Toon posts:

Burenrecht

Pagina: 1
Acties:

• n_plas
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-01-2021
Beste tweakers,

Wij hebben een geschil met onze buren. Zij zijn bezig met het realiseren van een uitbouw en dakterras. Zij hebben hiervoor toestemming gevraagd om van ons perceel gebruik te maken omdat er noodzakelijke werkzaamheden verricht moeten worden. Volgens het ladderrecht dien je als buren dus toestemming te geven.

Ok prima, dit betekend dus dat ook de schutting (die op ons erf staat en door ons bekostigd is) gedeeltelijk eruit moet zodat de werklui kunnen graven en een steiger kunnen opbouwen.

Vorige week hebben wij via de advocaat van onze buurman een bericht gehad dat ze nog 50cm dieper moeten afgraven en de betonpalen en platen van de schutting er ook uit moeten. Dit kon ook op kosten van de buurman.
Wij hebben gereageerd dat wij hier akkoord mee zijn, mits de buurman ook ervoor zorgt dat de tuin inclusief schutting, bestrating, beplanting weer wordt teruggezet in zijn originele staat en eventuele schade vergoed.

TOT vandaag, (zonder een bericht terug te krijgen van onze buurman/advocaat) is er toch uitgegraven en is het gedeelte van de schutting en hedera-beplanting, waar er uitgegraven is, in de tuin van de buren gevallen en de grond is verzakt.

We hebben al een aardige voorgeschiedenis zoals de slechte communicatie van onze buurman over zijn werkzaamheden etc.

Hoe is dit nu op te lossen, wij als buren verlenen onze medewerking en nu gaan de buren zonder een bericht terug zelf aan de slag en veroorzaken schade.

(dit hele verhaal heeft ook al een voorgeschiedenis omdat de buurman niet communiceert. Als voorbeeld kwam hij een week van te voren melden dat er geheid zou worden en hij dus een uitbouw wilde realiseren en zijn berging wilde verbreden.

lang verhaal, maar hoop op een goed advies...

alvast bedankt!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:30

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Je buurman heeft een advocaat. Neem er ook één. Rechtsbijstand?
Laat de advocaten lekker hun gang gaan.
Het lijkt mij logisch dat de buurman alle schade moet vergoeden.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:44
n_plas schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:40:
Volgens het ladderrecht dien je als buren dus toestemming te geven.

Ok prima

[...]

Vorige week hebben wij via de advocaat van onze buurman een bericht gehad
Waarom heeft de buurman ineens een advocaat?

Schade dient uiteraard door de buren hersteld/vergoed te worden maar daar was je zelf ook al achter denk ik.

[Voor 14% gewijzigd door Xander op 26-01-2021 19:54]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Ik zie het probleem niet helemaal. De buren moeten sowieso de schutting, beplanting en bestrating weer in orde maken. Weigeren ze dit nu? Dat er wat grond verzakt of een plant omvalt.. zolang ze dat maar weer netjes terug zetten is het toch prima?

Overigens had ik zelf in een eerder stadium de vergunning aangevecht, ivm het dakterras. Ligt een beetje aan de situatie maar grote kans dat ze nu zo bij je naar binnen kijken.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Dus je buren vragen iets, je gaat akkoord, dat gaan ze nu doen... en nu wil je advies? Waarvoor dan?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wij hebben gereageerd dat wij hier akkoord mee zijn, mits de buurman ook ervoor zorgt dat de tuin inclusief schutting, bestrating, beplanting weer wordt teruggezet in zijn originele staat en eventuele schade vergoed.
Dus de buurman is akkoord. Mooi toch.

Is de verbouwing al klaar? Nee? Nog even geduld dan.
En zorg voor wat afleiding, je wilt niet zien wat er 'fout' gaat, kun je toch niks aan veranderen.

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Je buren hebben via een advocaat aangegeven wat er gaat gebeuren, en jullie hebben gereageerd "Ok, mits kosten vergoed worden." Die mits is overbodig (want dat zijn de buren gewoon wettelijk verplicht) maar soit. Dan hoeft er toch niet nogmaals een reactie terug te komen :S Zou netjes zijn, maar lijkt me totaal niet noodzakelijk.

[Voor 20% gewijzigd door AGee op 26-01-2021 20:11]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Gewoon even geduld hebben lijkt me - ze gaan niet die omgevallen schutting nu al rechtop zetten als ie er morgen weer uit moet voor die verbouwing. Wacht tot ze definitief klaar zijn, en kijk dan of het gewoon weer goed gecorrigeerd is

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:24
AGee schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:11:
Je buren hebben via een advocaat aangegeven wat er gaat gebeuren, en jullie hebben gereageerd "Ok, mits kosten vergoed worden." Die mits is overbodig (want dat zijn de buren gewoon wettelijk verplicht) maar soit. Dan hoeft er toch niet nogmaals een reactie terug te komen :S Zou netjes zijn, maar lijkt me totaal niet noodzakelijk.
Overbodig ja wellicht, maar op basis van fatsoen niet meer als normaal. Zijn werkzaamheden gaan gepaard met aanzienlijke overlast als ik het zo hoor. Het minste wat hij kan doen is de TS informeren.

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Woody179 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:26:
[...]

Overbodig ja wellicht, maar op basis van fatsoen niet meer als normaal. Zijn werkzaamheden gaan gepaard met aanzienlijke overlast als ik het zo hoor. Het minste wat hij kan doen is de TS informeren.
Sorry, ik mis dan iets in het verhaal denk ik. Er is toch geïnformeerd? Buurman heeft zelfs al toegegeven alles op zijn kosten te doen.
Zij hebben hiervoor toestemming gevraagd om van ons perceel gebruik te maken omdat er noodzakelijke werkzaamheden verricht moeten worden
(...)
Vorige week hebben wij (...) van onze buurman een bericht gehad dat ze nog 50cm dieper moeten afgraven en de betonpalen en platen van de schutting er ook uit moeten. Dit kon ook op kosten van de buurman.
Wat is dan precies het conflict? :?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:33

Yucon

*broem*

Waar komt die advocaat ineens vandaan voor iets dergelijks :?

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Beste tweakers,

Wij hebben een geschil met onze buren. Zij zijn bezig met het realiseren van een uitbouw en dakterras. Zij hebben hiervoor toestemming gevraagd om van ons perceel gebruik te maken omdat er noodzakelijke werkzaamheden verricht moeten worden. Volgens het ladderrecht dien je als buren dus toestemming te geven.
Dat is een verkeerde voorstelling van het ladderrecht. Het hebben van toestemming is niet nodig voor het ladderrecht. De buren moeten je informeren en schadeloos stellen, en dan heb je het te dulden. Je had je tijd beter kunnen steken in het maken van foto's dan in het sturen van een reactie, want die gaat ongelezen in de prullenbak.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het is mij niet helemaal duidelijk wat het probleem is. Je geeft toestemming en zij gaan aan de gang.

Als zij schade maken dienen zij die te vergoeden. Ik moest overigens aan dit topic denken: De buren gaan verbouwen

Wat is nu eigenlijk het probleem? Dat de advocaat van de buurman je niet een berichtje terug heeft gestuurd? Wat kan jou dat schelen? Anders loop je er even langs.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik snap niks van dit topic, je komt melden dat iets waar je akkoord hebt gegeven in uitvoering is ?

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-03 12:17
Uit fatsoen van je buurman had je een (persoonlijke) reactie verwacht. Van sommige mensen, zoals je buurman, hoef je dat niet te verwachten. Wacht een paar dagen en ga dan eens kijken hoe het erbij staat, gun ze de tijd om uit eigen beweging werkzaamheden te verrichten en zaken te herstellen.

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-03 07:04
Misschien ten overvloede, maar heb je zelf foto's gemaakt van de beginsituatie van je eigen tuin en schutting? Wel zo handig om te hebben; niet alleen juridisch maar het communiceert zoveel makkelijker als de boel (door de aannemer van de buurman) weer hersteld moet worden.

Verder ben ik het eens met de overige reacties: ik snap heel goed dat je wantrouwend bent richting een buurman die niet of nauwelijks communiceert en nu alle communicatie via een advocaat (inderdaad, waarom!?) laat lopen. Dat gezegd hebbende moet je niet te snel op de zaken vooruit lopen en hem de kans geven bij afronding de boel allemaal netjes (te laten) herstellen.

Pas als hij dit nalaat of niet goed doet kun je hem erop wijzen.

PS: Wij hebben ook zo'n buurman, dus ik ken de situatie. Die liet vorige zomer het kozijn in zijn dakkapel vervangen en had met zijn aannemer bedacht dat het wel mooi zou zijn als dat kozijn helemaal door zou lopen in onze dakkapel. Daar kwamen wij pas achter toen hun aannemer de voorkant van onze dakkapel er al deels af had gehaald en bij ons binnen wou zijn om een deel van de scheidingsmuur af te zagen want anders ging het nieuwe kozijn nooit passen. Echt, hoe bedenk je het...

There can be only fun

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:47
Hebben ze trouwens een vergunning aangevraagd voor de uitbouw? Gezien het feit dat ze een dakterras willen plaatsen is dit wel verplicht, dat kan namelijk niet vergunningvrij.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Xander schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:52:
[...]

Waarom heeft de buurman ineens een advocaat?

Schade dient uiteraard door de buren hersteld/vergoed te worden maar daar was je zelf ook al achter denk ik.
Ja, dat is ook mijn eerste gedachte. Een beetje vreemd dat hij al een advocaat heeft voor er een conflict is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Anoniem: 1279036

Marzman schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:44:
[...]

Ja, dat is ook mijn eerste gedachte. Een beetje vreemd dat hij al een advocaat heeft voor er een conflict is.
dat kan voortkomen uit eerdere (bijna) conflicten met TS of anderen. Mogelijk is die advocaat een kennis die even helpt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee