Vraag

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik heb een Windows 10 tablet (Lenovo miix510) en een workstation op mijn werkplek. De workstation gebruik ik voor intensieve 3D applicaties (CAD, BIM,...). Het tablet gebruik ik (o.a.) om met de hand te schetsen (via de digitale pen).

Een veelvoorkomende workflow is:
- 3D model maken op workstation.
- hiervan een 2D-afbeelding genereren (plan, aanzicht, perspectieftekening,...).
- dit als achtergrond gebruiken om schetsen te maken (tablet).
- op basis van de schetsen het 3D model verder verfijnen.
- etc...

Daarnaast gebruik ik het tablet ook als ik mobiel moet zijn. Bvb. om notities te maken in vergaderingen, maar ook bvb. om een 3D-model te tonen aan een klant. Dat gaat voor mij vlot genoeg met de miix510.

Het ideale scenario zou zijn dat ik het tablet kan gebruiken als een 2e (of derde) monitor van mijn workstation. Ik gebruik dan de rekenkracht van de workstation, en de pen-functionaliteit van het tablet. Afbeeldingen kan ik dan gewoon naar het tablet slepen als ik wil schetsen.

Maar dit is niet mogelijk.

Wat tot nu toe het best dit ideale scenario benadert is remote desktop van Windows. Het grote nadeel is dat ik dan geen gebruik kan maken van de GPU van de workstation.

Andere zaken die ik geprobeerd heb zijn Splashtop, Spacedesk, VirtualTablet, DuetDisplay (alleen voor Mac), maar niets werkt beter dan remote desktop.

Wat ik nog niet geprobeerd heb is via Miracast. Dit kan ik niet testen omdat mijn huidige workstation niet compatibel is (de miix510 wel).

Een ander alternatief is natuurlijk om een grafisch tablet te gebruiken (zoals Wacom Cintiq o.i.d.), maar dan heb ik alsnog een laptop/tablet nodig in bepaalde situaties.

Heeft iemand een gelijkaardige setup?
Is het mogelijk om remote desktop zo te configureren dat ik wel gebruik kan maken van de GPU?
Is Miracast een interessante piste?
Of hebben jullie andere tips?

Alle reacties

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:58
Ik heb geen gelijkaardige setup, wel vergelijkbare vragen, alleen zijn mijn vraagstukken minder rekenintensief, alleen ook het idee van een tablet, 2-in-1, of iets dergelijks te gebruiken als standalone computer wanneer die niet bij mijn desktop is, en als extensie van als hij er wel in de buurt is.

Tot nu toe heb ik er niet iets goeds voor kunnen vinden, anders dan het inrichten als een soort server/client configuratie voor de zaken waarbij het nodig is (dat kan bij mij ML workflow), en verder te werken met cloud-sync (wat sowieso nodig is, vanwege het remote werken).

Er is wel een 'connect' app van Windows dat werkt voor Surfaces blijkbaar. Zie https://techcommunity.mic...ndary-display/ba-p/681152 daar wordt alleen Miracast genoemd. Waarom is je desktop niet compatibel ermee? Dat lijkt alleen via wireless of bluetooth te moeten. Dat kan ik hier thuis niet controleren (mijn desktop is wired).

• willem7q
  • Niet online
Miracast lijkt inderdaad een interessante oplossing. Ik vond ook deze info: How to use Surface as a Wacom monitor.

Volgens wat ik vind zijn dit de systeem-eisen voor Miracast:
  • WiFi device with NDIS 6.3 driver.
  • Video driver that supports WDDM 1.3.
bron

Dit kan je als volgt controleren:
  • Wifi: In powershell: "Get-NetAdapter | Select Name, NdisVersion"
  • Video: Win+R "DxDiag"
bron

Ik krijg het volgende resultaat voor mijn videokaart:
code:
1
Driver Model: WDDM 2.6
Dat is dus goed.

Maar ook
code:
1
Miracast: Not Supported

Het betreft een Nvidia Quadro K2200.
Ik heb nog geen wifi op de desktop, maar ik kan uiteraard een wifi-kaart of dongle toevoegen. Maar aangezien mijn grafische kaart niet compatibel lijkt, heeft dat weinig zin...
Ik ben benieuwd om te horen of het bij iemand wel werkt. Als het goed werkt kan ik altijd overwegen om de grafische kaart te vervangen natuurlijk.

• willem7q
  • Niet online
Update:
Ik heb de gok gewaagd en een Archer T3U (https://tweakers.net/pric...b-adapter-archer-t3u.html) gekocht. Deze heb ik aangesloten op de workstation (met videokaart Nvidia Quadro M2000 i.t.t. mijn vorige post). En Miracast werkt. Ik kan de miix510 dus als derde scherm gebruiken. Pen functionaliteit werkt ook. Er is duidelijk vertraging merkbaar, maar niet storend. Als je snelle notities/schetsen maakt met de pen is er vertraging, maar de bewegingen van de pen worden wel correct geregistreerd.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee