Toon posts:

[Advies] Django of PHP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:07
Laat ik voorop stellen dat ik geen ontwikkelaar ben, maar af en toe wel wat simpele scripts maak om het leven wat makkelijker te maken :)

10+ jaar geleden heb ik wel eens websites gemaakt in PHP 4, maar sindsdien heb ik PHP eigenlijk niet meer aangeraakt.

Laatste jaren ben ik wat actiever met Python, maar dat zijn dan voornamelijk kleinere scripts die een API aanspreken en het resultaat weergeven. Dus geen (grote) apps.

Ik wil een website opzetten, waarvan de HTML al af is.

Wat het moet doen is:
- Je vult je postcode in, vervolgens krijg je aan de hand van je postcode een tabel terug met resultaten.
- De gegevens komen uit een MySQL database.
- Nadat je de resultaten hebt, kan je nog filteren op bepaalde elementen.

Een goede voorbeeld is: https://scholenopdekaart.nl/

Ik heb wel eens met Flask wat simpele API's gemaakt, maar ik heb eerder nog nooit met Django gewerkt.

Nu kan ik 2 dingen doen:

Optie 1) De backend ontwikkelen in PHP, maar dat is dan heel lelijk op de PHP 4 manier en allemaal includes en <?php echo '..'; ?> tussen HTML code door. Bah :D Echter.. het werkt wel gewoon en omdat het een redelijk simpel/klein website is, zal het ook niet veel PHP code bevatten.

Optie 2) Inlezen in Django en het met Django doen. Echter weet ik niet of Django voldoet (volgens mij wel hoor maar niet eerder mee gewerkt). Kan je als je met forms (formulieren) werkt, verkeerde input goed afvangen, etc?

Wat zou jullie advies zijn?

Alle reacties

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 01:33

Bene

list incomprehension

Optie 3) Het netjes doen in PHP, met een "recent" framework (FFF bijvoorbeeld).

Optie 4) Flask kan ook wat je hier beschrijft

Alles is prima, behalve optie 1, als je dat de wereld in helpt sturen we je terug naar 2001.

• teunw
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-03 20:31
Ik zou het zelf in Django doen. Django heeft een boel handige features, o.a. voor het werken met databases en forms. Een andere goede kandidaat is Laravel als je het in op een moderne manier in PHP wil doen

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-03 07:50
Persoonlijk zou ik met Laravel werken inderdaad, maar denk dat je vooral zelf moet weten waar je meer over wil leren...

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-03 22:58
PHP en Python kunnen dit allemaal prima. Het is vooral afhankelijk van je doel: wil je iets leren? Zo ja, waar ligt je interesse? Of wil je zo snel mogelijk resultaat? Dan ben je wellicht met Django het snelste, omdat je Python al een beetje kent?

Ik zou in beide gevallen een framework pakken, Django, Laravel, Symfony, etc. Deze voldoen allemaal, dus ik zou kiezen wat je het beste ligt of wat je graag wilt leren.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-03 16:10
Ik zou Django/Flask doen. Waarom? Omdat je dan Python leert en dat is een taal waar je nog een stuk meer mee kan doen dan PHP, mocht je meer willen gaan doen.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Waar komt de website te staan? Wellicht handig om te weten in verband met de talen die de hosting aanbieder ondersteunt. Bij sommige aanbieders zit je nog steeds vast aan PHP of .NET.

Dus ik zou dat soort dingen eerst checken. Tenzij je het zelf host natuurlijk.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-03 22:58
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:23:
Ik zou Django/Flask doen. Waarom? Omdat je dan Python leert en dat is een taal waar je nog een stuk meer mee kan doen dan PHP, mocht je meer willen gaan doen.
Valt wel mee toch? Mocht je de data science kant opgaan misschien, maar verder kun je niet per sé 'een stuk meer' dan met PHP.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-03 16:10
PatrickH89 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:26:
[...]

Valt wel mee toch? Mocht je de data science kant opgaan misschien, maar verder kun je niet per sé 'een stuk meer' dan met PHP.
- Applicaties met UI (middels Qt oid)
- Multimedia (video, audio)
- Data science inderdaad, en dat is een enorm gebied, waar ook machine learning onder valt
- Python als scripting taal in andere applicaties (PowerBI bijvoorbeeld)

Ik zeg niet dat PHP weinig kan. Mijn ervaring is gewoon dat PHP opgebouwd is oorspronkelijk voor het web en naar iets anders toegegroeid is, maar Python als een all-round taal begonnen is. En dat merk je op een bepaalde manier wel.

Daarnaast is Python een taal waarmee je makkelijk aansluiting vind in een organisatie. Veel wetenschappers en ingenieurs/engineers kennen Python wel.

Maar, dit zijn mijn overwegingen, ik claim niet de ultieme waarheid :)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-03 15:09
Als ontwikkelaar van o.a. Django spul is mijn advies: gebruik de tool waar je het beste product mee neer kan zetten.

Ik kan op basis van je use case geen technisch argument bedenken (los van geen inline PHP) om den bepaalde tool te prefereren.

• Kajel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-03 23:12

Kajel

Development in Style

Ed Vertijsment schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:31:
Als ontwikkelaar van o.a. Django spul is mijn advies: gebruik de tool waar je het beste product mee neer kan zetten.

Ik kan op basis van je use case geen technisch argument bedenken (los van geen inline PHP) om een bepaalde tool te prefereren.
Dit is het juiste antwoord. En aangezien zowel PHP met modern framework als Python + Django weinig voordelen en nadelen ten opzichte van elkaar hebben voor jouw specifieke use case, zou ik kiezen voor de optie die het beste past bij je toekomstige ambities (kan ook hobbymatig zijn). Denk je in de toekomst meer PHP te willen gaan doen? Of meer Python? Kies die dan. Maakt het je niet uit? Dan heeft Python wellicht een heel kleine voorsprong als het gaat om veelzijdigheid van de taal.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee