Toon posts:

Gaming pc onderdelen hulp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Superjeff777
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-03 10:36
Hallo, Ik ben opzoek naar hulp voor het bouwen van een nieuwe gaming pc (Dit is mijn eerste, maar ik wil hem wel zelf bouwen).
Qua games is het erg basic dus rocket league, Roblox of Minecraft bijvoorbeeld.
Ik ga deze pc alleen gebruiken om te gamen en een beetje schoolwerk. Qua software weet ik nog niet wat ik wil hebben, windows lijkt me het handigst.
Ik wil er rond de €500 voor betalen en een maximum van €575, inclusief verzend kosten
Zelf heb ik al een Dell monitor (HDMI) en een wireless toetsen bord en muis (USB)
Qua geheugen is 240GB SSD en 500GB HDD prima, als dat te duur is kan de HDD lager
Ik hou persoonlijk meer van AMD, omdat hun chipset goedkoper is.
Een paar eisen zijn er moet een hdmi slot in zitten en een USB slot, er hoeft geen overtollig RGB in te zetten (Ik vind RGB wel mooi maar het kost veel geld! :). De pc mag geluid maken als het maar niet teveel is, als ik de game niet meer hoor is het teveel.
Ik ga niet voor overclocking, en standaard instellingen zijn prima.
Ik wil graag de kostte het laagste hebben en de meeste kwaliteit voor de prijs.

Beste antwoord (via Superjeff777 op 26-01-2021 11:11)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:28
HDMI slot zit er eigenlijk altijd wel in, maar daar kun je op zoeken. Overigens als je een losse grafische kaart hebt, dan staat het er eigenlijk altijd wel bij.

Ik heb even zonder grafische kaart dit in elkaar gejast:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 147,-€ 147,-
1MoederbordenAsus Prime H410M-A€ 69,90€ 69,90
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 78,-€ 78,-
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/16€ 72,90€ 72,90
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 46,-€ 46,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,90€ 105,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 519,70

Is wel wal over je basisbudget heen. Ikzelf denk dat je toch het beste nog iets bij kunt sparen, want het bedrag wordt hoger met verzendkosten uiteraard.
Heb de SSD omhoog gegooid naar 500GB, daar heb je voor jij er mee wilt echt wel genoeg aan voorlopig.
Ik speel grotere games en heb jarenlang gedaan met 512GB.
Dan heb je ook gewoon snelheid over je hele systeem heen. Het is dan zonde om er een trage HDD bij te zetten zeg maar.

Ik heb qua behuizing zelf de S500 met venster en hou van stilte. Tuurlijk, als mijn grafische kaart even aan de slag gaat, dan ga je hem wel horen, maar veelal heb je dan toch geluid aan. :+
Moet er dan wel bij zeggen dat mijn pc een stuk zwaarder is met alles wat er in zit qua kracht en dus ook warmte ontwikkeling.

[Voor 93% gewijzigd door Arunia op 26-01-2021 10:42]

Alle reacties

• Arunia
Probeer allereerst eens via de pricewatch een lijstje te maken en deze hier te plaatsen (vanuit je wensenlijst kiezen voor genereer rml en die code hierin plakken.

Dit zeg ik niet om rottig te doen, maar dat zijn de regels op tweakers.
En daar leer je ook van.
Probeer ook naar een Intel pc te kijken, want amd is zo goedkoop niet meer.

Qua eisen valt het volgens mij wel mee. Het leunt voor Minecraft volgend mij wel mee op de processor.
Ik zou zelf sowieso eerst kijken naar een goede processor en dan pas de grafischekaart. Dit omdat die laatste het makkelijkste te vervangen is.

En zo te lezen zit je op school. Kijk of je via school met surfspot of slim oid goedkoop aan een Windows licentie (en office) kunt komen scheelt weer 100 euro.
Anders zou een 2e hands machine wellicht wat kunnen zijn.

• Superjeff777
Via pricewatch vind ik het lastig om onderdelen uit te kiezen, vandaar dat ik hier deze vraag stel. Als AMD word verplaatst met INTEL vind ik dat prima.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:04
en toch wordt er verwacht dat je het doet, zodat je er ook van leert.

ik kan je wel een standaard lijstje geven, maar daar kan je niet zoveel mee

hoe sta je ten opzichte van tweedehands?

heb je een videokaart nodig (game pc: ja, school pc: nee) want die krengen eten minimaal helft van je budget al op.

• Arunia
Oh en zoek even de bbg (best buy guide) op voor pc's. Daar is het meeste eigenlijk al in uitgezocht.

• Superjeff777
2e hands is prima zolang het nog werkt en het een paar jaartjes meegaat. En een videokaart heb ik zeker nodig.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-03 08:35

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

• Superjeff777
Thanks!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-03 08:35
Np bied iig een startpunt, het hoeft natuurlijk niet indentiek te zijn afh. van merk voorkeur smaak etc.
En wbt de performance van de iGPU in RL zal je even uit moeten zoeken of ondervinden hoe dat gaat.
Roblox en MC geloof ik wel dat dat gaat als ik naar m'n eigen systemen kijk.
Je budget laat wat ruimte over toevoeging van een dGPU (obv het ~€460 systeem uit eerdere bbg) of je zou naar een AMD Ryzen APU moeten gaan kijken. Aan jouw de keus.

reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2020 is een AMD built ter inspiratie, bv de B450 chipset loopt 1 generatie achter maar voldoet voor jou mss nog prima. Voldoet niet wbt RL minimum specs btw

Anyway je hebt nu een intel en amd built als startpunt.

[Voor 28% gewijzigd door SpamLame op 26-01-2021 09:45]

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

• Superjeff777
Ik heb gehoord van vrienden dat een APU erg traag is en word niet aangeraden, klopt dat?

• Arunia
Ja en nee, tegenwoordig zijn ze wel sneller, maar uiteraard geen vervanging voor een echte grafische kaart.
Je zou dan moeten kijken of het voor jouw doeleinden interessant is. Zo niet, dan heeft het weinig zin.
Welke resolutie heeft het scherm wat je hebt?

De AMD APU's zijn wel sneller dan die van Intel overigens.

Voorbeelden van 2e hands met aardige processor en grafische processor voor rond jouw budget:
V&A aangeboden: Game PC, i5-7500, GTX 1060
Hmm, ik had er twee, maar eentje is logischerwijs al gereserveerd. Zelfde als hierboven, maar dan met een i7 erin ipv i5.
Maakt voor gamen weinig uit uiteraard.

Maar goed.
Bekijk allereerst eens hoe groot de kast mag worden.
Je hebt ATX, uATX en mITX. Die laatste is vrij prijzig, want kleiner is veelal duurder.
Van daaruit kun je namelijk kijken welk formaat moederbord er bij zou moeten.

[Voor 59% gewijzigd door Arunia op 26-01-2021 10:25]

• Superjeff777
Mijn scherm heeft een resolutie van 1080p, uATX spreekt mij wel aan ( als ereen hdmi slot in zit)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Arunia
HDMI slot zit er eigenlijk altijd wel in, maar daar kun je op zoeken. Overigens als je een losse grafische kaart hebt, dan staat het er eigenlijk altijd wel bij.

Ik heb even zonder grafische kaart dit in elkaar gejast:
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/16€ 72,90€ 72,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,90€ 105,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 519,70

Is wel wal over je basisbudget heen. Ikzelf denk dat je toch het beste nog iets bij kunt sparen, want het bedrag wordt hoger met verzendkosten uiteraard.
Heb de SSD omhoog gegooid naar 500GB, daar heb je voor jij er mee wilt echt wel genoeg aan voorlopig.
Ik speel grotere games en heb jarenlang gedaan met 512GB.
Dan heb je ook gewoon snelheid over je hele systeem heen. Het is dan zonde om er een trage HDD bij te zetten zeg maar.

Ik heb qua behuizing zelf de S500 met venster en hou van stilte. Tuurlijk, als mijn grafische kaart even aan de slag gaat, dan ga je hem wel horen, maar veelal heb je dan toch geluid aan. :+
Moet er dan wel bij zeggen dat mijn pc een stuk zwaarder is met alles wat er in zit qua kracht en dus ook warmte ontwikkeling.

[Voor 93% gewijzigd door Arunia op 26-01-2021 10:42]

• Superjeff777
Ik weet niet welke graficsche kaart ik moet nemen

• Arunia
Heb even snel laten uitrekenen wat het kost incl. verzending bij 2 winkels:
https://tweakers.net/pric...cts=1&maxshops=2#shoplist
Dan heb je maximaal 50 euro over denk ik voor een grafische kaart.
2e hands is er niet heel veel te vinden op dat gebied. Denk wel voldoende voor jouw eisen, maar verwacht dat je die dan best wel snel gaat vervangen.

• Superjeff777
De RAM hoeft niet te zo hoog te zijn 8GB is genoeg. In dat rijtje wat u heeft gemaakt is er 1TB SSD inplaats van 500GB

• Arunia
Oeps, verkeerde inderdaad. Dus dat scheelt al iets geld.

Zeg alsjeblieft maar je hoor. Ben wel net 40, maar hou zelf niet van u (ook niet van mijn dochter. ;) ).

Dus dat kan nog omlaag en dan over naar 8 GB ram en 500GB opslag.

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-03 20:07
In het bovenstaande lijstje kan je ook nog besparen door een i3-10100f te nemen, dat is meer dan voldoende voor jou doeleinde.

• Superjeff777
Hoeveel scheelt zo´n 13 10100f qua prijs en performance

• Superjeff777
*i3

• Arunia
Ikzelf ben daar echt wel op tegen. Mocht je later meer willen, dan is een grafische kaart makkelijker te vervangen dan je CPU.
Maar goed, het scheelt hooguit een paar tientjes en Minecraft hangt meer op de processor dan op de grafische kaart.

1Geheugen internHyperX Fury black HX426C16FB3/8€ 34,79€ 34,79
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,59

Kom nu hier op uit.

[Voor 81% gewijzigd door Arunia op 26-01-2021 11:10]

• Superjeff777
Maar welke grafische kaart zou ik nemen nu ik nog meer geld over heb

• Arunia
Je komt op 455 uit met verzendkosten.
https://tweakers.net/pric...cts=3&maxshops=2#shoplist
Dus eigenlijk iets meer dan 100 euro over (om maar even je max budget te pakken.

Ikzelf zou zeker wel voor de i5 kiezen ipv de i3.
Ben zelf fan van Sapphire ofwel AMD, maar eigenlijk is beide gewoon prima.

[Voor 19% gewijzigd door Arunia op 26-01-2021 11:15]

• Superjeff777

• Superjeff777
voor de games die ik wil spelen

• JRShield
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-03 10:19
Nee, dan is de APU van je processor nog beter. Als je een nieuwe grafische kaart wil hebben moet je op minimaal 150 euro rekenen voor een GTX 1650 bijvoorbeeld. 2e hands kan je deze misschien goedkoper krijgen maar onder de 75 euro wordt het lastig een kaart te vinden die beter presteert dan je APU. Mijn advies? Koop de PC zoals deze nu aangeraden wordt en spaar nog even door voor een grafische kaart.

• Superjeff777
Thanks, maar is de i3 10100f chip een APU

• Arunia
De F reeks is eentje zonder iGP ofwel zonder grafische processor in de processor zelf.
Dus nee. Ik raadt overigens aan om voor de i5 te gaan zodat je voor die paar tientjes meer wel langer me de computer kunt doen qua snelheid. Dat is ook een 6-core tegenover de 4-core van de i3.

De vraag is, kun je nog ietsjes door sparen voor een betere GPU? zo ja, doen.
Zo nee, kijk 2e hands voor iets simpels. en upgrade die dan later voor wat beters.

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-03 20:07
De moderne i3 is een prima processor hoor. De i5 is natuurlijk wat beter maar bij dit budget is die 60 euro besparing mooi meegenomen, die kan je dan weer in een videokaart steken waar je vervolgens meer performance winst mee haalt.

Je kan wel kijken naar toekomstige upgrades maar over een aantal jaar is de i5 ook al aan de langzame kant en kan je beter een nieuwe pc kopen. Zou dus gewoon kijken naar wat je nu nodig hebt.

Als je ook nog een iets goedkopere kast neemt moet je met het overige geld wel een mooie 2e hands videokaart kunnen vinden.

• Arunia
@rickbovenkamp Gelijk heb je uiteraard ook wel. Maar ben het toch niet volledig met je eens.
2e hands heb ik wel een aantal GPU's gevonden:
V&A aangeboden: Watergekoelde Sapphire R9 290 4GB GDDR5
V&A aangeboden: EVGA GTX 690

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:04
Als je voor schoolwerk een ander apparaat hebt bijv een laptop of oude desktop waar je het op kunt doen dan is een console misschien beter met deze budget. Je kan op een xbox series x roblox spelen en minecraft verder heb je een apparaat waar je de komende 7 jaar alles wat nieuw uit komt op kunt spelen.

PC : Ryzen 7 3800x / 6800XT / 32 GB DDR4 @ 3200

• Superjeff777
Wat is een console?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:04
console is ander woord voor "apparaat" zoals xbox, playstation, wii, etc

• Arunia
Ofwel, een spelcomputer.
De hele naam is gameconsole. :p

• Superjeff777
Dat ga ik niet doen want ik moet er ook nog schoolwerk op doen!

• Arunia
Er werd ook gezegd:"als je voor schoolwerk een ander apparaat hebt".
Vandaar.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee