Toon posts:

Router aankoop advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MrHIghCake
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-02 15:21
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe router voor mijn netwerk.

Wat is je budget?
Zoals altijd ben ik op zoek naar iet's wat veel waarde voor mijn geld biedt. Ik zat zelf te denken tussen de 100-200 euro range

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb hierin geen voorkeuren. Wel zoek ik iet's wat zeer betrouwbaar is

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De router wordt gebruik in een normaal huis, voordeel is wel dat het een hout skelet bouw is waardoor wifi minder hinder ondervind.

Op dit moment gebruik ik de standaard Ziggo connect box, waarvan de dekking over het hele huis goed is. Ik ben dan ook van plan om deze in bridge mode te gaan zetten.

Wel valt het laatste half jaar de wifi meerder keren per dag uit.
Ik zou graag een usb poort hebben zodat ik een PI zero kan voorzien van stroom voor een PI hole.

Zelf kwam ik terecht bij de:
pricewatch: ASUS RT-AX82U

Ook lijkt me deze een optie:
pricewatch: Asus RT-AX92U
Deze heeft AImesh een optie waar ik denk ik geen gebruik van ga maken.

Aan de reviews te zien lijken beide een goede keus te zijn.

Alle reacties

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-03 08:38
Hoeveel weet je van netwerken?

Zelf ben ik fan van Mikrotik. Redelijk goedkoop en veel bang-for-buck.
Nadeel is de beetje chaotische interface en de leercurve die er bij komt.

Edit: Deze bijvoorbeeld als generiek huis-tuin-en-keuken apparaat
pricewatch: MikroTik hAP ac2

[Voor 32% gewijzigd door hans_lenze op 25-01-2021 17:53]

while (! ( succeed = try ()));

• MrHIghCake
Ik weet niet veel van netwerken, zou me er wel in willen verdiepen als dit meerwaarde heeft. Wel wil ik iets dat als het eenmaal geïnstalleerd is er geen omkijken meer naar is.

Ik vraag me af als die router echt een upgrade is tegenover de connect box
................................................ Mikro............Ziggo
Maximale snelheid 2,4GHz......300Mbps.....300Mbps
Maximale snelheid 5GHz.........867Mbps.....1,3Gbps

[Voor 26% gewijzigd door MrHIghCake op 25-01-2021 18:03]

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:23
Volgens de tweakers.net specs hebben beiden door jou genoemde asus routers (nog) geen wifi 6.
Tenzij je geen hele recente Ipad Pro, telefoon of ander device hebt wat het ondersteunt hoeft dat niet erg te zijn, maar het begint nu een beetje gemeengoed te worden dus kan handig zijn daar rekening mee te houden.

Bij nader inzien scheel :)

[Voor 5% gewijzigd door KnoxNL op 25-01-2021 18:17]

• MrHIghCake
KnoxNL schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:15:
Volgens de tweakers.net specs hebben beiden door jou genoemde asus routers (nog) geen wifi 6.
Tenzij je geen hele recente Ipad Pro, telefoon of ander device hebt wat het ondersteunt hoeft dat niet erg te zijn, maar het begint nu een beetje gemeengoed te worden dus kan handig zijn daar rekening mee te houden.

Bij nader inzien scheel :)
Als ik bij de specs kijk zie ik bij beide staan 802.11ax (Wi-Fi 6), zie ik dan iets over het hoofd?

• KnoxNL
Nee maar ik zag wel iets over het hoofd :P

Had hem al een edit gegeven

• MrHIghCake
KnoxNL schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:19:
Nee maar ik zag wel iets over het hoofd :P

Had hem al een edit gegeven
Kan gebeuren!

Deze routers zijn op 2.4ghz een stuk slechter dan op 5.0ghz, dat is natuurlijk normaal. Maar ik zie ook routers die het een stuk beter doen op het 2.4 ghz gebied zoals:

pricewatch: ASUS RT-AC88U

heeft dit meerwaarde?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Geen idee, hangt van de apparatuur af die je via de wifi van netwerk wilt voorzien.

• MrHIghCake
CH4OS schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:25:
[...]
Geen idee, hangt van de apparatuur af die je via de wifi van netwerk wilt voorzien.
Is gemixt chromecast ultra is noemend waardig maar die heeft 5.0ghz
Laptop
2 telefoons
Meerder nest mini's
en nog veel meer

• KnoxNL
MrHIghCake schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:22:
[...]

Kan gebeuren!

Deze routers zijn op 2.4ghz een stuk slechter dan op 5.0ghz, dat is natuurlijk normaal. Maar ik zie ook routers die het een stuk beter doen op het 2.4 ghz gebied zoals:

pricewatch: ASUS RT-AC88U

heeft dit meerwaarde?
Met @CH4OS , en die heeft daadwerkelijk geen wifi 6 voor zover je dat belangrijk vindt :)

• MrHIghCake
KnoxNL schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:27:
[...]

Met @CH4OS , en die heeft daadwerkelijk geen wifi 6 voor zover je dat belangrijk vindt :)
Dat had ik gezien >:). Ik vind het belangrijk, anders voelt het alsof ik direct al iets ouds koop

[Voor 13% gewijzigd door MrHIghCake op 25-01-2021 18:30]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik moet zeggen, ik blijf ondanks de mogelijkheden van wifi eigenlijk altijd wel voorstander van om zoveel als mogelijk bedraad te ontsluiten op een netwerk, je hebt dan veel stabielere en snellere verbindingen. Wifi zie ik echt als iets voor erbij en ik heb dan ook niet zo heel veel devices die gebruik maken van de wifi die erop zitten. Alleen mijn telefoon, tablet en Google Home zitten er op tegenwoordig. Chromecast Ultra heb ik via de Shield TV Pro.

Hou er ook rekening mee, dat meer (5GHz vs 2.4GHz bijvoorbeeld) niet per se betekend dat het beter is.
5GHz is sneller, maar heeft ook minder bereik en het signaal daarvan wordt (in mijn ervaring in elk geval) al rap minder.

• MrHIghCake
CH4OS schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:30:
Ik moet zeggen, ik blijf ondanks de mogelijkheden van wifi eigenlijk altijd wel voorstander van om zoveel als mogelijk bedraad te ontsluiten op een netwerk, je hebt dan veel stabielere en snellere verbindingen. Wifi zie ik echt als iets voor erbij en ik heb dan ook niet zo heel veel devices die gebruik maken van de wifi die erop zitten. Alleen mijn telefoon, tablet en Google Home zitten er op tegenwoordig. Chromecast Ultra heb ik via de Shield TV Pro.

Hou er ook rekening mee, dat meer (5GHz vs 2.4GHz bijvoorbeeld) niet per se betekend dat het beter is.
5GHz is sneller, maar heeft ook minder bereik en het signaal daarvan wordt (in mijn ervaring in elk geval) al rap minder.
bedankt voor de reactie!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee