Toon posts:

Is een browser zonder vervelende reclames teveel gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 1.762 views

Vraag

• Jesse_Eek
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-02 21:52
Beste Tweakers,

Wie kan mij helpen een ‘normale’ browser te vinden die niet boordevol zit met krankzinnige reclames en ook draait zonder de extreme ‘censuur’ van een adblocker als µBlock Origin.

Er zijn verschillende browsers die ik tot nu toe heb geprobeerd:
- Chrome (bevalt mij niet omdat ‘Google’ te veel aan marketingcookies doet)
- Edge (te zwaar)
- Modzilla (zie ik nog niet helemaal de voordelen van in)

In ieder geval wil ik in staat zijn een webpagina normaal te kunnen lezen zonder de complete bagger die je te zien krijgt als je deze bezoekt zonder adblocker. Aan de andere kant wil ik ook weer niet dat een adblocker te veel blokkeert waardoor ik in sommige gevallen niet eens de reacties onder een artikel kan lezen bijvoorbeeld.

Beste antwoord (via Jesse_Eek op 25-01-2021 15:27)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het is vooral de taak van een browser om webpagina's redelijk correct te renderen en de JavaScript/WebAssembly-code erachter goed en snel uit te voeren.

Alles eromheen is in te regelen met plugins of extensies. Ik zweer het al jaren bij Chrome vanwege de snelheid, en als je een béétje aan uBlock sleutelt, werkt het prima.

Ja, soms moet je een discussieplatform zoals Discourse toestaan om op andere sites gerenderd te worden, of Marktplaats/Vraag&Aanbod-achtige advertenties die in een div met de naam "ad" staan en die je wél wil zien toestaan.

Van die "privacy browsers", die dus méér willen doen dan alleen een goeie browser engine neerzetten, lopen al vaak snel hopeloos achter, in mijn ervaring.
Smobbo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:19:
De nieuwe Microsoft Edge met een normale adblocker is toch prima?
Nee, Edge is niet prima, en dat zegt wat, komend van een Microsoft-fanboy van het eerste uur.

Dat gedrocht van een browser weet zelfs op 32 GB RAM en 16 cores à 4 GHz nog een paar seconden te doen over het openen van een nieuwe tab of het renderen van een pagina.

[Voor 23% gewijzigd door CodeCaster op 25-01-2021 15:23]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:49
wat je allemaal te zien krijgt hangt niet af van browser, maar van de website die je bezoekt.
Enige wat de browser kan doen is een addblocker inbouwen, maar dat wilt je niet?

je weet dat je zelf kan instellen hhoeveel zo'n addblocker blokeert?

[Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 25-01-2021 15:20]

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 18:24
Ghostery als blokker stel je vrij gemakkelijk in.

Wat bedoel je met te zwaar trouwens?

Firefox is ook een prima alternatief.

Eigenlijk zijn de meeste browsers tegenwoordig prima, een simpele ad blocker is wel fijn daarbij.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het is vooral de taak van een browser om webpagina's redelijk correct te renderen en de JavaScript/WebAssembly-code erachter goed en snel uit te voeren.

Alles eromheen is in te regelen met plugins of extensies. Ik zweer het al jaren bij Chrome vanwege de snelheid, en als je een béétje aan uBlock sleutelt, werkt het prima.

Ja, soms moet je een discussieplatform zoals Discourse toestaan om op andere sites gerenderd te worden, of Marktplaats/Vraag&Aanbod-achtige advertenties die in een div met de naam "ad" staan en die je wél wil zien toestaan.

Van die "privacy browsers", die dus méér willen doen dan alleen een goeie browser engine neerzetten, lopen al vaak snel hopeloos achter, in mijn ervaring.
Smobbo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:19:
Nee, Edge is niet prima, en dat zegt wat, komend van een Microsoft-fanboy van het eerste uur.

Dat gedrocht van een browser weet zelfs op 32 GB RAM en 16 cores à 4 GHz nog een paar seconden te doen over het openen van een nieuwe tab of het renderen van een pagina.

[Voor 23% gewijzigd door CodeCaster op 25-01-2021 15:23]

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Smobbo
CodeCaster schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:20:

Van die "privacy browsers", die dus méér doen dan een goeie browser engine neerzetten, lopen al vaak snel hopeloos achter, in mijn ervaring.

[...]

Gek, ik heb op m’n werk laptop maar 16gb en een i5je zonder losse gpu en Edge werkt echt top. Net zo snel en soepel als Chrome of Firefox.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik gebruik Firefox met Adguard add-on en dit werk voor 99% tegen advertenties. Op Youtube zie ik ook geen advertenties meer.

[Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 25-01-2021 15:24]

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:27

• Jeroenneman
  • Laatst online: 09:30

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Sounds like a you problem, vooral als je je beseft dat Edge sinds kort ook gewoon op Chromium draait, net als Chrome.

Edge werkt meer dan prima op oude laptops en desktops uit het jaar kruik.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Jesse_Eek

[...]

Dit is ook precíes mijn ervaring (met Edge)! Daarom zou ik ook het liefst Chrome willen gebruiken.

Alleen hoe werkt dat als je een discussieplatform wilt toestaan/renderen?

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Jeroenneman schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:31:
[...]

Sounds like a you problem, vooral als je je beseft dat Edge sinds kort ook gewoon op Chromium draait, net als Chrome.

Edge werkt meer dan prima op oude laptops en desktops uit het jaar kruik.
Tsja, enkel de rendering engine zegt natuurlijk niets; het is de rest van de code eromheen die de boel aanstuurt die het verschil kan maken. En in mijn ervaring, op drie verschillende machines, zegt dat het openen van nieuwe tabs en renderen van webpagina's trager is in Edge dan in Chrome.

Misschien zegt het iets over jouw lage verwachtingen dat je dat "meer dan prima" vindt?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:12
@Jesse_Eek Chrome is naar wat ik begrepen heb zelfs nog zwaarder.

Ik gebruik zelf gewoon Edge, heb ook de Edge beta geinstalleerd staan, maar doe daar eigenlijk niet echt iets mee.

Qua laten zien hoe een pagina hoort te zijn, is ook met alle meuk aan reclames. Anders zit je inderdaad aan een adblocker e.d.

Wat jij wil is dus gewoon met 2 programma's of een browser waar het ingebakken zit.
Mocht iets niet werken, kun je er altijd voor kiezen de adblocker even uit te schakelen voor die betreffende pagina.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Jesse_Eek schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:33:
Alleen hoe werkt dat als je een discussieplatform wilt toestaan/renderen?
Dat is het probleem: je merkt pas dat je iets mist als je weet dat er iets hoort te staan. Als je reacties op nieuwsartikelen mist, of bepaalde in-site advertenties, dan moet je in uBlock kijken naar wat er geblokkeerd is, en dat dan voor die site toestaan.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

Ik gebruik Opera en dat werkt ook behoorlijk goed tegen reclames, en heeft een ingebouwde VPN die soms handig kan zijn. Al met al nog steeds mijn favoriet.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• Jesse_Eek
Arunia schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:36:
Mocht iets niet werken, kun je er altijd voor kiezen de adblocker even uit te schakelen voor die betreffende pagina.
Dat wil ik dus niet hoeven doen elke keer omdat ik dan ook gelijk alle reclame te zien krijg

• Arunia
@Jesse_Eek Maar wat verwacht je dan?
Je geeft het idee dat de browser de reclame er zelf in stopt, maar dat is dus niet zo.
Een browser geeft als hij goed werkt, weer wat de paginamaker op geeft. Dus ook die reclame.
Als jij die reclame niet wilt, dan zul je dat zelf af moeten vangen door een adblocker. Of deze nu in een browser gebakken zit of niet.

Of ik begrijp totaal niet wat je bedoeling is. Dat kan uiteraard ook.

• Jeroenneman

Jeroenneman

CodeCaster schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:35:
[...]

Tsja, enkel de rendering engine zegt natuurlijk niets; het is de rest van de code eromheen die de boel aanstuurt die het verschil kan maken. En in mijn ervaring, op drie verschillende machines, zegt dat het openen van nieuwe tabs en renderen van webpagina's trager is in Edge dan in Chrome.

Misschien zegt het iets over jouw lage verwachtingen dat je dat "meer dan prima" vindt?
Tja, ik weet niet wat voor exotische websites er dan traag zouden moeten zijn, maar nu.nl/tweakers/hw.info en nytimes.com laden hier allemaal binnen een halve seconde. Ik zou niet weten hoe het nog sneller moet.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Jesse_Eek
CodeCaster schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:36:
dan moet je in uBlock kijken naar wat er geblokkeerd is, en dat dan voor die site toestaan.
Tot op heden ben ik er nog niet achter gekomen hoe dit precies werkt in µBlock

• Jeroenneman

Jeroenneman

Jesse_Eek schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Als je uBlock aanklikt, opent er een menu met een pippetje. Je kan dan zelf kiezen welke elementen wel of niet worden geblokkeerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Jesse_Eek schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:46:
[...]

https://www.technipages.c...lement-with-ublock-origin

Open de logger, ververs de pagina, sta de relevante bron toe.

[Voor 10% gewijzigd door CodeCaster op 25-01-2021 15:50]

• Jesse_Eek
Arunia schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:42:
@Jesse_Eek Maar wat verwacht je dan?
Je geeft het idee dat de browser de reclame er zelf in stopt, maar dat is dus niet zo.
Een browser geeft als hij goed werkt, weer wat de paginamaker op geeft. Dus ook die reclame.
Als jij die reclame niet wilt, dan zul je dat zelf af moeten vangen door een adblocker. Of deze nu in een browser gebakken zit of niet.

Of ik begrijp totaal niet wat je bedoeling is. Dat kan uiteraard ook.
Dan ligt het dus inderdaad niet aan de Browser maar aan wat de paginamaker voor reclame opgeeft en moet ik dat 'afvangen' met een adblocker. Alleen weet ik dus niet hoe je zo'n adblocker moet instellen dat die niet óók discussieplatforms weg filtert.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Jesse_Eek schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:50:
[...]
Alleen weet ik dus niet hoe je zo'n adblocker moet instellen dat die niet óók discussieplatforms weg filtert.
Dan zal het zaak zijn te lezen, proberen, aanpassen, leren, proberen, aanpassen, te ver gaan, weer aanpassen. Er is niet 1 magische oplossing die overal werkt. En als die wel bestaat, werkt het een week later niet meer omdat de adboeren of websitebeheerders ook willen eten :P

Je wilt dus of accepteren dat je soms te veel en soms te weinig ziet, of zelf moeten leren hoe het werkt en af en toe de instellingen aanpassen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:24
[...]

Draai je misschien een oude versie? Hier is Edge al lang retesnel. Nu op versie 88.0.705.50.
Als dat wel de versie is die je hebt, dan vermoed ik dat je ergens in je netwerk een DNS uitdaging hebt. Hier laden de meeste pagina's die niet vol ads zitten binnen een kwart seconde of sneller. (KPN Experiabox > OPNsense op VMware > PC en DNS afgehandeld door Pi-hole VM met 2,8mio blocks)

Overigens gebruik ik voornamelijk Firefox, want Edge kon voorheen nog niet alleen bookmarks in de URL balk weergeven. Zie net dat dat blijkbaar wel kan nu. Misschien maar eens helemaal overstappen. Edge is immers een stukje sneller dan Firefox.

Voor de TS, zorg dat je een goede firewall hebt die DNS blokkeert en ergens een (virtuele) Pi-hole in je netwerk. Dát scheelt reclames, niet je browserkeuze.
Dat blokkeren kan ook wel met plugins enzo, maar als je een Pi-hole inricht hoef je niet op alle apparaten het trucje te herhalen.

Addicted to silent computing

• Jesse_Eek
Als ik de logger open en de pagina ververs krijg ik een bijna eindeloze lijst aan nietszeggende websites te zien. Daar kan ik moeilijk tussenuit vissen welke bron ik moet toestaan. Probeer anders eens als voorbeeld op de volgende site het discussieplatform weer te geven zonder reclames: http://ch7.io/cbijq.

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 13:56
beetje olifant in de discussie
niks is gratis in de wereld
dus je betaald voor een website (bijv tweakers) zodat je geen reclame hebt
websites moeten ergens van onderhouden worden

hier natuurlijk ook gewoon hypocriet (m)ublock op chrome

• Jesse_Eek
F_J_K schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:56:
[...]

Dan zal het zaak zijn te lezen, proberen, aanpassen, leren, proberen, aanpassen, te ver gaan, weer aanpassen. Er is niet 1 magische oplossing die overal werkt. En als die wel bestaat, werkt het een week later niet meer omdat de adboeren of websitebeheerders ook willen eten :P

Je wilt dus of accepteren dat je soms te veel en soms te weinig ziet, of zelf moeten leren hoe het werkt en af en toe de instellingen aanpassen.
Vandaar dat ik nu ook deze vraag stel. Omdat ik er zelf wil achter komen hoe dit werkt. Wat ik alleen niet begrijp is dat websites dit soort reclamebagger toestaan op hun pagina's. Daar is toch geen enkele bezoeker in geïnteresseerd? Als het nu alleen relevante reclames waren van consumentengoederen bijvoorbeeld, oké, maar wat ik op een gemiddelde site tegenkom is té bizar voor woorden en maakt bijna dat ik de hele site in zijn geheel vermijd. Dat moet toch ook niet de bedoeling zijn? Sowieso, wie verzint al die absurde reclames en vervuilt daarmee het hele internet?

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Crahsystor schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:59:
[...]

Draai je misschien een oude versie? Hier is Edge al lang retesnel. Nu op versie 88.0.705.50.
Als dat wel de versie is die je hebt, dan vermoed ik dat je ergens in je netwerk een DNS uitdaging hebt. Hier laden de meeste pagina's die niet vol ads zitten binnen een kwart seconde of sneller. (KPN Experiabox > OPNsense op VMware > PC en DNS afgehandeld door Pi-hole VM met 2,8mio blocks)
Ik heb de nieuwste versie. Ik open Edge, ga naar Tweakers, klik wat rond en open dan een willekeurig artikel: nieuws: Gerucht: Android krijgt 'dubbeltik op achterkant'-functie

Duurt drie seconden tot het artikel wordt gerenderd, nog eens een seconde voor het filmpje wordt getoond en dan nog eens een halve seconde tot de Coolblue-reclames er staan.

Glasvezelinternet op 1 Gbit, DNS staat naar 8.8.8.8. In Chrome duurt dat alles bij elkaar nog geen halve seconde.

[Voor 19% gewijzigd door CodeCaster op 25-01-2021 16:14]

• Jesse_Eek
xtrme schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:05:
beetje olifant in de discussie
niks is gratis in de wereld
dus je betaald voor een website (bijv tweakers) zodat je geen reclame hebt
websites moeten ergens van onderhouden worden

hier natuurlijk ook gewoon hypocriet (m)ublock op chrome
_O-

Een site als Tweakers misgun ik ook zeker niet hun boterham. Alleen vraag ik mij af waarom het zo ingewikkeld is om relevante content (zoals een discussieplatform) weer te geven met een adblocker. Daar zouden adblockers zelf toch ook beter naar kunnen kijken omdat geen enkele gebruiker dat waardeert...

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:24
CodeCaster schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:12:
[...]

Ik heb de nieuwste versie. Ik open Edge, ga naar Tweakers, klik wat rond en open dan een willekeurig artikel: nieuws: Gerucht: Android krijgt 'dubbeltik op achterkant'-functie

Duurt drie seconden tot het artikel wordt gerenderd, nog eens een seconde voor het filmpje wordt getoond en dan nog eens een halve seconde tot de Coolblue-reclames er staan.

Glasvezelinternet op 1 Gbit, DNS staat naar 8.8.8.8. In Chrome duurt dat alles bij elkaar nog geen halve seconde.
Tja, wat je beschrijft voor Google Chrome bij jezelf, ervaar ik hier met Edge. Op 'slechts' 100mbit glas, ping 4ms.
Alleen die Coolblue reclames zie ik dus niet, want Pi-hole.

Addicted to silent computing

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Jesse_Eek schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:07:
[...]

Vandaar dat ik nu ook deze vraag stel. Omdat ik er zelf wil achter komen hoe dit werkt. Wat ik alleen niet begrijp is dat websites dit soort reclamebagger toestaan op hun pagina's. Daar is toch geen enkele bezoeker in geïnteresseerd? Als het nu alleen relevante reclames waren van consumentengoederen bijvoorbeeld, oké, maar wat ik op een gemiddelde site tegenkom is té bizar voor woorden en maakt bijna dat ik de hele site in zijn geheel vermijd. Dat moet toch ook niet de bedoeling zijn? Sowieso, wie verzint al die absurde reclames en vervuilt daarmee het hele internet?
Wat dacht je van... het werkt wel? Kijk voor de grap maar eens naar de grootste inkomensbron van Google.. juist, advertenties. En wat is de grootste referral voor online shops? Juist, Google.

• Ernemmer
  • Niet online
Jesse_Eek schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:17:
[...]

_O-

Een site als Tweakers misgun ik ook zeker niet hun boterham. Alleen vraag ik mij af waarom het zo ingewikkeld is om relevante content (zoals een discussieplatform) weer te geven met een adblocker. Daar zouden adblockers zelf toch ook beter naar kunnen kijken omdat geen enkele gebruiker dat waardeert...
Welk discussieforum heb je het over, ik merk er namelijk zelf niks van met Mozilla en Adguard.

[Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 25-01-2021 16:20]

• Arunia
@Jesse_Eek Tja, wat er net boven je al aangegeven wordt. Websites moeten kunnen blijven bestaan en voor niets gaat de zon op.
Ook Tweakers heeft reclame en dat is met een reden. Nu moet ik er wel bij zeggen dat tweakers erg op de reclame let zodat het nog ergens nut heeft en je geen puin over de schutting krijgt.
Al die andere sites met allerlei soorten meuk aan reclame, tja, je wil iets wat zij aanbieden. En reclame levert ze geld op. That's it.
Niemand zit er ook op te wachten, maar ja. Een website hosten en onderhouden kost nu eenmaal geld.

• Jesse_Eek
Ernemmer schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:20:
[...]

Welk discussieforum heb je het over, ik merk er namelijk zelf niks van met Mozilla en Adguard.
Probeer eens op deze site het discussieplatform onder het artikel weer te geven zónder de belachelijke reclames die verschijnen als je adblocker helemaal uit hebt staan: http://ch7.io/cbijq.

• Jesse_Eek
Arunia schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:20:
Nu moet ik er wel bij zeggen dat tweakers erg op de reclame let zodat het nog ergens nut heeft en je geen puin over de schutting krijgt.
Een paar normale reclameblokken op een pagina vind ik ook niet zo erg en begrijp ik. Alleen zit er vaak zoveel onzin tussen dat ik juist daarom gelijk bijna alles blokkeer.

• Ernemmer
  • Niet online
Jesse_Eek schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:27:
[...]

Probeer eens op deze site het discussieplatform onder het artikel weer te geven zónder de belachelijke reclames die verschijnen als je adblocker helemaal uit hebt staan: http://ch7.io/cbijq.
Ik zie inderdaad geen comments als de adblocker aan staat, maar met Adguard kan je per blokje gewoon klikken wat je uit wilt zetten, dan onthoud ie dat voor de volgende keer.

PS. dat is wel echt een gedrocht van een site zeg.

[Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 25-01-2021 16:33]

• Jesse_Eek
Ernemmer schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:31:
[...]

Ik zie inderdaad geen comments als de adblocker aan staat, maar met Adguard kan je per blokje gewoon klikken wat je uit wilt zetten, dan onthoud ie dat voor de volgende keer.
Zet voor de grap nu eens je Adguard uit en zie wat een overvloed aan spam je krijgt te zien.

Daar moet je dan eerst helemaal doorheen scrollen onder het artikel om daartussen ergens het discussieplatform te vinden...

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Jesse_Eek schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:07:
[...]
Wat ik alleen niet begrijp is dat websites dit soort reclamebagger toestaan op hun pagina's. Daar is toch geen enkele bezoeker in geïnteresseerd?
Ooit reclame op TV of in een papieren tijdschrift (een WAT? :+ ) gezien? Zelfde principe. Content bedenken kost geld. Servers beheren kost geld. Iemand inhuren om om 3 uur 's nachts de server een schop te geven als er een hax0r langs komt kost geld. Developers voor verbeteringen kosten geld.

Betaal voor de site en je kunt vaak ads uitvinken.

Betaal niet voor de site en dan niet. Als je een even goede site kunt maken zonder ads, doe dat dan zelf en iedereen gaat naar jouw site :P Veel sites waar je niet kunt betalen en waar ook geen ads zijn te zien vind ik juist eng. Dan zit het verdienmodel ergens anders...

Als de site te veel ads heeft en je er geen abonnement wilt nemen: stem met de voeten en ga naar een andere site of accepteer dat je delen van de functionaliteit mist.

Zoals gezegd: als de adblocker het zonder moeite kan blokkeren, weet de site maker dat ook. En een week later doet de adblocker het niet meer omdat de adboer ziet dat ze geen ads meer tonen, zodat ze de ads aanpassen ;)

Maar er lopen al zat topics over nut, onzin, noodzaak, risico's van ads. Laten we die discussie elders voeren.

Idem: wie wil mag een los topic in CSA starten over de performance per browser, lijkt me prima :P
Vandaar dat ik nu ook deze vraag stel. Omdat ik er zelf wil achter komen hoe dit werkt.
Nu draai je de boel om. Ga zelf de handleiding van de software lezen. Ga zelf proberen o.b.v. een paar dozijn voorbeelden / live websites. Je kunt niet beweren dat je dat in de afgelopen anderhalf uur hebt gedaan. Niet vragen maar zelf configuraties uitproberen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Jesse_Eek
F_J_K schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:42:
[...]

Maar er lopen al zat topics over nut, onzin, noodzaak, risico's van ads. Laten we die discussie elders voeren.

Idem: wie wil mag een los topic in CSA starten over de performance per browser, lijkt me prima :P

[...]

Nu draai je de boel om. Ga zelf de handleiding van de software lezen. Ga zelf proberen o.b.v. een paar dozijn voorbeelden / live websites. Je kunt niet beweren dat je dat in de afgelopen anderhalf uur hebt gedaan. Niet vragen maar zelf configuraties uitproberen.
Die discussie hoeft wat mij betreft ook niet perse gevoerd te worden (hier). Alleen vind ik het tegenvallen dat het blijkbaar zo ingewikkeld is om een pagina normaal te bezoeken (zonder een overvloed aan irriterende reclames) en essentiële content (wat duidelijk geen spam is, zoals een discussieplatform) niet gelijk weg te filteren.

Qua wat de beste browser is kan nog een hele discussie gevoerd worden inderdaad.

Zoals ik eerder aangaf in de discussie heb ik geprobeerd met de logger van µBlock te specificeren welke onderdelen ik wel of niet wil wegfilteren alleen kom ik daar niet uit.

Wellicht kun jij mij daar verder mee helpen?

• Jesse_Eek
99ruud99 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:19:
je weet dat je zelf kan instellen hoeveel zo'n adblocker blokkeert?
Dat weet ik. Alleen lukt mij dit niet op basis van de uitleg die bijvoorbeeld µBlock zelf hiervoor geeft op hun website.

Ben jij in staat deze pagina te bezoeken zónder advertenties maar mét het discussieplatform onder het artikel?

http://ch7.io/cbijq

• barrymossel
  • Laatst online: 22:12
Jesse_Eek schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:54:
[...]

Die discussie hoeft wat mij betreft ook niet perse gevoerd te worden (hier). Alleen vind ik het tegenvallen dat het blijkbaar zo ingewikkeld is om een pagina normaal te bezoeken (zonder een overvloed aan irriterende reclames) en essentiële content (wat duidelijk geen spam is, zoals een discussieplatform) niet gelijk weg te filteren.
Je hoort in principe een site niet te filteren. De maker van die website heeft die site zo bedoelt. En als jij dat niet wilt zien, dan ga je niet naar die site. Heel eenvoudig. Niemand dwingt je.

Maar, als je eigenwijs bent en toch advertenties wilt blokkeren, dan zul je wat moeite moeten doen. Er zijn verschillende adblockers die dat voor je kunnen doen. Maar die werken nooit 100%. Iedere site is anders opgebouwd en een ad blocker weet niet zomaar wat nu wel of niet een advertentie is. Er zijn natuurlijk veel verschillende mogelijkheden. En daarnaast zullen de advertentieboeren proberen dit soort ad blockers te omzeilen.
Dus ja, je zal zo nu en dan toch een advertentie zien, of juist zo nu en dan iets zelf moeten unblocken, omdat het te enthousiast is weggefilterd.

Wil je dat niet, dan heb je pech. Zo werkt het nu eenmaal.
Qua wat de beste browser is kan nog een hele discussie gevoerd worden inderdaad.
Maar die is hier niet relevant, want jouw probleem ligt niet aan de browser.
Zoals ik eerder aangaf in de discussie heb ik geprobeerd met de logger van µBlock te specificeren welke onderdelen ik wel of niet wil wegfilteren alleen kom ik daar niet uit.

Wellicht kun jij mij daar verder mee helpen?
Probeer eens een alternatief. En lees je in. Het is niet zo moeilijk. En er zijn enorm veel tutorials te vinden. Als je die niet begrijpt, dan zal waarschijnlijk niemand hier je überhaupt verder kunnen helpen ben ik bang.

• barrymossel
Jesse_Eek schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:15:
[...]

Dat weet ik. Alleen lukt mij dit niet op basis van de uitleg die bijvoorbeeld µBlock zelf hiervoor geeft op hun website.

Ben jij in staat deze pagina te bezoeken zónder advertenties maar mét het discussieplatform onder het artikel?

Welk disussieplatform? Ik gebruik geen ad blocker en zie geen discussieplatform.

• Jesse_Eek
barrymossel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:16:
Probeer eens een alternatief. En lees je in. Het is niet zo moeilijk. En er zijn enorm veel tutorials te vinden. Als je die niet begrijpt, dan zal waarschijnlijk niemand hier je überhaupt verder kunnen helpen ben ik bang.
Eigenlijk gaat het mij niet over het browsen in het algemeen. Want daarmee ondervind ik geen problemen. Het gaat mij heel specifiek om deze website waar ik graag het discussieplatform zou willen zien zonder de vervelende advertenties erbij. Als het jou lukt om dat bij deze pagina voor elkaar te krijgen hoor ik dat graag! Mij is het tot op heden nog niet gelukt helaas.

BVD

• 99ruud99
@Jesse_Eek zelfs zonder addblock zie ik geen discussieplatform... ?

• Jesse_Eek
barrymossel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:20:
[...]

Welk disussieplatform? Ik gebruik geen ad blocker en zie geen discussieplatform.
Welke browser gebruik jij dan als ik vragen mag want er is wel degelijk een discussieplatform onder het art.

• barrymossel
Jesse_Eek schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:23:
[...]

Eigenlijk gaat het mij niet over het browsen in het algemeen. Want daarmee ondervind ik geen problemen. Het gaat mij heel specifiek om deze website waar ik graag het discussieplatform zou willen zien zonder de vervelende advertenties erbij. Als het jou lukt om dat bij deze pagina voor elkaar te krijgen hoor ik dat graag! Mij is het tot op heden nog niet gelukt helaas.

BVD

Nogmaals: welk discussieplatform? Ik zie - zonder ad blocker - een giga lap tekst en dan advertenties en verwijzingen naar andere artikelen.

• barrymossel
Jesse_Eek schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:26:
[...]

Welke browser gebruik jij dan als ik vragen mag want er is wel degelijk een discussieplatform onder het art.
Chrome.

• Jesse_Eek
barrymossel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:26:
[...]

Nogmaals: welk discussieplatform? Ik zie - zonder ad blocker - een giga lap tekst en dan advertenties en verwijzingen naar andere artikelen.
Ergens tussen de advertenties (doorscrollen) vind je op een gegeven moment het discussieplatform waar je kunt reageren

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:17

Fiber

Beaches are for storming.

Wellicht krijg je dat discussieplatform pas na een login...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Jesse_Eek
99ruud99 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:25:
@Jesse_Eek zelfs zonder addblock zie ik geen discussieplatform... ?
Helemaal doorscrollen en dan duikt (tussen de advertenties ergens) het discussieplatform op

• barrymossel
Jesse_Eek schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:28:
[...]

Ergens tussen de advertenties (doorscrollen) vind je op een gegeven moment het discussieplatform waar je kunt reageren
Ik zie hem. Dat is inderdaad irritant. De boosdoener is de "Taboola feed". Wellicht kun je Googlen op iets als "block taboola".

• 99ruud99
of gewoon die website niet meer bezoeken xD

• barrymossel
barrymossel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:33:
[...]

Ik zie hem. Dat is inderdaad irritant. De boosdoener is de "Taboola feed". Wellicht kun je Googlen op iets als "block taboola".
Snel even gekeken en dan wordt inderdaad ook die comments sectie verwijderd. Alles staat ook in dezelfde <div> zo te zien. Lijkt me gewoon slecht geprogrammeerd door die sitebeheerder.
Je zou ze kunnen mailen, maar ik denk dat dat weinig uitmaakt. Dus je hebt waarschijnlijk gewoon pech.

• Jesse_Eek
barrymossel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:33:
[...]

Bedankt voor de tip!

Volgens mij heb ik gevonden waar ik naar op zoek was en ben ik niet de enige die hier gigantisch veel last van had.

https://www.geextreme.com...-to-kill-taboola-forever/

• barrymossel
Jesse_Eek schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:40:
[...]

Bedankt voor de tip!

Volgens mij heb ik gevonden waar ik naar op zoek was en ben ik niet de enige die hier gigantisch veel last van had.

https://www.geextreme.com...-to-kill-taboola-forever/
Ook dit blokkeert die comments. Lijkt onderdeel te zijn van dat Taboola. Of dus extra code die wordt ingeladen via Taboola. Taboola blokkeren, blokkeert dan ook die code.

Je hebt dus echt gewoon pech denk ik...

• Jesse_Eek
barrymossel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:55:
[...]

Ook dit blokkeert die comments. Lijkt onderdeel te zijn van dat Taboola. Of dus extra code die wordt ingeladen via Taboola. Taboola blokkeren, blokkeert dan ook die code.

Je hebt dus echt gewoon pech denk ik...
De afdeling 'advertising' van de desbetreffende site gemaild met het verzoek om geen gebruik van Taboola te maken omdat dit de hele ervaring ruïneert

• Jesse_Eek
99ruud99 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:34:
of gewoon die website niet meer bezoeken xD
Dan zou ik dus de interessante artikelen die erop staan niet meer kunnen lezen of deel kunnen nemen aan discussies omdat 1 of andere geldslurpende reclamemachine dat verhindert. Volgens mij is het internet daar in de eerste plaats niet voor uitgevonden.

• Smobbo
Jesse_Eek schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:22:
[...]

Dan zou ik dus de interessante artikelen die erop staan niet meer kunnen lezen of deel kunnen nemen aan discussies omdat 1 of andere geldslurpende reclamemachine dat verhindert. Volgens mij is het internet daar in de eerste plaats niet voor uitgevonden.
Inderdaad, maar hoeveel betaal jij voor het bezoeken van die website?
Ik gok namelijk dat hij niet gratis in de lucht gehouden wordt...

• barrymossel
[...]

Reclamemachine? Of de website beheerder?

Waarschijnlijk allebei :)

En nee, daar is het internet niet voor uitgevonden. Maar het is ook niet uitgevonden voor "gratis" porno, maar daar wordt toch gretig gebruik van gemaakt (nee, geen gretig aftrek).

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Overweeg een Pi-Hole. Dat is een DNS server in je lokale netwerk die tracking domeinen blockt. Vergelijkbaar met een browser blocker, maar dan is het actief voor je hele netwerk (en al je devices daarop).

Nadelen:
1. Het blokt niet alles. Youtube serveert hun ads bv vanaf hetzelfde domein als de echte content, dus kun je dat niet blocken.
2. Het vergt onderhoud / het is een apart apparaat. Sowieso Pi-Hole op een RPi draaien met SD is no-go, dan kapt hij er elk jaar mee. Dus je moet hier zin in hebben / IT-hobby hebben om uit te zoeken wat jouw ideale setup is qua hardware / integratie. Ook hoe je dit instelt in je modem (of andere DHCP server) bijvoorbeeld.
3. Exceptions maken is meer gedoe. Je moet weten welk domein je wil unblocken, en dat toevoegen aan de whitelist. Dit kan ook "makkelijk" door een simpele "turn off for X minutes" welke voor X minuten alle blocking uitschakelt. Maar natuurlijk alleen handig als je "even" op die site wil.

Ik heb er nu 3 jaar een installatie (op een RPi 3.0 met SSD) en ben er zielsgelukkig mee, veel minder rotzooi, ook op m'n mobiel en bij m'n vrouw / kinderen.

https://pi-hole.net

[Voor 5% gewijzigd door marowi op 25-01-2021 19:03]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jesse_Eek schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:40:
Dat wil ik dus niet hoeven doen elke keer omdat ik dan ook gelijk alle reclame te zien krijg
Dan is een andere browser simpelweg niet de oplossing die je hebben wilt. Elke browser laat sowieso by default alles door, met extensies kun je dan een en ander blokkeren. Vanuit de topic start gezien, wil je daar ook niet aan. Feitelijk blijft dan over dat je een andere weg zoekt om de advertenties te blokkeren.

Dat kan door bijvoorbeeld een Pi te kopen en daarop (al dan niet via Docker) Pi-Hole te draaien of AdGuard Home. In jouw DHCP stel je deze dan in als DNS server en dat blokkeert dan een boel van de advertenties voor jou, op netwerk niveau. Dus ook apparaten die niet vaak op jouw netwerk zitten of er juist bij komen, zullen hier ook van profiteren en hoef je dus niet elke keer reclames per site toe te staan.
Smobbo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:27:
Inderdaad, maar hoeveel betaal jij voor het bezoeken van die website?
Ik gok namelijk dat hij niet gratis in de lucht gehouden wordt...
Websites zijn tegenwoordig best complex; er worden legio mensen voor ingehuurd om een website qua code en techniek te beheren. Die mensen doen dat dusdanig veel per week, dat zij dat voor hun werk doen en dus betaald krijgen ervoor. Aangezien de consument liever niet betaald voor het bezoek aan de website, zal de website toch op een andere manier aan geld moeten zien te komen om die medewerkers te betalen. ;) Jou van informatie of een discussie platform is dus niet meer alleen maar jou (en anderen) plezieren.

[Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 25-01-2021 19:13]

• barrymossel
Het probleem van TS is daarmee niet opgelost. De gewenste comment-sectie wordt schijnbaar vanaf dezelfde URL geladen als de advertenties. Dus je blockt beiden, of niets.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

barrymossel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:12:
Het probleem van TS is daarmee niet opgelost. De gewenste comment-sectie wordt schijnbaar vanaf dezelfde URL geladen als de advertenties. Dus je blockt beiden, of niets.
Dat is een hedendaagse trend inderdaad en laten we wel wezen, een dergelijk iets is natuurlijk expres gedaan. Een website draaiende houden kost tegenwoordig niet meer slechts een paar tientjes in de maand, dat gaat over duizenden euro's tegenwoordig, met mensen die dat ook niet meer voor 'even voor erbij' kunnen doen. Maar de consument wilt blijkbaar ook niet betalen (vandaar dat de diverse ad blockers (uBlock Origin, Pi-Hole e.d.) gretig aftrek vinden bij die consumenten), maar de website heeft zijn kosten wel, wat moeten ze dan? :)

• barrymossel
CH4OS schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:16:
[...]
Dat is een hedendaagse trend inderdaad en laten we wel wezen, een dergelijk iets is natuurlijk expres gedaan. Een website draaiende houden kost tegenwoordig niet meer slechts een paar tientjes in de maand, dat gaat over duizenden euro's tegenwoordig, met mensen die dat ook niet meer voor 'even voor erbij' kunnen doen. Maar de consument wilt blijkbaar ook niet betalen (vandaar dat de diverse ad blockers (uBlock Origin, Pi-Hole e.d.) gretig aftrek vinden bij die consumenten), maar de website heeft zijn kosten wel, wat moeten ze dan? :)
Ik vind ad blockers dan ook ronduit asociaal. Maar je website dusdanig volgooien met meuk reclames en soms zelfs oplichting en misleiding vind ik ook asociaal. De keuze en het goed recht van de publisher, maar wel asociaal.
Het beste is dit soort sites dus niet meer bezoeken. Maar dat wil TS niet. En met hem schijnbaar vele anderen ook niet. Tsja, dan houd je het in stand.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

barrymossel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:24:
Ik vind ad blockers dan ook ronduit asociaal. Maar je website dusdanig volgooien met meuk reclames en soms zelfs oplichting en misleiding vind ik ook asociaal. De keuze en het goed recht van de publisher, maar wel asociaal.
Websites gebruiken nu eenmaal graag diensten van derden. Maar die derden doen nauwelijks controles op de reclame die ze aanbieden. Zou men een beleid hebben zoals hier op Tweakers, dan zou het al vele malen beter zijn, maar gemak dient nu eenmaal de mens en de consument wilt alles gratis.
Het beste is dit soort sites dus niet meer bezoeken. Maar dat wil TS niet. En met hem schijnbaar vele anderen ook niet. Tsja, dan houd je het in stand.
Jep, het is een vicieuze circel.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:17

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

De interessante artikelen kun je prima lezen met een blocker. Met Ghostery bijvoorbeeld ziet die site er prima uit en valt goed te lezen. En als de reacties eronder van hetzelfde niveau zijn als bij Nu.nl of Telegraaf.nl of zo dan mis je daar verder ook niks aan... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Jesse_Eek
CH4OS schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:26:
[...]
Websites gebruiken nu eenmaal graag diensten van derden. Maar die derden doen nauwelijks controles op de reclame die ze aanbieden. Zou men een beleid hebben zoals hier op Tweakers, dan zou het al vele malen beter zijn, maar gemak dient nu eenmaal de mens en de consument wilt alles gratis.
[...]
Jep, het is een vicieuze circel.
Wat ik mij dan afvraag: wie verdient er aan de nonsens die er in de reclamesectie staat (want dat lijken mij geen normale bedrijven).

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De advertentie-aanbieder en de website?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

't Gaat toch weer terug naar de algemene ad-discussie, of concrete hulp bij omzeilen van de 'beveiliging' van die specifieke krant. Dan ga ik het hier maar sluiten ben ik bang.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee