Hoe 80 MM Fan op Coolermaster bevestigen

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Ja, ik heb de search gebruik, maar daar vond ik nie het gewenste resultaat. Ik wil dus een andere fan op me coolermaster zetten: een Delta 60HP of Delta 80MP, nu is de 80MP natuurlijk beter: stiller en meer CFM, maar die is 80MM. Hoe moet ik dan die koeler bevestigen? Op deze site staat wel dat je een fanduct moet maken en dan die op je 60 mm fan moet zetten, maar die 60mm fan op mijn coolermaster is niks :( Kan ik dan direct de fanduct op heatsink zetten en dan die 60mm fan weghalen? Of kan ik de 80 MM fan direct op de heatsink zetten en dan de zijkanten met karton dichtplakken? Zoiets als dit dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
============
============
============
\\\||||||///
  \||||||/
   ||||||
   ||||||

====== : 80 MM fan
\\ // : karton
|||||| : heatsink

Dit heb ik dus liever omdat ik dan met karton ipv metaal aan de slag moet, ik ben nl. niet wat je noemt erg handig :) Graag uw reacties

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:25
Er zijn ook van die hardkunststof fanduct dingetjes te koop... weet zo niet waar..
Volgens mij stonden er een paar een keertje op de frontpage van tweakers.

Ff zoeken op tweakers zelf, zou ik zeggen..

Denk wel dat zo'n prepared dingetje beter werkt dan je kartonnen lapjes die je er langs tie-rapped.

[edit] Typo's

Pvouput live

• ubermaestro
Op dinsdag 14 augustus 2001 04:46 schreef Krypt het volgende:
Er zijn ook van die hardkunststof fanduct dingetjes te koop... weet zo niet waar..
Volgens mij stonden er een paar een keertje op de frontpage van tweakers.

Ff zoeken op tweakers zelf, zou ik zeggen..

Denk wel dat zo'n prepared dingetje beter werkt dan je kartonnen lapjes die je er langs tie-rapped.

[edit] Typo's
Jep die ken ik en heb ze al gevonden op online winkels in UK/USA maar die zijn stervens duur :(

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
zelf 1 maken van plexie glas

moet iedereen toch lukken :?

voorbeeld :

Afbeeldingslocatie: http://www.tech1.de/artikel/alphamod/alpha10.jpg

site :

http://www.tech1.de/artikel/alphamod/indexe.htm

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:33

botoo

💀 too old to die young

zo doen ze het bij 1CoolPC (voorheen 3dfxcool). Zonder duct lijkt het dus ook goed te werken :)
Afbeeldingslocatie: http://1coolpc.com/bigmofoho1.jpg

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:58
Op dinsdag 14 augustus 2001 06:54 schreef botoo het volgende:
zo doen ze het bij 1CoolPC (voorheen 3dfxcool). Zonder duct lijkt het dus ook goed te werken :)
[afbeelding]
is dat nou wel zo slim? ik bedoel... je moet toch juist het MIDDEN van de processor goed koelen? als je gewoon zo 80MM deropzet zonder verloopstukje dan lijkt het mij dat je juist dat midden niet goed koelt... of is dat onzin? :D :?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:33

botoo

💀 too old to die young

Nee , dat is imho beslist geen onzin, maar als een gerenommeerd bedrijf dat op deze manier oplost dan ga ik er van uit dat het iig een verbetering is tov de vorige situatie.
Maar als je logisch redeneert dan zou je wel gelijk moeten hebben :?

Zelf heb ik die GW koeler ook, zowel met standaard 60*60*25 38cfm jankfan, 80*80*25 40cfm fan met duct, en zonder duct geprobeerd en de koelcapaciteiten verschilden niet veel tussen de drie opstellingen. (Het geluid wel natuurlijk :))

Op dit moment heb ik de 80mm fan (op 7volt) aan de case geschroefd en daarop een vierkante trechter (kan je bijna geen duct meer noemen ;)) tot op de heatsink gezet. Ook dat lijkt goed te werken en is nog stiller.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het koelt zonder duct beter dan je denkt. In het midden is het wel iets minder omdat de motor groter is. Maar er gaat nu ook lucht langs de buitenkant van het koellichaam. Dat is een veel groter oppervlak dan dat je in het midden gaat missen.

De warmte wordt wel in het midden toegevoerd, maar metaal geleidt warmte erg goed, in ieder geval vele malen beter dan lucht dat doet. En die geleiding zorgt er voor dat de zijkanten ook meedoen met het afvoeren van warmte

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 14 augustus 2001 09:26 schreef botoo het volgende:
Zelf heb ik die GW koeler ook, zowel met standaard 60*60*25 38cfm jankfan, 80*80*25 40cfm fan met duct, en zonder duct geprobeerd en de koelcapaciteiten verschilden niet veel tussen de drie opstellingen. (Het geluid wel natuurlijk :))
Dat klopt het blijft ongeveer 40 cfm en het maakt voor de koeling niet uit waar dat vandaan komt, vanuit den kleine of vanuit een grote fan. En als die kleine fan voluit kan lopen doordat hij weinig weerstand heeft kan de 5% extra die je hebt bij de grote fan wel wegvallen omdat je dat dan een paar keer van richting veranderd in de duct. De reden waarom het zonder duct ook goed gaat heb ik hierboven al vermeld.

Het geluid maakt wel uit omdat die grote fan minder hard hoeft te 'werken' voor hetzelfde resultaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Iedereen die een fanduct gebruikt moet eens proberen om de fan om te draaien,dus de fan laten zuigen in plaats van te blazen,scheelde bij mij 2-3 graden.

Verwijderd

Hier een ontwerp voor een fanadapter van 60mm naar 80mm.
Dit kan je gewoon op dik papier printen, uitknippen, vouwen en plakken.

Hopelijk heb je er wat aan !! :+

Afbeeldingslocatie: http://www.zatcc.f2s.com/img/80mmfandapter.gif

edit:
op de site stond deze afbeelding ook al :(

• ubermaestro
Denk dat ik dan dus gewoon een 80 MM fan haal, hoe kan ik die dan het beste bevestigen? Met tie-raps ofzo :?

Verwijderd

Die coolermaster fan begon bij mij behoorlijk te lawaaien, ik heb hem vervangen door de fan van een Globalwin FDP32 heatsink, (zat altijd op m'n Cel366@550) en ik heb een andere coolermasterfan erbij opgeschroefd.
Normaal zat ik op zo'n 46C nu op 41C.

Afbeeldingslocatie: http://www.oc2000.myweb.nl/oc/dubbelfan.jpg

• ubermaestro
Stel dat ik toch een 60 MM fan wil nemen, welke is dan het beste qua geluid/performance? Ik heb juist die Delta 60HP gekozen omdat ik weet waar je die in NL kan kopen (ocshop), maar ik heb geen ervaring met papst/panaflo/sunon enz. iemand daar ervaringen mee?

• ubermaestro
Op dinsdag 14 augustus 2001 06:54 schreef botoo het volgende:
[afbeelding]
Wat zijn dat voor een klipjes die die cpu vasthouden en wat voor alternatieven zijn daarvoor ?

Verwijderd

gewoon een 80mm fanguard op je heatsink schroeven. En daarop kun je je fan schroeven...zeer ez

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:10
Ikzelf heb een 80mm papst op 7V op mijn coolermaster zitten, met een zelfgemaakte fanduct uit aluminiumplaat. Werkt heel goed, en is superstil :)

• Optical
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06-2025
Op woensdag 15 augustus 2001 02:31 schreef ubermaestro het volgende:
Stel dat ik toch een 60 MM fan wil nemen, welke is dan het beste qua geluid/performance? Ik heb juist die Delta 60HP gekozen omdat ik weet waar je die in NL kan kopen (ocshop), maar ik heb geen ervaring met papst/panaflo/sunon enz. iemand daar ervaringen mee?
Ik zou die delta niet kopen .. ik heb dat ding wel eens gehoord , en hij maakt (imho)echt een tering herrie

ik heb nu zelf op mn coolermaster heatsink een YS Tech zitten (van een FOP32) , dat scheelt al behoorlijk in de koeling..

eigenlijk wil ik er deze graag op :

Afbeeldingslocatie: http://www.listan.de/images/products/luefter/papst_pro1.jpg

da's de Papst 612NGHH (33 cfm / 43 dba) maar daar is best moeilijk aan te komen in Nederland... :(

zie ook

[topic=198615]

If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught. Then lie .

• ubermaestro
Weet iemand of een Delta 60HP op 7 volt veel herrie maakt ?

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-05 10:22
Ik ga vanavond proberen zo'n fanguard er op te zetten en een 80 mm coolermaster erop te zetten als ik tijd heb. Durfde het eerst steds niet, maar cpu-prijzen zijn nu toch laag ;)

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

Verwijderd

Op donderdag 16 augustus 2001 04:31 schreef ubermaestro het volgende:
Weet iemand of een Delta 60HP op 7 volt veel herrie maakt ?
Ja,
mijn oude koeler was een Alpha 6035 met Delta HP Black label.

TERINGHERRIE.
Ook op 7 volt jankt dat ding nog.

Verwijderd

Of probeer het plak en knutsel werk dat Dissection heeft gevonden.
Pas alleen op,
het is bedoeld voor een Taisol koeler van 60x80 mm. Dus de maten kloppen niet altijd.
Zo'n soort model dus.
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.co.uk/acatalog/taisol_cek734092.jpg

Voor die Ep Coolermastertjes zal het weer wel kloppen denk ik. :Y)

• ubermaestro
Op woensdag 15 augustus 2001 22:15 schreef NoStra het volgende:
gewoon een 80mm fanguard op je heatsink schroeven. En daarop kun je je fan schroeven...zeer ez
Hoe moet ik dan die fanguard op die heatsink zetten :?

[sorry dat ik hem omhoog schop, maar ik ga hem morgen bestellen]
Pagina: 1