Dit is momenteel mijn 3e topic alweer, en we zijn ook al 2 AMD CPU generaties verder. Het kan er dan nu eindelijk van komen om het daadwerkelijk te bestellen (huis gekocht, dus een ruimte die ingericht kan worden). Een Desktop met 2 monitoren aan de keukentafel was helaas geen optie... (voor mijn vriendin althans).
Bij de andere twee topics goed geholpen door Tweakers en ik heb de lijst van voorgaande ''wensen'' gedeeltelijk overgenomen. Wel de CPU een upgrade gegeven. Ik zou graag willen weten of de rest nog aansluit bij de keuze.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem zal met name gebruikt gaan worden voor het encoderen van video (x265 en x264), waaronder 4K. Daarnaast zou ik willen beginnen met het renderen van video's met Da Vinci Resolve, waaronder het upscalen van video's en het toevoegen van HDR.
Het systeem zal gewoon op Windows gaan draaien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de ~€2.500, zonder monitoren.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede CPU voor het encoderen met Staxrip, een goede SSD, 64 GB werkgeheugen (2x 32GB) en voldoende opslag van video-bestanden. Hiervoor koop ik twee 14TB WD Elements wanneer deze in de aanbieding zijn en shuck ik ze voor intern gebruik. Ik weet niet perse welke videokaart ik goed zou kunnen gebruiken. Ik zal geen gebruik gaan maken van hardware accelerated encoding, maar ik weet niet of een goede GPU (groot) voordeel heeft met Da Vinci Resolve.
Daarbij encode ik op een SSD (2TB), is het aangeraden om het OS te draaien op een andere SSD? bijv. van 512GB/1TB?
Het verschil in benchmark tussen de Ryzen X5900 en X5950 is dusdanig klein dat ik heb gekozen voor de X5900 (Tenzij de hoeveel extra cores van de X5950 meer voordeel zouden kunnen behalen, zou ik kunnen switchen). De X5900 is momenteel vrij duur in de Pricewatch, dus ik wacht wel tot ze goed leverbaar zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD CPU, GPU mag zowel AMD zijn of Nvidia. Gezien de benchmarks vind ik de prijs/kwaliteitverhouding van AMD CPU's beter dan Intel.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau het liefst laag (natuurlijk), energieverbruik ook, wanneer mogelijk, al weet ik dat encoderen sowieso CPU intensief is en dus wel wat zal verbruiken.
Ga je overklokken?
Nee, ik denk niet dat het dusdanig veel voordeel heeft voor encoderen.
Wat verwacht je van ons?[i]
De beste keus qua componenten van dit moment.
Bij de andere twee topics goed geholpen door Tweakers en ik heb de lijst van voorgaande ''wensen'' gedeeltelijk overgenomen. Wel de CPU een upgrade gegeven. Ik zou graag willen weten of de rest nog aansluit bij de keuze.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem zal met name gebruikt gaan worden voor het encoderen van video (x265 en x264), waaronder 4K. Daarnaast zou ik willen beginnen met het renderen van video's met Da Vinci Resolve, waaronder het upscalen van video's en het toevoegen van HDR.
Het systeem zal gewoon op Windows gaan draaien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de ~€2.500, zonder monitoren.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede CPU voor het encoderen met Staxrip, een goede SSD, 64 GB werkgeheugen (2x 32GB) en voldoende opslag van video-bestanden. Hiervoor koop ik twee 14TB WD Elements wanneer deze in de aanbieding zijn en shuck ik ze voor intern gebruik. Ik weet niet perse welke videokaart ik goed zou kunnen gebruiken. Ik zal geen gebruik gaan maken van hardware accelerated encoding, maar ik weet niet of een goede GPU (groot) voordeel heeft met Da Vinci Resolve.
Daarbij encode ik op een SSD (2TB), is het aangeraden om het OS te draaien op een andere SSD? bijv. van 512GB/1TB?
Het verschil in benchmark tussen de Ryzen X5900 en X5950 is dusdanig klein dat ik heb gekozen voor de X5900 (Tenzij de hoeveel extra cores van de X5950 meer voordeel zouden kunnen behalen, zou ik kunnen switchen). De X5900 is momenteel vrij duur in de Pricewatch, dus ik wacht wel tot ze goed leverbaar zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD CPU, GPU mag zowel AMD zijn of Nvidia. Gezien de benchmarks vind ik de prijs/kwaliteitverhouding van AMD CPU's beter dan Intel.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau het liefst laag (natuurlijk), energieverbruik ook, wanneer mogelijk, al weet ik dat encoderen sowieso CPU intensief is en dus wel wat zal verbruiken.
Ga je overklokken?
Nee, ik denk niet dat het dusdanig veel voordeel heeft voor encoderen.
Wat verwacht je van ons?[i]
De beste keus qua componenten van dit moment.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 5900X Boxed | € 589,27 | € 589,27 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2 | € 149,95 | € 149,95 |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G | € 549,- | € 549,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R6 USB-C Matzwart | € 124,90 | € 124,90 |
2 | Externe harde schijven | WD Elements Desktop Storage 14TB Zwart | € 272,49 | € 544,98 |
1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 2 | € 52,54 | € 52,54 |
1 | Geheugen intern | HyperX Fury black HX436C18FB4K4/64 | € 312,- | € 312,- |
1 | Voedingen | MSI MPG A650GF | € 99,- | € 99,- |
1 | Solid state drives | XPG SX8200 Pro 2TB | € 213,57 | € 213,57 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.635,21 |
[Voor 5% gewijzigd door 1992Mark op 03-02-2021 14:00. Reden: Moederbord gewijzigd]