Toon posts:

Smart verwarmen via elektriciteit of hybride?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MPWE Hendriks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-03 08:09
Hey allemaal,

Na onze verbouwing zijn we in de gelegenheid om onze verwarming boven zo smart mogelijk te maken. Ik heb mijn vrouw in ieder geval om 😎. Alle voors en tegens zijn gebaseerd op mijn eigen mening en kennis zover ik die heb.

Situatieschets: Wij verwarmen de benedenverdieping grotendeels met vloerverwarming en boven hebben we nu nog reguliere radiatoren. Mede doordat we op onze eerste badkamer een Mill elektrische verwarming hebben hangen vind ik het erg fijn om on demand te kunnen verwarmen. We hebben ook 18 zonnepanelen met een gemiddelde opbrengst van: 6750Wp. Daar hebben we op dit moment nog mega veel overcapaciteit stroom door.

Elektrisch verwarmen:

Voor:

- Direct on demand verwarmen
- Zonder teveel poespas Smart functionaliteit

Tegen:

- Wat duurder maar door onze zonnepanelen merken we hier niet veel tegen
- Houden geen warmte vast, uit is uit

Hybride verwarmen:

Voor:

- Best of both worlds?
- Direct on demand verwarmen

Tegen:

- Ik vind amper informatie hierover

In the end is de vraag, wie hier heeft ervaring met hybride verwarmingen. Zowel via de ouderwetse radiator leidingen verwarmen maar ook een elektrisch verwarming element verwerkt in de radiator.

Ik hoor graag hoe jullie er over denken of dat iemand ene goede hybride verwarming kan aanraden.

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:03
Als je het toch smart maakt, vergeet dan niet ook het verbruik te meten. Dan kun je bijhouden of het smart verwarmen wel goedkoper is dan dom verwarmen met gas of een warmtepomp. (hangt met name af van het jaarlijkse aantal uren gebruik en hoever de salderingsregeling is afgebouwd, daar wordt overigens binnen 2 jaar aan begonnen)

Tegelijk hybride verwarmen met 1 radiator is denk ik lastig, voor je het weet stook je de radiator elektrisch zo warm dat het CV water warmer retour gaat dan aangevoerd wordt, dan verwarm je juist andere delen van het huis elektrisch (en duurder dan je hoofd verwarming).
Als het 1 radiator moet zijn zou je wellicht beter de kraan dicht kunnen doen tijdens de elektrische mode. Of de aan en afvoer temperatuur van de radiator meten en de kraan sluiten indien temperatuur retour > temperatuur aanvoer

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:56
Hoe verwarm je nu? Met gas of met een warmtepomp?

In jouw geval zou ik eerder er aan denken om te gaan verwarmen met een lucht-water warmtepomp en eventueel nog een lucht-lucht warmtepomp of fancoils toe te voegen voor de bovenverdieping. Dan heb je zowel slim, duurzaam en koeling in de zomer.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee