Vraag mbt geluid nieuwe CV ketel Intergas Xtreme 30

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinivB
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-02 17:32
Mijn vraag

Hallo iedereen,

Ik wil voor mijn appartement (120m2) een nieuw CV aanschaffen. Nu heb ik een Vaillant VHR 24-28/3 CW4 van 2004.

Onze radiatoren zijn per 2 aan elkaar gekoppeld, waardoor de 2e radiator duidelijk minder warm is dan de 1e.

Ik wil graag een nieuwe ketel met heel laag minimumvermogen, vrij weinig geluid (45 DB of lager), CW4 indikatie is voldoende voor vullen bad, vrij snel tapwater, en niet groter dan mijn huidige ketel (72x44x34).

In 1e instantie kwam ik uit op een Intergas Extreme 30, Echter Intergas geeft voor de Extreme een DB waarde aan van 58 wat voor ons niet acceptabel is. Bij navraag bij Intergas krijg ik hier geen antwoord op. Feenstra geef in hun dokumentatie in lagere waarde, maar boven de 50DB.

Maar ik houd toch maar aan wat Intergas zelf opgeeft.

De andere Intergas ketels (HRE en HRECO hebben een hoger minimumvermogen dus vallen af.

De Remeha Tzerra geeft hogere kosten geven bij onderhoud (ivm modulaire vervanging) dus was voor mij geen optie.

Nu kwam ik uit op een Remeha Avanta 28C CW4. Deze ketel heeft een minimumvermogen van 6,2 wat duidelijk hoger is dan de Intergas Extreme 30 of 36. Echter verder voldoet deze ketel aan de eisen, welke wij stellen .

Kan iemand mij antwoord geven op het hoge DBwaarde van de Intergas Extreme 30 of 36?
Ik zou het liefst ivm het zeer geringe minimumvermogen een Intergas Xtreme 30 aanschaffen, maar de onduidelijkheid mbt het geluid van 58DB (wanneer, hoeveel enz. ) :) houd mij tegen.
Heeft iemand misschien een beter advies dan plaatsing van een Remeha Avanta 28C in onze situatie?...

Alvast dank voor de moeite,
Tini

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:47
Wat is de reden waarom je op het geluid afknapt? Volgens mij is de CV ketel toch in een technische ruimte of op zolder...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 21:44
Het meeste geluid zal een ketel maken als hij op vollast draait, dan draaien de ventilator en de pomp op 100%. Geluid van een moderne ketel ervaar ik persoonlijk niet als storend, stromingsgeluid kan ik mij wel aan ergeren.

Zoals eerder gevraagd: wanneer en waarom is geluid relevant?

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:52

ThunderNet

Flits!

Lelletje schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:13:
Wat is de reden waarom je op het geluid afknapt? Volgens mij is de CV ketel toch in een technische ruimte of op zolder...?
De TS zit in een appartement :) En daar kan het heel erg variëren.. Zeker bij oudere flats die vroeger blokverwarming hadden. Zo zit mijn ketel in m'n keuken :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinivB
Dag,

De CV zit in een aparte ruimte , welke tussen de keuken en de slaapkamer zit. Metname 's nachts zou het storend kunnen zijn, indien het geluid van de ketel enorm varieert.

Inmiddels heb ik begrepen dat de Extreme 30 een DB-waarde heeft van 52. Extreme 36 heeft een DB waarde van 58 (!).

Wij zouden graag een heel lage minimumvermogen hebben (Extr. 30 --> 3,6 , maar teveel geluid is op een appartement ook niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:40

RvL

Je moet jezelf ook de vraag stellen hoe vaak de ketel op vollast en dus maximaal geluid zal draaien. Zeker 's nachts zal dat wel meevallen denk ik.

Ik weet niet of je een nachtverlaging toepast? Oftewel 's nachts de verwarming flink lager zodat je dan niet of nauwelijks hoeft te stoken? Want dan slaat de ketel in de nacht waarschijnlijk niet aan. Dan hoef je je dus ook weinig zorgen te maken over geluid 's nachts.

En waarom zo'n zware ketel als de Extreme 36? Dat vermogen heb je, zeker voor verwarming niet nodig.

Daarnaast zal de 6,2kW van de Remeha ook al een tuk lager zijn als je huidige ketel

[ Voor 17% gewijzigd door RvL op 26-01-2021 21:31 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb zelf de Xtreme36... 58DB lijkt me wel veel. Hij is in ieder geval niet luider dan mijn ouwe AWB... Maar die 58DB zal wel onder full load zijn ofzo...

In rust (dus geen warm water) hoor ik hem niet iig.

En wie stookt er nou ‘s nachts? In een appartement is dat waarschijnlijk niet nodig...

@RvL
Prijsverschil tussen de 30 en 36 is nihil. Ik heb daarom ook voor de 36 gekozen ondank dat de 30 waarschijnlijk ook wel okay was geweest. En onderwaarde is hetzelfde bij beiden dus je hoeft niet bang te zijn dat de 36 overbemeten is ofzo...

[ Voor 78% gewijzigd door FreakNL op 26-01-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinivB
Dag,

. Ik zet de verwarming sowieso 'snachts 1 graad lager, dan springt hij , afhankelijk van de temperatuur buiten , ergens in de nacht of tegen de morgen aan.
Wij hebben een goedgeisoleerd appartement (gebouwd 2004), maar wel met heel veel ramen.

. Intergas geeft voor de Xtreme 30 een DB van 52 tegen 58 voor de Xtreme 36.

Met dank voor de feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-05 17:50
een rehama avanta is niet stil. je hoort hem als het ware branden niet iriant en niet kneiterhard
maar je hoort hem wel. als je stilte wil is de remaha calanta een stuk beter die hoor je echt bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:58
TinivB schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 06:15:
Dag,

. Ik zet de verwarming sowieso 'snachts 1 graad lager, dan springt hij , afhankelijk van de temperatuur buiten , ergens in de nacht of tegen de morgen aan.
Wij hebben een goedgeisoleerd appartement (gebouwd 2004), maar wel met heel veel ramen.

Wat ook een optie is om je CV installatie te gaan tunen. Veel installaties worden overgedimensioneerd geplaats met fabrieksinstellingen op maximale vermogen. Hierdoor krijg je inefficientie, pendelen, en te traag/snel warmteafgifte. Dat kan best voor irritant geluid zorgen.

Als je woning ervoor geschikt is zou je de aanvoertemperatuur op 50 graden kunnen instellen ipv 85 en de minimale en maximale pompsnelheid een stuk lager.
Dit zal ook ervoor zorgen dat je ketel minder geluid zal produceren, en efficienter draaien.

Dus als hij een keer aanslaat, dan zal hij langer draaien maar op een lager tandje.

Mijn CW5 ketel hiero draait uit mijn hoofd op 30% capaciteit en krijgt mijn tussenwoning gewoon netjes warm

[ Voor 4% gewijzigd door com2,1ghz op 27-01-2021 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinivB
Ik denk dat het probleem van het geluid meer zit ingeval het warmhouden voor de tapwaterfunktie (snachts hoor je "alles") en bij het gebruik van tapwater.

De Xtreme kan op zo'n laag vermogen draaien, dat je de CV-funktie niet zoveel zal horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:22
Tapwaterfunctie kun je vast ook uitzetten of regelen zodat die snachts niet aanslaat.
Ook het minimumvermogen kun je via het installateursmenu binnen zekere grenzen aanpassen. Wanneer je wilt dat de radiatoren gelijkmatiger warm worden kun je inderdaad ook de aanvoertemperatuur omlaag doen dan blijft de ketel langer doorgaan met verwarmen/pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWa
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06-2024
TinivB schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:27:
Ik denk dat het probleem van het geluid meer zit ingeval het warmhouden voor de tapwaterfunktie (snachts hoor je "alles") en bij het gebruik van tapwater.

De Xtreme kan op zo'n laag vermogen draaien, dat je de CV-funktie niet zoveel zal horen.
Klopt, ik heb sinds 10 maanden een Xtreme 30 en hij maakt dan vooral geluid bij. Tapwaterfunctie staat sowieso alleen in de avond aan (schakelt via Tado). De ketel hangt bij ons op zolder, waar wij ook slapen (uiteraard incl. goede koolmonoxidemelder). Met de aanvroegverwarming aan, maakt hij geen hoorbaar geluid. Letterlijk nul komma nul. Ik vraag me soms af of hij wel aan is geslagen. Ik heb overigens geen 'tuning' gedaan. Wel heb ik Danfoss Dynamic Valve kranen en slimme Tado knoppen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tapwater warm houden is hetgeen ik direct uit heb gezet bij mijn ketel. Als je echt wil kan ik ook instellen dat hij het alleen overdag doet, maar ik gooi wel een ~30 seconde koud water uit de douche voor er warm water is (wat gedeeltelijk ook gewoon leidingen zijn die je altijd zal houden), ipv constant de ketel hebben draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:20

Nyarlathotep

Crawling Chaos

com2,1ghz schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:16:
[...]

Wat ook een optie is om je CV installatie te gaan tunen. Veel installaties worden overgedimensioneerd geplaats met fabrieksinstellingen op maximale vermogen. Hierdoor krijg je inefficientie, pendelen, en te traag/snel warmteafgifte. Dat kan best voor irritant geluid zorgen.

Als je woning ervoor geschikt is zou je de aanvoertemperatuur op 50 graden kunnen instellen ipv 85 en de minimale en maximale pompsnelheid een stuk lager.
Dit zal ook ervoor zorgen dat je ketel minder geluid zal produceren, en efficienter draaien.

Dus als hij een keer aanslaat, dan zal hij langer draaien maar op een lager tandje.

Mijn CW5 ketel hiero draait uit mijn hoofd op 30% capaciteit en krijgt mijn tussenwoning gewoon netjes warm
Die temperatuur van 50 graden is te laag om Legionella tegen te gaan! Zelf heb ik de ketel op 60 graden staan, dan sterven de bacteriën. Legionella houdt van een temperatuur tussen de 20 en 50 graden.
Dus... Ik zou als ik jou was je aanvoertemperatuur verhogen.

De pompsnelheid verlagen is inderdaad een must. Hier thuis staat ie volgens mij op 40% en dat is genoeg.
Je wilt namelijk niet dat het warme water dat je radiatoren in stroomt té snel weer wordt afgevoerd voordat het water zijn warmte af kan geven.

@TS: Hangt jouw ketel in een open ruimte dat geluid zo belangrijk is? Als het een eigen afgesloten ruimte is kun je deze op een eenvoudige manier wat beter isoleren natuurlijk.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:55
TinivB schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 06:15:
Dag,

Dat zijn waarschijnlijk de maximale waarden van de ketel die alleen kort tijdens het ontsteken en na het branden gehaald zouden kunnen worden (voldoende power om op te starten en de warme uit de wisselaar halen als de ketel uitgebrand is). Daarna wordt hij absoluut stiller omdat de ketel op lager vermogen gaat branden en de ventilator daardoor minder toeren hoeft te maken.
De ventilator is trouwens het enige wat je hoort aan de Intergas ketel.
Dit kan je (samen met veel andere instellingen) in het service menu gewoon tunen waardoor het geluid naar beneden gaat.
Bovendien kan en mag je er een een kast omheen bouwen (mits je de juiste afmetingen gebruikt) om het geluid nog meer te dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ThunderNet schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:35:
[...]

De TS zit in een appartement :) En daar kan het heel erg variëren.. Zeker bij oudere flats die vroeger blokverwarming hadden. Zo zit mijn ketel in m'n keuken :)
In een rijtjes woning waarbij de ketel op zolder hangt kan geluid ook een issue zijn ;) Jaar of 5 terug is de oude vertrouwde Agpo Econforte hmc23 vervangen door een Atag A244EC en de nieuwe kun je beneden heel duidelijk horen, in de slaapkamers is het geluidsniveau nog hoger. De luidruchtig suizende leidingen als gevolg van de veel te hard draaiende pomp (kan bij de huidige ketel niets aan gedaan worden) laat ik dan nog buiten beschouwing :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:35:
[...]

Die temperatuur van 50 graden is te laag om Legionella tegen te gaan! Zelf heb ik de ketel op 60 graden staan, dan sterven de bacteriën. Legionella houdt van een temperatuur tussen de 20 en 50 graden.
Er is een verschil tussen warm water voor je verwarming en warm water voor je sanitair warm water. Voor de eerste maakt de temperatuur niets uit, omdat het een gesloten systeem is. Voor de tweede is het extreem belangrijk om de temperatuur regelmatig boven de 60 graden te hebben om legionella te voorkomen. Het water voor mijn verwarming komt nooit boven de 41 graden, het douchewater is 70 graden.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:58
Nyarlathotep schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:35:
[...]

De pompsnelheid verlagen is inderdaad een must. Hier thuis staat ie volgens mij op 40% en dat is genoeg.
Je wilt namelijk niet dat het warme water dat je radiatoren in stroomt té snel weer wordt afgevoerd voordat het water zijn warmte af kan geven.

@TS: Hangt jouw ketel in een open ruimte dat geluid zo belangrijk is? Als het een eigen afgesloten ruimte is kun je deze op een eenvoudige manier wat beter isoleren natuurlijk.
Ik raad je aan om je te gaan inlezen hierin. Je drinkwater loopt hopelijk niet via je radiatoren.
Je drinkwater moet op 60 graden, je aanvoertemperatuur van je centrale verwarming zou naar 50 graden kunnen gaan.

Hoe hoger je aanvoertemperatuur, des te hoger je retour temperatuur zal worden waardoor je ketel minder efficient werkt.
De koelheid van je retour wordt gebruikt om de rookgassen te laten afkoelen door te gaan condenseren.

[ Voor 9% gewijzigd door com2,1ghz op 05-02-2021 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:20

Nyarlathotep

Crawling Chaos

com2,1ghz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:41:
[...]

Ik raad je aan om je te gaan inlezen hierin. Je drinkwater loopt hopelijk niet via je radiatoren.
Je drinkwater moet op 60 graden, je aanvoertemperatuur van je centrale verwarming zou naar 50 graden kunnen gaan.

Hoe hoger je aanvoertemperatuur, des te hoger je retour temperatuur zal worden waardoor je ketel minder efficient werkt.
De koelheid van je retour wordt gebruikt om de rookgassen te laten afkoelen door te gaan condenseren.
Jullie hebben gelijk, ik haal twee zaken door elkaar.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinivB
Kun je bij de Intergas Xtreme 30 'snachts de comfortstand (automatisch) uitzetten, zodat hij niet elke keer aanslaat om de wisselaar warm te houden?

Of als je hem altijd uitzet, heb je dan in verhouding snel warm water? (Niet zo snel als in Comfortstand natuurlijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:43

job

In de eco stand zal de intergas extreme leren dat je 's nachts nooit warm water pakt en de comfort-functie uitschakelen in die uren.

edit:
Er is ook een klokfunctie voor de warmhoudfunctie.
Hier de handleiding: https://www.intergasheati...al-IGH-84007407-25-MB.pdf
Vanaf pagina 40 worden de klokfuncties uitgelegd.

[ Voor 99% gewijzigd door job op 07-02-2021 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinivB
Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinivB
Een reaktie van een gebruiker op forum "Consumentenbond"

"Sinds een paar maanden hangt hier een Intergas Xtreme36. Bij het aanslaan gaat de ventilator kort in de hoogste stand en daarna zachter draaien. Dat korte aan- en uitgaan vind ik erg rumoerig en storend. Als ik dat van te voren had geweten dan had ik deze nooit gekocht, maar was ik voor een Remeha gegaan."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinivB
@SniperGuy

Heb jij dat ook bij jouw ketel?

Reaktie van een gebruiker op forum Consumentenbond
"Sinds een paar maanden hangt hier een Intergas Xtreme36. Bij het aanslaan gaat de ventilator kort in de hoogste stand en daarna zachter draaien. Dat korte aan- en uitgaan vind ik erg rumoerig en storend. (Dit is ongeveer 6 keer per uur. )
Als ik dat van te voren had geweten dan had ik deze nooit gekocht, maar was ik voor een Remeha gegaan."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:05
Dat korte aan- en uitgaan heb ik ook soms (bijv. als de ketel z'n warmte niet goed kwijt kan). Mijn Xtreme 36 CV-ketel hangt op een open zolder, ik ervaar het niet als hinderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinivB
[~MarcoC

Het aanspringen van de ventilator doet hij dus alleen maar als hij zijn warmte niet kwijt kan?

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
TinivB schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:39:
@SniperGuy

Heb jij dat ook bij jouw ketel?

Reaktie van een gebruiker op forum Consumentenbond
"Sinds een paar maanden hangt hier een Intergas Xtreme36. Bij het aanslaan gaat de ventilator kort in de hoogste stand en daarna zachter draaien. Dat korte aan- en uitgaan vind ik erg rumoerig en storend. (Dit is ongeveer 6 keer per uur. )
Als ik dat van te voren had geweten dan had ik deze nooit gekocht, maar was ik voor een Remeha gegaan."
Het korte aan en uitgaan veroorzaakt meestal je thermostaat. Vaak is dat instelbaar en terug te brengen tot 3 maal per uur (stand vloerverwarming ltv).

Ik vind vooral het geluid van de pomp van mijn intergas prestige irritant. Een vrij hoog gierend geluid. En sommige radiatoren hebben last van stromingsgeluid.
Zou lager zetten helpen? Maar hij moet wel 4 woonlagen, 12 radiatoren en vloerverwarming voorzien van warmte.
Volgens mij is het een grundfoss pomp. Of heeft iemand kans gezien om deze pomp acoustisch te isoleren?
Pagina: 1