Toon posts:

Hoe kun je je ouders blijven helpen met iCloud 2FA?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Tommertje
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-06-2022
Mijn vraag
mijn vader is 82. hij heeft steeds meer moeite met online zaken regelen. ik help. nu met twee-factor authenticatie wordt dat erg lastig, omdat ik natuurlijk alleen mijn eigen devices heb. hoe kun je je ouders blijven helpen met bijv. icloud?

Relevante software en hardware die ik gebruik
icloud, macbook, android-phone
vader: windows-laptop, iphone, ipad

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
het is mogelijk om een extra telefoonnummer op te geven , waarop je de verificatie-code kunt ontvangen, maar dat is een noodoplossing, die je niet elke week gebruikt.

Alle reacties

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ondanks dat mijn vader (73) een van de eerste in het dorp was met een Internetverbinding in 1995, heeft hij helemaal niets met moderne techniek.

Ik help hem door zaken online te bestellen als hij wat nodig heeft, die hij vervolgens contant met mij afrekent, hij doet zijn bankzaken nog op papier en regelt zijn zaakjes voornamelijk telefonisch.

Als hij toch iets digitaal moet doen en er niet uitkomt, dan ga ik langs of ik neem zijn laptop over met Teamviewer.

2FA of MFA heeft voor hem totaal geen toegevoegde waarde, hij heeft eigenlijk geen vertrouwelijke zaken online.

Ik snapte jou vraag blijkbaar niet.

In jou geval kan je toch op je MacBook een 2e account toevoegen en activeren? Dan heb jij altijd toegang tot de iCloud van je vader.

[Voor 13% gewijzigd door Diederik op 26-01-2021 15:22]

Invoegen doe je zo!

• KelvinX
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Eventueel kan je iets met 1Password doen, daarmee kan je ook 2FA delen. Als het geen SMSje is natuurlijk.

• TurnTheLightsOn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05-2021
Ik laat 2FA gewoon toekomen op hun device en bel dan wanneer het nodig is... Of neem via anydesk/teamviewer even scherm over...

Worst case is het videobellen waarbij ze dan maar steeds 25% van hun scherm tonen via de camera :-p

en ohja, veel geduld :)

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb mijn moeder aangeleerd om de helpdesk te bellen en het hun te laten uitleggen.

Organisaties hebben tegenwoordig toch al de neiging om vooral over ouderen heen te lopen maar ze hebben natuurlijk gewoon met hun klanten rekening te houden..

u can fool all people some time and fool some people alltime

• rutger_010
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:47
Als je 2FA hebt via een app zoals Google Authenticator, dan kan je die eenvoudigweg kopiëren naar een tweede device. Ook handig als backup.

Als je bijvoorbeeld alle bankzaken voor hem doet, kan je dan niet jouw telefoonnummer gebruiken daarvoor?

• TurnTheLightsOn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05-2021
Als je bijvoorbeeld alle bankzaken voor hem doet, kan je dan niet jouw telefoonnummer gebruiken daarvoor?
Daarmee neem je die mensen ook een stukje hun 'eigenheid' weg, dat lijkt niet belangrijk maar qua gevoel wel nog steeds belangrijk dat mensen het gevoel hebben dat ze alles in eigen hand hebben.

Afnemen van rijbewijs als ze te oud worden is ook zo'n heikel punt

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
digifun schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:25:
Ik heb mijn moeder aangeleerd om de helpdesk te bellen en het hun te laten uitleggen.

Organisaties hebben tegenwoordig toch al de neiging om vooral over ouderen heen te lopen maar ze hebben natuurlijk gewoon met hun klanten rekening te houden..
Om vervolgens een Ziggo 500 Mbit abonnement met het hoogste TV pakket af te laten sluiten want ze hebben het echt nodig.
Of een/jouw energiemaatschappij die denkt jou een "aanbieding" te doen.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:11
TurnTheLightsOn schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:18:
Ik laat 2FA gewoon toekomen op hun device en bel dan wanneer het nodig is... Of neem via anydesk/teamviewer even scherm over...

Worst case is het videobellen waarbij ze dan maar steeds 25% van hun scherm tonen via de camera :-p

en ohja, veel geduld :)
Dit is vergelijkbaar met hoe ik het bij mijn vader (74) en moeder (65) doe. Waarbij ik de windows computer meestal overneem met TeamViewer en dan meestal de problemen op kan lossen. Bij issues met iOS lukt het soms om via de telefoon uitleg te geven. Alternatief is dat we afspreken dat ik naar hen kom of zij bij mij, zodat ik de devices in mijn hand heb. Het is ook een keer gelukt dat mijn vader zijn scherm deelde, waardoor ik realtime kon zien wat hij zag en op waar hij op klikte. Dat was op zich niet verkeerd, hoewel de handeling die ze moesten uitvoeren om zover te komen al heel veel tijd heeft gekost; m.i. te ingewikkeld en daar zal ik dus niet snel weer voor kiezen.

Geduld is inderdaad een schone zaak, in deze. Daarbij doe ik overigens ook een beroep op het geduld van mijn ouders. Als iets geen directe noodzaak heeft maar het is alleen vervelend (lees: ze kunnen alles wat nodig is nog of er is een alternatieve manier voor handen) dan moeten ze ook het geduld kunnen opbrengen tot het moment dat ik gelegenheid heb om te helpen. Dus ze moeten accepteren dat ik niet midden op de dag kan helpen, als ik aan het werk ben.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:11
rutger_010 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:29:
Als je 2FA hebt via een app zoals Google Authenticator, dan kan je die eenvoudigweg kopiëren naar een tweede device. Ook handig als backup.
Voor zover ik heb kunnen uitvissen werkt dat alleen niet voor Apple Accounts. Als daar andere inzichten over zijn dan ben ik daar erg in geïnteresseerd!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
com2,1ghz schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:26:
[...]

Om vervolgens een Ziggo 500 Mbit abonnement met het hoogste TV pakket af te laten sluiten want ze hebben het echt nodig.
Of een/jouw energiemaatschappij die denkt jou een "aanbieding" te doen.
Je kunt er niet altijd bij zijn. Beter is het om ouderen aan te leren om mondig te zijn die zijn natuurlijk opgegroeid in een tijd waarin dat niet werd gedaan en organisaties zich een stuk netter gedroegen.

Het gaat niet alleen om commerciële organisaties maar bv ook om zorgorganisaties en overheden. Als je daar mee omgaat moet je tegenwoordig ook sterk in je schoenen staan.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Titel verduidelijkt van "Hoe kun je je ouders blijven helpen met iCloud 2FA?" naar "Hoe kun je je ouders blijven helpen met iCloud 2FA?" Neem aan dat het hier specifiek gaat om de twee-factorauthenticatie van iCloud, en niet hoe je je ouders kunt helpen in het algemeen. Discussies daarover mogen in een ander topic gevoerd worden, maar zijn hier offtopic :)

[Voor 13% gewijzigd door Daedalus op 26-01-2021 13:46]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
digifun schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:36:
[...]

Je kunt er niet altijd bij zijn. Beter is het om ouderen aan te leren om mondig te zijn die zijn natuurlijk opgegroeid in een tijd waarin dat niet werd gedaan en organisaties zich een stuk netter gedroegen.

Het gaat niet alleen om commerciële organisaties maar bv ook om zorgorganisaties en overheden. Als je daar mee omgaat moet je tegenwoordig ook sterk in je schoenen staan.
We zitten in een tijdperk waar phising zijn hoogtijdagen viert, lekker hand in hand met commerciele bedrijven die overal een graantje van mee willen pikken.

We moeten ook niet vergeten dat het onze ouders zijn. Er is niets mis om er altijd klaar voor te staan.
Ik regel ook zowat alle administratie van mijn moeder. Als het aan bepaalde instanties lag dan zat zij nu op straat.

Met een beetje mondig zijn kom je hier niet ver want bedrijven zijn echt opdringerig. Je hoeft maar een keer aan de telefoon ja te zeggen bij een energiemaatschappij en je zit 3 jaar vast.

Laats ook belde ik provider op vanwege een storing bij mijn moeder, " ja meneer daarvoor moet ik u doorverbinden naar de desbetreffende afdeling, maar ik kan u wel helpen met een mobiel abbonement. Waar zit u op dit moment?". Vervolgens weiger je alles en na een week krijg je een belletje "ja ik heb hier nog een openstaande opdracht staan. Ging u daar wel of niet mee akkoord?" Het gaat helemaal nergens meer over.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee