Toon posts:

Cronjob/Crontab

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:22
Ander vraagje. Ik heb voor boekhoudpakket Firefly iii een cronjob toegevoegd. Alleen daar is iets misgegaan. Ik had eerst 1 op basis van directe aanroep, die leek niet te werken dus aangepast naar op basis van curl. Dit door crontab -e maar als ik crontab -l uitvoer zie ik de OUDE cronjob ook nog staan. Hoe kan ik deze evt nog verwijderen?

Dus in crontab -e staat:

code:
1
0 3 * * * curl http:etc etc etc

en in crontab -l geeft:

code:
1
2
0 3 * * * curl http://etc etc
#0 3 * * * /usr/bin/php

Maar hoe ontdek ik dus waar die 2e staat. Want ik krijg elke cronjob transactie (automatische transacties) nu dubbel.

Ik heb al gekeken via diverse cron* opdrachten, maar kom er niet echt uit waarom beide actief lijken, maar er maar 1 in mijn crontab staat. Kan er meer dan 1 crontab bestand ergens actief zijn?

Beste antwoord (via Koepert op 26-01-2021 20:20)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:17

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik vind het wel bijzonder dat je twee verschillende resultaten krijgt met je crontab commando's. Want een crontab -l doet niets anders dan het bestand catten wat je anders zou bewerken met crontab -e. Dus ook regels die effectief niets doen (lege regels en uitgecommentarieerde regels) moet je zien.

Weet je zeker dat je niet bij een van de twee commando's 'sudo' ervoor hebt gezet en dus feitelijk je eigen crontab weergeeft en die van root bewerkt?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:02

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Staat er nog een job in /etc/cron.[daily,hourly,weekly,monthly]?
Voor overzicht welk(e) account(s) een cron hebben, kijk in /var/spool/cron.
Overigens doet de tweede regel niets: begint met '#' immers.

[Voor 18% gewijzigd door DeBolle op 26-01-2021 19:56]

Specs

• Koepert
DeBolle schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:56:
Staat er nog een job in /etc/cron.[daily,hourly,weekly,monthly]?
Voor overzicht welk(e) account(s) een cron hebben, kijk in /var/spool/cron.
Overigens doet de tweede regel niets: begint met '#' immers.
Dat is t gekke/irritante. zover ik kan zien niet.

En mbt met die #, dat dacht ik dus ook, toch staan de transacties er dubbel in.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik vind het wel bijzonder dat je twee verschillende resultaten krijgt met je crontab commando's. Want een crontab -l doet niets anders dan het bestand catten wat je anders zou bewerken met crontab -e. Dus ook regels die effectief niets doen (lege regels en uitgecommentarieerde regels) moet je zien.

Weet je zeker dat je niet bij een van de twee commando's 'sudo' ervoor hebt gezet en dus feitelijk je eigen crontab weergeeft en die van root bewerkt?

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat Hero zegt. Je kunt met ptrace nog achterhalen waar crontab -l zijn info vandaan haalt.

• Koepert
........ Sorry voor deze forumvervuiling.........

Ja idd, ik zat mijn eigen te bewerken en de root te doorzoeken..

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

_O- Ik had al zo'n idee, er is geen enkele andere mogelijkheid om dit verschil te krijgen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee