Toon posts:

Wat is de juiste fan plaatsing in de Corsair 280x

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CuBras
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 23:12
Hallo allemaal,

Ongeveer een jaar geleden heb ik de onderstaande build in elkaar gezet:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 71,13€ 71,13
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 499,-€ 499,-
1BehuizingenCorsair Crystal 280X Wit€ 109,05€ 109,05
1WaterkoelingCorsair Hydro H80i v2€ 104,90€ 104,90
1VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 64,89€ 64,89
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.206,87

Tot op heden heb ik niet hele zware games gespeeld, maar onlangs ben ik met Hitman 2 begonnen in aanloop voor Hitman 3.
Het viel mij op dat de game een paar keer vastliep en vervolgens naar het bureaublad crashte. Toevallig had ik mijn hand op de glazen zijplaat gelegd en ik merkte dat deze ongelofelijk heet was.

Probleem: overhitting.

De huidige opstelling is als volgt:

2x Noctua aan de bovenkant dat warme lucht uit de pc zuigt
1x Noctua aan de voorkant op de onderste positie gemonteerd, zodat koele lucht de pc in blaast
1x Corsair-hydro-series-h80i-v2 aan de voorkant op de bovenste positie geplaatst zodat er koele lucht naar
binnen wordt geblazen
1x Red Devil op horizontale positie geplaatst, ter hoogte van de voorste Noctua. Ruimte tussen de kaart en
de meshed onderkant is ~ 6,5cm voor aanzuiging van de lucht.
Geen rear exhaust fan, omdat dit maar max 80mm kan zijn en ik dat op het moment niet omhanden had.

Nu ben ik naar mogelijkheden aan het kijken om dit op te lossen. En ik zie twee mogelijkheden en ik was benieuwd naar wat jullie mening is.

1.
Iemand zoeken die ervaring heeft met lucht gaten in het zij paneel te boren, zodat er meer ruimte is om warme lucht kwijt te raken

2.
De huidige Corsair-hydro-series-h80i-v2 vervangen voor een dubbele 120mm versie, deze naar boven te verplaatsen en twee Noctua's aan de voorkant neer te zetten. Echter heb ik dan geen warmte afvoer. Ik vermoed dat een 80mm fan niet afdoende is.

3.
Het glazen zijpaneel er gewoon aflaten :X :?

Ik heb de cruciale fout gemaakt met de Corsair-hydro-series-h80i-v2, dat ik er vanuit ging dat de fan dat aan de binnenkant zit, de koude lucht zou door pushen. Maar volgens mij voert deze juist de warme lucht af. Aangezien het in mijn kast wordt geblazen krijg je de warmte van je GPU en de warmte van je CPU op een plek.
Later kwam ik er achter dat glazen kasten erg slecht zijn om hitte af te voeren. Qua voor onderzoek heb ik het niet heel goed gedaan.

Beste antwoord (via CuBras op 27-01-2021 13:43)

• Crahsystor
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 18-09 18:43
Voor de GPU helemaal geen vreemde waarden, behalve die hotspot. Die is wel wat hoog.

Ik zou proberen de voorste Noctua naar achter onder te halen, naar binnen zuigend. Werkt dat onvoldoende, dan zou ik één van de top Noctua ook naar beneden halen en de H80i naar boven, uitblazend.
Daarmee heb je een volledige bottop-to-top flow en zou de warmte het snelst weg moeten zijn. Je zult de temperatuur van de GPU (flink) zien dalen.

Je wilt dat de fans voor & onder samen iets meer inzuigen dan de rest uitblaast. Zo voorkom je dat er veel stof door openingen binnen komt. Wel regelmatig je stoffilters schoonmaken. Vooral die onder.

Wil je echt gaan knutselen, kijk dan eens of je een (plexi) plaatje kunt maken dat horizontaal in de case past, tegen je GPU aan. Alsof je die op de koeler plakt, met alleen openingen voor de fans van de GPU.
Karton is uitermate geschikt om te testen. Daarmee zuigt die alleen koele lucht aan en de warme lucht boven de kaart wordt sneller afgevoerd doordat 3 fans alleen daarvoor werken.

Addicted to silent computing

Alle reacties

• TTLCrazy
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

TTLCrazy

Listen to Frankie

1x Corsair-hydro-series-h80i-v2 aan de voorkant op de bovenste positie geplaatst zodat er koele lucht naar binnen wordt geblazen
Zo wordt er dus warme lucht naar binnen geblazen want de lucht gaat door de radiator naar binnen.

Maar dit zou allemaal niet zo uit mogen maken want je hebt genoeg lucht stroming zo te zien. Vreemd dat de glazen zijplaat zo heet wordt, hoe heet wordt je cpu en gpu tijdens gamen ?

edit :misschien toch een 80 mm fan aan de achterkant plaatsen ?

edit2: ik ga zelf trouwens altijd uit van een overdruk situatie, dus meer ingaande lucht fans dan uitgaande. Maar ik heb zelf geen kast met een glazen zijpaneel.

[Voor 21% gewijzigd door TTLCrazy op 25-01-2021 13:33]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS

• Crahsystor
Allereerst, kudo's voor de keuze van de fans. Heerlijk stille dingen! (Heb er zelf ook 4 in m'n kast)

Op welke plaats was dat zijpaneel zo warm? Toevallig net naast/boven de GPU? Daar blaast die namelijk zijn warmte naartoe (en naar het mobo).

Veel interessanter zijn de temperaturen van componenten. De glazen zijwand kan 100 graden worden, maar als alles binnenin bij wijze van spreken 50 graden is, is er nog niks aan de hand.
Er zijn dus twee dingen; 1 is het crashen, daar zul je voor op zoek moeten naar gegevens. Driverfouten, geheugenfouten, temperaturen te hoog etc. 2 is het verlagen van de temperatuur van het zijpaneel. Een fan op de bodem die de lucht er langs blaast is denk ik genoeg.

Ik zou een kijken wat er gebeurt als je de onderste Noctua van de voorkant naar de achterste bodempositie haalt. Dat is de makkelijkste manier om snel een verschil te merken.

• CuBras
TTLCrazy schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:30:
[...]

Zo wordt er dus warme lucht naar binnen geblazen want de lucht gaat door de radiator naar binnen.

Maar dit zou allemaal niet zo uit mogen maken want je hebt genoeg lucht stroming zo te zien. Vreemd dat de glazen zijplaat zo heet wordt, hoe heet wordt je cpu en gpu tijdens gamen ?

edit :misschien toch een 80 mm fan aan de achterkant plaatsen ?

edit2: ik ga zelf trouwens altijd uit van een overdruk situatie, dus meer ingaande lucht fans dan uitgaande. Maar ik heb zelf geen kast met een glazen zijpaneel.
Daar was ik al bang voor...

Ik heb net een test run gedaan met Hitman 2 en daar komt het volgende uit:

GPU Core: 75 graden, max 76
GPU Mem: 84 graden, max 86
GPU VRM: 78 graden, max 78
GPU Hot Spot: 95 graden, max 98

Waarbij de GPU Core op 95% wordt gebruikt.

Is het net zoals bij cpu's dat er een max treshold is van 100 graden? Ik kan ook nog proberen om een top fan om te draaien zodat er maar eentje lucht naar buiten werkt.
De 80mm kan ik overwegen maar weet niet of het dusdanig veel oplevert in de zin van warmte verlaging.
Crahsystor schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:45:
Allereerst, kudo's voor de keuze van de fans. Heerlijk stille dingen! (Heb er zelf ook 4 in m'n kast)

Op welke plaats was dat zijpaneel zo warm? Toevallig net naast/boven de GPU? Daar blaast die namelijk zijn warmte naartoe (en naar het mobo).

Veel interessanter zijn de temperaturen van componenten. De glazen zijwand kan 100 graden worden, maar als alles binnenin bij wijze van spreken 50 graden is, is er nog niks aan de hand.
Er zijn dus twee dingen; 1 is het crashen, daar zul je voor op zoek moeten naar gegevens. Driverfouten, geheugenfouten, temperaturen te hoog etc. 2 is het verlagen van de temperatuur van het zijpaneel. Een fan op de bodem die de lucht er langs blaast is denk ik genoeg.

Ik zou een kijken wat er gebeurt als je de onderste Noctua van de voorkant naar de achterste bodempositie haalt. Dat is de makkelijkste manier om snel een verschil te merken.
Thanks! Wat dat betreft heb ik het wel weer goed onderzocht ;)
Het is inderdaad vlak naast de GPU. Hoe hoger je op de plaat voelt, hoe kouder het aanvoelt.

De temperaturen van de overige hardware lijkt ook wel acceptabel:

CPU: 48 onder load, max 62
MoBO: wisselend tussen 40 en 70 graden
Mem: geen waardes
SSD: 36

Om eerlijk te zijn had ik al reeds een fan op de bodem, maar daardoor was er geen ruimte meer tussen de kaart en de fan. Ik had niet de indruk dat dat heel wenselijk is, al heb je dan wel een dedicated flow voor de kaart alleen. Ik kan nog wel eens testen of het verschil maakt.

Overigens is het crashen vier keer voor gekomen in een periode van 2 weken. Dus of het een driver fout oid is of een airflow ding moet ik gaan uitsluiten.

• TTLCrazy
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

TTLCrazy

Listen to Frankie

CuBras schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:09:
[...]

Daar was ik al bang voor...

Ik heb net een test run gedaan met Hitman 2 en daar komt het volgende uit:

GPU Core: 75 graden, max 76
GPU Mem: 84 graden, max 86
GPU VRM: 78 graden, max 78
GPU Hot Spot: 95 graden, max 98

Waarbij de GPU Core op 95% wordt gebruikt.

Is het net zoals bij cpu's dat er een max treshold is van 100 graden? Ik kan ook nog proberen om een top fan om te draaien zodat er maar eentje lucht naar buiten werkt.
De 80mm kan ik overwegen maar weet niet of het dusdanig veel oplevert in de zin van warmte verlaging.
Ik zou zeker niet 1 top fan omdraaien want dan krijg je een hele rare luchtstroming.

Dit is zoals ik het zoveel mogelijk zou willen krijgen, dus een mooie stroom lucht van voren naar achteren/boven.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS

• CuBras
TTLCrazy schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:14:
[...]

Dit is zoals ik het zoveel mogelijk zou willen krijgen, dus een mooie stroom lucht van voren naar achteren/boven.
[Afbeelding]
Dit is hoe het nu in principe ook is, alleen is dus de front fan aan de voorkant, de dubbele CPU koeler. Aangezien het een "enkel" slot betreft, met twee fans kan het nergens anders dan op die positie vanwege de dikte.

Idealiter zou ik die dus moeten vervangen maar dan is de vraag; hang ik de nieuwe dan aan de bovenkant of voorkant en laat ik die lucht aanzuigen of doe ik dan een mix van een intake en een outtake? En dan eventueel met een 80 mm rear outtake?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Crahsystor
Voor de GPU helemaal geen vreemde waarden, behalve die hotspot. Die is wel wat hoog.

Ik zou proberen de voorste Noctua naar achter onder te halen, naar binnen zuigend. Werkt dat onvoldoende, dan zou ik één van de top Noctua ook naar beneden halen en de H80i naar boven, uitblazend.
Daarmee heb je een volledige bottop-to-top flow en zou de warmte het snelst weg moeten zijn. Je zult de temperatuur van de GPU (flink) zien dalen.

Je wilt dat de fans voor & onder samen iets meer inzuigen dan de rest uitblaast. Zo voorkom je dat er veel stof door openingen binnen komt. Wel regelmatig je stoffilters schoonmaken. Vooral die onder.

Wil je echt gaan knutselen, kijk dan eens of je een (plexi) plaatje kunt maken dat horizontaal in de case past, tegen je GPU aan. Alsof je die op de koeler plakt, met alleen openingen voor de fans van de GPU.
Karton is uitermate geschikt om te testen. Daarmee zuigt die alleen koele lucht aan en de warme lucht boven de kaart wordt sneller afgevoerd doordat 3 fans alleen daarvoor werken.

• CuBras
Het plaatsen van één extra fan inblazend aan de onderkant is al voldoende om over de gehele linie een gemiddelde temp drop van 3-5 graden te realiseren.
Ik ga verder nog testen met een andere locatie van de CPU koeler.

Bedankt voor het meedenken.

[Voor 13% gewijzigd door CuBras op 27-01-2021 13:43]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee