Toon posts:

Op een juiste manier huidige SSD en HDD naar nieuwe build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gamepc-starter
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-12-2021
Goedemiddag mede Tweakers,

Voor mijn nieuwe build neem ik zowel een HDD als een SSD mee (beide SATA verbonden).
Tevens komt er een nieuwe SSD, namelijk een Samsung 970 Evo.

Nu heb ik op mijn huidige SSD een kopie van Windows 10, maar heb ik begrepen dat een clean install nodig is.
Ik heb al voor gezorgd dat ik een USB heb met daarin een Windows 10 boot.

Kan ik alle opslag locaties gelijk verbinden of moet ik eerst enkel de Samsung 970 Evo verbinden, zodat daar de Windows 10 op geïnstalleerd wordt?

En als tweede vraag, kan het kwaad om een versie van windows te hebben staan op een SSD waar niet mee geboot wordt?

Ik hoor graag of iemand enig idee heeft hoe dit in zijn werk gaat!

Met vriendelijke groet.

Beste antwoord (via gamepc-starter op 31-01-2021 14:05)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:27

DarkSide

theres no place like ::1

Staat er data op je oude SSD en HDD?

Zou gewoon je nieuwe SSD als enige aansluiten.
Windows installaren en activeren.

Dan kan je je oude SSD en HDD aansluiten.
Je HDD kan je gewoon opnemen in diskmanager met een drive letter.
Je SSD heeft waarschijnlijk nog W10 data. Dat is niet erg. Beste kan je die formatteren.
Als er nog data opstaat kan je die, tijdelijk, kopieren naar de andere SSD of HDD.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Alle reacties

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:17
Ik heb laatst het volgende gedaan (zat in exact dezelfde situatie): Eerst de nieuwe EVO aansluiten en Windows daarop installeren. Vervolgens de oude SSD in een HDD USB case stoppen en aansluiten via USB. Belangrijke bestanden houden en vervolgens formatteren en eventueel in je pc stoppen om.

HDD zonder Windows kun je zonder problemen aansluiten.

• gamepc-starter
Bakkertje_01 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:46:
Ik heb laatst het volgende gedaan (zat in exact dezelfde situatie): Eerst de nieuwe EVO aansluiten en Windows daarop installeren. Vervolgens de oude SSD in een HDD USB case stoppen en aansluiten via USB. Belangrijke bestanden houden en vervolgens formatteren en eventueel in je pc stoppen om.

HDD zonder Windows kun je zonder problemen aansluiten.
Dankje voor je antwoord. Helaas heb ik geen HDD USB case.
Als ik je goed begrijp is die stap belangrijk voor het verwijderen van windows?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:55

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je Windows 10 installeert, zorg er dan voor dat de SSD waar Windows op moet komen de enige aangesloten SSD is. Dus ook de HDD niet aansluiten, je loopt anders de kans dat er bootfiles op de HDD of tweede SSD komen en dat wil je niet.

Verder is het even de vraag of je Windows 10 opnieuw kunt activeren als jouw huidige licentie een oem licentie is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• gamepc-starter
_Dune_ schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:37:
Als je Windows 10 installeert, zorg er dan voor dat de SSD waar Windows op moet komen de enige aangesloten SSD is. Dus ook de HDD niet aansluiten, je loopt anders de kans dat er bootfiles op de HDD of tweede SSD komen en dat wil je niet.

Verder is het even de vraag of je Windows 10 opnieuw kunt activeren als jouw huidige licentie een oem licentie is.
Dankjewel voor je antwoord. Daar ga ik dan voor zorgen.
Wanneer mijn setup proces met de nieuwe SSD verder helemaal klaar is, kan ik dan zorgeloos mijn huidige SSD/HDD verbinden met daarop drivers en een windows install? Of dien ik deze eerst te verwijderen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:27

DarkSide

theres no place like ::1

Je SSD heeft waarschijnlijk nog W10 data. Dat is niet erg. Beste kan je die formatteren.
Als er nog data opstaat kan je die, tijdelijk, kopieren naar de andere SSD of HDD.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• gamepc-starter
DarkSide schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:45:

Al mijn data is te vinden op HDD en SSD. Deze wil ik niet verliezen en neem ik mee naar de volgende.

Dus mijn HDD kan ik gewoon verbinden als ik alles juist opgestart heb (windows clean instal en drivers etc).
Zonder de volgende negatieve gevolgen:
- Bestaande windows op HDD vormt een probleem;
-Bestaande drivers vormen een probleem.

Wanneer ik dit google etc. kom ik geen concreet antwoord tegen helaas.

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:17
gamepc-starter schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:14:
[...]

Al mijn data is te vinden op HDD en SSD. Deze wil ik niet verliezen en neem ik mee naar de volgende.

Dus mijn HDD kan ik gewoon verbinden als ik alles juist opgestart heb (windows clean instal en drivers etc).
Zonder de volgende negatieve gevolgen:
- Bestaande windows op HDD vormt een probleem;
-Bestaande drivers vormen een probleem.

Wanneer ik dit google etc. kom ik geen concreet antwoord tegen helaas.
Bestaande Windows op die SSD toch? kan nog wel eens een probleem worden. Maar hoeft niet per se, ik zou het alleen niet aanraden en er voor zorgen dat zowel de HDD en SSD schoon zijn en alleen data bevatten (games, bestanden, etc.)

Wanneer je wel beide schijven met een OS tegelijk wilt aansluiten dan moet je wel zorgen dat de bootvolgorde in het bios goed staat. Dus je EVO eerst. Daarna zorg je er voor dat er niet geboot kan worden vanaf je oude SSD.

Is de oude pc er nog? gooi dan het belangrijkste van de SSD naar de HDD en formateer de SSD direct bij het installeren van Windows op je nieuwe pc.

edit: drivers op die hdd maken niet uit

[Voor 14% gewijzigd door Bakkertje_01 op 27-01-2021 12:16]

• RJeee
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-05 17:30
Darkside geeft het antwoord.

Oude disks niet aansluiten en je nieuwe pc installeren.
Draait ie goed? Mooi!
Dan de nieuwe schijven aansluiten en al de data die je wil bewaren van de oude stad (tijdelijk) naar de nieuwe zetten.
Vervolgens je oude stad formatteren en eventueel de data weer terugzetten op je oude ssd
DarkSide schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:45:

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee