Vraag

• jblommetje
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-03 08:56
Beste Tweaker,

Voor thuis ben ik nu al enige tijd bezig met het opzetten van een netwerk omdat het bereik erg slecht is/was (nieuwbouw). Helaas ben ik nogal een leek op het gebied van netwerken.
Hieronder een lijst van apparatuur:

- UniFi AP-AC-LITE (3 stuks)
- Ubiquiti UniFi Switch 8-60W
- Ziggo Connectbox
- Daarnaast is er op elke verdieping een internetaansluiting.

Ziggo connectbox -- Switch --- AP

Probleem:
- Zowel de AP's als de switch worden in de controller wel herkend maar blijven staan in de status 'adopting'.

Ik het volgende al geprobeerd:
- Reset van Switch
- Reset van AP's
- Herinstalleren van controller

Het enige wat lukt om de AP's enigzins werkend te krijgen is om deze in standalone mode via de mobiele applicatie in te stellen (al zijn de internetsnelheden dan niet fantastisch)

Volgens mij zie ik iets enorm over het hoofd, maar zoals gezegd ben ik nogal een leek op dit gebied dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)
Mochten jullie nog meer informatie nodig hebben dan hoor ik het!

Alvast bedankt!
Joost

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@jblommetje Een aantal vraagjes:
  • Hoelang blijven die staan in adopting? Dit kan wel een aantal minuten duren.
  • Waar heb je de controller op geïnstalleerd?
  • Hoe heb je dat apparaat aangesloten?
  • Wat is je adopt volgorde? Ik zou verwachten dat je eerst de switch aansluit en die adopt, daarna je AP's één voor één aansluit en die adopt.
Verder heb ik je titel wat minder generiek gemaakt.

[Voor 7% gewijzigd door rens-br op 26-01-2021 08:18]

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kan het zijn dat je meerdere (virtuele) Netwerkadapters hebt staan, disable ze eens allemaal met uitzondering van degene waar je nu verbinding mee hebt. Ik moest bijvoorbeeld mijn HyperV virtuele adapter disablen in Windows10.

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 22:12
Probeer eens met SSH te verbinden naar je AP. De unsername/password combinatie is waarschijnlijk ubnt/ubnt, tenzij je in je controller iets anders hebt meegegeven.
Daarna:
set-inform http://ip-of-controller:8080/inform

[Voor 8% gewijzigd door stijnos1991 op 26-01-2021 09:07]

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:20
Als je je controller op je windows pc hebt staan, zou het kunnen dat je windows firewall de connectie tussen je unifi apparatuur en je windows bak heeft dichtstaan. Probeer eens een device te adopten met je windows firewall uit.

Als dat werkt dan moet je je firewall weer aanzetten en poorten openzetten.

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Staat deze optie ook uit of aan?

https://tweakers.net/i/XXCajEBbLkOqrrSTKyNRiqnQjS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DRAGrumtrAHUbd6M0CvFQaoQ.png?f=fotoalbum_large

• jblommetje
rens-br schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:17:
@jblommetje Een aantal vraagjes:
  • Hoelang blijven die staan in adopting? Dit kan wel een aantal minuten duren.
  • Waar heb je de controller op geïnstalleerd?
  • Hoe heb je dat apparaat aangesloten?
  • Wat is je adopt volgorde? Ik zou verwachten dat je eerst de switch aansluit en die adopt, daarna je AP's één voor één aansluit en die adopt.
Verder heb ik je titel wat minder generiek gemaakt.
- Minimaal 30 minuten, ik heb pas 1 keer gezien dat de switch geadopt was, direct daarna viel deze weer weg.
Als ik bij events kijk zie ook dat de switch telkens opnieuw 'Automatically readopt' is.
- Op een windows computer
- Meestal via wifi van de ziggo router. Heb het ook getest via bedraad zowel direct in de switch als in de router van ziggo, dit maakt geen verschil.
- Eerst de switch inderdaad.
- Dank :)

• jblommetje
stijnos1991 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:07:
Probeer eens met SSH te verbinden naar je AP. De unsername/password combinatie is waarschijnlijk ubnt/ubnt, tenzij je in je controller iets anders hebt meegegeven.
Daarna:
set-inform http://ip-of-controller:8080/inform
Ik krijg het volgende dan terug:
Adoption request sent to 'http://192.168.178.143:8080/inform'. Use the controller to complete the adopt process.

Daarna veranderd er niks in de controller.

Hieronder een screenshot van de events:

• jblommetje
kaasplank1 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:19:
Als je je controller op je windows pc hebt staan, zou het kunnen dat je windows firewall de connectie tussen je unifi apparatuur en je windows bak heeft dichtstaan. Probeer eens een device te adopten met je windows firewall uit.

Als dat werkt dan moet je je firewall weer aanzetten en poorten openzetten.
Dit kan ik helaas niet proberen, computer is van werk en daar mag ik dat niet op uitzetten

• jblommetje
Deze opties staan beide uit.

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:20
jblommetje schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:09:
[...]

Dit kan ik helaas niet proberen, computer is van werk en daar mag ik dat niet op uitzetten
Ik verwacht wel dat dit je issue is, dan zou ik in ieder geval een uitzondering maken in je firewall, tcp 8080 moet dus openstaan.

Als dit niet mag, dan is dit misschien niet het juiste apparaat om je controller op te draaien.

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

• jblommetje
Enforcer schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:04:
Kan het zijn dat je meerdere (virtuele) Netwerkadapters hebt staan, disable ze eens allemaal met uitzondering van degene waar je nu verbinding mee hebt. Ik moest bijvoorbeeld mijn HyperV virtuele adapter disablen in Windows10.
Volgens mij niet, het enige wat ik nu heb staan is:
- Ziggo router
- Unifi Switch
- 2 unifi AP's in standalone mode (tijdelijke oplossing)
- Smart tv
- Sonos

• jblommetje
kaasplank1 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:14:
[...]

Ik verwacht wel dat dit je issue is, dan zou ik in ieder geval een uitzondering maken in je firewall, tcp 8080 moet dus openstaan.

Als dit niet mag, dan is dit misschien niet het juiste apparaat om je controller op te draaien.
Ik zal eens kijken of ik ergens een laptop vandaan kan halen om dit te proberen.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
jblommetje schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:54:
- Meestal via wifi van de ziggo router. Heb het ook getest via bedraad zowel direct in de switch als in de router van ziggo, dit maakt geen verschil.
Ik zou zeggen dat bedraad via de router van Ziggo het beste resultaat moet geven.

• jblommetje
Zou eventueel een cloud key ook een oplossing kunnen zijn?

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 22:12
Het klinkt imho als een firewall issue. Zoek eens op welke poorten beschikbaar moeten zijn en zet die open voor je lokale netwerk.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dus je mag wel de controller instaleren op de laptop van de zaak maar je mag niet even, is alleen voor dit tijdelijke doel, de firewall uitzetten? Vreemd.

• Rossi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-03 14:41
sypie schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:40:
Dus je mag wel de controller instaleren op de laptop van de zaak maar je mag niet even, is alleen voor dit tijdelijke doel, de firewall uitzetten? Vreemd.
Installatie vind standaard plaats binnen userappdata dus waarschijnlijk geen adminrechten nodig. En als java er ook al op staat kan je de controller dus gewoon installeren ;)

Het klinkt mij ook als een firewall-issue. Java vraagt na installatie ook om extra firewall-access bij het eerste keer starten van de controller (wederom adminrechten nodig) dus denk dat je daar moet zoeken.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04:02
Niet alleen 8080 moet open staan ook de STUN communications moeten mogelijk zijn dit zit op op UDP 3478

https://help.ui.com/hc/en...ication-Errors#whatisstun

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• jblommetje
Ik ga het vrijdag maar eens proberen op een andere laptop, hopelijk lukt het dan!

Voor nu staan de APs in standalone mode, wat opzich ook goed draait.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee