Toon posts:

Intergas Xtreme 36 icm DucoBox WTW ventilatiewarmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• purpledragon
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:00
Hallo,

Ik heb een Intergas Xtreme 36 in combinatie met een DucoBox WTW ventilatiewarmtepomp. Beide geinstalleerd in 2019 door een installateur.

De ketel en DucoBox leveren warm water voor de vloerverwarming door het gehele huis: begane grond met woonkamer en keuken (6 gr voor ~80m2), 1e verdieping (8 groepen, waarbij de meeste minimale flow behoeven) en 2e verdieping (8 groepen, waar ze minimale flow behoeven). Verder geen radiatoren.
De ketel en DucoBox zijn geïnstalleerd op de 2e verdieping.

De aansturing gebeurt met behulp van een bedrade Tado Thermostaat v3+ op de begane grond in AAN/UIT configuratie.

Instellingen op CV:
  • ingesteld vermogen: 40
  • maximale capaciteit CV pomp: 85
  • minimum capaciteit CV pomp: 70
  • maximale aanvoertemperatuur: 50
  • temperatuur CV water: 45
  • tapcomfort: uit
Het verlagen van het ingesteld vermogen van 60 naar 40 (door installateur vorige week) heeft erin geresulteerd dat er ipv 1.7m3 gas per uur nog maar 1.2m3 gas per uur verbruikt wordt. Het lijkt geen gevolgen te hebben voor de snelheid van het opwarmen van de vloer/ruimte.

Ik heb enkele vragen omtrent deze opstelling en zoals deze is aangesloten.
Van mijn installateur krijg ik nog niet echt bevredigende antwoorden op deze vragen.

Het duurt nu circa 4 uur om de temperatuur van 20 naar 21 graden te krijgen op de benedenverdieping waar de thermostaat hangt, waarbij de ketel vol in bedrijf is gedurende die 4 uur.
Dat lijkt me - ondanks dat vloerverwarming lage temperatuurverwarming is - toch wel erg lang.
De installateur zegt dat het opwarmen van vloerverwarming altijd traag gaat :?

Vraag 1: Is dit realistisch? Dit lijkt me wel erg lang en veel gas te verbruiken voor een toch kleine toename.

Wat me opviel is dat de temperatuur die ik meet net onder de ketel met een infrarood thermometer meestal maar rond de 30 graden is. De max cv aanvoer is 45 graden.
Als ik het goed begrepen heb moduleert de ketel zelf, dus op zich kan dat. Maar ik zou verwachten dat als je vlot wilt opwarmen je toch wat dichter tegen die 45 aan gaat zitten...

Als ik de aansluiting van de toestellen bekijk twijfel ik eraan of dit klopt.

Close up van leidingen onder CV:

Schematisch is het dan volgens mij nu zo:

De uitvoer van de WTW is aangesloten op de Aanvoer CV (helemaal links). Het lijkt met een gewone T-koppeling. Of is het toch een soort van ventiel?
Hierbij wordt dan toch warm CV water (max ~45 graden) gemengd met ietwat opgewarmd water uit de WTW?

Vraag 2: is deze observatie correct?

Volgens Intergas zijn er twee mogelijke aansluitmogelijkheden voor de DucoBox:
A. als een warmtepompboiler
Als ik het aansluitschema in de handleiding van de Xtreme 36, pagina 20, voor een warmtepompboiler bekijk zou er een omschakelventiel aan de uitstroom van de WTW moeten zitten. Dat ventiel regelt dan of het water eerst nog de ketel in moet of direct door naar de verdelers.
Al spreekt dat schema van tapwater en niet van CV water, maar ik kan me zo voorstellen dat het vergelijkbare situaties zijn.

B. als een indirecte warmtebron
Volgens Intergas moet ik dan in de handleiding van de Solo kijken. Daar staat het volgende:

Vraag 3: welke methode zou het meest voor de hand liggend zijn en is een van deze methodes correct toegepast? Voor mijn gevoel is dat niet zo, maar ik ben geen kundige cv/wtw installateur.

Intergas Xtreme 36 documentatie: https://www.geas.nl/dynam...ntergas%20Xtreme%2036.pdf
DucoBox WTW documentatie: https://www.duco.eu/Wes/C...TW_636277642253731285.pdf
DucoBox WTW aansluitingen: https://www.duco.eu/Wes/C...ls_636743356161741137.pdf

Alvast bedankt voor het meedenken!

[Voor 1% gewijzigd door purpledragon op 26-01-2021 22:23. Reden: linkje naar ducobox wtw aansluitingen toegevoegd]

Alle reacties

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-03 13:03

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Wij hebben vloerverwarming door heel het huis (begane grond, 1ste en zolder verdieping) icm intergas hre36/30 CW5 (2016) ketel. Opwarmen en afkoelen gaat hier enorm traag, zo traag dat de thermostaat de afgelopen 5 jaar niet aangeraakt is. Bijv. in het begin zette ik de thermostaat op 18°C (20h) en als ik dan in de ochtend binnen kwam (8h) was de kamertemp nog 19,5°C. Dit is m.i. inherent aan vloerverwarming. D.w.z. in ons geval verwarmen we beton (massa) en vervolgens wil je dat de ruimte hierdoor verwarmt wordt, fluctuaties hierin zien we niet/nauwelijks.

Aanvoer temp bij ons is 40°C (modulerend/ltv) en dan komt er bij de retour 20°C binnen, gemeten met analoge meters op de v.v. groepen verdeler. Ik ga er vanuit dat het verschil aan de vloer wordt afgegeven.

Volgens mij heb je geen probleem of ben je er naar op zoek? Vloerverwarming is gevoelsmatig eenmaal anders (gelijkmatig/continu) dan radiatoren (piek/vraag). Ik moest ook wennen maar nu ben ik er zeer content mee!

Puntje is wel dat dit een huis is gebouwd op basis van bouwbesluit 2012 inc. de daarbij behorende eisen. Hierbij speelt m.i. isolatie / warmteweerstand een grote rol.

Ik heb ook gekeken naar een ventilatie WTW. Hier wordt nu de vuile/warme lucht zonder pardon naar buiten afgezogen en koude/verse lucht naar binnen gezogen door de dauerlufters (inc. stof en geluid). Echter ben ik nu naar een balansventilatie wtw aan het kijken waarbij de dauerlufter roosters dicht kunnen.

[Voor 30% gewijzigd door WeaZuL op 27-01-2021 15:16]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

• purpledragon
Bedankt voor je bericht.
Ik ben niet zozeer op zoek naar problemen maar meer naar bevestiging dat het ofwel goed is aangesloten of niet en ik probeer ook wat dingen te begrijpen.

Jij geeft aan dat je 40 graden aanvoer hebt, bij mij is dat wat ik tot nu toe gemeten heb maar 30 graden.
Tmax in de ketel is 45 graden en de ketel kan zelf moduleren, dus 30 graden zou kunnen maar is wat mij betreft wat aan de lage kant omdat delta T dan maar iets van 10 graden is, dus kan er minder warmte afdracht aan de vloer plaatsvinden en duurt het opwarmen dus ook lang(er).
De ketel haalt op dat vermogen van 40% dit gemakkelijk. Ik denk dat hij zelfs nu nog niet volledig z'n warmte kwijt kan. Maar dat laatste is op z'n best een idee/vermoeden.
WeaZuL schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:54:
Wij hebben vloerverwarming door heel het huis (begane grond, 1ste en zolder verdieping) icm intergas hre36/30 CW5 (2016) ketel. Opwarmen en afkoelen gaat hier enorm traag, zo traag dat de thermostaat de afgelopen 5 jaar niet aangeraakt is. Bijv. in het begin zette ik de thermostaat op 18°C (20h) en als ik dan in de ochtend binnen kwam (8h) was de kamertemp nog 19,5°C. Dit is m.i. inherent aan vloerverwarming. D.w.z. in ons geval verwarmen we beton (massa) en vervolgens wil je dat de ruimte hierdoor verwarmt wordt, fluctuaties hierin zien we niet/nauwelijks.

Aanvoer temp bij ons is 40°C (modulerend/ltv) en dan komt er bij de retour 20°C binnen, gemeten met analoge meters op de v.v. groepen verdeler. Ik ga er vanuit dat het verschil aan de vloer wordt afgegeven.

Volgens mij heb je geen probleem of ben je er naar op zoek? Vloerverwarming is gevoelsmatig eenmaal anders (gelijkmatig/continu) dan radiatoren (piek/vraag). Ik moest ook wennen maar nu ben ik er zeer content mee!

Puntje is wel dat dit een huis is gebouwd op basis van bouwbesluit 2012 inc. de daarbij behorende eisen. Hierbij speelt m.i. isolatie / warmteweerstand een grote rol.

Ik heb ook gekeken naar een ventilatie WTW. Hier wordt nu de vuile/warme lucht zonder pardon naar buiten afgezogen en koude/verse lucht naar binnen gezogen door de dauerlufters (inc. stof en geluid). Echter ben ik nu naar een balansventilatie wtw aan het kijken waarbij de dauerlufter roosters dicht kunnen.

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:12
purpledragon schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:16:

Wat me opviel is dat de temperatuur die ik meet net onder de ketel met een infrarood thermometer meestal maar rond de 30 graden is. De max cv aanvoer is 45 graden.
Heb je iets van een matte/donkere sticker op de leiding geplakt? Of rechtstreeks op de CV buis gemeten?

De emissiviteit van reflecterende oppervlaktes kan behoorlijk afwijken, waardoor je meting misschien niet klopt.

• purpledragon
Tot nu toe direct op de leiding gemeten. Inclusief kunststof leidingen die de vloer ingaan voor de vloerverwarming.

Maar goeie tip, zal eens kijken wat ik aan donkere/matte tape heb.
Voldoet duck tape? Is wel wat spiegelend.
Of paarse matte schilderstape.
Noshi schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:51:
[...]

Heb je iets van een matte/donkere sticker op de leiding geplakt? Of rechtstreeks op de CV buis gemeten?

De emissiviteit van reflecterende oppervlaktes kan behoorlijk afwijken, waardoor je meting misschien niet klopt.

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:12
Ik zou voor het schilderstape gaan, want dat gaat er ook weer makkelijker af.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fkey
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-05-2021
Noshi schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:51:
[...]
Je kan ook de sensoren van de intergas xtreme 36 uitlezen:
Deze zijn zo uit te lezen:
Open instellingen scherm
1 Tik midden (vlam)
2 2sec steeksleutel
3 nogmaals 2 sec steeksleutel
Loop door de lijst met + en -

A Ionisatiestroom min 2.7uA
b 0.0~4.8L tap/warmwater verbruik L/min (bij 9L/min ingestelde waarde)
C 0~1.6b huidige CV waterdruk
F 0~7~10~18 brandervermogen in Kw
P 0~19~40~41~43 pompsnelheid
t laatste storingscode
= r 1.70 software release
drie streepjes r 1.20 software release pomp
0 67~64~99C warmtewisselaar =Sensor S0
1 48~54~83C. Aanvoer =sensor S1
2 -.-C retoursensor (niet aangesloten)
3 46~33~60C tapwater temp =sensor S3
4 -.-C koudeater zonneboiler
5 28~38~44 rookgas =sensor S5 <56gr =HR
6 -.- C buitenvoeler

[Voor 8% gewijzigd door Fkey op 07-03-2021 07:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fkey
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-05-2021
purpledragon schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:16:
Hallo,

Ik heb een Intergas Xtreme 36 in combinatie met een DucoBox WTW ventilatiewarmtepomp. Beide geinstalleerd in 2019 door een installateur.

Het duurt nu circa 4 uur om de temperatuur van 20 naar 21 graden te krijgen op de benedenverdieping waar de thermostaat hangt, waarbij de ketel vol in bedrijf is gedurende die 4 uur.
Dat lijkt me - ondanks dat vloerverwarming lage temperatuurverwarming is - toch wel erg lang.
De installateur zegt dat het opwarmen van vloerverwarming altijd traag gaat :?

Vraag 1: Is dit realistisch? Dit lijkt me wel erg lang en veel gas te verbruiken voor een toch kleine toename.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik sluit me aan bij WeaZul

Lijkt met prima voor vloerverwarming.
Bedenkt dat je hele vloer eerst moet opwarmen voordat deze warmte afgeeft aan je kamer.
Erg veel gas? Dat zal wel meevallen.
Als de kamer keurig naar 21 gaat en geen overshoot heeft heb je er de juiste hoeveelheid warmte ingestopt.

Als je overshoot hebt dan is het inderdaad wel te veel gas..
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee