Toon posts:

Honeywell ATF600 wandhouder laadt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Nuukmaster
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-01 22:45
Hoi allen,

Dit topic is al een keer eerder aan bod geweest, maar het lijkt me niet onverstandig om er toch nog weer even aandacht aan te schenken.

Ik heb sinds kort een Evohome systeem in huis geïnstalleerd. De meest recente versie (WiFi) wordt standaard met een ATF800 geleverd: een tafelstandaard die op 5V de centrale oplaadt. Ik heb de centrale liever aan de wand en zodoende heb ik een ATF600 aangeschaft. Deze kan op de draad van de ketel worden aangesloten, maar ook op lichtnet (220V). Ik koos voor het laatste en hoewel hij goed is aangesloten, laadt hij de centrale niet op.

In eerste instantie dacht ik dat hij kapot was dus heb ik hem omgeruild, maar deze doet precies hetzelfde: helemaal niks. Ik heb hem doorgemeten en hij geeft 4.1V spanning, wat volgens Resideo (het Honeywell dochterbedrijf) prima is. Het lijkt alsof er geen goed contact gemaakt wordt tussen de metalen delen voor het opladen, maar ook dat lijkt niet het probleem want alle delen lijken nu wel gewoon goed contact te maken.

Heeft iemand zoiets meegemaakt en een oplossing gevonden? Ik vermoed dat de 4.1V spanning toch het probleem is, ondanks wat Resideo zegt... Overigens, ik heb software-matige oplossing geprobeerd (resetten e.d.) en ook dat deed niets. De batterijen zijn goed en hij laadt wel prima op op de ATF800.

Vr. gr.,

Martin

[Voor 6% gewijzigd door Nuukmaster op 25-01-2021 21:49]

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26
Gebruik je die meegeleverde voeding die je in de doos stopt of iets anders? Ik heb de mijne via de oude kabel hangen aan een oude Nokia oplader, helaas geen 220v in dat doosje en heb nog niet gedurfd om een nieuwe kabel te trekken.

Maar ook dat gaat goed, ondanks dat de oplader 6 meter verderop hangt.

Een paar klachten over de lage spanning van de meegeleverde voeding : https://www.google.com/se...8#lbl=REVIEWS&pie=plaji-i

[Voor 29% gewijzigd door WVL_KsZeN op 25-01-2021 22:05]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
@Nuukmaster
Ik heb dezelfde ook.

Op zolder aan de bestaande bedrading de bijgeleverde voeding gemonteerd (dus niet voeding uit de cv ketel)

En beneden de muirhouder eraan.

Dit gaf in eerste instantie ook de melding dat hij niet oplaadde.

Maar mijn kabel was 4 aderig, dus 2 aders per contact gebruikt en nu werkt het helemaal zoals het hoort.

Ze gaan er eigenlijk vanuit dat je 230v in de doos achter de thermostaat hebt, maar dat komt in Nederland niet zo veel voor.

De melding komt omdat de laadstroom inkakt dpor de weerstand in de bedrading.

Als je de bedrading vervangt zou ik er meteen 230v in trekken en de bijbehorende voeding direct achter de muurplaat plaatsen.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Voor het opladen van twee Ni-MH's in serie is 4,1V al veel te veel. Maar je hebt die spanning onder nullast gemeten waarschijnlijk, dus dat zegt allemaal niet zo veel.

• Nuukmaster
Hoi allen,

Hartelijke dank voor reacties. Ik heb een nieuwe 230V aansluiting in de muur waar ik de meegeleverde voeding op heb aangesloten, direct achter de muurplaat. Maar hij laadt dus alsnog niet het centrale paneel op...

Ik kan me niet voorstellen dat het probleem in de bekabeling zit...

@FRANQ Twee aders per contact? Mag ik vragen hoe je die vier aders precies hebt aangesloten op de module? Zijn het simpelweg twee aparte live en nuldraden?

@kabeltjekabel Suggesties hoe ik het kan doormeten zodat er bruikbare gegevens uitkomen die tot een oplossing kunnen leiden?

Hartelijk dank!

• kabeltjekabel
Nuukmaster schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:20:
@kabeltjekabel Suggesties hoe ik het kan doormeten zodat er bruikbare gegevens uitkomen die tot een oplossing kunnen leiden?

Hartelijk dank!
Onder belasting, maar die belasting lijk je dus al niet te krijgen.

Waarschijnlijk verwacht dat ding gewoon 5V en zit het laadcircuit daar in die het verder afregeld om die twee Ni-MH's te laden.

• FRANQ
  • Nu online
@Nuukmaster

Ik heb dus in het pijpje naar zolder een 4 aderige signaalkabel lopen.

Daarvan heb ik 2 draadjes voor de + en 2 draadjes voor de - gebruikt.
Als ik van beide 1 draadje gebruikte en de overige 2 los had liggen was de voedingsspanning te laag.

Nu begrijp ik dat je voeding direct achter de muurplaat zit,
Dan zou hij het gewoon moeten doen.

Zou je een foto kunnen plaatsen hoe het nu aangesloten zit?

• Nuukmaster
@kabeltjekabel Ik had hetzelfde vermoeden: dat de centrale pas begint te laden op het moment dat hij 5V merkt..

@FRANQ Ik heb twee foto's bijgevoegd: één van de 230V op de voeding en één van de twee draden die op + en - moeten zijn aangesloten (heb de instructies gevolgd bij installatie dus tot zover ik weet is dat gewoon prima zo). De voltmeter geeft ook gewoon 4.1V aan in dezelfde richting als op de ATF800 standaard (daar meet ik dus 5V op) dus het zou volgens mij moeten werken zo...

• kabeltjekabel
Wat staat er op dat voedingsblokje?

Heeft hij maar 2 contacten met je Evohome?

Als daar gewoon 5V 500 mA oid op staat en hij heeft maar 2 contacten; zet er eens een zo'n oud fietslampje tussen. Die zijn 6V 400mA (die voor de koplamp dan, die voor het achterlicht zijn 6V 100 mA) ofwel 15 Ohm. Dat zou ca. 333 mA moeten trekken op 5V.

• FRANQ
  • Nu online
Nuukmaster schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:39:
@kabeltjekabel Ik had hetzelfde vermoeden: dat de centrale pas begint te laden op het moment dat hij 5V merkt..

@FRANQ Ik heb twee foto's bijgevoegd: één van de 230V op de voeding en één van de twee draden die op + en - moeten zijn aangesloten (heb de instructies gevolgd bij installatie dus tot zover ik weet is dat gewoon prima zo). De voltmeter geeft ook gewoon 4.1V aan in dezelfde richting als op de ATF800 standaard (daar meet ik dus 5V op) dus het zou volgens mij moeten werken zo...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het zit inderdaad helemaal goed aangesloten.
Je hebt (zoals je zelf ook al zei) het originele voedings blokje.
Dus het zou gewoon horen te werken.
Ik zou dus bij honeywell een ticket openen om ondersteuning vanuit hun te krijgen.
Want ze verkopen dus iets wat niet werkt.
Zie ook de vele klachten op internet, al is dat vaak bij montage op zolder en dan de 4v over de bestaande bedrading.

Het is WEER extra geld.
Maar deze doet wel 5V
https://www.conrad.nl/p/t...h=1&vat=true&insert_kz=8J

• Nuukmaster
@kabeltjekabel Op voedingsblokje staat alleen L en N (live en nul); de aansluitingen achter op de wandplaat (foto 2) zijn in twee secties ingericht. Eén is voor aansluiting op de draad van de ketel (gemarkeerd met AUX en onder iedere aansluiting X en Y) en die ander is dus voor wisselspanning (DC): de rode contact is gemarkeerd met + en de zwarte met -. Hij heeft dus inderdaad maar twee contacten met de Evohome en dat heeft die tafelstandaard (AFT800) volgens mij ook (geen spanning gemeten op de andere contacten). Ik ben bang dat dat soort fietslampjes hier een schaars goed zijn geworden :-P Vermoed je dat het 5V zal zijn als ik hem onder belasting meet? Overigens, de tafelstandaard meet 5V zonder belasting.

@FRANQ Ik heb een topic geopend by Honeywell Resideo; ik zal even zien wat ze zeggen. Het is geen dringend probleem, maar toch wel iets wat ik wil hebben opgelost. En bijzonder dat Honeywell het toelaat om zoiets met zoveel klachten toch gewoon te blijven verkopen.

• GerbenJanW
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-02-2022
Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem als hierboven beschreven. Is er een oplossing?

• RonFl
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-11-2022
Ik zit met het zelfde probleem. Ik heb de standaard ATF800 meegeleverd gekregen maar omdat ik een wandmontage wilde heb ik een ATF600 aangeschaft. Bij bevestiging op de ATF600 geeft de Evohome de foutmelding "Voeding slecht".

Bij plaatsing op de tafelmodule werkt de Evohome perfect!

Na alle aansluitingen en instellingen bekeken te hebben kon ik geen aanwijsbare oorzaak vinden en bleef de foutmelding met bijbehorend piepje.

Vervolgens de spanning op diverse plaatsen gaan meten.

Op de contacten van de tafelmodule 5,1 V
Op de contacten van de wandmodule 4,2 V

Vervolgens direct op de contacten van het trafo blokje gemeten en daar ook 4,2 Volt gemeten.

Op dit trafo blokje staat 4 Volt en op de wandmontage staat 5 Volt. Het verschil zal waar het probleem zijn.

Resideo - Honeywell levert dus apparatuur die niet op elkaar aansluit terwijl dat wel gezegd wordt.

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Zelf ook een paar keer gemerkt / deze melding gehad.

Wat mij opviel is dat in het foutenlog de fout maar 1 of 2x stond, maar ik wel elke keer een melding in beeld kreeg.

Via "Menu", "Foutenlogboek", "Foutmeldingen verwijderen" het logboek leeggehaald, en daarna de melding ook niet meer gezien.

(totdat ik met de cv-ketel bezig ging, en ook de 230 > 5v adapter daar even los had gekoppeld. Toen kon ik via hetzelfde trucje de melding weer laten verdwijnen)

[Voor 21% gewijzigd door Jeldert op 22-10-2022 20:21]

Juist

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee