Toon posts:

Ryzen 5 3600 met DDR4-3000?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PizzaMan79
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-02 21:18
Graag jullie advies over deze korte upgrade-vraag.

Mijn huidige systeem is:
  • Gigabyte AB350M Gaming 3
  • AMD Ryzen 5 2600 Boxed
  • Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-3000 CL15 kit
Ik wil graag upgraden naar een Ryzen 5 3600, maar die heeft een geheugencontroller voor DDR4-3200. Gaat me dat lukken met mijn huidige geheugenreepjes?

Beste antwoord (via PizzaMan79 op 27-01-2021 00:12)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:01
Een 2e hands Ryzen 3600 zit zo rond de 165 euro, nieuw 200.
3600X te vinden 2e hands voor 180 euro

Is een rot markt op dit moment helaas. Als je kan wachten dan raad ik dat sterk aan.
Wachten tot de grote upgrades naar de 5 serie plaatsvinden en de 2e hands markt weer wat normaliseerd.

3600X lijkt voor nu 2e hands het best.

Enige upgrade die misschien wat economischer is en je in de toekomst ook nog plezier aan beleefd is een betere koeler voor je processor zodat die maximaal boost.

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:22
Dat gaat zeker, maar een heel grote upgrade is het niet, mag hooguit tientjeswerk zijn.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-03 17:10

keur0000

-------- N O N E --------

weet je het zeker deze upgrade??:

https://cpu.userbenchmark...D-Ryzen-5-2600/4040vs3955

Trouwens, de 3600 draait beter op 3200 geheugen, nu ga je hem knijpen in zijn prestaties, maar of je dit gaat merken....

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• D-dark
Beetje vreemde upgrade.
De winst tussen een 2600 en 3600 is minimaal. Logischer zou zijn om naar een 5600X te gaan.
Geheugen is niet ideaal maar de voor deze processor goed genoeg. Zou je evt nog op 3200 Cl16 kunnen draaien maar dat is lood om oud ijzer.

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-03 16:42
Wat er achter CL staat is net zo belangrijk als wat ervoor staat, je kunt het als een breuk zien. 3000/15=200 is sneller dan 3200/18=177.

• PizzaMan79
Dank voor het meedenken! Bij mijn moederbord is een Ryzen 3xxx het maximale, dus een 5600X betekent nieuw moederbord en alles opnieuw installeren. Dat is me de moeite niet waard.

De waarde van een Ryzen 5 2600 is absurd laag, heb je al voor €155, dus iedere upgrade gaat wel wat kosten. De extra cores van een Ryzen 7 hebben, voor zover ik kan zien, voor gaming niet veel meerwaarde. Upgrade naar een Ryzen 5 3600(X) zal de prestaties soms wel ten goede komen. Voor Star Wars Squadron is mijn cpu de minimum spec, niet de recommended.

Mag ik de vraag op basis van jullie input herformuleren?

Ik heb bovenstaand systeem met een Vega 56. Ik wil upgraden, maar geen nieuw moederbord of opnieuw installeren. Ik game deels ook in VR (Oculus Quest 2). Is er een zinnige processorupgrade die jullie aan zouden raden? Bijvoorbeeld een van deze (https://nl.hardware.info/...6873-575669-526871-526869)? Of kan ik beter mijn geld bewaren voor een volledige systeem upgrade?

[Voor 11% gewijzigd door PizzaMan79 op 26-01-2021 13:15]

• mitsumark
Heb je wel echt meer performance nodig? Kom je nu tekort? Bij welke game? Wat is dan de bottleneck (MSI afterburner)?

De 5-15% winst die een 3600 kán geven lijkt me nauwelijks merkbaar tot zonde van het geld.
Voor een paar tientjes prima, maar zoal ik het nu zie moet je voor een 2e hands minimaal 50 euro toeleggen en voor een nieuwe zelfs 100.
Als een game die moeizaam draait alle cores kan benutten zou een 3700X nog kunnen, anders zou ik toch echt kijken naar een gehele upgrade in de vorm van een 5xxx of een Intel.

[Voor 15% gewijzigd door mitsumark op 26-01-2021 13:49]

• PizzaMan79
mitsumark schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:22:
Heb je wel echt meer performance nodig? Kom je nu tekort? Bij welke game? Wat is dan de bottleneck (MSI afterburner)?

De 5-15% winst die een 3600 kán geven lijkt me nauwelijks merkbaar tot zonde van het geld.
Voor een paar tientjes prima, maar zoal ik het nu zie moet je voor een 2e hands minimaal 50 euro toeleggen en voor een nieuwe zelfs 100.
Als een game die moeizaam draait alle cores kan benutten zou een 3700X nog kunnen, anders zou ik toch echt kijken naar een gehele upgrade in de vorm van een 5xxx of een Intel.
Bij Star Wars squadrons werd mijn Ryzen 5 2600 als minimaal bestempeld. Juist in VR wil ik niet te hoge frametimes om niet misselijk te worden.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:38

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

keur0000 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:38:
weet je het zeker deze upgrade??:

https://cpu.userbenchmark...D-Ryzen-5-2600/4040vs3955

Trouwens, de 3600 draait beter op 3200 geheugen, nu ga je hem knijpen in zijn prestaties, maar of je dit gaat merken....
Die site is een grote onzin. Indien je een correcte vergelijking wil gebruik dan een valide review site. Bijv Techpowerup, Anandtech of GamersNexus.
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-3600/15.html

Je zal het in games gaan merken, maar het verschil is niet heel erg groot. Bij Star Wars Squadrons denk ik dat het verschil erg klein zal zijn.

Het verschil tussen 3000 en 3200 is niet echt te merken. Je zou zelfs nog kunnen overwegen je geheugen iets te overclocken met Ryzen DRAM Calculator als leidraad.

• mitsumark
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:13:
[...]

Die site is een grote onzin. Indien je een correcte vergelijking wil gebruik dan een valide review site. Bijv Techpowerup, Anandtech of GamersNexus.
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-3600/15.html

Je zal het in games gaan merken, maar het verschil is niet heel erg groot. Bij Star Wars Squadrons denk ik dat het verschil erg klein zal zijn.

Het verschil tussen 3000 en 3200 is niet echt te merken. Je zou zelfs nog kunnen overwegen je geheugen iets te overclocken met Ryzen DRAM Calculator als leidraad.
Ik vind userbenchmark geen onzin, maar je moet wel begrijpen wat er staat en dit vertalen naar jouw wensen.

TPU vind ik voor CPU game performance eerlijk gezegd (ook) matig, beperkt aantal games en alleen average fps.
Zou toch liever ergens anders kijken.

GN wel goed (ook beperkt aantal games), maar voor sommigen misschien te diepgaand.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:38

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

mitsumark schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:33:
[...]
Ik vind userbenchmark geen onzin, maar je moet wel begrijpen wat er staat en dit vertalen naar jouw wensen.

TPU vind ik voor CPU game performance eerlijk gezegd (ook) matig, beperkt aantal games en alleen average fps.
Zou toch liever ergens anders kijken.

GN wel goed (ook beperkt aantal games), maar voor sommigen misschien te diepgaand.
Hardware Unboxed is ook een goede.

Je moet met userbenchmark heel goed weten wat je aan het doen bent, was dit ook niet de site waar ze ineens singlethreaded perf boven multi gingen rekenen. Niet dat dat Intel helpt momenteel :+.

• PizzaMan79
Gelukkig hebben we inmiddels een innige relatie met de buren, die alle courante cpu's getest hebben :-)

Blijft de vraag welke CPU ik het beste kan gebruiken om mijn systeem te upgraden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• D-dark
Een 2e hands Ryzen 3600 zit zo rond de 165 euro, nieuw 200.
3600X te vinden 2e hands voor 180 euro

Is een rot markt op dit moment helaas. Als je kan wachten dan raad ik dat sterk aan.
Wachten tot de grote upgrades naar de 5 serie plaatsvinden en de 2e hands markt weer wat normaliseerd.

3600X lijkt voor nu 2e hands het best.

Enige upgrade die misschien wat economischer is en je in de toekomst ook nog plezier aan beleefd is een betere koeler voor je processor zodat die maximaal boost.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee