Toon posts:

Verlengen micro usb laadkabel voor wall mount

Pagina: 1
Acties:

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-03 09:17
Hallo allemaal, ik heb een vraagje over het verlengen van een micro usb kabel.

ik heb voor mijn Home Assistant een wall mount opgehangen met daarin een Galaxy Tab A 8.0. Er zit een haakse micro-usb connector bij die in het tablet zit De draad van de connector heeft een zwarte en rode draad die ik verbonden heb aan de rode draden uit een oude telefoonkabel en dit door de loze leiding naar boven getrokken. Daar de draad gesoldeerd aan de gestritpte Samsung micro usb kabel. Als ik vervolgens de stekker erin steek reageert het tablet wel met het 'tekentje' dat hij oplaadt, maar gedurende de nacht is er geen enkel % toegevoegd.

Heeft iemand advies? Zijn de draadjes uit de telefoonkabel wellicht te dun? De lengte van de gehele nieuwe kabel is ongeveer 5 meter.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:02
Spanning meten?

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:17
Wat voor lader gebruik je?

• rogiertw
Ik heb eerst de standaard Samsung lader eraan gezet. Heb daarna ook de Samsung lader en het Samsung laaddraadje eraf gehaald en daarna een 5v 2A DC lader eraan gezet. Daarmee stijgt hij 1% in 8 uur...

• com2,1ghz
rogiertw schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:36:
[...]

Ik heb eerst de standaard Samsung lader eraan gezet. Heb daarna ook de Samsung lader en het Samsung laaddraadje eraf gehaald en daarna een 5v 2A DC lader eraan gezet. Daarmee stijgt hij 1% in 8 uur...
Lijkt toch echt dat de weerstand op de kabel te groot is voor de lengte van de kabel.

• rogiertw
com2,1ghz schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:40:
[...]

Lijkt toch echt dat de weerstand op de kabel te groot is voor de lengte van de kabel.
Dus,,, dikkere draad gebruiken... ? Bijvoorbeeld standaard 'huishoud' draad?

[Voor 7% gewijzigd door rogiertw op 26-01-2021 11:41]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

5m en een dun draadje is sowieso vaak geen succes, dus dikkere kabel en meten wat de spanning is is aan begin en einde.
Desnoods regelbare voeding en de spanning iets verhogen naar bv 5,2V.

Gabriël ITX

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of een adapter gebruiken met een hogere spanning. Door de weerstand van de draad verlies je namelijk spanning. Ga maar eens meten hoeveel de spanning is aan de kant van de tablet.

Je hebt het over en telefoonkabel. Daar zitten doorgaans 4 draden in. Wanneer je 2 draden voor de plus en 2 draden voor de min gebruikt heb je al een keer zoveel draaddoorsnede dan wanneer je maar 1 draadje voor beiden gebruikt. Dat kan ook nog verschil maken.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-03 16:18
je hebt geen ruimte om de voeding (220V->USB-stekker) dichterbij de tablet te brengen?

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:02
rogiertw schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:36:
[...]

Even de luie denker: 1% in 8 uur is toch perfect eigenlijk? Vol aan de muur hangen en niets meer aan doen.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• CappieL
MrAngry schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:51:
[...]

Even de luie denker: 1% in 8 uur is toch perfect eigenlijk? Vol aan de muur hangen en niets meer aan doen.
Als het +1% in 8 uur onder volle belasting is, is het goed. Maar als dit 8 uur in standby (geen scherm aan etc) is, loopt hij onder een beetje belasting toch leeg.

@rogiertw, kun je meer zeggen over het gebruik van de tablet deze 8 uur?

• rogiertw
CappieL schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:50:
je hebt geen ruimte om de voeding (220V->USB-stekker) dichterbij de tablet te brengen?
Helaas, dichterbij is er geen optie. Zit geen wcd bij de mount. Alleen uitgang v/d buis.
MrAngry schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:51:
[...]

Ik snap je lui gedachte...:-D Maar ik wil de lader ook niet continu 'aan' hebben staan.

• rogiertw
CappieL schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:54:
[...]

Als het +1% in 8 uur onder volle belasting is, is het goed. Maar als dit 8 uur in standby (geen scherm aan etc) is, loopt hij onder een beetje belasting toch leeg.

@rogiertw, kun je meer zeggen over het gebruik van de tablet deze 8 uur?
Dat kan ik zeker... dit was onbelast gedurende de nacht en scherm uit inderdaad. Enige belasting is dat de HA app af en toe statussen doorgeeft van interne sensoren... zoals bijvoorbeeld accustatus.

• com2,1ghz
Voor alleen stroom heb je 2 aders nodig toch? een - en een +. Zou dit niet werken met een speaker kabel met een voldoende dikte met daaraan een micro usb stekker?

• CappieL
com2,1ghz schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:04:
Voor alleen stroom heb je 2 aders nodig toch? een - en een +. Zou dit niet werken met een speaker kabel met een voldoende dikte met daaraan een micro usb stekker?
Klopt, echter heeft een 'standaard' usb-kabel meer dan 2 aders. De overige aders zijn voor data. Deze kun je echter ook gebruiken voor spanning (zolang je ze maar aan het begin en eind op de juiste (spanning-)connector verbindt.

Je kunt de weerstand over een kabel verminderen door dikkere aders te nemen (of meer aders = ook dikker)

[Voor 9% gewijzigd door CappieL op 26-01-2021 13:11]

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:26
Goed idee maar een lader die meer dan 5V heeft scheelt ook. 5.2/ 5.4V met een goede kabel zal een stuk beter laden.

• com2,1ghz
Tadango schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:48:
[...]

Goed idee maar een lader die meer dan 5V heeft scheelt ook. 5.2/ 5.4V met een goede kabel zal een stuk beter laden.
Daarintegen kost een 5 meter speakerkabel geen drol als het ook nog eens zou werken met de standaard USB lader.
Zo n variabele adapter waarvan je de spanning op een tiende nauwkeurig kan afstellen met 2A kost denk ik wat meer.

• rogiertw
Ik heb hier nog een siliconen kabel (deze: https://www.sandervunderink.nl/draad-kabel/siliconenkabel/) liggen die ik gebruikt heb voor spotjes. Dikkere draden dus die ga ik er vanavond even doortrekken en dan meten. Keep you posted hier. Alvast dank voor het meedenken!!

[Voor 14% gewijzigd door rogiertw op 26-01-2021 13:59]

• Butz0rs
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:13
Vaak heeft de lader een weerstand tussen de datalijnen om aan te geven dat het een dedicated charger is, en dat deze met meer dan 500mA kan laden.

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:26
com2,1ghz schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:54:
[...]

Daarintegen kost een 5 meter speakerkabel geen drol als het ook nog eens zou werken met de standaard USB lader.
Zo n variabele adapter waarvan je de spanning op een tiende nauwkeurig kan afstellen met 2A kost denk ik wat meer.
Ik bedoel ook zo'n usb stekker adapter. Niet elke heeft altijd 5V ;)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Is de beste oplossing in dit geval niet gewoon een degelijke usb kabel van 5 meter?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• rogiertw
Erasmo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:59:
Is de beste oplossing in dit geval niet gewoon een degelijke usb kabel van 5 meter?
die trek ik niet door de buis heen hoor.. ;-)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

rogiertw schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:02:
[...]

die trek ik niet door de buis heen hoor.. ;-)
Welke diameter heeft de loze leiding? De micro kant moet toch wel door een vrij dunne leiding passen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• rogiertw
Erasmo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:19:
[...]

Welke diameter heeft de loze leiding? De micro kant moet toch wel door een vrij dunne leiding passen?
Microzijde kan inderdaad prima. Ik wil echter de draad binnen de mount houden. Ziet er niet uit dat er stekkertje uitsteekt... Sorry, pietje precies dingetje.. ;-)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-03 23:25

SA007

Moderator Tweaking
Heb je bij de tablet ruimte voor een dc/dc blokje, dan kan je 12V op de draad zetten en er 5V van maken bij de tablet waardoor de lange draad geen probleem meer is.

Je kan bijv dan de inhoud uit een auto-usb lader pakken.

Klok is stuk :(

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:32
Gewoon een dikke kabel moet genoeg zijn, die telefoonkabel is echt te flimsy.

Knoop ook de datalijnen aan de tablet kant aan elkaar, dit is voor het apparaat een teken dat het een voeding is en dat daar meer stroom uit gehaald mag worden.

Repareren doe je zo.

• rogiertw
Zojuist nette siliconenkabel getrokken en aangesloten. Even de lader doorgemeten en die gaf 5.34 volt aan, prima dus. Alles gesoldeerd en de slimme schakelaar even geswitched. Tablet geeft aan dat hij laadt en binnen 10 minuten is hij 11% verder. Problem solved dus. Bedankt voor het meedenken!!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee