Toon posts:

Geïsoleerde berging verbouwen tot verwarmd thuiskantoor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:58
Vanwege de huidige situatie, maar ook omdat mijn werkgever heeft aangegeven dat thuiswerken na deze periode wel meer de norm zal zijn, overweeg ik een ruimte te verbouwen en zo geschikt te maken om daar een thuiskantoortje van te maken.

Het gaat om de berging, welke vanuit de woonkamer via de bijkeuken bereikbaar is. Beide ruimtes (berging en bijkeuken) zijn vrijwel identiek aan elkaar, zo zijn ze allebei 3x4,3m en feitelijk is het één lange ruimte van 3x8,6m aan de zijkant van het huis. De berging is dan ook volledig geïsoleerd en heeft een raam met ventilatierooster en een deur naar buiten. Het grootste verschil is dat de bijkeuken al vol zit met kastenwand, wasmachine, droger, centrale ventilatiebox en vloerverwarmingsverdeler (en kattenbak). Er is dan ook geen ruimte voor een bureau zelfs en dat zou ik gezien het gebruik van de ruimte ook niet willen. De bijkeuken zelf is voorzien van een radiator, de berging niet.

Zonder enige kennis daarvan, zou ik logischerwijs zeggen dat de verwarming doorgetrokken moet worden naar de berging vanuit de bijkeuken. Vloerverwarming hoeft niet, dus een radiator volstaat prima wat mij betreft. De vloer is voorzien van een gietvloer (de rest beneden pvc, incl bijkeuken) die je ook in magazijnen/garages aantreft. Omdat de bijkeuken al wel van pvc voorzien is tot aan de scheidingsdeur naar de berging toe, zouden we dat door kunnen trekken al zou het voor een kantoortje wat mij betreft ook volstaan om daar laminaat te leggen.

De muren zijn voor een berging behoorlijk strak afgewerkt, maar gezien het huidige gebruik van wandplanken, verwacht ik wel op z'n minst een goede verfbeurt of wat stucwerk. Stroompunten zijn aanwezig, al zijn het maar 2 dubbele, al voorzie ik daar geen problemen mee. Een lichtpunt in het plafond met schakelaar in de muur is ook gewoon aanwezig en uiteraard in gebruik.

Als laatste zou ik, omdat dit stuk relatief ver wegloopt van de rest van de woning, nog netwerkkabel naar de ruimte willen aanleggen. Daar is geen voorbereiding voor, dus hoe dat het beste aangelegd kan worden heb ik geen idee van. Er is een kruipruimte aanwezig, maar daarvan heb ik nog niet gecheckt of deze tot de berging loopt.

Kortom: volgens mij valt het allemaal reuze mee wat er moet gebeuren en zou volgens mij het stappenplan/de volgorde ongeveer als volgt moeten zijn:
1. Verwarming doortrekken en radiator installeren in berging
2. Netwerkaansluiting aanleggen naar berging
3. Eventueel als het niet teveel werk/kosten is: extra stroompunt aanbrengen.
4. Muren verven en vloer leggen.

Is dit enigszins compleet of zie ik nog iets over het hoofd?
Is het voor een klein project als dit verstandig om een aannemer oid in te schakelen? Op verven en een laminaatvloer aanleggen na zal ik al het andere uit willen besteden (en wellicht die 2 dingen ook), simpelweg omdat ik daar de kennis en kunde niet voor in huis heb.
Waar zou ik het beste als eerste terecht kunnen om iemand langs te laten komen en op te laten nemen wat er moet gebeuren voor een offerte? Hebben jullie al een idee wat voor kosten ik grofweg op moet rekenen? Ook hier geldt dat ik voor het verven en de vloer leggen wel ongeveer weet wat ik kan verwachten, maar al het andere niet.

Alle reacties

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:30

MLLL

Palm Treo 650

Al zou er geen kruipruimte onder de berging zitten kun je een gat schuin boren in de hoek van de muur/vloer schuin naar beneden zodat je onder de kruipruimte van de bijkeuken uitkomt.

Extra stoompunt zijn de kosten ook niet , een beetje elektricien is binnen een halve dag klaar voor netwerkkabel en extra wcd.

Radiator moet ook niet al te moeilijk zijn omdat er in de bijkeuken al eentje zit, loodgieter is daar een paar uurtjes meebezig, vooral omdat de cv leeg moet en weer bij gevuld moet worden.

Muurtjes afwerken en sauzen kun je zelf , das niet al te moeilijk idem dito voor een laminaatvloertje leggen.

• MooDyBLueS
Thanks @MLLL ! Zeer nuttige info. Blijkbaar valt het dus allemaal wel mee als ik het zo hoor.

Waar ik nog wel even benieuwd naar ben: de radiator in de bijkeuken zit op de muur die de bijkeuken van de berging scheidt. Ik zou dus aan de andere kant van de muur (in de berging) een radiator aan kunnen laten leggen en dat is amper extra buizen neem ik aan, al zou ik hem idealiter qua indeling bij het raam willen hebben, wat de andere kant van de ruimte is. Worden dit soort verwarmingsbuizen normaal in de vloer/muur gelegd of juist via de kruipruimte? Het huis is uit 2010, dus behoorlijk nieuw en alles wat er nu op of aan zit is destijds gelijk gebouwd.

De pvc-vloer in de bijkeuken ligt net een paar maanden, dus hopelijk hoeft die niet aangetast te worden. De buizen van de radiator gaan daar recht naar beneden de grond in nameljk.

Muren en vloer ga ik inderdaad zelf doen. Heb zelfs al bedacht dat het laminaat wordt, want voor een kantoortje zonder vloerverwarming zie ik geen voordeel in pvc doorleggen en aangezien het gelijmd pvc is, zou het ook gelijk vast liggen. Met een laminaatvloer laat ik altijd nog de optie open om die er weer uit te trekken en het toch weer als berging te gaan gebruiken, hetzij voor onszelf later, hetzij voor de volgende kopers.

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:45

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Als je zaken gaat uitbesteden zou ik wel goed oppassen en meerdere offertes aanvragen. De markt bij aannemers e.d. is nogal overspannen en soms geven ze je de 'ik-doe-het-liever-niet-maar-als-je-perse-wilt' offerte.

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:30

MLLL

Palm Treo 650

Ligt er aan of je onder vloer kan komen bij de berging ,anders in de cementdekvloer fresen

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:53
MooDyBLueS schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:16:
Waar ik nog wel even benieuwd naar ben: de radiator in de bijkeuken zit op de muur die de bijkeuken van de berging scheidt. Ik zou dus aan de andere kant van de muur (in de berging) een radiator aan kunnen laten leggen en dat is amper extra buizen neem ik aan, al zou ik hem idealiter qua indeling bij het raam willen hebben, wat de andere kant van de ruimte is.
Je zou ook nog kunnen kijken of je je werkplek met een IR paneel kunt verwarmen. Heb wel eens gelezen dat dat voor dit soort toepassingen voordeliger kan zijn dan de hele ruimte warmstoken.

https://www.socialcooling.com/

• MooDyBLueS
Nick_S schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:27:
Als je zaken gaat uitbesteden zou ik wel goed oppassen en meerdere offertes aanvragen. De markt bij aannemers e.d. is nogal overspannen en soms geven ze je de 'ik-doe-het-liever-niet-maar-als-je-perse-wilt' offerte.
Ik snap wat je bedoelt, meerdere offertes opvragen is dus sowieso handig. Mocht het zo ver zijn, zal ik ze hier ook wel even delen in hoofdlijnen om te toetsen of het een beetje redelijk is.
anboni schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:49:
[...]

Je zou ook nog kunnen kijken of je je werkplek met een IR paneel kunt verwarmen. Heb wel eens gelezen dat dat voor dit soort toepassingen voordeliger kan zijn dan de hele ruimte warmstoken.
Het is wel een ruimte van 3x4,3m oftewel 13m2, die is nu (zonder enige verwarming en met 0-5 graden buiten) behoorlijk koud te noemen, ik zou toch wel graag willen dat de hele ruimte warm is. Het gaat om meerdere dagen per week daar werken, dus comfort staat bovenop. Ik zal het eens opzoeken, maar zoals je het nu brengt klinkt een IR paneel als een modern(er) alternatief voor een kacheltje. Of zie ik dat verkeerd?

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Superflip

*pwiet*

Als vaste thuiswerker kan je je toch alleen maar de tip geven van even te kijken of vloerverwarming kan (technisch en budgettair).

Omdat je de hele dag stilzit geeft dit een constantere warmte dan een radiator en gaat je ook een behachelijker gevoel geven. Ik heb zelf vaak last van koude voeten zelfs wanneer ik staand werk op een rubber mat van 5cm terwijl het in de ruimte zelf 22 graden is en vloertemperatuur 17 graden.

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-03 10:37
Kijk eens naar de mogelijkheden van infrarood verwarming of mogelijk infrarood vloerverwarming (folie van nog geen 1 mm dik).

[Voor 13% gewijzigd door hackint0sh op 27-01-2021 21:46]

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:05
Superflip schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:33:
Als vaste thuiswerker kan je je toch alleen maar de tip geven van even te kijken of vloerverwarming kan (technisch en budgettair).

Omdat je de hele dag stilzit geeft dit een constantere warmte dan een radiator en gaat je ook een behachelijker gevoel geven. Ik heb zelf vaak last van koude voeten zelfs wanneer ik staand werk op een rubber mat van 5cm terwijl het in de ruimte zelf 22 graden is en vloertemperatuur 17 graden.
Ik had het zelfde probleem en geen mogelijkheid tot vloerverwarming. Ik heb uiteindelijk een extra elektrisch vuurtje tegen de wand onder de bureau gezet en dat heeft het voor mij opgelost. Gezien het ook wit en compleet vlak is, valt het niet op.

[Voor 3% gewijzigd door FragileM64 op 27-01-2021 21:43]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• MooDyBLueS
Heb net even wat zitten inlezen op infraroodpanelen en dat ziet er toch niet al te verkeerd uit. Waar ik op uitkom is dat ca. 800 Watt nodig is om max. 14m2 te verwarmen, bij mij gaat het om 13m2.

Een enkel 800 Watt paneel kost €350-450 of als ik een 400+600 Watt paneel combineer, met de 400 Watt wellicht onder het bureau op de muur als directe verwarming voor de werkplek en de 600 Watt elders in de ruimte (plafond wellicht zelfs) dan zou dat neerkomen op gemiddeld €115-130 aan stroomkosten per jaar. Met de intentie om zonnepanelen aan te leggen zou dit zich vanzelf terugverdienen.

Dan zou ik enkel een elektriciën langs hoeven laten te komen om een extra stopcontact en netwerk aan te leggen naar deze ruimte.

• MooDyBLueS
Superflip schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:33:

Ik snap wat je bedoelt. Mijn huidige woning heeft beneden geheel vloerverwarming en i.c.m. pvc vloer is dat werkelijk fantastisch. Thermostaat op 20,5 graden en het is heerlijk behaaglijk nu, zelfs op sokken lopen is heerlijk.

In het vorige huis had ik de zolderkamer geclaimd als werkplek en die was vrijwel hetzelfde formaat als de huidige berging, daar zat ik praktisch naast de radiator en dat was goed te doen, had eigenlijk zelden last van koude voeten. Misschien hielp het mee dat het de zolder was en dus ook automatisch wat warmte van de verwarmde slaapkamers eronder kreeg.

Zoals ik het nu voor me zie zou ik er ook wel voor willen zorgen dat ongeacht of het een radiator of infraroodpaneel wordt, ik daar wel dicht in de buurt van wil zitten. Ik denk zelf dat buiten de flinke kosten van het aanleggen van vloerverwarming in die ruimte (de huidiger verdeler zit vol, dus zou vergroot moeten worden), ik niet denk dat ik er het maximale qua efficiëntie uit ga halen. In het weekend zit ik het liefst zo min mogelijk op mijn thuiswerkplek en doordeweeks kies ik er soms ook voor om een dag(deel) aan de eettafel te werken. Dus een radiator of infraroodpaneel die je ter plekke even een paar graden warmer zet, lijkt mij dat beter. De zolderkamer in het vorige huis stond met een slimme radiatorknop (Tado) ook op 18 graden overdag en 's nachts 17 zelfs. Als ik daar ging werken, zette ik hem op 20 en was het binnen een half uur op temperatuur. Blij lang stil zitten krijg je het inderdaad op een gegeven moment wel koud, dus in de middag even nog op 21 de laatste paar uurtjes en klaar. Vloerverwarming stook je niet "even" op en die ruimte continu 20,5 houden zoals de woonkamer en keuken o.a. nu, lijkt mij niet efficiënt.

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Superflip

*pwiet*

Staar je niet blind op die infraroodverwarming. De aanschafkost is laag, maar als je je verbruik gaat uitrekenen op lange termijn gaat het een aanzienlijke kost halen.Ik gok dat je een radiator er uit hebt na 2-3 jaar.

• MooDyBLueS
Ja dat wil ik inderdaad wel goed uitrekenen voordat ik mijn beslissing daarin neem. Met een radiator kan ik ook altijd nog eventueel een klein infraroodpaneel als extra voor de allerkoudste dagen erbij nemen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hou er ook rekening mee dat je radiator wellicht mee opgenomen wordt in een bestaande zone en je ruimte daarom niet warm wordt omdat de ruimte waar de thermostaat hangt al op temperatuur is.

Mijn thuisbureau is in een extra slaapkamer en de verwarming daar staat mee op de zone met thermostaat in de badkamer. De badkamer is snel op temperatuur en de temperatuur in de slaapkamer blijft te laag om comfortabel te werken...

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:16:
Ja dat wil ik inderdaad wel goed uitrekenen voordat ik mijn beslissing daarin neem. Met een radiator kan ik ook altijd nog eventueel een klein infraroodpaneel als extra voor de allerkoudste dagen erbij nemen.
Zo'n combinatie is het beste.

Je wilt niet continu die ruimte op werk temperatuur hebben, bijvoorbeeld in het weekeind, 's-nachts of als je een dag wel op kantoor bent. Het voordeel van een IR paneel is dat je snel een beetje warmte hebt en je comfortabel kunt werken. De radiator gebruik je om gedurende een hele dag de temperatuur constant te houden voor lage kosten. Maar als je bijvoorbeeld 's-avonds nachtverlaging gebruikt is het vervelend als je werkkamer heel snel koud wordt en je bij een late sessie geen alternatief meer hebt behalve het hele huis gaan warm stoken.

De kosten vallen ook wel mee, een CV radiator heb je voor minder dan €100, je kunt ook even op marktplaats kijken. Qua verbruikskosten zal een IR paneel zo'n €2 per dag zijn, je CV zal eerder rond de €0,50-€1,00 zijn. Dus €100-200 (extra) uitgeven aan een CV radiator verdient zich nog wel terug in een paar jaar tijd.

Zelf heb ik ook gewoon nog een elektrische kachel rondzwerven. Toch handig om een onverwarmde ruimte even op te warmen of als je maar 1 kamer op temperatuur wilt houden, terwijl de rest van het huis mag afkoelen.

• MooDyBLueS
Admiral Freebee schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:20:
Hou er ook rekening mee dat je radiator wellicht mee opgenomen wordt in een bestaande zone en je ruimte daarom niet warm wordt omdat de ruimte waar de thermostaat hangt al op temperatuur is.

Mijn thuisbureau is in een extra slaapkamer en de verwarming daar staat mee op de zone met thermostaat in de badkamer. De badkamer is snel op temperatuur en de temperatuur in de slaapkamer blijft te laag om comfortabel te werken...
Goed punt, dat had ik in mijn vorige woning ook en heb dat met wat omleggen en een extra zoneklep moeten oplossen. Dat zal hier het probleem niet zijn. Vanwege de vloerverwarming is er met de bouw al rekening gehouden dat vanuit de stadsverwarming de vloerverwarming en de radiatoren allemaal individueel te bedienen zijn.

Nu is het al als volgt:
woonkamer, keuken, hal, slaapkamer, badkamer (bg): vloerverwarming met Tado slimme thermostaat
bijkeuken (bg): radiator met Tado radiatorknop
berging (bg): onverwarmd
slaapkamer 2, slaapkamer 3, badkamer 2 (1e verdieping): elk een radiator met Tado radiatorknop

Zo heb ik dus al zoneregeling en dat zal met de berging dan niet anders worden. Maar nogmaals: goed punt, want anders is het inderdaad niet bepaald prettig. Zoals gezegd had onze vorige woning (projectbouw) dat ook en ik snap gewoon niet dat er geen rekening mee gehouden wordt, zelfs als er vloerverwarming standaard aangeboden wordt.

• MooDyBLueS
TheGhostInc schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:33:
[...]

Zo'n combinatie is het beste.

Je wilt niet continu die ruimte op werk temperatuur hebben, bijvoorbeeld in het weekeind, 's-nachts of als je een dag wel op kantoor bent. Het voordeel van een IR paneel is dat je snel een beetje warmte hebt en je comfortabel kunt werken. De radiator gebruik je om gedurende een hele dag de temperatuur constant te houden voor lage kosten. Maar als je bijvoorbeeld 's-avonds nachtverlaging gebruikt is het vervelend als je werkkamer heel snel koud wordt en je bij een late sessie geen alternatief meer hebt behalve het hele huis gaan warm stoken.

De kosten vallen ook wel mee, een CV radiator heb je voor minder dan €100, je kunt ook even op marktplaats kijken. Qua verbruikskosten zal een IR paneel zo'n €2 per dag zijn, je CV zal eerder rond de €0,50-€1,00 zijn. Dus €100-200 (extra) uitgeven aan een CV radiator verdient zich nog wel terug in een paar jaar tijd.

Zelf heb ik ook gewoon nog een elektrische kachel rondzwerven. Toch handig om een onverwarmde ruimte even op te warmen of als je maar 1 kamer op temperatuur wilt houden, terwijl de rest van het huis mag afkoelen.
Met dat dikgedrukte stuk bedoel je volgens mij wanneer kamers niet individueel te regelen zijn, toch? Bij ons is dat wel mogelijk en zou het geen enkel probleem vormen om het thuiskantoortje straks "even snel" te verwarming van zeg 18 naar 20/21 graden. Alsnog denk ik dat zo'n IR-paneel wel prettig kan zijn als extra.

Weet iemand eigenlijk hoe die IR-panelen te regelen zijn als je ze zonder thermostaat koopt? Ik heb nu het Tado slimme radiator/thermostaat systeem en zou dan ook de CV radiator daarop aansluiten, maar is het IR-paneel zonder thermostaat gewoon aan/uit of hoe moet ik dat zien?

• HTweakers
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-03 16:58
Volgens mij is het klusje een stuk simpeler en goedkoper dan je denkt. Ik zou een 2e hands radiator kopen op marktplaats, icm de Tado radiatorknoppen kan je die mooi onafhankelijk van de rest van het huis aansturen.

Wat betreft radiatoraansluiting en stopcontacten, dit is een klus die een klusjesman van werkspot in een paar uur gefixt heeft. Een aannemer zal niet eens de moeite nemen om een offerte uit te brengen. De stroomkabels kan je opbouwen of infrezen in de muur, de radiatorleidingen kunnen overal naartoe waar je wilt.. maar het is natuurlijk mooier als ze alleen door een wandje hoeven.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:22
Vloerverwarming kan altijd, "niet mogelijk" bestaat technisch niet, een opbouwsysteem kan ook dat leg je erin als laminaat, als frezen niet kan dan kan je uitstekend een opbouwsysteem plaatsen.

Echter budget ben je wel meer nodig dan een radiator maar daartegen komt wel een enorm comfort voordeel.

[Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 28-01-2021 21:04]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• HTweakers
Ik zie trouwens dat je al een stopcontact hebt, vanuit daar leidingen infrezen voor nog een WCD is een makkelijk (maar wel stoffig klusje). Wat betreft internet, een ethernetkabel leggen kan maar ik gebruik zelf DECO wifiversterkers, dan heb je in het hele huis supersnel internet zonder kabel.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:22
HTweakers schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:04:
Ik zie trouwens dat je al een stopcontact hebt, vanuit daar leidingen infrezen voor nog een WCD is een makkelijk (maar wel stoffig klusje). Wat betreft internet, een ethernetkabel leggen kan maar ik gebruik zelf DECO wifiversterkers, dan heb je in het hele huis supersnel internet zonder kabel.
Frezen doen ze tegenwoordig met water daar komt weinig stof in vrij, en nee het wordt geen waterballet omdat het ook meteen weer opgezogen wordt.

Wifi versterkers zijn in algemeen storingsgevoelig probeer ze altijd te vermijden tenzij het echt niet anders kan, je kan beter een AP met kabel elders ophangen net als die power ethernet adapters zijn ook storingsgevoelig.

[Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 28-01-2021 21:08]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MooDyBLueS
HTweakers schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:57:
Volgens mij is het klusje een stuk simpeler en goedkoper dan je denkt. Ik zou een 2e hands radiator kopen op marktplaats, icm de Tado radiatorknoppen kan je die mooi onafhankelijk van de rest van het huis aansturen.

Wat betreft radiatoraansluiting en stopcontacten, dit is een klus die een klusjesman van werkspot in een paar uur gefixt heeft. Een aannemer zal niet eens de moeite nemen om een offerte uit te brengen. De stroomkabels kan je opbouwen of infrezen in de muur, de radiatorleidingen kunnen overal naartoe waar je wilt.. maar het is natuurlijk mooier als ze alleen door een wandje hoeven.
Hoe meer ik zelf opzoek en hoe meer reacties ik hier krijg, hoe meer ik er inderdaad achter kom dat het helemaal niet zo ingewikkeld is. :9

Die radiatorleidingen is wel iets wat ik nog ga bespreken met degene die de klus zal uitvoeren. Heb hem het liefst "aan de andere kant" van de kamer bij het raam, waar radiatoren meestal zitten. Daar zou ik namelijk ook mijn bureau willen neerzetten. Dan blijft de andere muur vrij voor kastruimte, dat is toch een wat donkerdere plek omdat er 1 raam en 1 deur in de ruimte zitten.
mr_evil08 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:03:
Vloerverwarming kan altijd, "niet mogelijk" bestaat technisch niet, een opbouwsysteem kan ook dat leg je erin als laminaat, als frezen niet kan dan kan je uitstekend een opbouwsysteem plaatsen.

Echter budget ben je wel meer nodig dan een radiator maar daartegen komt wel een enorm comfort voordeel.
Uiteraard. Maar zoals gezegd: ik zal er tijdens de huidige situatie 4 dagen per week gebruik van maken, maar t.z.t. verwacht ik toch nog wel 1-2x per week naar kantoor of klanten te gaan, dus dan houden we maar 2-3x per week over als thuiswerken. Vloerverwarming zie ik dan niet als ideale oplossing, ook omdat dat meer voeten in de aarde heeft dan alleen de vloerverwarming zelf leggen, je hebt ook weer een verdeler nodig en waar laat ik die dan? Want ik heb er nu al een voor vrijwel de gehele begane grond, minus bijkeuken en berging. En die zit vol. Die vervangen met meer kanalen lijkt me ook niet goedkoop.

Dus ik heb het liefst iets wat direct on the spot kan verwarmen en dat ik het dan misschien wat warmer moet stoken dan je met vloerverwarming zou moeten, dat is dan maar zo, eventueel aangevuld met ir-paneel.
Ja er zitten 2 stopcontacten: een ingefreesd en een opbouw (die lijkt later aangelegd). Beide aan dezelfde muur, dus dat ene muurtje van 3 meter breed heeft 2 dubbele wandcontactdozen en de overige 3 muren niks. :P

Zou het er prima mee redden verwacht ik, maar infrezen van de huidige opgebouwde en één extra dubbele wcd aan de andere kant is toch wel gelijk af.

Wifi versterkers of Powerline ga ik pas naar kijken als bekabeld niet kan. Begrijp me niet verkeerd: ik heb geen kabel nodig, want alles draait op Wi-Fi in huis, maar deze plek zit wel heel ver van de andere AP's af (1 boven, 1 beneden).
mr_evil08 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:04:
[...]

Frezen doen ze tegenwoordig met water daar komt weinig stof in vrij, en nee het wordt geen waterballet omdat het ook meteen weer opgezogen wordt.

Wifi versterkers zijn in algemeen storingsgevoelig probeer ze altijd te vermijden tenzij het echt niet anders kan, je kan beter een AP met kabel elders ophangen net als die power ethernet adapters zijn ook storingsgevoelig.
Goed om te weten van het frezen! Houd ik rekening mee dat ik gelijk even navraag of ze dat ook met water zullen doen, ik ken van eerdere (ver)bouw(ingen) wel de ladingen stof die je 3 maanden later nog aantreft op plekken die je al 20x schoongemaakt hebt, dus alles wat dat kan voorkomen is mooi meegenomen.

En zoals ik hierboven al zei: ik ga voor LAN, tenzij het écht niet anders kan. Desnoods tot aan de bijkeuken hoogstens en daar de AP ophangen. Er zit toch slechts een gipsmuurtje tussen, dat houdt amper signaal tegen.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Niet horizontaal door een draagmuur sleuven.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
mr_evil08 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:04:
[...]

Bij gemiddelde klusbus denk meer kans op droog + afzuiging.

• HTweakers
kabeltjekabel schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:34:
[...]

Niet horizontaal door een draagmuur sleuven.
Goede tip! Daar heb ik nooit bij stilgestaan maar het klinkt op zich best logisch...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee