Vraag

• MMMMMMM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-03 14:52
Goedemorgen!

Ik heb van de ISP een Draytek 2133VAC gekregen. Op de WAN poort zit internet vanaf de glasvezelomvormer. Op LAN poort 1 van de Draytek zit het primaire Google WiFi punt (het enige bekabelde punt).

De Draytek router heeft DHCP aanstaan, WiFI staat uit (op beide frequenties). Dus alleen dat primaire Google WiFi punt krijgt een LAN IP in de range 192.168.1.*

Verder regelt Google alles op het netwerk. DHCP staat aan en deelt IP adressen uit in de range 192.168.86.* Op de tweede LAN poort van het primaire Google WiFi punt zit een domme switch. Verder verbindt het meeste in huis via wifi en krijgt ook een IP 192.168.86.*

Dus in het kort : Draytek 192.168.1.1, eerste Google punt 192.168.1.10 als WAN IP en 192.168.86.1 als LAN IP. Alle andere apparaten op het netwerk krijgen, bekabeld of draadloos, een IP in 192.168.86.*

Waarom dan niet gewoon de ISP router in bridge modus zetten and be done with it?!

Omdat ik in de Draytek een 4G dongle heb geplaatst. Zodra de glasvezelverbinding op WAN1 wegvalt vindt er een failover plaats naar WAN3 en komt 4G in de lucht. Zodra WAN3 actief is, verliest het hele netwerk internetverbinding. Zelfs DNS 8.8.8.8 is niet meer te pingen en ik vermoed door de dubbele NAT.

Op het moment dat ik het primaire Google WiFi punt in bridge mode zet verlies ik de mesh functionaliteit, dus dat beats the point van Google WiFi....

Iemand een idee hoe ik zonder heel veel manueel werk (zeker op de apparaten moet alles vanuit DHCP komen) het voor elkaar krijg dat ik en mesh houd vanuit Google WiFi maar ook de failover internetverbinding kan gebruiken m.b.v. de 4G dongle in de Draytek?

Glasvezel omvormer --> Draytek WAN poort

Draytek LAN poort --> Google WiFi 1 WAN poort

Google WiFi 1 LAN poort --> switch / WiFi

Alle reacties

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-03 23:24
Dit lijkt me niet veel met een "dubbele NAT" te maken hebben, het werkt tenslotte prima terwijl je nota bene juist wel dubbele NAT hebt (als je Draytek de internetverbinding van je glasvezel krijgt). Het gaat juist mis zodra je Draytek overstapt op je 4G kaart. Ik vermoed dat je ergens in de instellingen van die Draytek iets niet goed gaat na die overstap.

- Is er uberhaupt een internetverbinding op die Draytek na overstap op 4G, heb je dat getest?
- Post eens de Draytek settings voor de 2 situaties
- Post eens een traceroute in de 2 situaties

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Maak eerst een tekening van je netwerk, want aan dat Google Wifi hangt kennelijk nog meer of is het alleen een router? Waarom niet gewoon Draytek APs bijgeplaatst?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:58

Felyrion

goodgoan!

Na zo'n fallback naar 4G kun je nog wel 8.8.8.8 pingen als je direct achter de Draytek in een LAN poort zit?

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:05
@MMMMMMM Twee dingen:

Waarom heb je DHCP op zowel de Draytek als de Google aan?
- twee DCHP servers in één netwerk zorgt voor problemen

Waarom is de Google via de WAN poort aangesloten?
- Sluit de Google aan via zijn LAN poort, als ie als accesspoint dient te werken.

[Voor 34% gewijzigd door Masimo op 25-01-2021 21:09]

• MMMMMMM
Cpt.Morgan schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:50:
Dit lijkt me niet veel met een "dubbele NAT" te maken hebben, het werkt tenslotte prima terwijl je nota bene juist wel dubbele NAT hebt (als je Draytek de internetverbinding van je glasvezel krijgt). Het gaat juist mis zodra je Draytek overstapt op je 4G kaart. Ik vermoed dat je ergens in de instellingen van die Draytek iets niet goed gaat na die overstap.

- Is er uberhaupt een internetverbinding op die Draytek na overstap op 4G, heb je dat getest?
- Post eens de Draytek settings voor de 2 situaties
- Post eens een traceroute in de 2 situaties
Valid point. Ik zal zsm eens testen wat er gebeurt als ik de glasvezelomvormer uitzet en de laptop aan de Draytek hang en de traceroutes maken voor en na de failover. Testen is momenteel wat lastig overdag, iedereen is thuis :D Welke settings in de Draytek zou je precies willen zien?

Ik kom erop terug!

[Voor 3% gewijzigd door MMMMMMM op 26-01-2021 13:44]

• MMMMMMM
Frogmen schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:07:
Maak eerst een tekening van je netwerk, want aan dat Google Wifi hangt kennelijk nog meer of is het alleen een router? Waarom niet gewoon Draytek APs bijgeplaatst?
Hi na de OP zou het toch duidelijk moeten zijn hoe alles verbonden is? Is een plaatje nog nodig? En waarom geen Draytek AP's : bij ons zeggen ze dan "achteraf kun je een koe in de kont kijken". Ik vond de mesh van Google erg aantrekkelijk en was één van de eerste die die dingen had. Waarom? Verder geen enkele motivatie. En onderaan de streep : de Draytek zorgt voor internet (via glas of via 4G) en Google WiFi regelt het LAN, dan zou prima moeten kunnen toch?

• MMMMMMM
Felyrion schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:13:
Na zo'n fallback naar 4G kun je nog wel 8.8.8.8 pingen als je direct achter de Draytek in een LAN poort zit?
Ga ik testen, weet ik momenteel niet. Via de WiFi wel getest (dus fall back en wifi) en dan krijg ik geen reply.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:46
Masimo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:06:
@MMMMMMM Twee dingen:

Waarom heb je DHCP op zowel de Draytek als de Google aan?
- twee DCHP servers in één netwerk zorgt voor problemen

Waarom is de Google via de WAN poort aangesloten?
- Sluit de Google aan via zijn LAN poort, als ie als accesspoint dient te werken.
Ik zou ook eerst dit proberen, los van wat wel en niet werkt zie ik geen voordeel van router achter router.
Laat de draytek IP adressen uitdelen en zet DHCP uit in de Google Wifi (indien mogelijk).
Misschien gaat de rest dan ook beter.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee