Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bi3
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04 18:26
Net een nieuwe pc in elkaar geknutseld en het begint gelijk goed.

PC boot niet bij start, mobo VGA led blijft branden. Geen beeld en BIOS laadt niet.
Na veel rond lezen en klooien kwam ik er achter dat het aan de SATA drives lag. Als deze niet zijn aangeslotenen dan is er niets aan de hand en boot pc gewoon op.

Eerst was het alleen SATA HDD’s(deze werken trouwens op de oude pc gewoon prima) Optische drive en SSD waren geen probleem. Pc starte normaal op ook al waren deze aangesloten. Inmiddels windows en alle andere geïnstalleerd. Overigens als HDD’s alleen op de voeding waren aangesloten en niet aan mobo dan was er ook geen probleem. Het lag dus aan de schijven die oud waren. Dacht ik.
Dus vol goede moed nieuwe schijf besteld en vandaag ontvangen.

Deze net geprobeerd aan te sluiten helaas het zelfde probleem. Echter nu boot het ook niet als de optische drive(niet op SATA wel op voeding) is aangesloten. SSD deed het eerst ook niet maar nu weer wel.
Ik heb alle SATA poorten geprobeerd en ook verschillende kabels.

Ik heb in de BIOS SATA hotswab aangezet. In windows kan ik de SSD en de nieuwe HDD (de oude schrijven nog niet geprobeerd) aansluiten en ik zie ze en kan ze raadplegen geen probleem. Maar bij reboot weer hetzelfde verhaal. Kom niet verder dan de VGA LED. Geen beeld geen BIOS.

Ligt het aan de moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Begin eens met een volledige lijst aan onderdelen die je nu hebt.
Er kan nog niks worden geconcludeerd op dit moment.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bi3
Oh oops. Dt is m.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 147,-€ 147,-
1MoederbordenMSI MPG Z490 Gaming Plus€ 158,99€ 158,99
1BehuizingenFractal Design CORE 2500 € 54,90€ 54,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 37,50€ 37,50
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 75,02€ 75,02
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 100,05€ 100,05
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 103,-€ 103,-
1Optische driveLG BH16NS55 Zwart € 75,02€ 75,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 751,48

SSD samsung van 250Gb
HDD 1 Samsung 1TB
HDD 2 Samsung 2TB
HDD 3 en 4 WD green a 3TB

HDD 5 (nieuw) WD red pro 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JA93
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-11-2021
Welke videokaart heb je erin zitten?

De intel core i5-10400F is zonder interne videochip. Dus je hebt een losse videokaart erin zitten om beeld te krijgen. (staat niet in je lijstje vermeld.)

Aangezien je maar een 550 watt voeding hebt kan het zijn dat met een goede videokaart je voeding te weinig power geeft en daardoor instabiel wordt en dit zou problemen kunnen geven in de werking van je pc. (voeding is beveiligd)

Zoek op google eens naar de outervision power supply calculator en vul daar je gehele setup eens in en kijk eens welk voeding advies je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:53
Laat me raden: Je hebt de gebruiksaanwijzing niet gebruikt en ook niet naar de uitgebreide specificaties op de site gekeken?

https://www.msi.com/Mothe...GAMING-PLUS/Specification

STORAGE
Intel® Z490 Chipset

6x SATA 6Gb/s ports 1
2x M.2 slots (Key M)
M2_1 supports up to PCIe 3.0 x4 and SATA 6Gb/s, 2242/ 2260/ 2280/ 22110 storage devices 1
M2_2 supports up to PCIe 3.0 x4 and SATA 6Gb/s, 2242/ 2260/ 2280 storage devices 2
Intel® Optane™ Memory Ready 3
Supports Intel® Smart Response Technology for Intel Core™ processors
SATA2 will be unavailable when installing M.2 SATA SSD in the M2_1 slot.
SATA5 & SATA6 will be unavailable when installing M.2 SATA/PCIe SSD in the M2_2 slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bi3
JA93 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:43:
Welke videokaart heb je erin zitten?

De intel core i5-10400F is zonder interne videochip. Dus je hebt een losse videokaart erin zitten om beeld te krijgen. (staat niet in je lijstje vermeld.)

Aangezien je maar een 550 watt voeding hebt kan het zijn dat met een goede videokaart je voeding te weinig power geeft en daardoor instabiel wordt en dit zou problemen kunnen geven in de werking van je pc. (voeding is beveiligd)

Zoek op google eens naar de outervision power supply calculator en vul daar je gehele setup eens in en kijk eens welk voeding advies je krijgt.
Ik hergebruik mijn oude ATI HD5850 die heeft 10 jaar met een 530W voeding gedraaid dus daar zal het niet aan liggen. Maar ik zal de calculator even raadplegen.

Zie hieronder, voor de zekerheid de calculator laten berekenen met 1SSD, een HDD en de optische drive. Komt maar op 311 wat totaal.

OuterVision PSU Calculator part list

Motherboard: Desktop
Socket: Socket LGA 1200
CPU: 1 x Intel Core i5-10400F
CPU Speed: 2900MHz
CPU Vcore: 1.1V
CPU Utilization: 90%
Memory: 1 x 16GB DDR4 Module
Video Card Set 1: 1 x AMD Radeon HD 5850
Core Clock: 725MHz
Memory Clock: 1000MHz
Storage: 1 x M.2 NVMe SSD
Storage: 1 x SATA SSD
Storage: 1 x SATA 7.2K RPM
Optical Drive: 1 x Blu-Ray Drive
Keyboard: 1 x Standard Keyboard
Mouse: 1 x Standard Mouse
Fan: 2 x 140mm
Computer Utilization: 8 hours per day
Gaming / Heavy 3D Application Time: No Gaming / 3D Apps
Monitor: 2 x LED 24 inches

Load Wattage: 311W
Recommended Wattage: 361W
Amperage: +3.3V: 10.9A, +5V: 10.0A, +12V: 22.9A
Recommended UPS Rating: 750VA
Generated by OuterVision PSU Calculator 2021-01-26 01:02:18.0

.
White Feather schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:10:
Laat me raden: Je hebt de gebruiksaanwijzing niet gebruikt en ook niet naar de uitgebreide specificaties op de site gekeken?

https://www.msi.com/Mothe...GAMING-PLUS/Specification

STORAGE
Intel® Z490 Chipset

6x SATA 6Gb/s ports 1
2x M.2 slots (Key M)
M2_1 supports up to PCIe 3.0 x4 and SATA 6Gb/s, 2242/ 2260/ 2280/ 22110 storage devices 1
M2_2 supports up to PCIe 3.0 x4 and SATA 6Gb/s, 2242/ 2260/ 2280 storage devices 2
Intel® Optane™ Memory Ready 3
Supports Intel® Smart Response Technology for Intel Core™ processors
SATA2 will be unavailable when installing M.2 SATA SSD in the M2_1 slot.
SATA5 & SATA6 will be unavailable when installing M.2 SATA/PCIe SSD in the M2_2 slot.
Had ik wel gezien/gelezen. Alleen M2 slot 1 is bezet dus dus Sata 2 is niet beschikbaar. 5 Sata slots zouden het moeten doen. Tot nu toe niet meer dan 3 slot tegelijk bezet geweest dus daar kan het niet liggen. Ook al is een HDD aangesloten dus een Sata slot bezit is boot pc niet op. Zoals ik al schreef ik heb alle slot een voor een uitgeprobeerd.

En al zou het zo zijn dan zou die slot het niet doen waarom zou dan de pc helemaal niet booten?

[ Voor 21% gewijzigd door N00bi3 op 26-01-2021 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JA93
Oke. Dan kan het aan het vermogen van de voeding zeker niet liggen. Het is ook een 80+ gold kwaliteitsvoeding zag ik dus geen voeding uit de goedkope (rommel) hoek.

Wat ook zou kunnen is dat je sata controller in je moederbord defect is.
Wat doet je systeem als je er enkel de m.2 pci-e nvme ssd in m.2 slot 1 (A2000 1TB) op aansluit en verder niks geen sata apparaten? Als je sata controller defect zou zijn dan moet je systeem zo opstarten. De harde schijven en optische drive kun je wel enkel aan de voeding laten zitten. Werkt dit niet dan deze van de voeding afhalen.

Ik hoor wel of dit is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bi3
JA93 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:21:
Oke. Dan kan het aan het vermogen van de voeding zeker niet liggen. Het is ook een 80+ gold kwaliteitsvoeding zag ik dus geen voeding uit de goedkope (rommel) hoek.

Wat ook zou kunnen is dat je sata controller in je moederbord defect is.
Wat doet je systeem als je er enkel de m.2 pci-e nvme ssd in m.2 slot 1 (A2000 1TB) op aansluit en verder niks geen sata apparaten? Als je sata controller defect zou zijn dan moet je systeem zo opstarten. De harde schijven en optische drive kun je wel enkel aan de voeding laten zitten. Werkt dit niet dan deze van de voeding afhalen.

Ik hoor wel of dit is gelukt.
De m.2 pci-e nvme ssd in slot 1 en de samsung ssd 250gb plus de optische drive zijn nu aangesloten en het systeem werkt prima. Vandaag nog CoD black ops geïnstalleerd en ouderwets een potje kunnen spelen. Ik heb het net weer opgestart voor de zekerheid en start gewoon normaal op.

Maar zodra een ander HDD wordt aangesloten dan doet ie het niet meer. Met de optische drive deed het gister niet maar vandaag weer wel.
Ook de nieuwe HDD aanlsuiten als windows loopt (hotswab) doet het tot een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:18
Probeer eens de BIOS mode te veranderen van UEFI naar CSM. Misschien dat het gaat werken. Waarschijnlijk zijn de oude schijven MBR ipv GPT.

Zie ook
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAw5rHVml52Tnw62QUD-U58tcVw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XJm9k27BEHtwaXPIkHG8MKoh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Djarune op 26-01-2021 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bi3
Djarune schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:22:
Probeer eens de BIOS mode te veranderen van UEFI naar CSM. Misschien dat het gaat werken. Waarschijnlijk zijn de oude schijven MBR ipv GPT.

Zie ook
[Afbeelding]
Die staat al op CSM. Toen ik eindelijk iets in beeld kreeg was de volgende melding:
“There is no GOP (Graphics Output Protocol)support detected in this card. BIOS CSM/UEFI Mode settings in BIOS will be changed to CSM.”

Blijkbaar ondersteunt de oude HD 5850 überhaupt geen UEFI.

Ik heb even gecheckt de nvme ssd is GPT en de samsung ssd MBR.
Geen idee wat ik daarvan moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JA93
Dat is wel heel raar allemaal en het lijkt mij dat een moederbord op standaardinstellingen gewoon op zal moeten kunnen starten.

Je zet toch immers eerst het gehele systeem in elkaar en dan start je op en installeer je windows en stel je de bios/uefi in of andersom.

Doe eens een hard reset op je moederbord, dus stroom van pc af, batterij eruit, batterij erin en weer stroom erop met alle sata devices erbij. Op standaardinstellingen moet het werken. Je had ook de nieuwe schijf er ingezet zonder de oude. Deze moet zeker nieuw uit de doos met nieuw moederbord op standaardinstellingen werken.

Mocht dat niet werken, dan is je moederbord hoogstwaarschijnlijk defect en is het terugsturen/brengen voor garantie.

[ Voor 37% gewijzigd door JA93 op 27-01-2021 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bi3
JA93 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:54:
Dat is wel heel raar allemaal en het lijkt mij dat een moederbord op standaardinstellingen gewoon op zal moeten kunnen starten.

Je zet toch immers eerst het gehele systeem in elkaar en dan start je op en installeer je windows en stel je de bios/uefi in of andersom.

Doe eens een hard reset op je moederbord, dus stroom van pc af, batterij eruit, batterij erin en weer stroom erop met alle sata devices erbij. Op standaardinstellingen moet het werken. Je had ook de nieuwe schijf er ingezet zonder de oude. Deze moet zeker nieuw uit de doos met nieuw moederbord op standaardinstellingen werken.

Mocht dat niet werken, dan is je moederbord hoogstwaarschijnlijk defect en is het terugsturen/brengen voor garantie.
Resetten van de BIOS (batterij er uit halen) heb ik al 2 keer gedaan met de oude schijven. Met de nieuwe nog niet geprobeerd zal het even proberen. Moet daarvoor eerst videokaart er uit halen. Batterij zit er achter namelijk.

Maar ik denk dat het idd aan de mobo ligt en dat ie terug moet. Komt bij megekko vandaan. Geen idee hoe goed ze zijn met garantie afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JA93
Megekko is wel een hele bekende en grote webshop in de computerwereld en heb er zelf nog nooit klachten over gehoord van iemand.

Zelf heb ik daar enkel 1 keer een setje akasa vegas ram mate rgb geheugencovers besteld en doen het prima en bevalt goed. Snelle levering ook. Nu in mijn mooie sharkoon rgb behuzing het saaie non rgb ram geheugen van rgb voorzien en synct nu mooi met de 14 rgb modus van de sharkoon controller in de behuizing mee.

Zelf ga ik altijd naar azerty omdat deze bij mij in de buurt zit en als ik wat bestel het daar af kan halen en bij een defect het product terug kan brengen en ze er dan zelfs even naar kunnen kijken terwijl je wacht (testen met een ander onderdeel bijvoorbeeld) of indien op voorraad het onderdeel zo kunnen omruilen zodat ik dan niet hoef te wachten en meteen verder kan. Die hebben echt hele goede service.

Heb ook goede ervaring met alternate hun garantie. Sharkoon behuizing gekocht en later fan kapot gegaan (wilde niet uit zichzelf gaan draaien, moest deze aanzwengelen). Opgebeld, ordernummer gezocht, probleem verteld, gezegd welke fan er in die case zat, fan zo opgestuurd gekregen en kapotte fan hoefden ze niet retour.

Dus megekko zal echt wel goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bi3
JA93 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:10:
Megekko is wel een hele bekende en grote webshop in de computerwereld en heb er zelf nog nooit klachten over gehoord van iemand.

Zelf heb ik daar enkel 1 keer een setje akasa vegas ram mate rgb geheugencovers besteld en doen het prima en bevalt goed. Snelle levering ook. Nu in mijn mooie sharkoon rgb behuzing het saaie non rgb ram geheugen van rgb voorzien en synct nu mooi met de 14 rgb modus van de sharkoon controller in de behuizing mee.

Zelf ga ik altijd naar azerty omdat deze bij mij in de buurt zit en als ik wat bestel het daar af kan halen en bij een defect het product terug kan brengen en ze er dan zelfs even naar kunnen kijken terwijl je wacht (testen met een ander onderdeel bijvoorbeeld) of indien op voorraad het onderdeel zo kunnen omruilen zodat ik dan niet hoef te wachten en meteen verder kan. Die hebben echt hele goede service.

Heb ook goede ervaring met alternate hun garantie. Sharkoon behuizing gekocht en later fan kapot gegaan (wilde niet uit zichzelf gaan draaien, moest deze aanzwengelen). Opgebeld, ordernummer gezocht, probleem verteld, gezegd welke fan er in die case zat, fan zo opgestuurd gekregen en kapotte fan hoefden ze niet retour.

Dus megekko zal echt wel goed gaan.
Azerty is een gooie idd. Wel een beetje ver bij mij vandaan. Zijn nu sws niet open dus dat maakt niet uit. Maar ooit een keer Razer mumba bij ze besteld en die is nooit aangekomen. Ze hebben toen na een paar matjes netjes een andere opgestuurd.

Alternate ook goede ervaring mee idd. Ben wel eens een keertje bij ze langs geweest maar dat was echt 10 jaar terug denk ik.

Megekko ken ik net een jaar of 3 en al paar keer bij ze bestelling geplaatst. Maar altijd alles goed gegaan dus nooit iets terug hoeven te sturen of aanspraak op garantie hoeven doen.
Ze hadden toevallig alles op voorraad en konden binnen een dag leveren dus gelijk alles daar besteld.
Had alles op 21-01 bestelt dus sws binnen 14 herroepingsrecht. Zag net dat het bij Megekko zelfs 30 dagen is en gelijk een aanvraag gedaan. Zal morgen wel horen hoe of wat.

Nu maar kijken of ik het zelfde weer bestel of een alternatief. Ik heb PC namelijk maandag al weer nodig dus er is wel wat haast bij.

Wat zou eigelijk een goede alternatief zijn voor de MPG Z490 gaming plus?
Ik zit naar de MSI MAG B460 TOMAHAWK moederbord te kijken.

Of de Asrock Z490 STEEL LEGEND

Kunnen die een beetje overweg met CPU en geheugen die ik al heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JA93
Ik zou voor de msi b460 gaan. Z490 heeft met jouw cpu niet veel meerwaarde doordat je geen overclockbare cpu hebt. (Moeten de K zijn bij intel). Enkel je geheugen zal bij B460 op 2666mhz draaien ipv 3200mhz omdat de cpu tot 2666 kan en dat chipset niet hoger dan de cpu geheugencontroller kan aansturen.

Als het mijn keuze was dan zeker de b460 met die cpu. Z490 is i.m.o. dan zonde geld. Kun je dan beter een mooie videokaart voor kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bi3
Toch voor hetzelfde mobo gegaan uiteindelijk.

Nog bedankt voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JA93
Werkt het nu goed? Probleem opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bi3
JA93 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:51:
Werkt het nu goed? Probleem opgelost?
Nieuwe mobo zit erin.

Opgelost in de zin van dat het met de nieuwe HDD werkt. Met de oude HDD’s boot het nog steeds niet.

De Samsung van 1tb kan ik wel in windows aansluiten dus de data weten te kopiëren. Daarna drive omgezet naar GTP maar dat mocht niet baten helaas.

De WD van 3tb kan niet geïnitialiseerd worden. Geeft een I/o error. Dus die is dood denk ik.
Pagina: 1