Powerline netwerk met Mesh WiFi

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04 23:22

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar powerline adapters die tevens als WiFi accesspoints fungeren. Deze accesspoints moeten een mesh netwerk vormen zodat ik zonder verbindingsverlies over wordt geschakeld naar de accesspoint met het beste bereik. Uiteraard moeten de accesspoints onderling communiceren via het powerline netwerk voor optimale snelheid en stabiliteit.

Wat is je budget?
Zo goedkoop mogelijk natuurlijk. Maar ik wil vooral de beste optie weten. Als deze een gunstige prijs heeft is dat uiteraard mooi meegenomen maar ik vraag me af of er veel producten zijn die aan de eisen voldoen dus dan zal de prijs automatisch hoger liggen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het betreft een goed geïsoleerde bestaande woning uit 2008. Er zijn geen ethernetpoorten beschikbaar buiten de meterkast.
Wat heb ik nodig:
  1. Meterkast: Een powerline adapter naast de router in de meterkast. Deze vormt de basis voor alle andere powerline adapters. Deze powerline adapter hoeft niet perse als accesspoint te fungeren.
  2. Woonkamer: Een powerline adapter met wifi en een minimaal 1 ethernetpoort.
  3. Werkkamer (1e verdieping): Een powerline adapter met wifi en een minimaal 2 ethernetpoorten.
  4. Slaapkamer 1 (1e verdieping): Een powerline adapter met wifi en een minimaal 1 ethernetpoort.
  5. Slaapkamer 2 (2e verdieping): Een powerline adapter met wifi en een minimaal 1 ethernetpoort.
Ik heb al gekeken naar de Devolo Magic 2. Deze lijkt de klus te kunnen klaren hoewel ik twijfel over hun promotiefilmpje over het mesh netwerk. Zij gebruiken een bestaande router in dat netwerk wat mij onmogelijk lijkt als deze geen mesh ondersteund. Daarnaast is de set behoorlijk aan de prijs en is de type aanduiding wat verwarrend. Magic 2 en Magic 2 Next zijn blijkbaar twee aparte productlijnen?
En om iets te kunnen vergelijken zijn alternatieven natuurlijk belangrijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:07
Powerline en optimale stabiliteit zijn 2 verschillende dingen.

WIl je niet liever een echt mesh netwerk? Dus stabiliteit door veel wifipunten die via wifi communiceren? LET OP dit is niet hetzelfde als een wifi repeater.

Of kan je stiekem toch nog wat kabels trekken, zodat je stabiel netwerk aan kan leggen?

[ Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 26-01-2021 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triesvan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-04 18:24
Als je wel coax hebt liggen zou je dit nog kunnen doen: pricewatch: Hirschmann Gigabit internet over coaxadapter - 2 stuks

Ik haal hier prima snelheden over, en de TV blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
99ruud99 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:20:
Powerline en optimale stabiliteit zijn 2 verschillende dingen.

WIl je niet liever een echt mesh netwerk? Dus stabiliteit door veel wifipunten die via wifi communiceren? LET OP dit is niet hetzelfde als een wifi repeater.

Of kan je stiekem toch nog wat kabels trekken, zodat je stabiel netwerk aan kan leggen?
Mesh via powerline adapters met wifi is ook een echt mesh netwerk. Ik zou ook heel veel wifi accesspoints (met mesh) aan elkaar kunnen schakelen maar bij iedere schakel heb je snelheidsverlies. Bovendien mis ik dan nog de nodige ethernetpoorten. Ik vraag me af of dat veel stabieler werkt.
Kabels trekken is niet aan de orde.
triesvan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:24:
Als je wel coax hebt liggen zou je dit nog kunnen doen: pricewatch: Hirschmann Gigabit internet over coaxadapter - 2 stuks

Ik haal hier prima snelheden over, en de TV blijft werken.
Helaas alleen coax in de woonkamer. Dus dat lost vrijwel niets op wat een powerline adapter niet zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ap kan soms mumimo hebben, dan valt anelheidsverlies beter mee.

Vraag is vooral wat stabieler is, persoonlijk heb ik liever 50mb/s stabiel internet dan 1gb/s dat om de haverklap wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
99ruud99 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:37:
Ap kan soms mumimo hebben, dan valt anelheidsverlies beter mee.

Vraag is vooral wat stabieler is, persoonlijk heb ik liever 50mb/s stabiel internet dan 1gb/s dat om de haverklap wegvalt.
Kun je ook producten adviseren voor een mesh wifi netwerk wat voldoet aan mijn eisen? Dus inclusief ethernetpoorten om bekabeld apparatuur aan te sluiten.

[edit]
Zou de pricewatch: TP-Link Deco S4 (3-pack) hier kunnen helpen? Die heeft in ieder geval mesh en 2 ethernetpoorten. Als ik er daar maar genoeg van neer zet heb je misschien ook een redelijke dekking. Ze zijn wel wat lomper qua formaat. Zo'n kastje achter een tv hangen omdat daar ethernet nodig is ziet er niet heel charmant uit denk ik.

[ Voor 31% gewijzigd door 3raser op 26-01-2021 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
https://tweakers.net/mode...K2OkqmFhTGyhKGpsTFQorYWAA

Deze kunnen ook wifi6, vraag is of je dat nodig hebt. (Maar gezien je bij netwerk meestal redelijk wat jaren vooruit wilt...)

er is ook een stuk over geschreven afgelopen jaar
reviews: Wifi Best Buy Guide - Mei 2020

[ Voor 22% gewijzigd door 99ruud99 op 26-01-2021 14:57 ]

Pagina: 1