Vochtprobleem op zolder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-05 09:01

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
Dag Tweakers,

Sinds een tijdje zit ik met het volgende probleem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QM_-zqgkpkwyJI8pumX_mj_iIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSCXuz6jNsO7eZtKqf64jEKT.jpg?f=fotoalbum_large

Wat je ziet is een vochtplek bij mij op zolder, boven een gording. Ik heb meerdere van deze plekken, maar ze zitten allemaal boven 1,5m1 hoogte. De bovenste gordingen dus.

Sinds een tijdje heb ik Tado-knoppen en daarmee kan ik mooi het vochtpercentage in beeld houden. Dit geeft het volgende beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUohbR3qrriAVsIFbn2B9U2LT6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jol3MxMYVppMJA46nI3ttKLJ.jpg?f=fotoalbum_large

De zolder is ingedeeld in een overloop en twee (kleine) kamers. Geheel is geïsoleerd en de isolatie is als volgt opgebouwd:
- dakpannen
- panlatten / dakbeschot
- geïmpregneerde regel
- alu- pirplaten van 8cm (afgepurd en ge-alu-taped)

Kan dit vochtprobleem komen door te hoge vochtpercentages? Dat het intern condenseert en boven de gording tevoorschijn komt?

remember your end, someone owns us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat gebeurt er op die kamers, hangt er wasgoed etc ?
Luchten is wel van belang. alles afkitten en tapen dan kan vocht van binnen niet weg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
't Zijn twee slaapkamers waar de kids nu ook thuis werken en op de overloop staat de was te drogen en staat ook een warmtepompdroger (zorgt ook voor zo'n heerlijke broeikas :( ).

Het probleem is in mijn beleving ontstaan in de winter en na het isoleren met een dik pakket PIR.

[ Voor 22% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 25-01-2021 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
Kun je lekkage uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 13:31
Zou het kunnen dat er achter die plekken een koudebrug zit waar condensatie optreedt?

Ik had zelf ooit iets soortgelijks na het plaatsen van een dakraam. Een metalen deel van dat dakraam bleef koud waardoor het vocht uit de lucht in huis daarop condenseerde wat een vochtplek gaf. Ik heb dat op kunnen lossen met pur schuim, waardoor de warme lucht uit het huis niet meer bij dat koude metalen deel kon komen. Dat hadden de dakraam monteurs eigenlijk gelijk moeten doen maar was dus niet gedaan.

Als het dit is dan zou de naden afdichten kunnen helpen.

Ventileren is natuurlijk altijd goed maar als het buiten koud is en er is een koudebrug zal ventilatie niet genoeg helpen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
peterpv schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:16:
Zou het kunnen dat er achter die plekken een koudebrug zit waar condensatie optreedt?

Ik had zelf ooit iets soortgelijks na het plaatsen van een dakraam. Een metalen deel van dat dakraam bleef koud waardoor het vocht uit de lucht in huis daarop condenseerde wat een vochtplek gaf. Ik heb dat op kunnen lossen met pur schuim, waardoor de warme lucht uit het huis niet meer bij dat koude metalen deel kon komen. Dat hadden de dakraam monteurs eigenlijk gelijk moeten doen maar was dus niet gedaan.

Ventileren is natuurlijk altijd goed maar als het buiten koud is en er is een koudebrug zal ventilatie niet genoeg helpen verwacht ik.
Als het een koudebrug is dan kun je dat met het koud weer nu perfect controleren met een IR-thermometer. Evt. stuk van de afwerking wegbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
Rukapul schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:25:
[...]

Als het een koudebrug is dan kun je dat met het koud weer nu perfect controleren met een IR-thermometer. Evt. stuk van de afwerking wegbreken.
In mijn geval (zie mijn post) zag ik de druppels hangen, dus een IR thermometer was niet nodig >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
Durf ik niet te zeggen; Ga zo even de gootjes boven de dakramen goed inspecteren, maar op 't gevoel zijn ze redelijk leeg. Dan zouden de nokvorsten kaduuk moeten zijn? Er lopen verder geen leidingen of zo en lager op 't dak zie ik ook geen problemen.
peterpv schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:16:

Koudebrug van de 4 dakramen die er zitten zou ik een beetje maf vinden. Deze kringel heb ik ook boven een dakraam zitten en zou even niet weten hoe het vocht boven die gording uit zou moeten komen. Is ook een stuk naast het dakraam waarneembaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
ChangeLife4Ever schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:38:
De zolder is ingedeeld in een overloop en twee (kleine) kamers. Geheel is geïsoleerd en de isolatie is als volgt opgebouwd:
- dakpannen
- panlatten / dakbeschot
- geïmpregneerde regel
- alu- pirplaten van 8cm (afgepurd en ge-alu-taped)
En waar kijken we nu tegenaan dan? Zeer zeker niet de pannenkant en het is ook geen alukant van PIR...

Wat voor pannen heb je? Wat voor dakbeschot heb je? Heb je die PIR platen tussen de gordingen geplaatst? Heb je een foto van het kale dakbeschot?

Je hebt dus een luchtspouw tussen PIR en dakbeschot?

Als je dit hebt uitgevoerd bij zo'n kierend jaren '30 dakbeschot dan komt daar gewoon stuifsneeuw en opgewaaide regen door naar binnen wat langs de binnenkant van je dakbeschot naar beneden druipt en bij de gordingen afloopt naar binnen toe. Dat dakbeschot is namelijk ondertussen verre van waterdicht.

[ Voor 36% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-01-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ChangeLife4Ever schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:31:
[...]

Durf ik niet te zeggen; Ga zo even de gootjes boven de dakramen goed inspecteren, maar op 't gevoel zijn ze redelijk leeg. Dan zouden de nokvorsten kaduuk moeten zijn? Er lopen verder geen leidingen of zo en lager op 't dak zie ik ook geen problemen.
Lekkage vanaf de nokvorsten kan ook ja. Maar dat is dan alsnog een combi met niet-waterdicht dakbeschot. Bouwjaar + type pan + type dakbeschot + foto'tje zou e.e.a. wel verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:36
Ik denk dat het een issue is met je isolatie.
Ik mis Dampwerende folie in de opbouw van de isolatie.
Kans is enorm groot dat nu het condensatiepunt aan de binnenkant van de woning is gekomen ipv buiten.

Het aanwezige vocht kan nu condenseren en dat gaat druppen, en het resultaat kun je zien.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
ChangeLife4Ever schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:31:
[...]
Koudebrug van de 4 dakramen die er zitten zou ik een beetje maf vinden. ...
Dat dakraam was ook maar een voorbeeld. Stel dat er in je dak stalen hoekverbindingen gebruikt worden die aan één kant koud zijn, dan kun je hetzelfde probleem krijgen. Hoeft niet persé bij een dakraam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
Even uitgebreid:

- dakpannen
- panlatten / dakbeschot (lijkt op vloerdelen)
- geïmpregneerde regel
- tusen de gordingen: alu- pirplaten van 8cm met aan beide zijden alu-cachering dus dat is redelijk dampwereld :). Langs de randen afgepurd en bij de gordingen ook afgetaped met alu-tape zodat dat luchtdicht is. Gordingen zelf waren al geverfd en zijn nadien nog een keer geverfd.
- regelwerk
- gipsplaten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maYpnDk_YXnVbvwlY7Gu0Etor0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/neTYRoWMUboPejpqxSams8wm.jpg?f=fotoalbum_large

Foto geeft een beetje een beeld; pas een gat in gezaagd voor een nieuwe dakdoorvoer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
Gwindorian schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:41:
Ik denk dat het een issue is met je isolatie.
Ik mis Dampwerende folie in de opbouw van de isolatie.
Zit er dacht ik wel in; omdat de platen aan twee zijden ge-cacheerd zijn met aluminium.
Kans is enorm groot dat nu het condensatiepunt aan de binnenkant van de woning is gekomen ipv buiten.

Het aanwezige vocht kan nu condenseren en dat gaat druppen, en het resultaat kun je zien.
Dauwpunt lag (door de hoge luchtvochtigheid??) op een relatief hoge temperatuur (zeg uit mijn hoofd iets van 12 graden; weet even niet of dat ook gelogd wordt). Daardoor denk ik ook dat het ergens gaat condenseren. Vandaar de vraag of ventileren (of af en toe elektrisch ontuchtigen) helpt om het dauwpunt omlaag te krijgen en zodoende dat condenseren aan de binnenzijde te voorkomen :)
peterpv schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:56:
[...]

Dat dakraam was ook maar een voorbeeld. Stel dat er in je dak stalen hoekverbindingen gebruikt worden die aan één kant koud zijn, dan kun je hetzelfde probleem krijgen. Hoeft niet persé bij een dakraam.
Ga ik nog even dubbel-checken. Bovenste gordingen hebben dit probleem, de onderste niet. Zit ook bij 3 van de 4 dakramen, bij de 4de ineens niet. Zijn er misschien 'bekende valkuilen' v.w.b. het monteren van dakramen? Heeft de klusser daar misschien n fout gemaakt.

[ Voor 24% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 25-01-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ChangeLife4Ever schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:27:
Even uitgebreid:

- dakpannen
- panlatten / dakbeschot (lijkt op vloerdelen)
- geïmpregneerde regel
- tusen de gordingen: alu- pirplaten van 8cm met aan beide zijden alu-cachering dus dat is redelijk dampwereld :). Langs de randen afgepurd en bij de gordingen ook afgetaped met alu-tape zodat dat luchtdicht is. Gordingen zelf waren al geverfd en zijn nadien nog een keer geverfd.
- regelwerk
- gipsplaten

[Afbeelding]

Foto geeft een beetje een beeld; pas een gat in gezaagd voor een nieuwe dakdoorvoer...
Had je alleen een bijl ofzo? 8)7

Ik zie geen 2-zijdig gecacheerde plaat, maar een eenzijdig gecacheerde plaat met de alu aan de buitenkant en aan de binnenkant een laagje karton / papier / vlies /...

Waarom beantwoord je nou niet gewoon alle vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ChangeLife4Ever schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:30:
[...]

[...]

Zit er dacht ik wel in; omdat de platen aan twee zijden ge-cacheerd zijn met aluminium.

[...]

Dauwpunt lag (door de hoge luchtvochtigheid??) op een relatief hoge temperatuur (zeg uit mijn hoofd iets van 12 graden; weet even niet of dat ook gelogd wordt). Daardoor denk ik ook dat het ergens gaat condenseren. Vandaar de vraag of ventileren (of af en toe elektrisch ontuchtigen) helpt om het dauwpunt omlaag te krijgen en zodoende dat condenseren aan de binnenzijde te voorkomen :)

[...]

Ga ik nog even dubbel-checken. Bovenste gordingen hebben dit probleem, de onderste niet. Zit ook bij 3 van de 4 dakramen, bij de 4de ineens niet. Zijn er misschien 'bekende valkuilen' v.w.b. het monteren van dakramen? Heeft de klusser daar misschien n fout gemaakt.
Als je er verblijft moet je er ventileren. Vochtige warme binnenlucht vervangen door droge koude buitenlucht verlaagd het dauwpunt van de lucht binnen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:36
Ik sluit me aan bij kabeltjekabel, en misschien nog een mogelijkheid:

Weet je zeker dat die pirplaten stijf tegen de gordingen gesneden zijn ter plekke van de vochtplekken en geen (forse) kieren zijn gelaten ?

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
Tja, die gast die dit gedaan heeft had kennelijk haast of zo. Heb ik ook niet gedaan ;(
Ik zie geen 2-zijdig gecacheerde plaat, maar een eenzijdig gecacheerde plaat met de alu aan de buitenkant en aan de binnenkant een laagje karton / papier / vlies /...
Aan de binnenzijde is de aluminium er verkeerd op geplakt, dus met aluminium tegen de PIR. Je ziet daardoor alleen het paper op de foto.
Waarom beantwoord je nou niet gewoon alle vragen?
Excuus! Meen alles beantwoord te hebben.

Wat voor pannen heb je?
Stenen ;) uit het jaar '65 (meer weet ik niet en weet ook niet hoe ik meer moet achterhalen. Is vrij standaard in deze wijk https://www.google.com/ma...bfov%3D100!7i13312!8i6656)
Wat voor dakbeschot heb je?
Lijkt op vloerdelen
Heb je die PIR platen tussen de gordingen geplaatst?
Yep!
Heb je een foto van het kale dakbeschot?
Ja; zie hier onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSM0y50WOtdBodRawQ3mjNvP-74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ydv50x6AuljPG3WPGZBIDAKJ.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij heb ik ze zo allemaal beantwoord.
Gwindorian schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:53:
Weet je zeker dat die pirplaten stijf tegen de gordingen gesneden zijn ter plekke van de vochtplekken en geen (forse) kieren zijn gelaten ?
Redelijk stijf ja en afgepurd zodat het helemaal opgevuld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Welke PUR heb je gebruikt? Er is luchtopen PUR en luchtdichte PUR, flexibel en niet-flexibel. Heb je ademende PUR gebruikt die liever scheurt dan rekt en krimpt... dan heb je wellicht een probleem.

Heb je nu tussen PIR en dakbeschot ook nog een luchtlaag zitten??

Dat oude houten dakbeschot... met het verstrijken van de jaren krimpt hout in de dwarsrichting. Bij sommige jaren '30 daken (dat is wel 30 jaar ouder natuurlijk) kun je soms tussen groef en messing al naar buiten kijken.

Die pannen; iig geen doorgerotte betonpannen. Dat scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:58:
Welke PUR heb je gebruikt? Er is luchtopen PUR en luchtdichte PUR, flexibel en niet-flexibel. Heb je ademende PUR gebruikt die liever scheurt dan rekt en krimpt... dan heb je wellicht een probleem.
Flexibele Pur FM330 Illbruck

Ben hier op uitgekomen vanwege de volgende kenmerken:
De FM330 Perfect Elastic Foam van Illbruck is een flexibel purschuim en bijzonder geschikt om naden tussen isolatieplaten af te dichten. U kunt het natuurlijk ook gebruiken voor het afdichten van stelruimten en opvullen van kieren. Het grote voordeel ten opzichte van traditioneel purschuim is dat het flexibel blijft en daardoor niet inscheurt. Dit maakt Ilbruck FM330 perfect om nog luchtdichter te isoleren.
Heb je nu tussen PIR en dakbeschot ook nog een luchtlaag zitten??
Yep.

Pagina: 1