitten. Gaat mij inderdaad meer om losse items
Je begint zelf met het voorbeeld van een compleet systeem. Dus vandaar mijn suggestie van de wenslijst.

Maar ook voor losse producten werkt het aardig als work-arround. Ik heb bijvoorbeeld een lijstje met 'losse spullen'. Dat wordt van tijd tot tijd gewijzigd, al naar gelang wat ik wil kopen.
Het is niet ideaal, maar het functioneert wel. Ik wil ook geen spullen kopen bij amazon.de of andere dubieuze verkopers.
Het enige wat nog bij de wenslijst ontbreekt: je kan de 'banned' winkels niet opslaan als voorkeur in je profiel.

Hoe dan ook: als het niet kan, zoals het zou moeten, dan moet het maar zoals het kan.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Niet online
JukeboxBill schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:23:
[...]

Hoe dan ook: als het niet kan, zoals het zou moeten, dan moet het maar zoals het kan.
Kan zo op een wctegeltje. (y)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:30

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@Mooijekind Wordt het dan niet eens tijd om Amazone uit de pricewatch te weren of in ieder geval niet bovenaan de lijst te tonen, ondanks de laagste prijs.

Ikzelf ben vanochtend enige tijd opzoek geweest naar bepaalde producten, denk iets gevonden te hebben voor een nette prijs blijkt het steeds weer Amazone te zijn, met onrealiastische prijzen, afgaande op de rest in de lijst, daarnaast steeds weer onbekende levertijden.

Hier loop ik overigens niet alleen vanocthend tegen aan, gebeurd veel vaker. Ook een MAX ICT die steeds weer opduikt, maar daar wil je ook niets kopen.

Zoals de titel van dit topic al aangeeft, begint de pricewatch inmiddels redelijk vervuild te raken door in ieder geval deze twee webwinkels.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Mooijekind

Mooijekind

Manager Product Content
Het idee van een prijsvergelijker is dat de goedkoopste aanbieder bovenaan staat zodat je weet vanaf welke prijs een product te koop is. Het zou dan gek zijn om Amazon niet bovenaan te zetten als zij de goedkoopste zijn.
Qua levertijden communiceert Amazon zover ik weet helder. Mochten het onbekend zijn dat staat dat er bij op hun website maar heb je nog altijd zelf de keuze om het product wel of niet te kopen. Het is dus niet zo dat je iets koopt en daarna hoor je van Amazon dat de levertijd ineens aangepast is.

Maar zoals al aangegeven is , Voor filteren op shop is een plan uitgewerkt door ons product team. Helaas is nog niet bekend wanneer dit gebouwd kan worden.

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:23
@Mooijekind Naast prijs speelt er natuurlijk wel meer mee. Het mooie van hardware is dat dat makkelijk te vergelijken is, maar service en levertijden zijn ook belangrijk.

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
_Dune_ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:32:
Hier loop ik overigens niet alleen vanocthend tegen aan, gebeurd veel vaker. Ook een MAX ICT die steeds weer opduikt, maar daar wil je ook niets kopen.

Zoals de titel van dit topic al aangeeft, begint de pricewatch inmiddels redelijk vervuild te raken door in ieder geval deze twee webwinkels.
Word het ook niet eens tijd om op te houden met het gedram om persoonlijke voorkeuren door te willen drukken door maak vaak en lang te blijven roepen?

Een door iedereen persoon in te stellen filter welke shops ze wel/niet willen zien kan ik nog enigszins snappen. Maar ben je dan zelf niet slim genoeg om de )waarschijnlijk een paar) shops waar je een hekel aan hebt gewoon te negeren?

Dat gedram over Max ICT is er ook zo een.... inderdaad klote shop, maar bestel er dan gewoon niet. Ik had laatst snel een printer nodig en MAX was nou net één van de weinigen die voorraad had, prima levering nog dezelfde dag! Het is niet alleen kommer en kwel.... Moet ik dat aanbod dan missen omdat iemand anders een voorkeur heeft?

En ja, Amazon.... zouden ze dat bewust doen of is er wellicht gewoon weinig voorraad en zijn zij als één van de voordeligsten gewoon vaak uitverkocht? Ze zijn verder gewoon redelijk eerlijk over leverdata dus waar die aversie vandaan komt is mij een raadsel....

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ergens valt er natuurlijk wel wat voor te zeggen om marketplaces uit de PW te weren. Immers; als je via een marketplace (zoals Amazon, Bol, etc) iets ziet, weet je nog niet of je het bij de aanbieder die je in de PW ziet koopt of elders.

Principe van de PW is, iirc, dat bedrijven betalen om er in te staan. Da's mooi, maar doordat die bedrijven op een marketplace staan betalen zij aan bol / amazon en co en ziet T.net daar geen cent van. Terwijl die bedrijven ook prima bij T.net zelf aan zouden kunnen kloppen voor een vermelding. Oftewel: er blijft gewoon geld liggen wat naar Bezos en co gaat, welke handig misbruik maken van de situatie.
De PW is volgens mij ooit in het leven geroepen om te kijken welke winkel het goedkoopste was. Daar ga je nu dus aan voorbij
Benieuwd hoe @Mooijekind daar tegenover staat :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Yowzawood schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:23:
[...]
Word het ook niet eens tijd om op te houden met het gedram om persoonlijke voorkeuren door te willen drukken door maak vaak en lang te blijven roepen?

Een door iedereen persoon in te stellen filter welke shops ze wel/niet willen zien kan ik nog enigszins snappen. Maar ben je dan zelf niet slim genoeg om de )waarschijnlijk een paar) shops waar je een hekel aan hebt gewoon te negeren?

Dat gedram over Max ICT is er ook zo een.... inderdaad klote shop, maar bestel er dan gewoon niet. Ik had laatst snel een printer nodig en MAX was nou net één van de weinigen die voorraad had, prima levering nog dezelfde dag! Het is niet alleen kommer en kwel.... Moet ik dat aanbod dan missen omdat iemand anders een voorkeur heeft?

En ja, Amazon.... zouden ze dat bewust doen of is er wellicht gewoon weinig voorraad en zijn zij als één van de voordeligsten gewoon vaak uitverkocht? Ze zijn verder gewoon redelijk eerlijk over leverdata dus waar die aversie vandaan komt is mij een raadsel....
Het gaat mij er niet om dat ik persoonlijk iets zou hebben tegen een webwinkel of marktplaats (wat Amazone eigenlijk is). Echter deze twee scheppen een verkeerd beeld in de pricewatch, van relatief veel producten.

Waar ik bij Amazone steeds tegen aanloop, dat er 1. geen voorraad is en 2. Derde verkoop. en 3. de prijzen onrealistisch blijken, zeg de helft tegenover de eerst volgende in de pricewatch. Dat levert alleen maar enorme vervuiling op in de pricewatch waar niemand iets aan heeft.

Daarnaast als webshops erg slecht presteren en met veel zaken de fout in gaan en iedere keer met de laagste prijs adverteerd, maar dat niet kan waarmaken, gaat dat ook een verkeerd beeld geven. Dat maakt jouw dienst onbetrouwbaar en steeds minder interessant als dit vaker gebeurd.

[Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 09-02-2021 18:01]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
_Dune_ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:50:
[...]

Het gaat mij er niet om dat ik persoonlijk iets zou hebben tegen een webwinkel of marktplaats (wat Amazone eigenlijk is). Echter deze twee scheppen een verkeerd beeld in de pricewatch, van relatief veel producten.

Waar ik bij Amazone steeds tegen aanloop, dat er 1. geen voorraad is en 2. Derde verkoop. en 3. de prijzen onrealistisch blijken, zeg de helft tegenover de eerst volgende in de pricewatch. Dat levert alleen maar enorme vervuiling op in de pricewatch waar niemand iets aan heeft.

Daarnaast als webshops erg slecht presteren en met veel zaken de fout in gaan en iedere keer met de laagste prijs adverteerd, maar dat niet kan waarmaken, gaat dat ook een verkeerd beeld geven. Dat maakt jouw dienst onbetrouwbaar en steeds minder interessant als dit vaker gebeurd.
Ik heb die ervaringen nu net niet. 90 procent van de tijd gewoon op voorraad en binnen een paar dagen mijn spullen in huis. En meestal voor de laagste prijs.

Prima winkel. Het meeste word ook door Amazon zelf verkocht en verzonden. In tegenstelling tot Bol bijvoorbeeld. Dat is pas echt een drama.

• Niet online
@_Dune_ Waarom schrijf je steeds Amazone? :?

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 09-02-2021 17:36]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mmmm... :| Geen idee... 8)7

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
chielsen schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:20:
maar service en levertijden zijn ook belangrijk.
Zeker waar; die informatie kan je dan weer uit de shopreviews halen. Je kan voor het bestellen dan even controleren wat andere mensen te vertellen hebben over Amazon.

La Batterie des Hommes sans Peur

• thewizard2006
(jarig!)
Yowzawood schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:23:
Dit heeft niets met aversie te maken. Bestel redelijk vaak spullen bij Amazon.
Echter in de pricewatch staan ze vaak bovenaan met een groot verschil tov de concurrenten. Wat natuurlijk kan en prima is voor ons. Echter staat er dan een vraagteken bij van onbekende levertijd. Dat kan natuurlijk wel eens een keer gebeuren maar dit ben ik zelf al zo vaak tegen gekomen.
En het mooie van een pricewatch is dat je juist goed kan vergelijken etc maar door dit soort prijs verschillen en gebrek aan beschikbaarheid is de transparantie gewoon weg.
Voorbeeld.
Monitor X is bij Amazon 400 euro niet beschikbaar
Monitor X is bij Shop W 450 euro en beschikbaar
Monitor Y (met dezelfde specs) is bij shop Z 425 euro

In bovenstaande mis je dus dat je het beste bij shop Z kan gaan winkelen. Uiteindelijk na het onnodige doorklikken kom je er wel uit natuurlijk als echte tweaker. Maar dat kan natuurlijk gewoon veel beter.

• Mooijekind

Mooijekind

Manager Product Content
The Eagle schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:29:
Ergens valt er natuurlijk wel wat voor te zeggen om marketplaces uit de PW te weren. Immers; als je via een marketplace (zoals Amazon, Bol, etc) iets ziet, weet je nog niet of je het bij de aanbieder die je in de PW ziet koopt of elders.
Amazon en Bol zijn niet alleen een marketplace. Ze hebben 2 verschillende kanalen en voor ons dus ook 2 verschillende shops + feeds.
Eenmaal als retailer vergelijkbaar als een BCC of Coolblue. Dus met eigen voorraad en levering via het eigen logistieke systeem. Daarnaast staan ze er ook nog een keer in als marketplace met een aparte feed waarbij de aanbieder dus niet Amazon of Bol is maar een externe verkoper op hun kanaal. Sommige producten worden dan rechtstreeks door de externe partner naar de consument gestuurd en soms loopt dit gewoon via het logistieke kanaal van Amazon.
We zijn bezig om de naam van de externe verkoper ook te gaan tonen in de pricewatch zodat het nog duidelijker is bij wie je nu eigenlijk iets koopt.

Nu betaalt Amazon of Bol aan ons voor deze sales en draagt de externe partner weer een percentage af aan Amazon of Bol. In zoverre mist Tweakers dus geen omzet.
Veel van deze partners hebben of willen geen website onderhouden en zouden dus sowieso niet in de pricewatch terecht komen. Dankzij de marketplaces hebben we dus eigenlijk meer prijzen beschikbaar :)

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:56
Deze had mijn opa dus ook serieus op een tegeltje (wel in het drenths)

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:49
Los van "welke shop wel/niet". Volgens mij is de kern van het probleem van TS dat een shop als Amazon relatief vaak met "onbekende levertijd" of ">6 maanden" als goedkoopste in de pricewatch staan (vaak met prijzen die dateren van de laatste keer dat er wel voorraad was), terwijl er ook shops zijn met voorraad en actuele prijzen.

Daar erger ik me ook wel eens aan: wat heb ik aan een listing als die feitelijk niet leverbaar is? Zo negeer ik ook steeds vaker artikelen met maar enkele prijzen omdat die 9/10x gewoon niet leverbaar zijn.

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:09
Ik heb een hele tijd geleden een pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB gezocht via de PW en et viel me op dat telkens als Amazon geen voorraad had ze zo goed als de goedkoopste waren en de 2x dat ze wel voorraad hadden de prijs 2 tientjes hoger was.

Nu kan ik mij de technische redenen hierachter wel voorstellen maar het voelt een beetje als gelokt worden met een lege koektrommel. ;)

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

• thewizard2006
(jarig!)
AtlAntA schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:14:
Ik heb een hele tijd geleden een pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB gezocht via de PW en et viel me op dat telkens als Amazon geen voorraad had ze zo goed als de goedkoopste waren en de 2x dat ze wel voorraad hadden de prijs 2 tientjes hoger was.

Nu kan ik mij de technische redenen hierachter wel voorstellen maar het voelt een beetje als gelokt worden met een lege koektrommel. ;)
Als je nu kijkt op je linkje zie je dat ze die dus nog steeds niet hebben en wel de goedkoopste zijn. Scheelt niet heel veel met andere in dit geval maar inderdaad een voorbeeld wat vaak voorkomt

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-03 19:34

Kiswum

Gadget reviewer

Is Amazon nu echt weg uit de PW?

Wds500G3X0C is daar bijvoorbeeld goedkoper dan bij andere shops en zou op voorraad zijn.

Andere voorbeelden waarbij Amazon er niet meer bij staat:
Samsung 970 EVO 500GB
pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 Tray
pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed

Mocht dit een bewuste keuze zijn, haal dan Max ICT weg :)

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee