Toon posts:

Zelf bouwen: tekensoftware electra, afvoer, ventilatie?

Pagina: 1
Acties:

• Guido1982
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-02 10:45
Wij zijn druk bezig met de plannen van een nieuwbouw woning. Nu gaan we deze zelf afbouwen. Ik ben vrij technisch aangelegd maar vroeg me af of er handige software is om je zaken als stopcontacten, ventilatie e.d. in te tekenen.

Zijn er tips?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Guido1982 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:31:
Wij zijn druk bezig met de plannen van een nieuwbouw woning. Nu gaan we deze zelf afbouwen. Ik ben vrij technisch aangelegd maar vroeg me af of er handige software is om je zaken als stopcontacten, ventilatie e.d. in te tekenen.

Zijn er tips?
Gratis versie van Qcad is wel aardig om mee te tekenen.

Maar als je echt nog tekeningen nodig hebt om te bouwen en vergunning zou ik dat toch aan een professional overlaten.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat je nodig hebt om verschillende disciplines in één tekening of 3D model te zetten is een BIM-programma. Die zijn op zich niet heel goedkoop of heel eenvoudig te leren. De term BIM is in ieder geval iets wat je los kunt laten op je favoriete zoekmachine.

• Guido1982
Ernemmer schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:36:
[...]

Gratis versie van Qcad is wel aardig om mee te tekenen.

Maar als je echt nog tekeningen nodig hebt om te bouwen en vergunning zou ik dat toch aan een professional overlaten.
Top, het is alleen voor eigen referentie dus hoeft niet professioneel.

• Guido1982
sypie schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:38:
Wat je nodig hebt om verschillende disciplines in één tekening of 3D model te zetten is een BIM-programma. Die zijn op zich niet heel goedkoop of heel eenvoudig te leren. De term BIM is in ieder geval iets wat je los kunt laten op je favoriete zoekmachine.
Ah ja die term kende ik, was hem alleen vergeten.

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:19
Ik heb alles is Sketchup gedaan; ook alle tekeningen en details voor de vergunningsaanvraag.

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03:23
denk aub wel na over het riool houdt je aan de richtlijnen. bij een bocht van de standkleiding binnen 1.5 meter geen aansluiting maken. etc.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:59
meest logische lijkt mij een BIM omgeving als Revit, ik heb zelf ons hele project in Fusion 360 gezet en dat werkt voor mij goed genoeg om sparingen etc nauwkeurig uit te meten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-03 11:23
Revit is leuk voor de grote projecten als kantoorpanden flatgebouwen en winkelcentra.

Voor een woonhuis kan het (als je het toch hebt) maar het is totaal niet noodzakelijk.

Het architectenbureau waarmee ik samen heb gewerkt tijdens de renovatie en latere verbouwing van onze woning heeft al het tekenwerk van onze woning gewoon in AutoCAD gedaan. Alles in verschillende lagen zodat je makkelijk tekeningen kon uitdraaien per onderwerp. (Ze werken daar ook met Sketchup en revit overigens)

Voor mij was het weer erg makkelijk omdat ik ook dagelijks met AutoCAD werk (naast inventor) waardoor ik zelf ook de nodige aanpassingen kon doen.

Ik zou zelf kiezen voor AutoCAD, dit kun je onder de educatieve "licentie" privé gratis downloaden.

Op internet zijn er ook diverse symbolen bibliotheken te downloaden voor AutoCAD.

Je kan op YouTube een hoop instructie filmpjes vinden.

Revit is voor de beginner toch ook een stuk ingewikkelder.

[Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 25-01-2021 23:14]

• Guido1982
Dank allen, ik heb huiswerk zo te lezen

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-03 22:08
miciel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:47:
denk aub wel na over het riool houdt je aan de richtlijnen. bij een bocht van de standkleiding binnen 1.5 meter geen aansluiting maken. etc.
Nooit van gehoord, wat is hier de reden voor / waar staat deze richtlijn?

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03:23
mouse86 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:26:
[...]

Nooit van gehoord, wat is hier de reden voor / waar staat deze richtlijn?
https://www.wavin.com/nl-...f-81e5-84e71a0813ef_21271
paginna 20. (hoe ik het weet ach we zijn hem ooit met 4 man vergeten zeg maar :X )

[Voor 16% gewijzigd door miciel op 26-01-2021 10:29]

• Guido1982
miciel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:34:
[...]

https://www.wavin.com/nl-...f-81e5-84e71a0813ef_21271
paginna 20. (hoe ik het weet ach we zijn hem ooit met 4 man vergeten zeg maar :X )
Da's handig, die ga ik zeker eens lezen
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee