Rookgasafvoer vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander-2021
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-02-2021
Dag allemaal,

Mijn Nederlands is slecht, please bear with me :-)

Een jaar geleden had ik een apartament in Amsterdam Oost gekocht, een oude gebouw van ~1930. Een paar maanden later ging CV ketel (Intergas uit 2005) kapot, eerst met gas lekkage. Uiteindelijk heb ik het laten vervangen op hetzelfde plek in de keuken. Maar er is een probleem: de gasafvoer gaat direct horizontal naar de straat door de wand, er is geen schoorsteen en niemand (VVE, vorige eingenaar, etc) weet waar is het.

Nu ik probeer dit probleem om te fixen en zoek op een advies. Wat zal ik doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-05 23:23
Wat is het probleem zoals het nu is? Een horizontale rookgas uitlaad is gebruikelijk om toe te passen bij onder andere appartementen.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander-2021
Een contractor die aan iets anders werkt in de keuken zegt me dat het niet veilig is (en niet meer toegestan) om horizontale rookgas te gebruiken. En nu denk ik, oke... als het niet veilig is, hoe kan ik het fixen? Een pijp van eerste verdieping tot vierde door facade? Als dat, zal ik een toestemming van gemeente aanvragen? Ik heb noit gezien zo een installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
Horizontale rookgas is prima veilig mogelijk.

Waarschijnlijk heeft u een enkelwandige rookgas uitlaad. Die zijn niet veilig omdat ze lucht uit je huis gebruiken.

Je moet een dubbelwandige rookgas afvoer hebben. Die mag zover ik weet prima horizontaal gebruikt worden.

Bij een storing van je ketel, kan je dan nooit een koolmonoxide vergiftiging oplopen omdat de ketel niet verbonden meer is met de lucht ruimte van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-05 13:30

MicroWhale

The problem is choice

Ik ga er even van uit dat je een gesloten systeem hebt, want die zijn het meest gebruikt. Bij een open systeem mag je sowieso geen horizontale afvoer hebben namelijk omdat dat gevaarlijk is.

Bij een gesloten systeem kan het wel, maar moeten de pijp en de uitmonding in de muur aan bepaalde eisen voldoen om bijvoorbeeld trek (buitenlucht die naar binnen komt en het giftige afvoergas naar binnen blaast) tegen te gaan.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:01
plaats eens een foto van wat er buiten zit ? en wat er binnen zit ?

en daarnaast. er zijn tegenwoordig heelveel regels voor rookgassen.
het is lastig om zonder plaatje te weten waarop de monteur doelt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander-2021
Mijn fout, hier zijn een paar foto's. Ik heb de expansievat in deze installatie, dus het gesloten system is, denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtMSw9ola4p8h5XnX71of4-xUeQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r18qvYs5YPL6HD35riRZ7J34.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4xq0o1awnfufSQCMx4BFwRaDAE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbV1W3PpThqGoXyrtZMBLeVK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 13:34
aha.. nieuw installeren mag niet meer op deze manier (volledig nieuwbouw)

maar omdat het al oud is mag het zo blijven (en vervangen/repareren)

belangrijk is wel dat de rookgasafvoer niet exact horizontaal loopt, maar afschot heeft richting de ketel om condenswater goed af te kunnen voeren. maar bij zo'n kort stukje is her risico op vollopen en verstoppen niet zo groot...

wat mij betreft niks mis mee, maargoed, mijn hobby is bmi inspectie en elektra...

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
kan het raam wat er boven zit open ? zitten er nog meer ramen in de buurt welke open kunnen ?
de rookgassen kunnen als het raam open staat, andermans woning binnen waaien.
de regels voor rookgassen zijn strenger geworden maar dit had gewoon nooit gemoegen.
technisch gezien mag het dus niet maar om een hele andere reden dan welke de keukencontractor verteldt.
hoe we dit oplossen verscheelt erg per situatie. soms kan je hem buiten verlengen tot boven het gebouw.

@Japidoff wat is hier behalve het raam dan mis mee ? moet tegenwoordig echt allemaal concentrisch zijn ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 13:34
miciel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 07:45:
kan het raam wat er boven zit open ? zitten er nog meer ramen in de buurt welke open kunnen ?
de rookgassen kunnen als het raam open staat, andermans woning binnen waaien.
de regels voor rookgassen zijn strenger geworden maar dit had gewoon nooit gemoegen.
technisch gezien mag het dus niet maar om een hele andere reden dan welke de keukencontractor verteldt.
hoe we dit oplossen verscheelt erg per situatie. soms kan je hem buiten verlengen tot boven het gebouw.

@Japidoff wat is hier behalve het raam dan mis mee ? moet tegenwoordig echt allemaal concentrisch zijn ?
technisch gezien is dit concentrisch..

maar het enige punt zou wel dat raam zijn geloof ik.
https://rijksoverheid.bou...rtikelsgewijs/hfd3/afd3-8

dan zou het raam de instroomopening zijn.. ik meen dat dit er in de praktijk op neerkomt dat rookgasafvoeren in een gevel bij hoogbouw niet wenselijk zijn... maar theoretisch zou het zelfs nog wel kunnen denk ik....

en @Alexander-2021 hebben ze de doorvoer groter geboord? er lijkt nog wat boorslijpsel op de buitengevel te zitten?
als dit zo is, met veel water wegspoelen/borstelen, hoe langer het blijft zitten hoe slechter je het weg krijgt, of is het wat anders?

mijn antwoord heb ik ook gebaseerd op de aanname dat dit altijd al zo gezeten heeft kan je dat bevestigen?

[ Voor 14% gewijzigd door Japidoff op 26-01-2021 08:02 ]

gang is alles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
Japidoff schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 07:54:
[...]

maar het enige punt zou wel dat raam zijn geloof ik.
https://rijksoverheid.bou...rtikelsgewijs/hfd3/afd3-8

dan zou het raam de instroomopening zijn.. ik meen dat dit er in de praktijk op neerkomt dat rookgasafvoeren in een gevel bij hoogbouw niet wenselijk zijn... maar theoretisch zou het zelfs nog wel kunnen denk ik....

en @Alexander-2021 hebben ze de doorvoer groter geboord? er lijkt nog wat boorslijpsel op de buitengevel te zitten?
als dit zo is, met veel water wegspoelen/borstelen, hoe langer het blijft zitten hoe slechter je het weg krijgt, of is het wat anders?
Bouwbesluit waar je naar verwijst, is dat niet alleen van toepassing op nieuwbouw? Bestaande bouw is het niet van toepassing toch?

Woon zelf ook in Amsterdam en vroeger was dit voor deze oude gebouwen een algemeen geaccepteerde methode. Indien er een raam boven was, werd er een extra lange pijp van een meter gemonteerd van de gevel af (moest je dan wel de bevestiging methode voor hebben).

Persoonlijk zou ik het zo laten mits je buren er geen last van hebben aan de buitenkant.

Zijn jullie het allemaal ermee eens dat dit een veilige manier is voor de bewoner? Ik bedoel, er is hier geen sprake van koolmonoxide gevaarlijke situatie, toch?

Wellicht met 10 jaar zit je aan een warmtenet wat ze nu in Amsterdam aan 't bouwen zijn of een andere warmte methode.

PS ik ben geen expert of installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
[...]

nee we hebben tegenwoordig ook concentrische keteladapters. (dus zonder broekstuk)
dat is weer wat veiliger. bij een lekkage komt de co2 dan in je ketel en slaat deze uit. is het idee.

edit binnen is deze ketel gewoon goed gekeurdt behalve het raam verhaal buiten.
en er moet nog een keertje zo,n mooije sticker op van onderhoudt.

edit 2
[...]

ja het kan het verwaait wel (verduningsfactor) en het is een schone hr ketel. alleen op den duur vervuildt hij
en dan gaat hij teveel co2 uitstoten waardoor het niet meer aan je verduningsfactor komt. en dan kan het verkeerdt aflopen met de bovenbuurman/vrouw, maar voordat dit gebeurt moet je bewust een aantal jaren geen onderhoud plegen. maar het neemt niet weg dat het volgens de richtlijnen/regels niet mag. je mag geen gevaarlijke situaites uitlokken zeg maar en dat is op die manier wel mogenlijk. (wel met moeite)

[ Voor 63% gewijzigd door miciel op 26-01-2021 09:11 ]

Pagina: 1