Toon posts:

Nieuw RAM geheugen voor laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Joey1
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-06-2021
Beste Tweakers,

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen in de keuze voor mijn nieuwe RAM geheugen. Momenteel bezit ik een laptop waarin 8gb RAM geheugen zit, maar deze zou ik graag in de laptop van mijn vriendin stoppen, zodat die 2x 8gb heeft (ze heeft exact dezelfde laptop, dus dan ook exact 2 dezelfde RAM chips). En JA er is ruimte voor 2 SODIMM ram kaarten in deze laptops. De huidge kaart is DDR4 heb ik gevonden.

Ik zelf bewerk veel videos en fotos en merk regelmatig dat mijn geheugen vol loopt dus zocht op het internet naar wat ik nodig had. Ik las dat een set van bijvoorbeeld 2x8gb beter is dan 1x16gb.

Daarnaast las ik ook dat de kloksnelheid zo hoog mogelijk moet zijn, omdat dit ten behoeve gaat van de snelheid. Ik las ook dat ik dan wel een kloksnelheid moet kiezen die mijn moederbord aan kan. Daarnaast las ik ook nog dat iemand een RAM geheugen dat 3200Mhz zou moeten kunnen een moederbord spanning van 1.3 volt vereiste, maar omdat zijn moederbord maar 1.2 volt verleende deze maar op 2666mhz draaide.

Kortom, naast de basis eigenschappen komt er wel veel kijken bij het maken van de juiste keuze. Ik hoop daarom dat u mij hierbij kunt helpen in mijn keuze.

Dit is mijn laptop:
pricewatch: HP ZBook Studio G4 (X5E44AV)

Het werkgeheugen dat je daar ziet bij specificaties is dus het huidige geinstallerde kaartje. Deze heeft een kloksnelheid van 2400mhz, maar die gaat er dus uit. Ik zie ook dat ik maximaal 32 gb kan installeren, dus ik denk dat ik dat ook wel wil gaan doen, omdat ik dan meteen klaar ben voor de komende jaren, omdat ik het jammer zou vinden nu 16gb aan te schaffen en er straks achter te komen dat ik toch meer nodig heb.

Ook zie ik hierboven dat de klokfrequentie van mijn intel core i7 2900mhz draait, met een max van 3900mhz. Betekend dat dat ik een SODIMM DDR-4 RAM set van 2x16gb met kloksnelheid 3200mhz erin kan zetten of wat zou u mij aanraden om het maximale uit deze laptop te halen?

Ik heb gezien dat een setje crucial 1.3v van bovengenoemde rond de 160 euro kost ( Crucial Ballistix BL2K16G32C16S4B, DDR4, DRAM, Laptop Gaming Memory Kit Snelheid: 3200 MHz 32 GB (16 GB x 2) Zwart) dit heb ik er wel voor over, of een setje van HyperX voor 170 euro.
(HyperX Impact DDR4 3200 MHz. 32GB (2x16GB) zwart)

Naast de hardware requirements vroeg ik me af of merk nog een verschil kan maken, en of iemand me misschien iets kan aanraden in mijn situatie.

Tot zover mijn eigen bevindingen, alvast bedankt! :)

Beste antwoord (via Joey1 op 25-01-2021 17:47)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:21
De "BL2K16G32C16S4B" staat niet op de QVL dus zou ik niet doen.
Ik zou 2x pricewatch: Crucial CT16G4SFD832A nemen als je graag 3200MHz wil. HP laptops (op Omen X reeks na) ondersteunen geen XMP, dus 2400MHz is het hoogst haalbare. BIOS modding niet aan beginnen ;)

Ik denk dat het "snelheids verschil" met 2x pricewatch: Crucial CT16G4SFD824A (30 euro goedkoper) niet heel veel uitmaakt overigens. Je moet namelijk ook rekening houden met de timings. De "true latency" is bijna hetzelfde.

[Voor 12% gewijzigd door Djarune op 25-01-2021 19:20]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Djarune
De "BL2K16G32C16S4B" staat niet op de QVL dus zou ik niet doen.
Ik zou 2x pricewatch: Crucial CT16G4SFD832A nemen als je graag 3200MHz wil. HP laptops (op Omen X reeks na) ondersteunen geen XMP, dus 2400MHz is het hoogst haalbare. BIOS modding niet aan beginnen ;)

Ik denk dat het "snelheids verschil" met 2x pricewatch: Crucial CT16G4SFD824A (30 euro goedkoper) niet heel veel uitmaakt overigens. Je moet namelijk ook rekening houden met de timings. De "true latency" is bijna hetzelfde.

[Voor 12% gewijzigd door Djarune op 25-01-2021 19:20]

• Joey1
Dank voor je snelle reactie! Wat is de QVL? Klopten mijn bevindingen wel die ik concludeerde uit de specificaties over o.a. de kloksnelheid van het moederbord? Of zijn die snelheden die daar staan van de processor ipv het moederbord?

[Voor 3% gewijzigd door Joey1 op 25-01-2021 17:02]

• Djarune
QVL = Qualified Vendor List en is de lijst waarin staat of geheugen (of ander onderdeel) getest is met het product.

Er zit een Kaby Lake processor in met een maximale boost snelheid van 3800MHz. Het geheugen draait standaard op 2400MHz. Pak dus de 2x 2400CL17 uit mijn vorige bericht.

• Joey1
@Djarune Helder en duidelijk, hartelijk dank voor het meedenken!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-03 19:22
99% zeker dat die laptop je niet toelaat RAM op 3200MHz te laten werken, 2400 MHz zal het maximum zijn. Dus gewoon een goed setje 2 x 16 GB DDR4 SODIMM 2400MHz nemen zoals pricewatch: Crucial CT2K16G4SFD824A

@Djarune Misschien een link naar die QVL? Ik vind die niet. En ik heb zelf een Zbook 15 G4 (niet Studio) waarvan ik het geheugen niet hoger dan 2400 MHz kan zetten (er zijn gewoon geen geheugeninstellingen in BIOS) dus lijkt me echt sterk dat 3200 MHz in te stellen is.

• Djarune
MacPoedel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:53:
99% zeker dat die laptop je niet toelaat RAM op 3200MHz te laten werken, 2400 MHz zal het maximum zijn. Dus gewoon een goed setje 2 x 16 GB DDR4 SODIMM 2400MHz nemen zoals pricewatch: Crucial CT2K16G4SFD824A
Eens, "Advanved bios settings" zijn locked. Zeer kleine kans dat het HP bord meer slikt. Zelfs met bios modding. Met SO-DIMM geheugen is het vaak goedkoper om 2x dimm los te kopen ipv een kit. Ze zijn ook vaak beter leverbaar. Dit heeft te maken met het feit dat laptops al 1 dimm geinstalleerd hebben. De kits zijn bedoeld voor barebones (NUC's) en die zijn minder populair.
@Djarune Misschien een link naar die QVL? Ik vind die niet. En ik heb zelf een Zbook 15 G4 (niet Studio) waarvan ik het geheugen niet hoger dan 2400 MHz kan zetten (er zijn gewoon geen geheugeninstellingen in BIOS) dus lijkt me echt sterk dat 3200 MHz in te stellen is.
Ik pak altijd de Crucial of Kingston memory configurator:
Crucial
Kingston
In feite is dit de QVL de andere kant op. Dit heeft te maken met het feit dat geheugenmakers meer testen dan laptopmakers. Die verdienen immers niets aan updates van hun QVL.

[Voor 7% gewijzigd door Djarune op 25-01-2021 19:32]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee