Vraag

• Rolftk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06-05 12:29
Mijn vraag
Hallo allemaal,
Ik ben op Discord iemand tegengekomen die mij zijn 5600x wel wilde verkopen voor 340 euro. Voor dat geld kan ik hem ook in Duitsland halen bij alternate.de. Uiteindelijk is hij akkoord gegaan met 320 euro. Hoe zit het met de garantie? Loopt dat via AMD of via de winkel? Kan hij die garantie overzetten of kan ik namens hem een RMA aanvragen met zijn factuur? Is dit legaal? De doos is nog gesloten (sticker niet losgemaakt).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
https://community.amd.com...ranty-transfer/td-p/84905 - hier wordt aangegeven dat dit fraude is
https://community.amd.com...ryzen-9-3900x/td-p/256952 - hier wordt aangegeven dat het gewoon mogelijk moet zijn

Heel erg bedankt!

Alle reacties

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-05 13:42
Volgens mij gaat bij alle producten de garantie gewoon over op de koper, ik zou niet wetenw aarom dat fraude zou moeten zijn. Een product moet het sowieso volgens de wet gewoon doen zo lang als je redelijk mag verwachten ongeacht wat de exacte garantietermijn is zoals die op de factuur staat. Je kunt hier zowel de winkel als de fabrikant op aanspreken, hoe het meestal werkt is dat je eerst naar de winkel gaat en dat die het dan eventueel met de fabrikant regelt, dat mogen zij uitvogelen.

Overigens vind ik 320 wel veel voor een 2e hands 5600x. Je ziet de tray-versie soms al voor 310 nieuw.

[Voor 9% gewijzigd door Timba- op 25-01-2021 15:34]

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-05 09:27

Tao

DPC DE_KOMETEN

Gewoon de aankoopbon van de verkoper vragen? Dan heb je zelf een garantiebewijs .

Diablo3

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Timba- schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:31:
Volgens mij gaat bij alle producten de garantie gewoon over op de koper, ik zou niet wetenw aarom dat fraude zou moeten zijn. Een product moet het sowieso volgens de wet gewoon doen zo lang als je redelijk mag verwachten ongeacht wat de exacte garantietermijn is zoals die op de factuur staat. Je kunt hier zowel de winkel als de fabrikant op aanspreken, hoe het meestal werkt is dat je eerst naar de winkel gaat en dat die het dan eventueel met de fabrikant regelt, dat mogen zij uitvogelen.

Overigens vind ik 320 wel veel voor een 2e hands 5600x. Je ziet de tray-versie soms al voor 310 nieuw.
Klopt niet helemaal, de fabrikant heeft namelijk geen verplichting tegenover de consument op het gebied van eventuele garantie claims. Wettelijk garantie claims verlopen ten alle tijden via de leverancier. Tenzij fabrikant en leverancier een en dezelfde zijn.

Er zijn fabrikanten die garantie claims afhandelen, maar bedenk dan wel dat een fabrikant daar zo zijn eigen eisen aan kan en mag stellen, daarnaast gaat er iets fout dan kun je veelal niet terugvallen op de leverancier die wettelijk gezien jouw aanspreekpunt is voor een garantie claim. Daarom altijd in overleg gaan met de leverancier.

Wat vaak wel een drempel kan zijn bij tweedehands koop, is dat de claim veelal middels het account van de originele koper gedaan dient te worden. Daar kunnen met name webwinkels nogal eens moeilijk over doen, omdat zo in hun proces zit.

Verder is dit meer voor het shoping-fourm, daarom een kleine verhuizing.

[Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 28-01-2021 01:01]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee