Waterkoeling zonder resevoir ?

Pagina: 1
Acties:

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-05 10:02

bl33d

I love the smell of Napalm..

Topicstarter
Ik zat te denken of het mogelijk is om onder water je slangen op de pomp aan te sluiten zodat je geen resevoir nodig hebt.

Gevolgd is dat hetzelfde water in de buizen zitten, maar heeft het invloed op de temperatuur / kwaliteit ervan ? Omdat het telkens rond circelt ..

Alvast bedankt,
Marcus

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
hmm het water koelt meestal ook af in een resovoir of die radiator moet het water goed koelen dan moet het kunnen

of je moet veel slangen hebben zodat er veel water in kan

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:54
Water in een reservoir zal ook opgewarmd worden dus dat maakt niet zoveel uit.. (alleen zal het langer duren voordat het op temperatuur is!)

Als je gewoon een goede radiator met fan hebt, is een in-line systeem geen probleem..

Je moet er echter wel rekening mee houden dat je af en toe je water moet kunnen bijvullen of verversen of whatever.. Dus waarschijnlijk toch een extra slang met een kraantje o.i.d. erin monteren.

Verwijderd

JE krijgt dan wel moeite met ontluchten, het is het makkelijkst om een dompelpomp in he reservoir te hangen.

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Op dinsdag 14 augustus 2001 09:25 schreef MrK het volgende:
JE krijgt dan wel moeite met ontluchten, het is het makkelijkst om een dompelpomp in he reservoir te hangen.
Valt reuze mee, ik draai inline met reservoir voor de veiligheid. Gewoon ergens bovenin met een T-stuk een vulslang, als daar water in blijft staan moet het goed zijn.

One of the animals has left its cage today.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:24
Inderdaad. Ik snap eigenlijk niet waarom bijna iedereen een resevoir gebruikt. Kost enorm veel ruimte, en je hebt er niks aan. Ik heb nu ook een inline systeem met een t-stukje en dat werkt perfect.

• Sinlath
  • Laatst online: 06-03 18:20
ik gebruik als reservoir een remvloeistof reservoir van een motorfiets, deze is 7 cm hoog, het voordeel hiervan is dat er een membraam in zit.

dus als je water wat minder word zal die nooit lucht aanzuigen, en dat dingetje is waterdicht, klein en makkelijk te monteren.

Sinlath | Opinions may contain latency

• P5ycho
  • Laatst online: 22:47
ik heb de boel ook inline met een Tstukje onder inde loop (voor het aanzuigpunt van de pomp) en binnen een half uur is alle lucht eruit, met een dual radiator setup.het ontluchten gaat gewoon vanzelf, supermakelijk en lekker veel ruimte vrij door het gemis van het reservoir.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Tja, ik zit er aan te denken om mijn huidige reservoir (allu ca. 1 liter) te vervangen door een stuk slang, 1 duims ofzo. Reservoir bevind zich boven de pomp zodat die altijd water heeft, weinig problemen met lucht dus. Zal binnenkort eens pics posten van mijn powerpack.

One of the animals has left its cage today.

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-05 10:02

bl33d

I love the smell of Napalm..

Topicstarter
Okee het is dus duidelijk, resevoir is niet een NODIGE zaak! Inline werkt dus ook prima.. nu mijn volgende 2 vraagjes..

Ontluchten:
Is het zo'n probleem als er lucht in de slangen komen? En wat is er daar zo fout? En ik neem aan als je warme water afvoer slang in het resevoir gedompeld houdt, samen met je pompje, en je gaat even snel te werk en sluit warme afvoer slang aan op je pompje dat er praktisch weinig tot geen lucht in de slangen komen?

Water verversen:
Wat gebeurt er precies als je dat niet doet? Slangen na een tijdje verrot? Is het prima als je het om de 2 maanden ofzo doet?

Okee genoeg vraagjes vandaag ;)
bedankt nog jongens

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op dinsdag 14 augustus 2001 10:20 schreef Sinlath het volgende:
ik gebruik als reservoir een remvloeistof reservoir van een motorfiets, deze is 7 cm hoog, het voordeel hiervan is dat er een membraam in zit.

dus als je water wat minder word zal die nooit lucht aanzuigen, en dat dingetje is waterdicht, klein en makkelijk te monteren.
:? Da's toch zo'n soort potje dat op het stuur zit? Volgens mij krijg je daar nooit meer dan 10 cl in...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Sinlath
  • Laatst online: 06-03 18:20
Op dinsdag 14 augustus 2001 14:56 schreef Demoniac het volgende:

[..]

:? Da's toch zo'n soort potje dat op het stuur zit? Volgens mij krijg je daar nooit meer dan 10 cl in...
klopt, inderdaad iets van 10-20 cl maar dat maakt niet uit, het gaat hoofdzakelijk om de expansie van de vloeistof en het eventueel verdampen, je maakt mij niet wijs dat 10 cl in een week verdampt, zeker niet als alles lucht dicht is afgesloten.(heb dit nog niet kunnen aantonen omdat alles nog op lek-test draait, dus zonder hitte bron)

Sinlath | Opinions may contain latency

• Hielko
  • Laatst online: 21:24
Expantie is inderdaad iets waar je rekening mee moet houden denk ik. Als ik m'n pomp uitzet stuigt het water in het T-stukje met 1 à 2 centimeter.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Bij mij ook. Ontluchten kan even duren, maar je hoeft er niet bij te blijven. Je moet af en toe het water bijvullen, de slangen etc zijn niet 100% waterdicht, waardoor er bij mij nu ongeveer 5 cc water per maand verloren gaat.
Verversen is in principe niet nodig. Om te kunnen verversen heb ik een T-stukje, met een zeer klein slangetje aan de onderkantr van de loop zitten. Werkt goed.

Als er lucht in de loop zit, heb je trouwens herrie. En minder koeling.

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 03-05 11:06

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Ik heb hier de "Swftech" fill-and-bleed oplossing met 3 afsluiters, werkt uit de kunst. Alleen heb ik de afstuiters bij een dierenshop vandaan :) zodat alles zo'n beetje dezelfde doorlaat heeft.

Leuke lamp, overigens !!

Pagina: 1