Toon posts:

Toevoegen 2e ram stick zorgt voor CPU error

Pagina: 1
Acties:

• Hennie2008
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-02-2021
Goedenavond,

Ik zit met een probleem en het lukt mij niet om te achterhalen waar de fout zit. Vandaar dat ik mij tot u richt.

Van het weekend een nieuwe desktop gebouwd. Ik heb de PC inmiddels aan de praat gekregen, windows geinstalleerd en deze werkt perfect. Echter werkt hij perfect wanneer ik 1 van de 2 ram sticks heb geplaatst. wanneer ik beide plaats geeft het moederbord aan dat er een CPU error is. Er wordt geen RAM error gegeven. De fans en rgb doen het wel maar mijn scherm blijft zwart en kan niet in het bios komen.

Ik heb de RAM sticks in de juiste slots gestoken zoals beschreven in de handleiding van het moederbord. Ook heb ik al geprobeerd ze in andere slots te steken. Error blijft het zelfde.

Heb direct nieuwe ram slots besteld (ander merk en compatible met amd) en deze net getest. Zelfde probleem.

Zelf heb ik niet het idee dat de slot op mijn moederbord stuk is daar de rgb in de RAM sticks wel werkt.

Mijn gevoel zegt dat het te maken heeft met een instelling maar geen idee welke of waar ik deze kan aanpassen.

Weet iemand de oplossing?

Ik heb de volgende onderdelen in mijn pc zitten:

- MSI x570 Carbon moederbord
- Ryzen 7 5800x
- G Skill 32gb 3600 mhz (2x 16gb) en extra bijbesteld om te testen Corsair Vengeance Pro 32gb 3600 mhz (2x 16gb)
- Asus Tuf OC RTX 3080
- 2x .m2 1tb geheugen
- nzxt x63 cpu cooler
- nzxt h510i case

Alvast dank voor een ieders hulp!

Groet,

Robert-Jan

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Welke biosversie staat op het moederbord?

• Hennie2008
Heb net even geprobeerd te wisselen van slots en nu start de pc niet meer op. (Eerder gehad, na 10 min rust start ze hopelijk weer op)

BIOS had de datum van 30-10-2020, de versie weet ik niet uit mijn hoofd.

Wanneer mijn pc weer start zal ik de huidige versie delen.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:36

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Zou kunnen dat een van de channels op je memory controller kapot is op je cpu? Indien je de sticks steeds in hetzelfde slot test dan zou het ook het slot kunnen zijn. Dat is niet helemaal duidelijk aan wat je hier omschrijft:
Hennie2008 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:16:
Van het weekend een nieuwe desktop gebouwd. Ik heb de PC inmiddels aan de praat gekregen, windows geinstalleerd en deze werkt perfect. Echter werkt hij perfect wanneer ik 1 van de 2 ram sticks heb geplaatst. wanneer ik beide plaats geeft het moederbord aan dat er een CPU error is. Er wordt geen RAM error gegeven. De fans en rgb doen het wel maar mijn scherm blijft zwart en kan niet in het bios komen.
Heb je iets van XMP of DOCP aan? Dat zou ik namelijk niet doen als het niet stabiel is.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Doe eerst het bios resetten. clr_cmos jumpers kortsluiten als het systeem van de stroom af is.

• Hennie2008
Krijg mijn pc op het moment niet aan. Dit gebeurde na het testen van nieuw gekocht ram. Pc ging wel aan, fans en rgb ook maar geen scherm en kon niet het bios in. Toen de pc uitgezet, de enige werkende ram weer terug gedaan maar toen gebeurde er niks meer.

Heb geprobeerd het CMOS te resetten door eerst het batterijtje uit het moederbord te halen (had de stroom van de pc gehaald voor dat ik dat deed).

Toen dat niks opleverde heb ik geprobeerd het CMOS te resetten door de jumpers kort te sluiten. Ook toen de stroom eraf was. Ook nu gebeurt er helemaal niks.

Ben nu in dubio of ik:

- eerst hele pc uit elkaar moet halen en weer in elkaar moet zetten.
- nieuw MoBo moet bestellen en het morgen moet proberen met een nieuw MoBo
- nieuwe cpu moet bestellen

Wat denken jullie?

(Mega veel dank voor jullie hulp trouwens!)

• Hennie2008
Gelukkig de pc weer aan de praat gekregen.

Zelfde set up (1 ram stick).

@Uszka Hieronder de bios gegevens.

BIOS Versie: E7B93AMS.1A0
BIOS Build Date: 10/20/2020

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:41
BIOS van oktober is best oud, zeker voor een Ryzen 5000 CPU.

Kan zijn dat 'ie wel compatibel is, maar dat er toch nog aardig wat bugs inzetten.

Probeer eens te updaten naar de laaste beta BIOS.

Je post is wat onduidelijk, maar ik neem aan dat je de MPG X570 Gaming Pro Carbon Wifi bedoelt?

BIOS hier: https://www.msi.com/Mothe...70-GAMING-PRO-CARBON-WIFI

• Hennie2008
Dank @Mr Magic . Ja klopt, MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI bedoel ik,

Ik ga nu de laatste versie installeren. Raad je dan ook aan om direct een factory reset te doen vanuit het BIOS?

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:41
@Hennie2008 De laatste keer dat ik een beta BIOS flashte op mijn B550 MSI moederbord gebeurde dat vanzelf. Maar zo niet, dan zou ik dat wel doen ja.

• Hennie2008
Beste Allemaal,

Dank voor jullie hulp!

Het is gelukt na het updaten van het BIOS. Wel heb ik de 2e set RAM (Corsair) geinstalleerd omdat de G Skill ook na updaten niet werkte.

Nu alleen dit weekend even zitten voor wat cable management en dan ben ik helemaal klaar. :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee