Toon posts:

Berekening maken met drie velden: uur verschil?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• ACTieleman
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-05-2021
Mijn vraag:
Ik heb drie velden in Excel:
A1: datumveld met tijd (wat het startmoment is van een afspraak)
A2. datumveld (wat de einddatum is van een afspraak = altijd zelfde dag)
A3. tijdveld (wat de eindtijd is van de afspraak = diezelfde dag)

Nu heb ik een formule gemaakt:
+A2+A3-A1.
Dat levert de duur op van de afspraak, echter: steeds een uur minder dan logisch.

Wie heeft er een simpele oplossing? En helaas: het vastgelegde formaat van de broncellen is vaststaand.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Andere formules, tijdnotaties, Die geven steeds #####(veel)####
...

Dank alvast!

[Voor 1% gewijzigd door ACTieleman op 25-01-2021 17:18. Reden: verduidelijking in vraag aangebracht]

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:54

g0tanks

Moderator CSA
Kan je eens een screenshot plaatsen als voorbeeld?

En als het systematisch één uur te weinig is, dan tel je er toch nog gewoon één uur (=1/24) bij op? :p

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
g0tanks schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:22:
En als het systematisch één uur te weinig is, dan tel je er toch nog gewoon één uur (=1/24) bij op? :p
Inderdaad! Als begin- en einddatum niet dezelfde zijn, zal daar waarschijnlijk wel de fout in zitten (als daar in de formule geen rekening mee is gehouden).

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32

Croga

The Unreasonable Man

Als je resultaat op ###### uit komt dan betekend dat dat je cel niet breed genoeg is om de uitkomst te tonen.

Interessanter is; Als de datums toch hetzelfde zijn, waarom gebruik je die dan überhaupt in de berekening? Waarom niet gewoon een hulpkolom toevoegen waar je de datum van de eerste cel af stript?

De oplossing ligt altijd in het probleem eenvoudiger maken. Wat ik zou doen is eerst de tijd uit A1 deduceren, daarna A3-A1 berekenen. Als je dan nogsteeds dat uur te weinig hebt, gaat het echt grondig mis :-D

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

ACTieleman schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:17:
Mijn vraag:
Ik heb drie velden in Excel:
A1: datumveld met tijd (wat het startmoment is van een afspraak)
A2. datumveld (wat de einddatum is van een afspraak = altijd zelfde dag)
A3. tijdveld (wat de eindtijd is van de afspraak = diezelfde dag)

Nu heb ik een formule gemaakt:
+A2+A3-A1.
Dat levert de duur op van de afspraak, echter: steeds een uur minder dan logisch.

Wie heeft er een simpele oplossing?
De formule =(A2+A3)-A1 is gewoon correct, mits het alle drie inderdaad datumvelden zijn. Tijdvelden kent Excel niet, als je 12:00 invoert wordt dat op de achtergrond 1 januari 1900 12:00. Op de achtergrond is zelfs dat eigenlijk niet waar, Excel kan getallen weergeven als datums. 0 is 1 januari 1900 00:00, 0,5 is 1-1-1900 12:00 uur etc. Je kunt met debuggen beginnen door de velden op getalsnotatie te zetten. Dan zie hopelijk direct waar het misgaat.

Overigens is de meest simpele oplossing constateren dat je logica niet klopt. :+

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Probeer dit:
code:
1
=A3-tekst(links(A1;10);"uu:mm")

of, als je beslist A2 erbij wil betrekken:
code:
1
=tekst(A2&A3;"uu:mm")-tekst(links(A1;10);"uu:mm")
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee