Toon posts:

Gaming, streaming, workstation (1440P, €2.000,-)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aekaz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-02 21:52
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming (Warzone & Path of Exile (CPU intensive) & ik wil games als Cyberpunk & RDR2 (GPU intensive) spelen), daarnaast stream ik occasionally & gebruik ik meerdere dockers (Home Assistant, mediaserver & paar sites) wat ik in de toekomst alleen maar meer zie worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
3080 (Inno3D ICHILL 4X) is reeds aangeschaft dus laat ik buiten beschouwing. Prijs overige componenten mag max €1100,- zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
1 SSD (sata600), 1 HDD(sata 300), misschien optical drive (optie openhouden mogelijk zonder gekke dingen?)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle componenten op GPU na. 32GB RAM aangezien ik met 16GB (dddr3 1867 MHZ) alle dockers en servers uit moet zetten om te kunnen gamen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar een AMD CPU. Verder ben ik niet merkgebonden. Ik hecht waarde aan kwaliteit en stilte. Ook wil ik geen kerstboom maar liever een zwarte, dichte onopvallende kast.Vandaar ook de keuze voor deze kast.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte met goede airflow & stabiliteit. Advies om dit op orde te krijgen (casefans? Hoe, hoevel, waar, welke?) neem ik graag ter harte.

Ga je overklokken?
Ik ben van plan een kleine overclock op de CPU te draaien en lees veel goede verhalen over een undervolt op de GPU dus dat ga ik proberen.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben op zoek naar bang for buck van de overige componenten. Ik heb voornamelijk hulp nodig met het uitkiezen van het mobo, RAM & voeding. Input op overige componenten is ook zeer wenselijk! RAM heb ik gekozen voor 3600C16 omdat ik lees dat dat 'het beste' werkt bij Ryzen 5XXX serie (dvies gewenst!) Voeding kan ik totaal niet inschatten qua kwaliteit componenten dus maar een copy van wat ik heb gezien elders in een topic Ik zie alleen dat deze lastig te leveren is... Moederbord is ook een copy-paste omdat ik niet direct weet waar ik exact op moet letten. Belangrijk vind ik wel dat ik nog minimaal 2 sata sloten bij kan priken (storage) een evt. de eerderbenoemde optical drive. Mocht dit een dermate grote belemmering zijn dat het erg in de kosten gaat lopen, hoor ik dat graag.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 165,-€ 165,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 149,90€ 149,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 172,56€ 172,56
1VoedingenFractal Design ION+ 860W Platinum€ 184,90€ 184,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,90€ 105,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.198,21

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:04
Die SATA 300 HDD is wel heel oud, die kan je meteen een plekje geven onderin de vuilnisbak.

Je hebt redelijke overkill aan voeding gepakt, met 750 watt moet je ook toe kunnen.

Een 3080 wilt redelijk wat warmte maken. Zeker als je een dvd drive gaat installeren, bedenk goed hoe je de airflow gaat maken.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:42
Ik zou de pricewatch: MSI MPG A750GF als voeding pakken. Die is namelijk multi-rail.

Leuk dat je wil overklokken. Met het gekozen geheugen kun je ook een leuke overclock behalen. 4000CL17 behoort tot de mogelijkheden.

• Aekaz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-02 21:52
99ruud99 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:34:
Die SATA 300 HDD is wel heel oud, die kan je meteen een plekje geven onderin de vuilnisbak.

Je hebt redelijke overkill aan voeding gepakt, met 750 watt moet je ook toe kunnen.

Een 3080 wilt redelijk wat warmte maken. Zeker als je een dvd drive gaat installeren, bedenk goed hoe je de airflow gaat maken.
My bad, schijven zijn:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 6TB (256MB cache, 7200rpm)€ 219,86€ 219,86
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 105,40€ 105,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 325,26

Voeding pas ik aan.

m.b.t. airflow, kun je me advies geven? Wat is er nodig om een goede airflow te garanderen in deze kast? welke fans moet ik toevoegen, waar, hoeveel? Ik ben een leek op dat gebied en kan niet echt duidelijke info vinden.
Djarune schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:30:
Ik zou de pricewatch: MSI MPG A750GF als voeding pakken. Die is namelijk multi-rail.

Leuk dat je wil overklokken. Met het gekozen geheugen kun je ook een leuke overclock behalen. 4000CL17 behoort tot de mogelijkheden.
Voeding pas ik aan, thanks!

Oke, goed om te horen. Echter zie ik dat dit geheugen best slecht verkrijgbaar is. (Is micro-mail als shop te vertrouwen?) Zijn er alternatieven? Zo ja, welke? En is 3600 mhz RAM de moeite waard boven 3200 MHZ of is dit een marginale upgrade voor substantiële kosten?

Zijn er plekken waar ik kan besparen?

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:42
Aekaz schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:30:
[...]
m.b.t. airflow, kun je me advies geven? Wat is er nodig om een goede airflow te garanderen in deze kast? welke fans moet ik toevoegen, waar, hoeveel? Ik ben een leek op dat gebied en kan niet echt duidelijke info vinden.
een andere kast nemen. De Define 7 is een hoge kwaliteit kast, maar voor airflow minder geschikt. Tijdens gamen moet je minstens de deur open zetten.

Zie ook YouTube: Fractal Define 7 Case Review: Excellent Build Quality, Thermal Chall... voor de recensie.
Oke, goed om te horen. Echter zie ik dat dit geheugen best slecht verkrijgbaar is. (Is micro-mail als shop te vertrouwen?) Zijn er alternatieven? Zo ja, welke? En is 3600 mhz RAM de moeite waard boven 3200 MHZ of is dit een marginale upgrade voor substantiële kosten?
Hoewel Micro-mail te vertrouwen is, zijn ze daar ook niet op voorraad en alleen op aanvraag. Je kunt inderdaad 50 euro besparen door pricewatch: HyperX Fury black HX432C16FB4K2/32 te nemen. Het zal weinig uitmaken. Deze e zijn wel minder overklokbaar.
Zijn er plekken waar ik kan besparen?
Naast de kast kan het moederbord eventueel naar de pricewatch: Gigabyte Aorus B550 ELITE V2. Bespaar je 3 tientjes mee.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee