Toon posts:

TP-Link: goed spul of Chinees risico?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• supertanno
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-02 21:41
Sinds enkele maanden heb ik een goed betalende baan en daarmee ben ik begonnen met het upgraden van zaken in mijn huis. Één van mijn prioriteiten hierin is het weren van Chinese apparatuur uit mijn netwerk. Om dit te bereiken heb ik onder andere mijn Tuya smarthome-apparatuur vervangen door IKEA Trådfari. Ik dacht klaar te zijn, totdat ik mij realiseerde dat al mijn eigen netwerkapparatuur - switches, wifi-dongels, router - van TP-Link zijn. De kwaliteit hiervan ben ik over te spreken, maar juist daarom roept dit bij mij zorgen en vragen op.

De reden dat ik van Chinese apparatuur af wil is omdat ik niet wil dat mijn data in Chinese handen komt. Hier kun je een lange politieke discussie over vieren ("de NSA doet hetzelfde, Google wil ook data, etc"), maar voor mij is het vooral belangrijk dat mijn gegevens in het Westen blijven. In het nieuws horen we veel over Tuya, ObePlus, Xiaomi, Huawei, die allemaal problemen hebben op dit gebied, maar we horen nooit over hoe TP-Link met onze gegevens omgaat als Chinees bedrijf. Hoe zit dit? Moet ik hun apparatuur ook vervangen? En zo ja, vormen de switches (waar ik een redelijke investering in heb zitten) dan ook een risico, of kunnen deze geen data van mij verzamelen?

Alle reacties

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-03 16:50
Volgens mij is het simpel...

Als de apparatuur met het internet verbonden zijn, kan er altijd data gedeeld worden.

De apparatuur die zelf niet verbonden hoeft te zijn met internet voor de werking, zullen dan ook volgens mij geen data delen, omdat het hier niet voor ingericht is.

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:33
Allemaal leuk en aardig maar elke vorm van elektronica heeft wel enkele componenten van chinese makelij. Zou je dat allemaal willen vervangen? Gaat ver... Ik zou eerder investeren in goede security dan alle chinese electronica m'n huis uit te gooien...

• supertanno
  • Laatst online: 02-02 21:41
hajee999 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:35:
Allemaal leuk en aardig maar elke vorm van elektronica heeft wel enkele componenten van chinese makelij. Zou je dat allemaal willen vervangen? Gaat ver... Ik zou eerder investeren in goede security dan alle chinese electronica m'n huis uit te gooien...
Compenten maak ik mij minder zorgen om. Ik ga ervan uit dat de fabrikant van mijn spullen op z'n minst controle heeft over de servers waar mijn data naartoe wordt verstuurd. Ik begrijp dat dit naïef is, maar zoals je zelf aangeeft, anders blijf ik bezig. Ik moet ergens een grens trekken 🙃

De security van mijn netwerk ben ik verder tevreden over. Het is niet het allerbeste, maar het is goed genoeg voor mij als consument.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-03 23:24
Ik snap eigenlijk niet waarom je twijfelt? De keuze voor het "weren van Chinese apparatuur uit mijn netwerk", is eentje die je doet op basis van gevoelens, niet informatie dat de specifiek door jouw gebruikte apparatuur ook data deelt met de Chinese overheid...

Dus wat voor advies verwacht je? Er is geen rationele reden (bewijs dat jouw appataruur data deelt) om TP-Link uit je netwerk te verwijderen, maar het is een Chinees bedrijf ja. Dus als je geen "Chinese apparatuur" in je netwerkt wilt, zul het allemaal moeten vervangen. Persoonlijk vind ik het een redelijk vergaande conclusie die je trekt, maar het is jouw belissing natuurlijk.

[Voor 10% gewijzigd door Cpt.Morgan op 27-01-2021 09:55]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nagenoeg alle apparatuur is tegenwoordig "made in China", of je het nu van een bedrijf met HQ in Shenzhen (TP-Link...) of Silicon Valley koopt. Het gaat een grote uitdaging zijn om apparatuur te vinden dat niet in China gemaakt is. Je zegt je minder zorgen te maken om componenten, maar dat is exact het niveau waar 'state actors' nare shit uithalen, kijk naar de sabotage van de ultracentrifuges in Iran dmv kwetsbaarheden in hun SCADA-implementatie.

Meerwaarde van alleen kijken naar merk en niet naar componenten eronder zie ik dus niet. Wil je dat toch? Dan kun je het best zorgen dat de software zeer nadrukkelijk wel buiten China ontwikkeld wordt. Ook hier: een mooie Amerikaanse bedrijf outsourcet toch 99% van hun werk die kant op, dus je moet kijken naar ergens waar 100% in-house ontwikkeld wordt, en/of 100% open-source gewerkt wordt. Liefst beide dus.

Beste is zelf de firmware te installeren van verified repositories. Dan kom je uit op dingen als OpenWRT. Welke hardware je daaronder zet is van ondergeschikt belang (als je niet naar componenten wilt kijken). Daar komt natuurlijk flink wat werk en kennis bij kijken. Geen zin in? Dan moet je toch iemand gaan vertrouwen. Ik zou neigen naar Mikrotik als iets wat in de EU ontwikkeld wordt en een goede naam heeft op dit soort vlak, al zijn daar zeker ook vulnerabilities misbruikt dus moet je alsnog de ogen open houden en zorgen dat je niets onverantwoords doet.

Soittakaa Paranoid!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:20
En misschien interessant om je te verdiepen in netwerk segregatie, dus als je een slimme lamp/koelkast/camera hebt dat die niet zomaar bij al je andere apparaten in je netwerk kan komen.

• Ben(V)
  • Laatst online: 15:56
Dacht je dat Ikea die Trådfari lijn zelf maakt?
Neh... gewoon Chinees spul.

Alles wat in China gemaakt wordt uit je huis verwijderen is denk ik onmogelijk tegenwoordig of je moet geheel zonder elektronica willen/kunnen leven.

Ik zou beginnen te kijken naar alles wat Cloud roept en met name dingen die alleen via de Cloud geconfigureerd kunnen worden, want dat is natuurlijk de eenvoudigste manier om data te stelen.

Bijvoorbeeld die Deco sets van tp-link niet aan beginnen, maar de gewone Accespoints van tp-link kun je lokaal configureren en beheren.

Een goede firewall mits goed ingesteld kan veel voor je doen, maar dan moet je wel de outbond rules goed opzetten wat meestal vergeten wordt, omdat bijna iedereen zich concentreert op inkomend verkeer.

En zoals @dion_b al zei is mikrotik een goed idee of als je dat te lastig vind misschien eens naar pfsense kijken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@supertanno heb je concrete aanwijzingen dat TP-Link aan grootschalige phone home doet?

Verder zou je als je firewall het toelaat IP-adressen kunnen blocken om verbinding naar buiten te maken, dat heb ik voor een IP-cameratje wel gedaan. Die zag ik vanuit m'n Pi-Hole direct verbinding maken naar een .ch domein toen ik de default gateway aanzette (wat ik bewust had uitstaan, is ook niet nodig intern).

Dat zou nog een simpele optie voor je kunnen zijn. als je switches een management interface hebben een statisch IP zonder gateway

[Voor 7% gewijzigd door Gunner op 27-01-2021 10:29]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:07
Als je je daar zorgen om maakt zou ik eerder mijn geld uitgeven naar een goede firewall en mijn netwerk segmenteren. Zodoende heb je ook een beeld wat er aan verkeer naar buiten gaat en indien ongewenst blokkeren.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gunner schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:27:
@supertanno heb je concrete aanwijzingen dat TP-Link aan grootschalige phone home doet?
Nagenoeg alle dergelijke apparaten doen dat. Zeker als je 'mesh' spullen neemt zit een controller in de cloud. Daarvoor moet sowieso een grote sloot aan data naar buiten gestuurd worden. Exact wat, en wat er vervolgens mee gedaan wordt, is maar de vraag. Blijf dus verre van alle apparatuur die 'cloud intelligence' hebben.
Verder zou je als je firewall het toelaat IP-adressen kunnen blocken om verbinding naar buiten te maken, dat heb ik voor een IP-cameratje wel gedaan. Die zag ik vanuit m'n Pi-Hole direct verbinding maken naar een .ch domein toen ik de default gateway aanzette (wat ik bewust had uitstaan, is ook niet nodig intern).

Dat zou nog een simpele optie voor je kunnen zijn.
Dat is ongeacht vendor sowieso een idee: deny-all voor zooi dat geen reden heeft om contact te zoeken buiten het netwerk.

Soittakaa Paranoid!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dion_b schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:36:
[...]

Nagenoeg alle dergelijke apparaten doen dat. Zeker als je 'mesh' spullen neemt zit een controller in de cloud. Daarvoor moet sowieso een grote sloot aan data naar buiten gestuurd worden. Exact wat, en wat er vervolgens mee gedaan wordt, is maar de vraag. Blijf dus verre van alle apparatuur die 'cloud intelligence' hebben.

[...]

Dat is ongeacht vendor sowieso een idee: deny-all voor zooi dat geen reden heeft om contact te zoeken buiten het netwerk.
Klopt helemaal hoor. Toen ik m'n LG tv aankocht had ik vernomen dat het gebruiken van de DNLA functie het mogelijk is dat bestandinformatie verstuurd werd naar LG-servers. Goed, oud artikel misschien en LG zegt het niet meer te doen, maar een blokkade is dan makkelijker.

Dan kan je idd het IP-adres een deny geven maar dan werkt geen enkel smartfunctie meer.

Dan is er nog Pi-Hole to the rescue en met dank aan een tweaker een mooie blacklist aangemaakt. Voor updates even pi-hole tijdelijk uitzetten en dan ben je wel weer klaar. Prime video geeft een fout, maar Netflix doet niet moeilijk.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:55
supertanno schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:26:
Sinds enkele maanden heb ik een goed betalende baan en daarmee ben ik begonnen met het upgraden van zaken in mijn huis. Één van mijn prioriteiten hierin is het weren van Chinese apparatuur uit mijn netwerk. Om dit te bereiken heb ik onder andere mijn Tuya smarthome-apparatuur vervangen door IKEA Trådfari. Ik dacht klaar te zijn, totdat ik mij realiseerde dat al mijn eigen netwerkapparatuur - switches, wifi-dongels, router - van TP-Link zijn. De kwaliteit hiervan ben ik over te spreken, maar juist daarom roept dit bij mij zorgen en vragen op.

De reden dat ik van Chinese apparatuur af wil is omdat ik niet wil dat mijn data in Chinese handen komt. Hier kun je een lange politieke discussie over vieren ("de NSA doet hetzelfde, Google wil ook data, etc"), maar voor mij is het vooral belangrijk dat mijn gegevens in het Westen blijven. In het nieuws horen we veel over Tuya, ObePlus, Xiaomi, Huawei, die allemaal problemen hebben op dit gebied, maar we horen nooit over hoe TP-Link met onze gegevens omgaat als Chinees bedrijf. Hoe zit dit? Moet ik hun apparatuur ook vervangen? En zo ja, vormen de switches (waar ik een redelijke investering in heb zitten) dan ook een risico, of kunnen deze geen data van mij verzamelen?
Ik heb AP's van TPLink, ook naar volle tevredenheid, het management staat op een vlan wat geen internet heeft ;)

Ik heb daarop internet ooit geconfigureerd en een tijdje het verkeer zitten sniffen, maar dat doe je geen uren lang.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Philip71
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
Voorbeeldje van "enge app"is bijvoorbeeld WeLink. Deze home-automation app wordt gepushed/gebruikt door o.a. Sonoff.

Deze app werkt alleen als je een internet verbinding hebt en ingelogt bent op een chinese server. Ook wil die graag je contacten hebben. Beetje raar als je gewoon je lamp wil aan doen.

Misschien is het verstandig om een Blacklist te maken met dit soort apps, toepassingen en apparaten. Dan kan je ook alternative aanraden zodat de risico's beperkt blijven.Die Blacklist kan direct ook gebruikt worden om e.a.a. eenvoudig onder de aandacht te brengen van waakhonden, belangengroepen en kritische gebruikers.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee