Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis 81
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-05 01:27
Beste allemaal,

Ik heb een Samsung Galaxy S8 (Android 9, alle software en apps volledig up-to-date). Wanneer iemand mij een mailtje of Whatsapp berichtje stuurt met daarin een link (bijvoorbeeld naar een pagina van Funda, NOS Nieuws, IMDb o.i.d.) en ik klik op deze link, dan geeft de telefoonsoftware mij de keuze om deze link in de browser (in mijn geval Chrome) of in de bijbehorende app te openen (mits ik deze natuurlijk op mijn toestel geïnstalleerd heb staan). Ik kies dan altijd voor de app.

Nu is het zo dat ik ook de Facebook app geïnstalleerd heb en actief gebruik, maar tot mijn verbazing krijg ik de keuzemogelijkheid "gebruik app of browser" niet wanneer ik een link volg die met Facebook te maken heeft. Facebook opent dan namelijk direct in Chrome, dit terwijl ik de Facebook app ook beschikbaar heb. En de Facebook app wil ik in zo'n geval graag gebruiken in plaats van de browser Chrome.

Ik heb al in de instellingen binnen de Facebook app zelf gezocht om het aan te passen, maar het is me niet gelukt. Ook via de instellingen van de smartphone zelf heb ik het in de sectie "apps >> Facebook" niet voor elkaar gekregen. De optie "Naar ondersteunde URL's" staat daar op de keuze "Altijd vragen", net zoals dat ook bij de apps van Funda, NOS Nieuws en IMDb het geval is.

Uiteraard heb ik zelf op dit forum naar een oplossing gezocht, maar heb het antwoord niet gevonden (misschien omdat ik niet de juiste zoektermen gebruik o.i.d.). Meer mensen hebben mijn vraag op andere internetforums gesteld, maar vaak worden zij daar niet goed begrepen door de mensen die te hulp schieten. Deze helpers denken dan onterecht dat het om de browserkeuze binnen Facebook gaat.

Ik hoop dat iemand op het forum een antwoord voor mij heeft. Alvast bedankt voor de moeite!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Heb je al geprobeerd om de Facebook-app te verwijderen en opnieuw te installeren?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis 81
Beste @g0tanks,

Bedankt voor je reactie. Het helemaal verwijderen van de Facebook app is niet mogelijk op de Galaxy S8. De app kan alleen uitgeschakeld worden, maar blijft altijd op de achtergrond geïnstalleerd. Het eenmalig uitschakelen en daarna weer inschakelen zorgt ervoor dat er eerst een oudere versie van Facebook actief wordt. Deze versie wordt dan weer geüpdate naar de meest recente versie. Dit laatste kan niet tegengehouden worden. Tussen deze stappen heb ik telkens het toestel opnieuw opgestart. Helaas is het niet de oplossing voor het probleem ☹.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Blijkbaar heb je eens bij chrome een Facebook link aangeklikt om altijd te openen. Bij apps en dan chrome moet je de optie 'instellen als standaard' aanklikken en vervolgens de standaardinstelling wissen.

Daarna een Facebook link openen met de Facebook app en het vinkje aanklikken voor altijd openen. Geen dank.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis 81
@ToFast

Helaas, ook na het volgen van de stappen die je beschrijft valt er niet te kiezen voor het gebruik van de Facebook app. De enige keuze die ik krijg, na het klikken op een Facebook link, is welke browser (Chrome of Samsung's eigen browser) ik wil gebruiken om de link te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Nelis 81 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:23:
@ToFast

Helaas, ook na het volgen van de stappen die je beschrijft valt er niet te kiezen voor het gebruik van de Facebook app. De enige keuze die ik krijg, na het klikken op een Facebook link, is welke browser (Chrome of Samsung's eigen browser) ik wil gebruiken om de link te openen.
Ah vervelend, dan dwingt de Facebook nu alleen nog af om links extern te openen. Staat de instelling links extern openen in de Facebook app instellingen zelf wel uit? Dit is volgens mij een andere instelling dan de optie die je in de topicstart beschrijft (naar ondersteunende urls).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
ToFast schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 07:50:
[...]

Ah vervelend, dan dwingt de Facebook nu alleen nog af om links extern te openen. Staat de instelling links extern openen in de Facebook app instellingen zelf wel uit? Dit is volgens mij een andere instelling dan de optie die je in de topicstart beschrijft (naar ondersteunende urls).
Dat lijkt mij een instelling voor in de app, niet een instelling die met het benaderen van de app te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
ChinaGeek schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 07:56:
[...]

Dat lijkt mij een instelling voor in de app, niet een instelling die met het benaderen van de app te maken heeft.
Nu ik daar beter over nadenk, heb je volgens mij gelijk. Die optie gaat over de interne browser van de app gebruiken of een externe browser bij het klikken van niet-Facebook-links natuurlijk.

Vreemd dat TS het met deze adviezen en eigen onderzoek al niet voor elkaar heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis 81
De instelling 'links extern openen in Facebook' betreft inderdaad een browserkeuze binnen de app. Maakt niet uit op welke stand deze staat. Onderaan mijn oorspronkelijke vraag verwees ik naar die optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Ik heb op mijn S10 Lite hetzelfde.
Het lijkt erop dat het eruit gesloopt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis 81
ChinaGeek schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:59:
Ik heb op mijn S10 Lite hetzelfde.
Het lijkt erop dat het eruit gesloopt is.
Dan is het idd niet meer mogelijk. M'n collega probeerde het zojuist op z'n Galaxy Tab S5e en daar lukt het ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis 81
Deze mogelijkheid lijkt in Facebook versie 303.0.0.30.122 voor Android niet meer te bestaan.
Nelis 81 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 02:23:
Beste allemaal,

Ik heb een Samsung Galaxy S8 (Android 9, alle software en apps volledig up-to-date). Wanneer iemand mij een mailtje of Whatsapp berichtje stuurt met daarin een link (bijvoorbeeld naar een pagina van Funda, NOS Nieuws, IMDb o.i.d.) en ik klik op deze link, dan geeft de telefoonsoftware mij de keuze om deze link in de browser (in mijn geval Chrome) of in de bijbehorende app te openen (mits ik deze natuurlijk op mijn toestel geïnstalleerd heb staan). Ik kies dan altijd voor de app.

Nu is het zo dat ik ook de Facebook app geïnstalleerd heb en actief gebruik, maar tot mijn verbazing krijg ik de keuzemogelijkheid "gebruik app of browser" niet wanneer ik een link volg die met Facebook te maken heeft. Facebook opent dan namelijk direct in Chrome, dit terwijl ik de Facebook app ook beschikbaar heb. En de Facebook app wil ik in zo'n geval graag gebruiken in plaats van de browser Chrome.

Ik heb al in de instellingen binnen de Facebook app zelf gezocht om het aan te passen, maar het is me niet gelukt. Ook via de instellingen van de smartphone zelf heb ik het in de sectie "apps >> Facebook" niet voor elkaar gekregen. De optie "Naar ondersteunde URL's" staat daar op de keuze "Altijd vragen", net zoals dat ook bij de apps van Funda, NOS Nieuws en IMDb het geval is.

Uiteraard heb ik zelf op dit forum naar een oplossing gezocht, maar heb het antwoord niet gevonden (misschien omdat ik niet de juiste zoektermen gebruik o.i.d.). Meer mensen hebben mijn vraag op andere internetforums gesteld, maar vaak worden zij daar niet goed begrepen door de mensen die te hulp schieten. Deze helpers denken dan onterecht dat het om de browserkeuze binnen Facebook gaat.

Ik hoop dat iemand op het forum een antwoord voor mij heeft. Alvast bedankt voor de moeite!
toon volledige bericht
Pagina: 1