UTP solderen?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.753 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hoi,

Ik weet niet of ik er hier voor goed zit, maar ik probeer het gewoon.

Ik heb chello, en die kabel hebben ze aangelegd met de installatie. Nu wil ik mijn pc naar de zolderkamer verhuizen, en die kabel ligt naar een kamer op de 2de verdieping. De lengte is genoeg, alleen gaat hij nu door een muur, en dat gat is niet groot genoeg om de stekker van de utp kabel doorheen te halen. Kan ik die stekker er ongeveer 10 cm ervoor afknippen en dan gewoon de draadjes aan elkaar solderen, of is dit vragen om problemen? Als dit gewoon kan, is dat wel makkelijk. Anders moet ik namelijk ergens zo'n tang zoeken, wat kost zo'n ding en waar kan ik die kopen. Vin ik eigenlijk wel een beetje zonde, zou je hem ergens kunnen lenen/huren voor een uur ofzo?

BvD
Niels van Baal

I, for one, like Roman numerals

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
ik zou gewoon het stekkertje afknippen en van iemand zo'n tang lenen en er gewoon een nieuw stekkertje aan maken. je kan best gaan klooien met solderen, maar als je per ongeluk sluiting maakt ofzo _kan_ je je nic slopen

Maak je eigen poll

• Def_P
  • Niet online
Zo makkelijk krijg je toch geen sluiting, allebij de kanten los, dan solderen, goed controleren en isoleren. Dan testen. Maar wat ik wil weten is of het kwaad kan voor het signaal? Want als ik dan met een brakke internet aansluiting zit, schiet ik ook niet veel mee op.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 15:03

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Tja, ik ga met BOOTZ mee.
Lekker is het natuurlijk niet om UTP te solderen.
Dat het werkt is een ander verhaal, maar goed is het niet.

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Ik zou gewoon het stekkertje afknippen. Een tang is niet zo duur!

• Def_P
  • Niet online
Okee, dan gaat ik maar eens een tang regelen.
Maar nu zit ik nog met het probleem dat het dan ook hetzelfde erin moet komen. En die kleur is niet echt goed te zien, in die stekker die er nu aan zit. De hele kleuren wel, maar die half gekleurde niet echt, zitten die altijd naast elkaar/of in een vaste volgorde. En is dit ook zo als chello zo'n kabel maakt. Of hebben ze bij chello altijd dezelfde volgorde?

• Def_P
  • Niet online
Op dinsdag 14 augustus 2001 08:51 schreef BigRonnyV het volgende:
Ik zou gewoon het stekkertje afknippen. Een tang is niet zo duur!
Hoe duur is niet zo duur. Ik gebruik hem verders nooit, dus.

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Ik denk dat je gewoon een nieuw plugje er op moet zetten. Dan weet je zeker dat het goed werkt. Verder is dat niet zo moeilijk, en de tangen zijn tegenwoordig ook niet meer zo duur

• Rembrand20
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09-2023
Jochie ga eventjes naar een electronica zaak en koop daar een utp tang met een stekkertje dat kost geen f*ck en je weet zeker dat het weer goed werkt. |:( of anders het gat gewoon iets grotermaken :Y)

Rembrand

Model 3 LR AWD Solid Black / Black / Aero / Trekhaak - Bestelling 2-10 Leaseplan, 4-10 Tesla, RN 22-09, Nieuwe RN 25-11, VIN Yes, leverdatum: ?/?/19(?)

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
En anders boor je je gat toch iets uit? Werkt ook :)

• Def_P
  • Niet online
Okee, als ik dat gat uitboor, dan beschadig ik de kabel zeker. En dan heb ik nog minder. Lijkt me niet echt handig.

Heb misschien al een tang geregeld, maar die was niet meer 100% goed, zegt hij net.

Is het lastig zo'n ding goed eraan te krijgen?

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-04 16:33
Zo'n tang is voor minder dan 30,- te krijgen, al heb ik er destijds 34,- bij Display Electronica voor betaald.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Rembrand20
  • Laatst online: 22-09-2023
Bij conrad kost hij wel veel...
ik heb hem zelf voor 50 tentjes gekocht maar voor 20 tientjes hebben ze ze ook al.

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0202007760997772324&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=41620&TK_PAR[MEDIUM]=89

Model 3 LR AWD Solid Black / Black / Aero / Trekhaak - Bestelling 2-10 Leaseplan, 4-10 Tesla, RN 22-09, Nieuwe RN 25-11, VIN Yes, leverdatum: ?/?/19(?)

Verwijderd

Zo moeilijk is het niet om er weer een stekker aan te zetten. En de kleuren codes kan je makkelijk op internet vinden.;)

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

er van uitgaande dat kabel geheel volgens de kleur codes is gemaakt. Hoeft ook niet altijd het geval te zijn, en toch werken ze (it's magic)

Maar over het algemeen is het zo bij een 1 op 1 dat de buitenste paren gelijk zijn, het middelste paar gelijk is, en het laatste paar om de middelste heen zit.

in mijn geval:

/-- 1 Bruin
\-- 2 Bruin-gestreept
/--- 3 Groen
| /- 4 Blauw-gestreept
| \- 5 Blauw
\--- 6 Groen-gestreept
/-- 7 Oranje
\-- 8 Oranje-gestreept

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• KNETTER2000
  • Laatst online: 29-01-2024

KNETTER2000

*zucht*

Op dinsdag 14 augustus 2001 09:05 schreef Rembrand20 het volgende:
Bij conrad kost hij wel veel...
ik heb hem zelf voor 50 tentjes gekocht maar voor 20 tientjes hebben ze ze ook al....
Jij hebt em gekocht voor 50 tenten maar je kan ze ook kopen voor 200,-???
dure tangetjes hoor..

Zijn ze zeker van goud en zilver met een platina inleg en wat diamanten in een nertsenbonten etui.. :)

* KNETTER2000 vraagt zich af wat die winkel eigenlijk met 50 tenten moet..

;)

Real programmers program by whistling down the "MIC IN" port of a ZX80

• Def_P
  • Niet online
Op dinsdag 14 augustus 2001 09:25 schreef Firefox het volgende:
er van uitgaande dat kabel geheel volgens de kleur codes is gemaakt. Hoeft ook niet altijd het geval te zijn, en toch werken ze (it's magic)

Maar over het algemeen is het zo bij een 1 op 1 dat de buitenste paren gelijk zijn, het middelste paar gelijk is, en het laatste paar om de middelste heen zit.

in mijn geval:

/-- 1 Bruin
\-- 2 Bruin-gestreept
/--- 3 Groen
| /- 4 Blauw-gestreept
| \- 5 Blauw
\--- 6 Groen-gestreept
/-- 7 Oranje
\-- 8 Oranje-gestreept
Volgensmij zitten ze bij mij ook zo. Maar ik heb hier ook een in de fabriek aangelegde, en die is weer anders.

Verwijderd

als ie maar hetzelfde is als het uiteinde aan de andere kant. En solderen gaat niet werken, of met heel veel storingen!!!

UTP = Unshielded TWISTED pair

Als je hem gaan solderen, dan haal je de twist eruit, = veel storingen. Zelfs als je hem bijv 1 cm te lang afstript kan dat al storingen veroorzaken ivm dat getwist.... gewoon zo'n tangetje regelen, waar woon je?

• dhm00
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-04 20:43
Ga naar de PC winkel bij jou om de hoek of waar je regelmatig komt daar kan je makkelijk een tang lenen heb ik ook eens gedaan.

Ik heb nu zelf een tang was een afgedankte maar hij werkte loop ik alleen te klooien eerst de draaden in de stekker steken dan pas de tang er op :)

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05-2025

StratoFarmer

Anke :*

in de FAQ van netwerken staat precies hoe alles moet... :z

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bij mij had Chello de UTP verkeerd geknepen. Aangezien ik ook geen tang had heb ik toen maar de kabel doorgeknipt en de goede draadjes aanelkaar verbonden met plakband. Het werkte perfect. Ik haalde toen nog de 180 kb/s die ik nu nog steeds haal met een nieuwe kabel. Veel dataverlies was er dus niet. Je kan het dus gewoon proberen. Die draadjes zaten toen nog slecht tegen elkaar ook.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Verwijderd

een goeie tang kost je echt wel meer dan paar tientjes :)
en kleurcode :? geowon naar je oude stekkertje kijken...

Verwijderd

weet je wat je doet je boort gewoon een gat zo groot dat stekker en al erdoor past
en anders lassen is ook nog een mogelijkheid ;)

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

Op dinsdag 14 augustus 2001 08:45 schreef BOOTZ het volgende:
ik zou gewoon het stekkertje afknippen en van iemand zo'n tang lenen en er gewoon een nieuw stekkertje aan maken. je kan best gaan klooien met solderen, maar als je per ongeluk sluiting maakt ofzo _kan_ je je nic slopen
oeps, had ik dat geweten was gisteren de utp kabel aant verleggen en toen knipte ik hem dus gewoon door terwijl hij nog in de nic zat. Hij doet het overigens nog wel gewoon.. :7

Verder zou ik dus gewoon ff kijken of ik ergens een tang zou kunnen lenen (winkel om de hoek, kennis, buurman, enz.) is toch beter dan solderen denk ik. Ik ken overigens iemand die z'n hele netwerk aan elkaar geplakt heeft zitten dus het kan wel.

Verwijderd

Solderen kan gewoon hoor, werkt prima.

Dat 'de twist' er een paar cm uit is merk je helemaal niets van, is echt onzin.

_Ja_, met een tang is netter...

Zelfs een kroonsteentje werkt al prima, je performance lijdt er echt niet onder zolang je alles maar netjes aansluit.

• Adze
  • Laatst online: 18:27

Adze

CCNP !

Op dinsdag 14 augustus 2001 15:56 schreef hezik het volgende:

Zelfs een kroonsteentje werkt al prima, je performance lijdt er echt niet onder zolang je alles maar netjes aansluit.
Ja dat werkt inderdaad prima, TOT 10Mbit. Als je met 100Mbit wilt werken en je haalt de twist uit de kabel krijg je een crosstalk waar je niet blij van wordt. Zelf kabel krimpen voor 100Mbit (zonder veel verlies) is bijna al onmogelijk.

Gewoon een tang kopen, heb je later vast ook nog wel wat aan.....

• borgdaville
  • Laatst online: 18:32
solderen of met plakband werkt prima hoor, doe het zelf ook. Zeker voor kabel internet. zoveel data gaat daar niet over! Ik heb zelfs 1 UTP kabel gebruikt voor en m'n lan en m'n @home verbindingtje! Gewoon 4 kabeltjes van de 8 voor LAN en 4 voor @home.Werkt al een jaar perfect :7

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• borgdaville
  • Laatst online: 18:32
Op dinsdag 14 augustus 2001 16:15 schreef borgdavile het volgende:
solderen of met plakband werkt prima hoor, doe het zelf ook. Zeker voor kabel internet. zoveel data gaat daar niet over! Ik heb zelfs 1 UTP kabel gebruikt voor en m'n lan en m'n @home verbindingtje! Gewoon 4 kabeltjes van de 8 voor LAN en 4 voor @home.Werkt al een jaar perfect :7
oh ja over snelheid heb ik ook niet te klagen, de kabel is 40 meter lang en ik kopieer lokaal met 800kb/sec en dat vind ik toch netjes! Ik geef toe dat het er niet netjes en professioneel uitziet, maar voor thuis maakt dat niet uit. Of je moet jezelf eraan ergeren!

Grtz. Mark

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• Def_P
  • Niet online
Nou heb nu een tang geleend van een winkel in het dorp, moest wel pasport laten zien, en 50 piek borg.

Toen kwam ik thuis, chello lag eruit.
Toen zat het er weer in, maar had ik de wit oranje en de wit bruin verkeerd om zitten. Dus nu heeft een vriend van me zijn tang ff gebracht, maar die deed het niet helemaal goed, dus nu zit i er half aan, maar het doet het!!!!

Verwijderd

Ja dat werkt inderdaad prima, TOT 10Mbit.
Onzin. Ook 100Mbit laat zich prima solderen, mits je het maar netjes soldeert..

En dat weet ik uit ervarig.

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 13:17
100 Mb en 75+ meter dan heb je echt problemen met frutsels er tussen, zal wel werken alleen collissions en retries lopen de pan uit dan, dus snelheid omlaag
gewoon netjes doen en geen Nico eigen huis en tuin oplossing

BTW: elk verlengstuk is 10m korter in aflegbare afstand

Verwijderd

Op dinsdag 14 augustus 2001 15:56 schreef hezik het volgende:

ARRGGHHH |:( zolang je op 10 mbit blijft draaien wel ja maar probeer er geen 100 mbit of fullduplex op te draaien, krijg je problemen met dat kroonsteentje of je twistloze kabel.. ;)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:57

Super_ik

haklust!

Op dinsdag 14 augustus 2001 09:36 schreef KNETTER2000 het volgende:

[..]

Jij hebt em gekocht voor 50 tenten maar je kan ze ook kopen voor 200,-???
dure tangetjes hoor..

Zijn ze zeker van goud en zilver met een platina inleg en wat diamanten in een nertsenbonten etui.. :)

* KNETTER2000 vraagt zich af wat die winkel eigenlijk met 50 tenten moet..

;)
ROTKLMAO :o

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

ARRGGHHH zolang je op 10 mbit blijft draaien wel ja maar probeer er geen 100 mbit of fullduplex op te draaien, krijg je problemen met dat kroonsteentje of je twistloze kabel..
Onzin. Zolang je het maar netjes aansluit (en het niet over 100m kabels gaat) werkt het prima. Nogmaals, dit weet ik uit ervaring dus het is niet nodig hier nog langer tegenin te gaan. Zowel kroonsteentjes als solderen levert totaal geen problemen op mits het netjes gedaan is. OOK GEEN PERFORMANCE-VERLIES.
Pagina: 1